Kirjoittaja Aihe: Selkä & Guzzilla ajo  (Luettu 38564 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #60 : Toukokuu 07, 2017, 18:24:44 ip »
Matkapyörään, jos sillä matkaillaan, paras jousitus ja iskunvaimennus olisi sellainen jonka voi säätää olosuhteiden mukaiseksi. Se tarkoittaa kolmea lähtökohtaa:

1. Pyörän kuormaus.
Pienellä kuormalla jousi voi olla löysemmässä ja samoin iskunvaimentajan asetus. Periaatteessa suhde näiden välillä on melko vakio kuormasta riippumatta. Mukavuus on sitten arvostusjuttu. Joku tykkää pehmeästä ja hieman lelluvasta kyydistä. Toinen arvostaa jämäkkää. Molemmat vaativat hieman erilaista ajotyyliä. Joka tapauksessa kuorman kasvaessa pitää sekä jousta että vaimennusta kiristää.

2. Tien kunto.
Kun tien rakenne on huono joutuu todennäköisesti tinkimään mukavuudesta turvallisuuden ja ajettavuuden eduksi. Löysä jousi pohjaa ja löysä iskunvaimennus aiheuttaa ohjausongelmia.

3. Ajotapa.
Aktiivinen ajotapa suosii jämäkkää jousitusta ja iskunvaimennusta. Cruisailu päinvastaista lähinnä mukavuuteen tähtäävää ajettavuutta. Hyvällä alustalla voi saada halutessaan molemmatkin jossain määrin yhtä aikaa mutta yleensä se vaatii ainakin säätämistä kun ajotavasta ja -olosuhteista siirrytään toiseen.

Guzzeissa, mutta ei kaikissa, on yleisesti ollut vuosikymmenien mittaan hyvä tai jopa erinomainen jousitus. Useimmissa jopa laajasti säädettävissä oleva. Valitettavasti ei ole käyttäjät aina tietäneet mahdollisuuksista. Syy siihen on että ei ole tutustuttu kirjallisuuden (Omistajan käsikirja) kautta pyörän ominaisuuksiin. Moni kokeilee kyllä huippunopeutta mutta harva kokeilee jousituksen huippuominaisuuksia. Syyksi tähän näen japanilaisen moottoripyörätekniikan: monissa niistä on vain perusjousitus jota ei edes voi säätää. Tehdään vain hyvää keskiarvoa. Toki poikkeuksiakin on mutta yleensä vasta hintavammassa mallistossa.

Monelle Californian omistajalle olen näyttänyt että tämä nuppi tässä on jousipaineen säätö ja tämä toinen, samassa pumpussa, on paluuvaimennuksen säätö. Sitten kuulee ettei ole uskaltanut koskea niihin nuppeihin kun ei tiedä mitä tapahtuu kun niistä vääntää. Ovat joskus jumiutuneetkin käytön puutteessa. Vastavuoroisesti ne tarvitsevat silloin tällöin huoltoa. 80-lukuisissa ja 90-luvun alussa oli oikein teknisiä ratkaisuja vaimennuksessa. Valitettavasti vain harva arvostaa niitä vaan moititaan monimutkaisiksi ja huollon puutteessa sitten vikaantuvat.

Paljon on myös malleja jotka ovat ilman säätöjä, edessä ja takana. Säädöt siellä kuitenkin on: pitää vain hieman purkaa jos haluaa säätää jousipainetta ja vaimennusta voi muuttaa vaimenninnesteen viskositeettiä vaihtamalla. Pidemmällekin voi mennä mutta se on jo vaativampaa lajia ja pitää tietää kunkin komponentin toiminnan vaikutukset.

Omiin pyöriini vaadin säädettävyyttä alustaan. Perusmalleissakin on eroja. Halvemmissa säätöjä on vähän tai sitten kalliin mallin hintaa on kompensoitu halvemmilla komponenteilla joissa osa perussäädöistä puuttuu. Näin ainakin uuden C. 1400-sarjan suhteen. Itse olen omissa pyörissäni suosinut keskiarvoa jämäkämmällä puolella olevaa jousitusta. Hieman huonomman mukavuuden korvaa korvien välissä tunne paremmasta turvallisuudesta yllättävissä tilanteissa.

