Kirjoittaja Aihe: Selkä & Guzzilla ajo  (Luettu 38493 kertaa)

Camn

Selkä & Guzzilla ajo
« : Huhtikuu 16, 2017, 21:14:40 ip »
Toisaalla lueskelin juuri tarinaa, missä selkäleikkauksesta toipuva kyseli neuvoja ja sai paljon vertaistukea. Moni pystyi kiipeämään taas Guzzin selkään selkävaivojen tai -leikkauksen jälkeen. Kuka puolen vuoden, kuka kahden vuoden kuntoutuksen-fysioterapian-saliharjoittelun jälkeen. Arvelin että asia on niin vakava ja terveydelle tärkeä, että olisi hyvä saada tästäkin mielipiteitä.

Varmasti molemmilta puolilta sitä vaivannäköä lähestyttäessä, mikä on välttämättä tarpeen (selkä vaurioitunut, leikattu / muuten salitreeniä takana), löytyy paljon hyviä neuvoja. Itse jouduin keventämään Guzzia selkäongelmien vuoksi. Kehonkoostumusmittauksen mukaan on rasvaa muuttunut lihakseksi, olen päässyt vasta osastolta ”hirtä ittes” osastolle ”huonokuntoiset”.  Kun lähtee takamatkalta, kestää että pääsee edes lähtöviivalle muiden rinnalle.  Pitkä tie on vielä kuljettavana.

Salitreenin tarkoitus on hommata lihaksia erityisesti ristiselän tienoille (vatsa, selkä, sivut), koska ongelmana ovat kolme alinta nikamaväliä, jotka ovat kasassa ja välilevyt pullistelevat vastaavasti painaen hermoja. Vuodenvaihteessa vasta satuin lukemaan Hesarista että proteiini ja kreatiini lisäaineina ovat sellaisia, että on kiistaton näyttö, että niistä on etua. Hienoa tässä hommassa on sama kuin a) Guzziharrastuksen aloittamisessa, b) soittamaan opettelussa: koskaan ei ole liian myöhäistä. Jatkuvaa soutamista ja huopaamista tämä on, kuin veitsen terällä kävelyä.  Jos riehaantuu harjoittelemaan salilla ”normaalilla tavalla”, saa kävellä useamman päivän selkä köyryssä...
Lainaus
henkinen este liikuntaan liikunnan vuoksi
Sama täällä, koska ylipainon vuoksi se on aina ollut vastenmielistä. Edelleenkin lähden salille "pakosta" - en ilosta, historialliset syyt painavat... Jos "nuoruuteni sankarit" eivät pauhaisi korvanapeissa, olisi tosi vaikeaa.  Mutta nupit kaakkoon, silmät kiinni: siitä se lähtee. Sanoivat että kun 10 kertaa on käynyt, sitten on jo kivaa.  Ja katin kontit... ei riittänyt satakaan käyntiä...
Lainaus
Jos mahdollista, kannattaa tehdä kuntonsa eteen muutakin, kuin ns. "hyötyliikuntaa"
Nyt on yritystä, ja haaveena että selkä tuntuisi jonain päivänä "vahvalta"...  Tunnustan, että tämä kaikki alkoi pakosta. Sen määräsi kohtalo/karman laki/ukko ylijumala tms. taho.  Kun on vaikea nukkua ja päivälläkin selkää kolottaa koko ajan: kummasti on intoa lähteä salille.  Ja kun "liike on lääke": kivut vähenevät, jaksaa taas lähteä...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 20:57:39 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

