Kirjoittaja Aihe: Selkä & Guzzilla ajo  (Luettu 38519 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #45 : Huhtikuu 30, 2017, 21:08:27 ip »
Vakio Centauron ajoasento kävi jollain perverssillä tavalla minun kropalle. Tankoa olisi pitänyt vähän hienosäätää. Ajoin yhden viikonlopun aikana hulppean koeajon Ekun Centaurolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #46 : Huhtikuu 30, 2017, 22:15:27 ip »
Camnin laittamassa kuvassa takajoustintuesta on iskunvaimentimien parhautta. Jousen pikasäätö avaimella ja vaimennuksen säätö nupilla tosi pikana. Valitettavasti kaikki eivät ole löytäneet tuota säätönupikkaa sillä se on kumisuojuksen alla tai se on asennettu runkoa kohden. Laite on huollettavissa. Kyseessä on alkuperäinen Koni.

Myöhemmin on ollut Bituboa ja Sachs-joustintukia. Ehkä muitakin. Valitettavasti.

Centaurossa ei ole ride-height-säätöä mutta jousen säätö muttereilla ja moniasentoinen paluuvaimennuksen säätö. Lisäksi säädettävyys kaasunpainetta muuttamalla. Etu- ja takatuenta ovat molemmat WP:n tuotteita.
Koska takapään korkeuden säätö puuttui niin rakensin sellaisen. Teen siitä kesän mittaan jutun sillä Centauro on parasta aikaa työn alla. Käyn laitteen perusteellisesti läpi. Uudet laakerit ja tiivisteet sekä pikku puutteiden korjausta. Mitään varsinaista vikaa siinä ei ole ilmennyt mutta on ollut vain vuosia ajamatta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #47 : Huhtikuu 30, 2017, 22:29:11 ip »
Kuvan pamppu on Konin Dial-a-Ride. Sitä nuppia kannattaa pyöräyttää liikeradan päästä päähän tasaisin väliajoin. Silloin säätö toimii varmemmin kun sitä tarvii. Hyvät kamppeet. Lariossani tuli samanlaiset asennettuina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #48 : Toukokuu 05, 2017, 22:06:47 ip »
Tuli muuten tästä selkähommasta mieleen oma vaivan kaltainen. Työkseni saan istua ihan riittävästi toimistossa. Esim eilen iltasella olin katsomassa joukkuevoimistelun kevätnäytöksiä (??!?). Istuimet olivat perinteisesti kovat lehterit liikuntahallissa. Vajaan tunnin kohdalla selkäni alkaa saada tarpeekseen. Ei vaan kestä sitä kovalla istumista. Kramppaa ja jumittaa. Saman olen huomannut, kun työpäivän päälle lähtee kyläilemään ja istua nakotetaan keittiössä kovilla tuoleilla. Kohta olo alkaa olla sietämätön ja kaipaa pehmustetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #49 : Toukokuu 05, 2017, 23:33:02 ip »
    Tunturi TT... vastaus on SI-nivel... todennäköisesti jumissa :(