Pääosin keula jossa ei ole näkyviä säätöjä riittää perussuorituksiin ja on riittävän kantava. Enemmän vaaditaan takajouselta ja sen iskunvaimennukselta. Kuormituksen vaikutukset kumuloituvat useimmiten juuri takapäähän.

Monilla on katupyörissään, ainakin puheiden mukaan, ratasäädöt. Se on aivan turhaa. Ei tiellä ajeta kuin radalla. Lisäksi tiellä on heittoja, kuoppia ja likaa joita radoilla ei ole joten jousitusta ei silloin ole sopivaa käyttää maantiellä. Ajo voi tällöin olla rasittavaa eikä yleensäkään miellyttävää.

Pitäisi varmaan tehdä tutkielma aiheesta milloin on syytä epäillä että alustan toiminnassa on sanomista. Hyvässä ja pahassa. Sitä odotellessa jotain muuta.





TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #61 : Toukokuu 07, 2017, 19:40:09 ip »
Tuollainen oikeasti räväkkään menoon säädetty alusta on kamala arkiajossa. Itse säädin oman Calin sellaiseksi ja esim työmatka-ajo oli suht raastavaa. Sitten palauttelin leppoisampaan menoon keulan ja hivenen löysensin takapäätä. Kävikin niin, että unohtui seuraaville ratapäiville tällaiset asetukset. Yllättäen ajo maistui paremmalta! Tuntui jopa nopeammalta, sai enemmän renkaista irti. Sen koommin olen pitänyt keulan siinä jäykkyydessä ja hienosäätänyt takapäällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #62 : Toukokuu 07, 2017, 21:53:27 ip »
Eikös alustan jäykkyyssäädöt ole arkea rata-ajoissa?
Ainakin kisakäytössä.
Kova alusta kovalle ja tasaiselle, pehmeämpi kuoppaiselle ja märälle lienee peruslähtö?
Yhtä Bemarin K- mallia ajoin ja oli ihan rangan rikkovissa säädöissä nykyisillä hoitamattomilla pikkuteillä.
Nykyisin pyörän omistaja on kyllä säätänyt pehmeämpään suuntaan alustaa.
Omassa Calissa ei pohjaa keula, eikä jää perä vaappumaan vaikka kuoppia mutkissa, kai ne sitten on kohdallaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #63 : Toukokuu 07, 2017, 22:00:34 ip »
Mistä voi tietää onko jousitus oikeissa säädöissä? Ei mistään.
Pitää vain kokeilla.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #64 : Toukokuu 07, 2017, 22:46:49 ip »
Itse tykkään kovahkosta, kun omassa sellainen alusta on tehtaan puolesta. Ääriolosuhteista en tiedä, kun radalla on tullut käytyä vaan vähän ilmaa haistelemassa, mutta oma selän/ajomukavuuden/"tientuntopalautteen"/turvallisuuden suhteen olen himosäätäjä. Takapään sisäänjouston menovaimennus ("compression") erityisesti vaikuttaa mukavuuteen, mutkaiset asfalttitiet kun tuppaavat olemaan syrjemmällä ja myös kuoppaisia.  Samaisissa olosuhteissa ulosjouston paluuvaimennus ("rebound") vaikuttaa taas miestäni "pompotukseen" tässä normiajossa. Staattinen ja lastattu painauma onkin sitten hankalampi juttu, vaatii kaveria mittaushommiin. (Kuva lienee Aprilian varikolta - siellä taitaa olla jousituksen valmistajan puolesta omat miehet ja säädöt joka lähtöön...)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:45:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #65 : Toukokuu 07, 2017, 23:04:10 ip »
Olkoonkin säätäjä joka lähtöön, mutta kuljettajan feed backia tarvitaan. Jos kuski ei tiedä mitä haluaa ei teknikko osaa säätää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #66 : Toukokuu 07, 2017, 23:17:53 ip »
Teknikko katsoo telemetriasta ja kellosta: "Jousitus pelaa hienosti, pidä vaan se kaasu pohjassa niin tulee hyvä aika".
Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #67 : Toukokuu 08, 2017, 11:24:49 ap »
"Ei tässä meidän Calissa näytä olevan muuta kuin jousipakan kiristysmahdollisuus. Nyt kun se on löysimmillään, niin voiko kiristys auttaa "vähän pompottavaa" jousituntumaan?  Pikemmin tuntuisi tarvittavan isompi liikkuvuutta, skaalaa jousitukselle, joka vaatineen koko setin vaihtamista? Valitettavasti en voi tarkistaa merkkiä, kun ollaan täällä Mandellon maisemissa, aurinkotuolissa rötkötellen, viinilasi kädessä Grin. "