Vs: Selkä & Guzzilla ajo
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2017, 21:50:12 ip »
Olen aina ollut "iso". Kouluaikana liikkuminen ei kiinnostanut pätkääkään. Kun moponmopon sai alle, jopa vielä vähemmän. Liikkumisen aloitin 25 vuotiaana. Kaverit saivat puhuttua sählykentälle, lainamailalla vielä. Jotenkin jäi päälle ja kohta pelasin kahden porukan kanssa viikossa sählyä. Sitten kolmen. Sitten keksin tuon salin. Se vei sitten mukanaan. Muutaman vuoden sovittelin itselleni parasta treenimäärää. Kaksi kertaa, kolme kertaa vai viisi kertaa viikossa. Ruokavaliokin alkoi kiinnostaa. Painoa olen tiputtanut kahdesti enemmän. 22 kiloa ekalla kertaa ja toisella kertaa säätelin 10+8 kiloa alaspäin. Nyttemmin muut asiat, kuin paino numeroina kiinnostaa ja tavoitteet ovat muualla.
Itse pidän voimalajeista ja etenkin selkätreenit ovat mieleeni. Nuorena havaittu polven "valmistusvirhe" kumuloitui joitain vuosia sitten sählykentällä ja sen lajin jouduin lopettamaan, kun olin rikkonut molemmat nilkat..
Nyttemmin harrastan kuntosalitreeniä kolmesta neljään kertaan viikossa ja vähintään kerran kahteen viikkoon sulkapalloa. Koiran ulkoilutusta ja tyttöjen kanssa heilumista en pidä liikuntana, vaan arkena.
Ajan puutteella ei kannata yrittää selittää liikkumattomuutta. Minulla on omakotitalo, kaksi pientä tytärtä, päivätyö, harrastukset ja silti kerkeän salille. Ja vietän lasten kanssa vähintään PALJON vapaa-aikaani.
Harjoittelussa kannattaa asettaa tavoite ja pyrkiä sitä kohti. Painonpudotus tehdään ruokavaliolla. Se ei ole, yleistä luuloa vasten, porkkanoita ja kiljuvaa nälkää. Kannattaa ottaa selvää.
Polvet ja nilkat on toki huonot, mutta vaivat on nyt opittu tuntemaan, joten olisi taas aika lisätä jalkatreeniä. Ei siis muuta kuin tavoitteita asettamaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2017, 22:03:22 ip »
Lainaus
kerran kahteen viikkoon sulkapalloa
Kas, juuri se toinen laji, jota haluaisin harrastaa.  Männävuosina on tullut käytyä ja kun kunto oli huono - nelinpeli samantasoisten kanssa oli tosi mukavaa. Kävin joskus seuraamassa kisojakin ja ihastelemassa kilpapelaajien tasoa ja jokunen kurssikin tuli käytyä (rystylyöntiä en vieläkään osaa oikein).  Ihan sama kuin vaikka rata-ajon alkeiden opettelussa: minulle tuottaa suurta iloa nähdä osaajia ja saada opastusta.  Sulkapallo on erityisen hyvä laji lukemani mukaan kun on taulussa +50; se toinen laji salin lisäksi pitäisi juuri olla sellaista, missä on nopeatempoista liikuntaa.

Ja toki myös pitkäkestoista pitäisi olla, mutta se on edelleen kuin tervanjuontia.  Mikä sitä olisi vintata pitkin maita ja mantuja vaikka sauvojen kanssa, pyöräillä tai jos lihaskunto suhteessa painoon jaksaa parantua - ehkä sitä voisi joskus vielä juosta jolkottaa...

Täytyy tuohon ravintopuoleen saada opastusta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 21:00:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2017, 22:15:40 ip »
Mun raajat ei hyväksy juoksua kovalla alustalla. Yritin joskus jopa pienellä kehonpainollakin. Ei ollut siitä kiinni.
Sauvakävely on oikeasti hyvä laji. Kun rehellisesti ottaa kädet mukaan. Sykkeen saa pidettyä ylhäällä ja liikkeen nopeuden voi säätää omaan makuun sopivaksi. Pöljän näköistä se toki on, mutta hyödyt ohittavat kyllä sen haitan.
Tuohon pitkäkestoiseen käy myös ihan perus-stepperi tai kuntopyörä. Sellainen vaan olohuoneeseen ja treeni menee "odottaessa"
Itselläni on ollut jo vuosia tavoitteena rakentaa omaan pihaan kesäkäyttöön "ghettosali", nyt alkaa olla tarpeeksi materiaalia sen kasaamiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2017, 10:58:11 ap »
Kouluvuosina opettajat aina sanoivat laiskaksi ja tyhmäksi kun liikunta ei maistu. Vasta 40 vuotta myöhemmin selvisi, että ei se ihan laiskuutta ole, tyhmyyttä vain.