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #50 : Toukokuu 05, 2017, 23:35:18 ip »
Tuo tulee esille ainoastaan kovalla istuen. Pyörän päällä voi istua mielin määrin, samoin muuten pehmeällä. Kai se on otettava ryhdyttävä huolehtimaan myös itsestään, että ryhtyy käymään hyvällä jäsenkorjaajalla tai hierojalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #51 : Toukokuu 05, 2017, 23:37:12 ip »
Töissä käytän pyöreää "pillerituolia" jossa on ilmapatja. Ymmärrän sen niin, että selkälihakset joutuvat tekemään koko ajan töitä ja vahvistuvat, kun keho ikään kuin "tasapainoilee" tuolilla.  Aluksi ei kärsinyt istua kuin pätkiä siinä, kun selkä "väsyi", totuttua tykästyin.  Taas on ollut viitisen viikkoa koko lailla huonoa - ei siihen auta kun oikea saliharjoittelu. Nyt on vältettävä salilla  liikkeitä, joissa paine yrittää painaa selkäruotoa "kasaan" (nostot käsillä) - välilevyt eivät tykkää, pursuilevat.  Venytys taas on hyväksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 21:06:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #52 : Toukokuu 06, 2017, 00:49:24 ap »
Jäsenkorjaaja on ainoa oikea henkilö joka saa kropan kuntoon. Hieroja saa paikat suurinpiirtein auki mutta vaivat palaavat varmasti. Oikea jäsenkorjaaja havaitsee raajojen asentovirheet, korjaa mahdollisen skolioosin, SI-nivelen asennon ym. Lonkkanivelen kestoikä on 150 vuotta, oletetut lonkkavaivat johtuvat reisiluun asentovirheestä ja koululääketiede tarjoaa vaivaan puukkoa ja tekoniveltä vaikka ongelma olisi hoidettavissa kalevalaisella jäsenkorjauksella jota on tehty vuosisatoja...
   Ja mistäköhän tämä vuodatus johtuu? Ihmiset eivät kyseenalaista lääketiedettä koska lääkäri on auktoriteetti jota ei voi kyseenalaistaa. Kenellekkään ei tule mieleen miten näitä vaivoja hoidettiin "vanhaan hyvään aikaan" esim. 1800 luvulla... Vaimoni on koulutettu jäsenkorjaaja, vyöhyketerapeutti, psykologinen vyöhyketerapeutti, hieroja yli 18 vuoden kokemuksella. En minäkään ollut uskoa että näillä metodeilla voidaan parantaa änkytystä, ADHD:ta, koliikkia, lapsettomuutta, erektiohäiriöitä ym. ihmisen elämää hankaloittavia asioita...
   Saatte hyvät Gruppolaiset miettiä että mikä vaiva johtuu mistäkin, kaikki asiat eivät ole niin huonosti miten saattaisi olettaa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #53 : Toukokuu 07, 2017, 00:07:28 ap »
Eräs kaverini poika (minun ikäiseni itseasiassa) on kalevalainen jäsenkorjaaja. Täytyy kysyä häneltä mielipidettä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #54 : Toukokuu 07, 2017, 00:48:35 ap »
Erinomaista että alueella on tuttuja jotka tietävät asiasta... vaimo on nyt kurssilla Hämeenlinnan lähistöllä, todennäköisesti joudun koekaniiniksi heti huomenna  ;D

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #55 : Toukokuu 07, 2017, 01:41:14 ap »
Ensimmäinen lyhyehkö lenkki Brevalla tehty. Ajoasento tuntuu jokseenkin passelilta kropalleni. Aika näyttää onko ensivaikutelma oikea. Pyörässä on pleksin sijasta paikallaan tuollainen pieni sport-mallin kate. Ajoviima toki tuntuu vahvasti yläkroppaa vasten, mutta samalla oli poissa Nevadan pleksin takaa tuttu tuulen kohina ja riepottelu kypärän tienoilta.

Selkävaivojen hoidosta sen verran, että en näkisi asiaa tuollaisena "joko - tai" -asetelmana. Kuten tästäkin ketjusta ilmenee, vaivojen kirjo on laaja ja toiselle selkävaivaiselle on pysty ajoasento paras, toista pysty asento ahdistaa. Näille löytyy ihan pätevät selitykset koululääketieteestä. En halua mitenkään väheksyä erilaisia vaihtoehtoisia hoitomuotoja, mutta en näe niitä myöskään mitenkään kategorisina koululääketieteen korvaajina. Kun minulta aikanaan repesi yksi välilevy ja välilevyn sisusmassa pursui hermokanavaan muodostaen sinne kovan hermoa puristavan kokkareen, oli leikkaushoito ainoa oikea tapa hoitaa asia. Tuo väärään   paikkaan päätynyt välilevymassa olisi toki arpikudoksen tavoin ajan myötä sulanut pois itsestäänkin, prosessi vain olisi kestänyt niin kauan, että jalkaterän nostoa ohjaava hermo olisi ehtinyt puristuksissa ollessaan kokonaan kuoleentua. Monet asiaa tuntemattomat toki yrittivät väittää minulle, että selkävaivani olisi korjaantunut jumppaamalla, mikä oli täyttä roskaa.