Tuolla "jousipakan kiristämisellä" säädetään vain ajokorkeutta, eli sisään- ja ulosjoustovaran suhdetta. Jousi ei siitä jäykkene eikä löysty. Kannattaisi varmaankin kokeilla kiristää, eli lisätä sisäänjoustovaraa, jos sulla vaikka pääsee jousitus jopa pohjaamaan ja siksi "pompottaa".

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #68 : Toukokuu 08, 2017, 21:26:03 ip »
Lainaus
Jousi ei siitä jäykkene eikä löysty
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt ja omalla kohdalla tarkistanut: jouset eivät ole progressiivisia. Jousien kiristäminen ei (ainakaan valmistajan dokumentaation mukaan) vaikuta mihinkään muuhun kuin ajokorkeuteen, eli lastattuun painaumaan (toki lastaamaton painauma myös muuttuu siinä samalla).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 21:08:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #69 : Toukokuu 08, 2017, 23:05:27 ip »
V7 ja V9 ovat toistaiseksi minulle vieraita. Vähempi muutenkin pikkulohkoisiin tullut tutustuttua.

Mutta California mallisto T3:sesta 1400:seen on tullut tutuksi ainakin pääpiirteittään. Taakse olen aina valinnut joustintuet joissa on jousen säädön lisäksi ainakin paluuvaimennuksen pikasäätö. Joihinkin on joutunut laittamaan jämäkämmät jouset. Tässä siis stereoperäjuttua.

Stereoperäisessä pyörässä on yleensä valmiina hyvä kantavuus. Karkeasti voitaisiin sanoa että painuma pyörä lastattuna olisi noin neljännes tai kolmannes koko jouston matkasta. Avoimesta takaiskarimallista se on helppo päätellä tai mitata. Pitää olla vain se testipaino läsnä.

On olemassa monia makuasioita miten jousituksen pitää toimia. Jotkut tykkäävät pehmeästä ja joillekin pitää olla kovahko tuntuma tiehen. Italialaiset ovat pääosin, Californioissakin, päätyneet melko jämäkkään perusratkaisuun. Kaikki eivät tunnu siitä pitävän. Vasta 1400-malleissa on luovuttu osittain jämäkkyydestä perusmukavuuden hyväksi. Siltikin mallistossa on ainakin kolmea eri jousituskokoonpanoa.

Suurimmassa osassa Californioita on säädettävä etu- ja takajousitus. Löytyy ainakin jousipaineen säätö ja paluuvaimennuksen säätö. Uusimmissa ja halvimmissa malleissa tästä on luovuttu. Keulaa ei voi säätää kuin purkamalla ja kokoamalla uudelleen. Tosin paluuvaimennusta voi niissäkin säätää nesteen viskositeettiä vaihtamalla.

Tärkeämpi on kuitenkin takajousitus. Sieltä löytyy se kantavuus sekä isolla että pienellä kuormalla. Kuten edellä on sanottu ei jousi muutu jäykemmäksi mutta sitä kiristämällä saadaan kantavuutta parannettua joissain rajoissa.
Usein ajettavuusongelmat tulevat isolla kuormalla ja kovassa vauhdissa. Heiton tai montun ylityksessä jos tapahtuu pohjaanlyönti usein niin se ei ole normaalia. Toki ihan ääritilanteessa, kun monttu tai patti on oikein iso niin silloin saakin vähän täräyttää takamukselle mutta silloin kuljettaja on saattanut ennakoida huonosti tilannetta. Esimerkiksi vauhti on ollut liian suuri tien kuntoon nähden.

Jos jousitus tuntuu muutoin mukavalta mutta aina isomman töyssyn jälkeen jää keinumaan ylös alas niin se on ongelma. Suoralla tiellä siitä ei ole suurtakaan vaaraa mutta kaarteessa pyörä kallistettuna kun tulee töyssy vastaan niin se aiheuttaa kolmea eri heilahdussuuntaa rungolle ja silloin voi kyydissä olla ikävää ja kuski joutuu tekemää töitä pitääkseen suunnan samana kuin tie. Heilahdusta voi vaimentaa lisäämällä paluuvaimennusta. Yleensä riittää se että töyssyn jälkeen on vain yksi jälkiheilahdus. Sen jälkeen on tasaista tai lähes tasaista menoa.