Muutaman vuoden moottoripyöräilyä harrastettuani, ja ihan pätevää opetustakin saatuani, selkäkivut vaivasivat kaikista ajoasennon säätämisistä huolimatta. Mitään elimellistä vikaa ei ole, eikä ylipainoakaan. Tein siitä johtopäätöksen, että lihaksistoa pitää vaan vahvistaa. Päätelmä oli oikea.

Etsin netistä ohjeita salitreeniä ja kotitreeniä varten, ja niitähän löytyy, oikeita ja vääriä, hyviä ja huonoja. Valitsin sellaisia, joita on helppo ja yksinkertainen tehdä ja vähiten virhemahdollisuuksia. Aika moni juttu onnistuu kotonakin. Kävin salilla kerran viikossa ja toisen treenin tein kotona joka viikko. Vähitellen selkäkivut jäivät pois. Lihasvoimatkin kasvoivat. Sen huomasi pihamaalla puutarhatöissä.

Yleiskuntoa piti myös parantaa. Aluksi tein sen polkupyöräilyllä, mutta myöhemmin se kävi vaikeaksi kun sydän ei hyväksynytkään korkeita sykelukemia. Asia tuli yllätyksenä ja sain kuulla puhelimessa ne hoitajan harvinaiset sanat: "tänne ja heti!" Lääkäri sitten määräsi betasalpaajan ja kielsi sykkeen nostatuksen. Vanhuusoireita kuulemma, rytmihäiriöitä, onneksi en ole rumpali.

Kun selkäkivut oli saatu hallintaan, sain jättää salitreenit pois. Siellä oli kovin vastenmielistä käydä. Joo –  tiedän, että on paljon heitä, jotka pitävät siitä hommasta, ymmärrän heitä enkä vähättele. En silti itse voi sietää mitään urheilua, edes telkkarista. Jatkoin kuitenkin pitkin hampain niitä treenejä, jotka voin tehdä kotona niukoin apuvälinein. Kerran viikossa riittää kun on ensin ahkerammalla työllä perusta saatu kuntoon.

Pidän muutaman ylhäältä annetun perusperiaatteen. Aina vähintään puolen tunnin treeni, mutta ei yli tunnin. Ylikuormitus on epäterveellistä. Aina treenipäivän jälkeen palautumispäivä. Aina eri treenipäivinä eri liikesarjat eri lihasryhmille ainakin kahta tai kolmea eri ohjelmaa noudattaen. Aina samaa liikesarjaa kolme tai neljä sarjaa. Sarjassa toistokertoja 8 - 12, jos ei mene 8 kertaa on liian isokuorma, jos menee helposti yli 12 on liian pieni kuorma. Aina pitäisi sarja päättyä siihen, että voima loppuu. Kaikkia lihasryhmiä pitää harjoittaa, vaikka olisikin vain tarkoitus päästä selkäkivuista.

Sitten sattui se onnettomuus ja lääkäri määräsi kaiken päälle vielä fysioterapiaa. Siinä sain hyvän tilaisuuden oppia ammattilaisen opastuksella oikeita suorituksia ja suoritusmääriä. Sain lopuksi vielä elämän mittaiset kotiläksyt. Niitä olen nyt sitkeästi ja omatoimisesti jatkanut, vaikkakin edelleen pitkin hampain. Terveys on kuitenkin arvokkaampi kuin mukavuus.

Onneksi ei ole lihavuusongelmaa, diabetesta, eikä korkeaa verenpainetta, kuten niin monilla tuttavilla. Painonpudotuksesta juuri eilen luin jostain, että laihtumista tapahtuu vain kun energian kulutus on suurempi kuin saanti. Silti erotus ei saa olla suurempi kuin -500 kkal päivässä, muuten elimistö menee säästömoodiin. Laihtumista ei myöskään voi aivan suoraan nähdä peilistä tai puntarista, koska liikkumisella on taipumus muuttaa läskiä lihaksiksi. Energia on se avainsana. Periaatteessa, laihtumisen kannalta, on sama syökö paketin voita vai heinäpaalin. Sapuskan terveellisyys on eri asia. Proteiinejakaan ei voi saada niitä syömällä. Lehmänmaidon proteiinit eivät kasvata ihmislihaksen proteiineja. Elimistön pitää ensin pilkkoa sapuska aminohapoiksi ja rakentaa niistä ihmisen proteiineja. Tosin, joissakin sapuskoissa on enemmän saatavissa niitä aminohappoja.