Mielestäni vaihtoehtohoidoilla on oma tärkeä roolinsa, erityisesti ajoissa aloitettuina, jolloin niillä varmaan voidaan estää vakavampien vaurioiden syntymistä. Kun esim. lonkka- tai polvinivel on syystä tai toisesta jo pahasti vaurioitunut, on tekonivelleikkaus varmasti paikallaan. Nuoruusvuosilta muistan senkin, että vaurioituneen polvinivelen ainut hoitotapa oli tuolloin usein nivelen jäykistäminen, mikä kyllä haittasi melkoisesti normaalia elämää. Ei ollut pienviljelijän helppo painaa traktorin kytkintä suoralla jalalla. En kyllä tohtisi nimitellä lonkkavaivoja "oletetuiksi" vaivoiksi, kyllä meillä on paljon ihmisiä, joilla on aivan todellisia lonkkavaivoja. En oikein ymmärrä, miten pahasti kuluneet nivelpinnat voisivat korjaantua kalevalaisella jäsenkorjauksella. Entisaikojen hoitotavoista ja niiden vaikuttavuudesta puhuttaessa kannattaa pitää mielessä sekin, että esim. 1800-luvulla ihmisten keskimääräinen elinikä oli huomattavasti lyhyempi kuin nyt, joten nivelvaivat eivät välttämättä ehtineet tulla ongelmaksi ennen kuin keuhkotauti tai jokin epidemia oli jo lopettanut maallisen vaelluksen. Ainakaan köyhemmällä väestöllä ei myöskään ollut ylipainoa, joka on nykyään merkittävä nivelvaivojen syy.   

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #56 : Toukokuu 07, 2017, 08:27:02 ap »
Itse uskon kyllä ihan koululääketieteeseen, mutta tässä tapauksessa voisi oikeanlaiset "niksauttamisesta" olla hyötyä. Mitä katselin tuon si:n tietoja, niin oireissa on paljon yhtäläisyyksiä. Jostain lukkotilasta sillä saralla voisi olla kyse. Hoitomuotona nimittäin käytetään voimaharjotteita ja niistä ei minun kohdallani ole puutetta. Jonkinlainen jumitus kävisi oireisiin kyllä. Olen kyllä siitä kärsinyt ennekin. On nimittäin jäänyt joskus selkätreenin jälkeen veto päälle useammaksi päiväksi. Sen sai purettua hieroja ja olinkin aika pehmeä kaveri pari päivää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #57 : Toukokuu 07, 2017, 12:51:02 ip »
Olet oikeassa, Junkers... kaikki vaivat eivät tietenkään korjaudu ilman puukkoa tai koululääketiedettä varsinkin jos on kyse akuutista vaivasta, ei vaihtoehtohoidotkaan ihmeisiin pysty. Mutta mitäpä näistä jaarittelemaan, jokainen tuntee oman kroppansa parhaiten ja osaa hakea vaivoihinsa asianmukaista hoitoa tarpeen mukaan, oli se sitten koululääketiedettä tai jotain muuta...
   



motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #58 : Toukokuu 07, 2017, 14:32:22 ip »
Kuusi vuotta sitten tutkittiin selkäni magneettikuvausta ja röntgeniä hyväksi käyttäen kuten myös ortopedin ja muun tutkimuksen perusteella. Ukkoa käännettiin ja väännettiin. Selvisi se mitä epäiltiinkin: kaksi niveltä murtunut ja painunut kasaan alaselässä. Lisäksi kaksi välilevyistä oli muuttanut paikkaansa. Selkäydinkanava ahtautunut. Ajoittain ei oikeaan jalkaan kulje komennot tai sen asentotieto ei mene päähän asti.

Vaihtoehtoina iso leikkaus ja epäonnistumisen vaara. Toisena laittaa ukko eläkkeelle työkyvyttömänä. Sikäli loogista että selkä meni osittain rikki jo työtapaturmassa mutta oli sitä ennen jo hajonnut osittain. Vamma oli vanha ja johtunut selkärangan ylikiertymisestä joka oli aiheuttanut murtuman nivelessä. Tapahtumahetkeä en osaa tunnistaa. Varmaan joskus enduropyörällä sählätessä. Siinähän on sen verran adrenaliiniä suonissa että pikku kolhut missään tunnu.