Paluuvaimennuksen säädössä on myös vaaransa. Jos sitä on tarpeettoman paljon niin peräkkäisissä töyssyissä paluuvaimennus on liian hidas ja jousitus ei ehdi iskujen välillä täyteen mittaansa. Jousella ei siis ole enää joustovaraa. Mutta kokeilemalla löytää.

Useimmissa laatuiskunvaimentimissa on ainakin kaksi säätöä: yksi jouselle ja yksi paluuvaimennukselle. Usein on enemmänkin. Joissakin iskuvaimentimissa pitää iskunvaimennin irrottaa säätöä varten. Toista vaimentimen päätä pidetään paikallaan ja toista kierretään niin vaimennusteho muuttuu. Se tieto miten alustaa säädetään on joko pyörän ohjekirjassa tai iskuvaimentimien käyttöohjeessa mikäli ovat tarvikkeet.

Kun otin käyttöön 1400 Californian, omaa sukua Custom mutta ei enää näytä siltä, testasimme tavaroiden ja kyytiläisen kanssa mitkä säädöt olisivat hyvät. Päädyin hiukan jämäkänpuoleiseen joustoon. Kiristin takajousia alkuperäisasennosta liki 20 mm. Tietenkin molemmilta puolelta saman verran. Työntömitalla mittasin. Se on kompromissi koska jousien säätö ei ole pikasäätö. Yhden hengen kuormalla ilman tavaroita ja toisaalta kahden hengen kuorma ja kaikki matkatavarat kyydissä. Silloin on pyörän päällä noin 260 kg kuormaa. Paluuvaimennus on yksin ajaessa kakkosasennossa ja täydellä setillä nelosessa. 5 on suurin lukema. Toki pyörä kulkee kuormattuna alempana kokonaisuutena mutta ei vaapu. Kuorma pitää ottaa huomioon siinä että pyörä reagoi hitaammin kun on painavampi. Kallistusvarat eivät ole tulleet vastaan kuin eräässä moottoritien rampissa yhden kerran.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #70 : Kesäkuu 03, 2017, 21:09:26 ip »
On tullut luettua muutamaankin kertaa edellisissä kirjoituksissa tehdyt hyvät johdannot jousituksen lainalaisuuksiin.
Kiitokset niistä. Kertauksen vuoksi oma havaintoni oli, ettei californian takajousitus toimi yhtä hyvä kuin esim. Brevassa.
Jousitus ei vaan niele isompia töyssyjä ja hidasteita, vaan osin itse tulee otetuksi nämä iskut vastaan.

California takajousituksen kirjalliset tiedot olivat seuraavat:
IKON
Assempled in Austria
7610-1529 SP 8 07 - 05

Korea krominen on jousi-iskarisetti. Merkin ja mallin laadusta ei ole mitään käsitystä.
Mitään muita säätöjä en havainnut kuin jousen esijännytyksen säätö, joka nyt näytti olevan "löysimmässä" asennossa.

Vähemmän tieteellinen koeponnistus selvitykseksi joustovarasta:
Jousen noin mitta kiinnityspisteiden välillä:
1. Pyörä ilman kuljettajan painoa: 32 cm
2. Meitsi istuu päällä: 31 cm
3. Rouvan takaritsillä mallaamassa täyttä kuormaa: 28 cm

Taitaa olla niin, että isommissa kuopissa jouset käyvät kokolailla pohjilla maksimikuormalla. Mitään jälkivaapuntaa ei ole, joten iskarit näyttävät toimivan ainakin siltä osin. Kiva olisi kuulla joku arvio ko jousituksen laadusta. Kuullun perusteella lienee aika selvää, että laadukkaat ja säädettävät uudet jousi-iskarit parantaisivat oleellisesti ajo-ominaisuuksia. Se voisi olla sitten ensitalven työlistalla.  