Mutta kuitennii – nyt on kuski kunnossa ja laivaliput varattu Eurooppaan...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2017, 12:53:09 ip »
Onnittelut Hajakentälle, hyvin käy ilmi, että kun on ottanut oman elämänsä haltuun, keho ei ole enää tutkalla.

Tosiaan, reilu parikymppinen (kunnostaan huolta pitävä) kun hyppää kyykyn päälle – ovat heti kun samasta puusta veistetty.  Kuski on ikään kuin ”piste i:n päällä”, luontevasti – eikä kolota mihinkään.
Lainaus
salitreenit pois - kovin vastenmielistä käydä - pitkin hampain niitä treenejä
En kertaakaan lähde salille nautiskelemaan tai onnesta hihkuen. Lähden vähentämään selkäkipuja ja samalla haaveilen, että saisin rasvaa vyötäröltä pois. Oletan että asia helpottuu sitä mukaa kun kunto paranee.  Vyötärölihavuudesta oli juuri tutkimustuloksia (HS), yllättäen "primitiivisesti" vyötärölihavuus korreloi verestä analysoitavan ”terveyden” kanssa. Tuon energia-asian panin myös merkille... nälässäkään ei voi riutua, hankala juttu.  Katselin miten nuori herra otti "massajakson" jälkeen sixpackin taas näkyviin, kaksi salitreeniä päivässä ja tietynlaista ravintoa.  Menikö 2-3 viikkoa ja valmista tuli.
Lainaus
toistokertoja 8 – 12
8-15 on myös ohje jonka olen saanut. Oma selkä tuottaa ongelmia. Lihasten kasvattamisen kannalta (tukea selkään) pitäisi lisätä painoja ja vähentää toistoja.  Se taas johtaa selkäkipuihin. Pienillä painoilla ei huvittaisi viuhtoa, hennot naisetkin käyttävät suurempia... vaan ei auta, lusikka kauniiseen käteen.
Lainaus
Terveys on kuitenkin arvokkaampi kuin mukavuus
Ilman kohtuullista terveyttä ”ei ole mitään”.  Haaveilen siitä, että kun kunto paranee (teho/paino -suhde), liikunnasta tulisi sen verran miellyttävämpää, että se ei olisi aina pakkopullaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2017, 21:02:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2017, 13:31:25 ip »
Heh... Kerran oli jollain sivustolla sellainen kone, jolla voi tarkistaa itselle sopivan liikuntalajin. Annettiin pisteytys eri parametreille ällötyksen ja mieltymyksen mukaan. Kone sitten arpoi urheilulajin. Minulle tuli tuloksena – jooga ja jousiammunta.  ;D
Sentire la forza!