Ortopedi sanoi hyvästeiksi että todennäköisesti nivelet luutuvat toisiinsa kiinni eivätkä klunksahtele odottamattomasti omia aikojaan. Pahempi klunksahdus saa hetkeksi jalattomaksi. Toisin sanoen ihminen kaatuu, tai paremminkin sortuu paikalleen. Portaita ei voi aika-ajoin mennä alaspäin. Hyvänä päivänä sekin onnistuu. Kaiteet ovat tärkeitä. Ylöspäin menee hyvin.

Tuttavat ja ja jotkin ystävätkin tyrkyttävät luontaisia hoitotapoja kuten aiemmin mainittuja jäsenkorjaajia ja muita terapeutteja. Pari kertaa olenkin käynyt. Molemmilla kerroilla kivun kanssa lähtenyt pois. Piti pyytää keskeyttämään kivun takia.
Jos on jotain rikki ja väärin niin en usko että millään manipulaatiolla hommaa korjattaisi. Sen sijaan kramppiin menneitä lihaksia voi elvyttää fysikaalisella hoidolla ja hieronnalla. Mutta lihasrelaksantti hoitaa senkin kotisohvalla helpommin. Pikku pöllyssä maailmakin tuntuu paremmalta.

Vaiva on joka hetki läsnä. Voimakkailla lääkkeillä saa kivun pois (silloin kun se iskee) mutta se taas tekee sen että tuleekin rasitettua huomaamatta kyseistä kohtaa ja vaiva pahenee väliaikaisesti. Jos ei pysty makuulla olemaan niin pitää nousta istumaan tuoliin jossa on ristiselän tuki. Puoli tuntia siinä niin voi mennä jälleen odottelemaan unta. Nukahtamislääkkeet auttavat asiassa. Vain oireita hoidetaan, ei itse kohdetta.

Olen varautunut ajoneuvoteknisesti: Auton ajo sujuu kohtuudella kunhan käy välillä oikomassa koipia. Moottoripyörällä (kaksipyöräisellä) ajo sujui jo viime vuonna tyydyttävästi. Nyt on ajoasentoa muokattu monella tapaa lisää. Odotuksissa on että pääsisi tankillisen kerralla ilman pysähtymistä. Lisäksi on kolmipyöräinen mp jossa myös ristiselälle on tukea ja pysty ajoasento. Niin kuin viimeisenä vaihtoehtona moottoripyöräilylle jos jalattomaksi pyrkii menemään. Siinä on optio jopa käsivaihteelle. Takajarrua varten, jos asiantila vaatii, pitää tehdä muutoksia hallintalaitteisiin.

Eläke on ollut parasta lääkettä itse vaivaan. Voi suunnitella ja ajoittaa asiat omien kykyjen mukaan. Kovin vähän saan päivässä aikaan. Mutta melkein joka päivä tapahtuu jotain. Tänään pidän lepopäivää. Eli suunnittelen....

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #59 : Toukokuu 07, 2017, 16:38:20 ip »
quote author=motomatti link=topic=6644.msg63502#msg63502 date=1493562503]
Lainaus
Jonkinlainen jousituksen kiristys/säätömahdollisuus siinä näyttää oleva, mutta vaatinee jousi-iskaripakan irrottamista. Anyway, tuolla mennään tämä kesä.
Minkäs merkkinen takaiskunvaimennus pyörässäsi on?

Ei tässä meidän Calissa näytä olevan muuta kuin jousipakan kiristysmahdollisuus. Nyt kun se on löysimmillään, niin voiko kiristys auttaa "vähän pompottavaa" jousituntumaan?  Pikemmin tuntuisi tarvittavan isompi liikkuvuutta, skaalaa jousitukselle, joka vaatineen koko setin vaihtamista? Valitettavasti en voi tarkistaa merkkiä, kun ollaan täällä Mandellon maisemissa, aurinkotuolissa rötkötellen, viinilasi kädessä ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.