 



Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #71 : Kesäkuu 03, 2017, 21:14:14 ip »
Muistelen, että kun KONI luopui moottoripyörien iskunvaimentimien tekemisestä, teknologia myytiin jollekin, joka rupesi valmistamaan niitä IKON-merkillä.
Saatan muistaa väärinkin.  ???
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #72 : Kesäkuu 03, 2017, 21:49:18 ip »
Muistelen, että kun KONI luopui moottoripyörien iskunvaimentimien tekemisestä, teknologia myytiin jollekin, joka rupesi valmistamaan niitä IKON-merkillä.
Saatan muistaa väärinkin.  ???
Muistat oikein.

Koni teki laadukkaita vaimentimia ja osassa niistä oli varsin runsaastikin säätöjä. Tyypillisesti paluuvaimennuksen säätö oli iskunvaimentajan yläpäässä kumisuojuksen alla. Muistaakseni neliasentoinen. Muutamassa pyörässäni on ollut ne ja ei pahaa sanaa. Tästä vaimennintyypistä on monta juttua koska likikään kaikki eivät olleet löytäneet kyseistä nippeliä ja tehdassäätö on 1 eikä se oikein riitä. Jos yläkorvakkeen alla on kumirenkula niin katso sen alle.

Sitten Konilla oli vaimennintyyppi jossa otettiin iskarin toinen pää irti säätöä varten. Sitä pyöritettiin vastaavalla tavalla kuin nuppia ja säätö muuttui. Tietysti hieman hankalaa reissun päällä.

Monta motoristiä olen tavannut jotka ovat valittaneet jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaa. Olen sitten kysynyt että mitkä säädöt olet laittanut. Yleinen vastaus on että ei mitään koska kaiketi huolto on laittanut ne oikein tai ei ole uskallettu koskea "tehtaan säätöihin".

On itsellekin käynyt niin että olen asentanut uudet takaiskarit, lähtenyt ajelemaan ja tullut harmitus että eivät nämäkään ole kovin hyvät. Valitin siitä kauppiaalle ja hän meni katsomaan: olin asentanut iskarit innoissani niin että säätönupikat olivat renkaan puolella. Sen jälkeen olen lukenut asennus- ja käyttöohjeet huolella.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #73 : Kesäkuu 04, 2017, 08:33:26 ap »
Jeps, IKON  jatkaa Konin viitoittamalla tiellä (http://www.ikonsuspension.com/ )

Hankin juuri V-ysiini uudet iskarit, koska nuo ensiasennuspökkelöt (KYB) ovat aika kamalat. Pikkuguzzeissa on ollut aina liian kova takajousitus ja tuo surkea "kymmenen kierrosta sentillä"- esijännityksen säätösysteemi vie hermot (tai se jää useimmiten käyttämättä ), joten päätin kerrankin investoida oikeasti pyörän ominaisuuksia parantaviin osiin.
Vaimennuksen säätö on neliportainen ja tosi helposti tehtävissä pyöräyttämällä valintapyörää vaimentimen yläpäässä. Esijännityksen säädössä on kolme asentoa ja sen tekee nopeasti vaimentimen alapäästä.

Nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella voin sanoa, että harvemmin olen mitään yhtä fiksua hommaa tehnyt. Iskarien mukana tilasin myös pehmeämmät jouset
( toimittaja kyseli käyttötarpeet ja painot jne. jonka mukaan jouset mitoitettiin) ja nyt Roamer etenee yksinkin ajaessa - säädöt 1/1 - röykkyiset mutkat (onko Suomessa muita?) takapyörä tiessä, eikä pomppien kuten ennen.

Retkikamat päällä (minulla niitä tunnetusti on aika paljon ;-)  säädöt 2/2 ja homma toimi taas .

Suosittelen ainakin kaikille pikkuguzzin - Breva / Nevada omistajille.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #74 : Kesäkuu 04, 2017, 09:11:34 ap »
Juurikin tuo säädettävä malli. Perusmallisessa IKON iskarissa ei näy olevan paluuvaimennuksen säätöä mutta tässä hieman hintavammassa on. Jos laatu on vähintäänkin samaa kuin Konilla niin ovat hintansa väärtit. Omat Konit ovat kestäneet vuosikymmeniä. Säätökiekkoa kannattaa pyöritellä pari kertaa vuodessa vaikka säätötarvetta ei olisikaan. Pyrkii jumiutumaan jos ei käytetä.