Junkers

« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2017, 16:52:11 ip »
Tsemppiä teille kohtalotoverit. Itsellä mittarissa 60 + ja selkävaivoista olen kärsinyt vaihtelevasti yli puolet elämästäni. Rapiat 10 vuotta sitten repesi lannerangasta välilevy ja kirurgia tarvittiin, jotta voitiin estää pahemmat hermovauriot. Vasemman jalkaterän nostoon jäi vajetta, mutta kairassa voin lapinreissuilla jalalla kävellä ja hiihtokin onnistuu, joten ei katastrofia. Punttien kanssa olen touhunnut jossain määrin 15-vuotiaasta asti ja nykyäänkin käyn kuntosalilla kerran viikossa. Minun saamani opin mukaan selkävaivoihin auttaa erityisesti ns. syvien vatsalihasten harjoittaminen, jota ei normaali saliharjoittelu juurikaan sisällä. Liikkeet voi hyvin tehdä kotona kunhan hankkii hyvän jumppamaton. Hyvän harjoitusohjelman saamiseksi kannattaa käydä asiansa osaavalla fysioterapeutilla, jolloin myös liikkeiden oikeaoppinen suoritustapa tulee käytyä läpi. Myös venyttely on tärkeää, sekin käy vallan mainiosti juppamatolla. Itse yritän venytellä ainakin silloin kun olen tehnyt puutarha- tai klapihommia. Auttaa välttämään selän kipeytymistä. Kyllä välillä tarvitaan myös Buranaa. Vuosien mittaan olen oppinut huonon selkäni kanssa elämään, toki muutaman päivän vuodessa selkä on niin kipeänä, ettei oikein mikään huvita. Osasyynä on varmaan myös tietynlainen laiskuus, kun selkä ei isommin vihottele tuppaavat jumpat ja venyttelyt unohtumaan. Välilevyille tekee hyvää kaikenlainen liikunta niin normaali kävely kuin pihahommatkin, liike ja tärähdykset aktivoivat välilevyjen aineenvaihduntaa ja ne säilyvät pidempään kunnossa, kaikillahan ne ajan myötä kuitenkin rapistuvat ja mataloituvat. Tässäkin hommassa asenne ratkaisee, kun ei anna periksi ja yrittää tehdä jotain asian hyväksi, niin huononkin  selän kanssa pärjäilee. Jos haluaa tietää näistä asioista hieman enemmän niin Kim Haukatsalon kirjassa "Hoida selkääsi" on kerrottu näistä asioista kansantajuisesti. Ainakin minua jotenkin helpotti kun opin ymmärtämään vaivojeni syyn.   

Pulmu

« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2017, 17:39:05 ip »
Heh... Kerran oli jollain sivustolla sellainen kone, jolla voi tarkistaa itselle sopivan liikuntalajin. Annettiin pisteytys eri parametreille ällötyksen ja mieltymyksen mukaan. Kone sitten arpoi urheilulajin. Minulle tuli tuloksena – jooga ja jousiammunta.  ;D

http://yle.fi/urheilu/3-8597200
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Griso 8V 2012

Hajakenttä

« Vastaus #9 : Huhtikuu 18, 2017, 11:48:43 ap »
Myös ajoasennolla on suuri merkitys. Yllättävän pieni asennon muutos voi vaikuttaa ratkaisevasti.

Sain opetusta "tavallisesti asioista perillä olevasta lähteestä" ja ajoasentoa määriteltiin harjoitusradalla antaumuksella ynnä määrätietoisesti. Ajoin selkä kipeänä pari vuotta, kunnes sattumalta huomasin pienen istumakohdan vaihtamisen satulassa taaemmaksi vaikuttavan selvästi. Sattuma johtui siitä, että pleksi meni rikki ja ilmanpainetta vastaan tarvittiin vähän enemmän etunojaa. Uusi asento ei aluksi tuntunut luontevalta, vaikka juuri se luontevuus oli opettajan mielestä tärkein kriteeri. Totuin siihen kuitenkin nopeasti ja huomasin selkäkipujen hellittäneen.

Täytyy kyllä myöntää, että saattaa olla merkitystä silläkin, että pleksi aiheutti turbulenssia, jota vastaan joutui ehkä käyttämään lihasvoimaa. Tämä asia on epäselvä ja taitaa olla vaikea tutkiakaan, mutta tulkoon mainituksi.

Ohjaustangon vaihtaminen sopivampaan voi olla tarpeellista. Olen täältä lukenut, että parin sentin kahvojen paikan muutos tekee ihmeitä. Voi vaihtaa koko tangon tai tehdä uudet kiinnityspalat. Etu-taka suunnassa ja leveyssuunnassa vaan on vaikea tehdä kokeiluja kun ei ole sellaisia säätömahdollisuuksia, ellei ole konepajaa ja taitoja itsellä.

Satuloiden valmistusta henkilön mukaan on ollut maailman sivu aina hevosista asti ja lienee suurin syy juuri selkäkipujen välttäminen, istumalihaksista puhumattakaan. Kaltaiseni luuviulu saa takapuolensa kipeäksi herkästi, mutta näköjään siihenkin tottuu. Muutaman vuoden jälkeen ei enää ole ollut mitään väliä istumisen puolesta miten pitkään ajaa, vaikka mitään geelejä ym. pehmusteita en ole oppinut käyttämään. Ihan vakiomallin satulalla mennään.

Nevadan Annissa on melko tymäkät takaiskarit, Classicissa lienee samat. Vain jousilla on säätömahdollisuus. Anni antaa terhakkaat potkut takamuksiin joka pienessäkin routapatissa. On käynyt kyllä mielessä, että mitähän sellainen kyyti tekee vanhan miehen selkäruodon joustokyvylle ajan mittaan? Olisiko vaihdettava jotkin säädettävät takateleskoopit, vai pitäisikö luottaa vaan italialaisen insinöörin suunnitteluun?
Sentire la forza!

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 18, 2017, 17:30:57 ip »
Minulle jäi kansa/oppikouluajoilta vastenmielisyys urheiluliikuntaan. Siis itse tehtynä. Arvon kolleega Hajakentän kanssa kun olemme saman koulun, Etelä-Saimaan Epänormaalilyseon käyneitä, oli silloin ihan määräyksestä suoritettava juoksu-, kävely- ja polkupyöräkuntoilusuoritteita. Ei mannalta maistuneet. Eikä se fillarikaan ollut mikään 47-vaihteinen kevyt hiilikuitumankeli.

No, muutamia vuosia sitten lääkäri määräsi painonpudotusjuoksua. Ymmärsin itsekin sen tarpeellisuuden. Ja siniset salamat silmissä leiskuen metsäpolkuja pitkin jopa >10km / päivässä tuli mentyä. Ja tehosihan se. Vyö venyi niin, että piti tehdä uusia reikiä.
Em. koulun oppeja muistellessa tiedän aivan hyvin miten ja miksi juostaan ja liikutaan. Sen huomasin, että hyvin pitkälti - ainakin minulla - on kyse mielialasta.  Taannoin tuli kerralla muita ongelmia, että on jäänyt liikunta vähiin, kun mieli ei ole riittänyt. Ja menneellä viikolla lisäsivät "aasin kuormaa" vieläkin.

JuhanVon

« Vastaus #11 : Huhtikuu 19, 2017, 10:09:37 ap »
Melominen on aika hyvää treeniä moottoripyöräiliälle, tasapainokin kehittyy mukavasti. Kajakkia hallitaan kallistamalla niinkuin moottoripyörääkin.

Suosittelen :)

Pekka

« Vastaus #12 : Huhtikuu 19, 2017, 23:40:36 ip »
Mutta onko moottoripyörällä ajaminen hyvää treeniä melomiseen?
Sohc van Helmi.

JuhanVon

« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2017, 10:40:53 ap »
Mutta onko moottoripyörällä ajaminen hyvää treeniä melomiseen?

Niinpä  :) Kallistuskin menee sisäkurviin ja meloessa ulkokurviin...

GuzGuz

« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2017, 18:58:22 ip »
Itselläni oli sitkeitä selkävaivoja välilevy yms ongelmien kanssa koko 2000-luvun alun.
Nyt, (koputtelen päätäni) on selkävaivat hävinneet.
Cali isolla pleksillä ja ajoasento selkä täysin suorana tuntuu sopivan rangalle.
Varsinkin kuluneille niskanikamille.
Takaiskaritkin pehmeähköissä säädöissä ei ainakaan pahenna tilannetta.
Liikunta on nykyisin melkein pelkästään ns hyötyliikuntaa maalaistalon yllä pitämisestä jms.

Nuorena tuli oltua monilahjakas liikkumiseen ja tuli luonnostaan monin tavoin kuntoiltua.
Edellytyksiä olisi ollut varmaan ihan huipullekin, esim keskipitkillä juoksumatkoilla ja muissa missä kevyssä rakenteesta on etua.
Mutta ei silloinkaan tullut koskaan treenattua mitään.
Juoksenteli tyttöjen perässä ja vaikka sulkapallon.
Huomasi oikeastaan vasta 50-kympin jälkeen että luonnostaa luotu kuntopohja rupesi rapisemaan ja ehkä siitä johtuen samoihin aikoihin tuli hajoitoitettu niin paikkoja että nykyisin oikein mikään "laji" ei oikein sovellu.
Uintti poikkeuksena, tarttees varmaan...
Se on niin totta että kehostaan kannattaa pitää jotenkin huolta, saattaisi säästyä monelta harmilta.