Kirjoittaja Aihe: Kumpa Guzzikin  (Luettu 58898 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2017, 18:37:54 ip »
Lainaus
olipas tuo P. Roperin heitto katkera
Tässä vastaavan saksanveljen (entinen Guzzihuoltaja joka ajaa itse vanhalla 4v koneella) ajatuksia:
"
Niin kuin tällä hetkellä näyttää, Piaggiolla ei ole kiinnostusta kehittää uutta sporttiguzzia. Tehdään V7 myynnillä rahaa, Guzzi on vain yksi konsernin merkeistä.  V11 mallien hinnat ovat vielä kohtuullisia ja Guzzin voi aina personoida itselleen sopivaksi. Muutaman vuoden kuluttua viimeisetkin hipsterit ovat huomanneet, että V11 ja muut spine -mallit olivat viimeiset sporttiguzzit, joita pystyy myös itse ruuvaamaan. Kohta spine -runkoisten hinnat ovat niin korkealla että niihin ei harrastaja pysty...  investoikaa niihin niin kauan kuin se vielä on mahdollista.
"

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2017, 19:14:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2017, 20:00:13 ip »
Alkaa kohta vanhat guzzit olemaan arvossa niistä pitäville kun harvoissa uusissa ei oikein mihinkään olla menossa.
Kunnossa vanhat pyöränsä pitävät harrastajatkin on ikeessä tässä nykyisessä kulutusyhteiskunnassa, joko kulutusosia pitää ruveta hamstraamaan?
Ja perkele tietysti jos ei saa, niin sorvataan sitten itse pitämään pyörät pörräävinä.
Piaggio saisi kyllä katsoa Moto Guzzin peiliin pidempään ettei ihan kaikkea hukattaisi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2017, 10:18:35 ap kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #17 : Maaliskuu 03, 2017, 23:10:43 ip »
GuzGuzin näkemys on pitkälti minunkin näkemykseni ja varmaan monen kymmenen tuhannen muun Guzzistin näkemys. Toisaalta, guzzisteille voi olla vaikea myydä uutta Guzzia jos se ei ole odotusten mukainen tai edes sinnepäin. Meitä harvoja customguzzisteja lukuun ottamatta, jollainen minustakin on tullut, ei ole ole "palveltu" kunnolla. Vaikuttaa vahvasti siltä että tähtäimessä on henkilöt joita halutaan guzzisteiksi. Heillehän on tarjolla "pientä kivaa" mutta entäpä muutaman vuoden päästä: nälkä kasvaa ja jos sitä ei tyydytetä ei tule sitä seuraavaa kauppa-aktiota. Toivottavasti edellä mainittu kuvio on myös Piaggion kuvio. Viimeisenä turvana on se että edellistenkin vastoinkäymisten jälkeen, joita, sivumennen sanoen, on ollut vakaviakin, on Guzzin nimi aina nostettu näkyviin ja tuotanto on jatkunut. Joskus vähemmän, toisinaan isollakin volyymillä. Mistä löytyisi nykyajan inkarnaatio 750 Sportille?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2017, 23:52:08 ip »
Jos sellainen tehtäisiin, pitäisi sen peitota muuta merkittävästi jollain osa-alueella. Aika hankalaa peitota muut ajettavuudessa, tehossa tai missä hyvänsä. Pelkkä ulkonäkö ei sporttimarkkinoilla riitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #19 : Maaliskuu 04, 2017, 00:11:16 ap »
Jos sellainen tehtäisiin, pitäisi sen peitota muuta merkittävästi jollain osa-alueella. Aika hankalaa peitota muut ajettavuudessa, tehossa tai missä hyvänsä. Pelkkä ulkonäkö ei sporttimarkkinoilla riitä.
Niin juuri. Kova pala. Riippuu halusta ja satsauksesta.

Muut tekevät, tyypillisesti, pienen sarjan huipputeknisiä laitteita. Esimerkiksi kisahommiin. Mutta sitten kansanmallin joka näyttää samalta, kuulostaa samalta, ja tuntuu liki samalta mutta on halvempi. Se toimii toisinaan. Tavallaan säälittävää mutta suuren asiakaskunnan halujen mukaista. Jos "linssiinviilaus" onnistuu.

Kuinka kallis huippulaite saa olla? Veroton hinta 50.000€ vain enemmän? Saako sillä rahalla ja muutaman tuhannen myynnillä sijoitetut rahat takaisin? Ja kenen rahat? Kiinnostaako sponsoreita? Ovatko myynnin ammattilaiset mukana täysillä? Muuttujia on perhanasti.

Olen seurannut, ihan kotimaassa, kuinka huipputuote myydään polkuhintaan pois kilpailijalle kun markkinointia ei tehty kunnolla. Siinä meni duunini mukana. Ja helvatin hyvät työkalut. Onneksi sain paremman mutta tylsemmän homman sen seurauksena koska ammattitaitooni luotettiin toisella taholla.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #20 : Maaliskuu 04, 2017, 00:19:48 ap »
Luulen, tai uskonkin jollain tasolla, että harrastajien ääni kuuluu pääkonttorissa. Ekonomit sitten laskevat kuinka homma on tehtävä. Rohkeutta pitäisi löytyä ja näkemystä omaavat insinöörit ja muotoilijat tietysti.

Nyt kun suurin osa mallistosta on kuopattu niin näillä, kahdella pikkumallilla ja yhdellä "kermapersepyörällä" pitää nyt tehdä tiliä jotta jotain tapahtuisi. Piaggiolla on hyviä inssejä. Uskon, kunhan saisivat vain komennon tehdä jotain uutta. Miten määritellään uusi Guzzin sportti? Mitä siinä pitää olla ja mitä ei? Saammeko sen kerrottua pääkonttorille uskottavasti.

Vai onko salaisissa kammioissa jo suunnitelmia.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2017, 09:16:58 ap »
Se vaan on nähty ennenkin, ettei pelkkä perinne ja italialainen muotoilu riitä. Esim Benellin viimeisin reinkarnaatio. Kaunis kuin karamelli, varusteet kuin minkä tahansa merkin huippukalustossa, persoonallinen moottori, mutta tehoa vain melkein kuin muissakin kilpailijoissa. Lisäksi moottorin käytös oli saatu eurooppalaisen kulmikkaaksi, niin ei oikein ollut katetta korkealle hintalapulle.
Täsmälleen samalla tavalla on käymässä/käynyt Mv Agustalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #22 : Maaliskuu 04, 2017, 19:48:52 ip »
Lainaus
pitää nyt tehdä tiliä jotta jotain tapahtuisi
Eikös se ole niin, että taloudellisessa mielessä ei ole perinteisesti Guzzilla juuri tapahtunut. Nyt kun on "otettu lusikka kauniiseen käteen", on alkanut tapahtua.
Lainaus
Piaggiolla on hyviä inssejä
Niin, eikös se ole maailman suurin 2-pyöräisten valmistaja...resursseja riittää niin tekniikan kuin ulkonäön suunnitteluun. On kyse vaan siitä, mitä siellä halutaan tehdä Moto-Guzzi brändillä. Muistelen että ensin koetettiin perinteisiä rationalisointitoimia mutta Mandello del Larion ylipyyhkiminen ei käynyt laatuun.  Siellähän on edelleen yksi kokoonpanolinja, jossa kootaan alihankkijoilta saapuneista osakokonaisuuksista moottoripyörä (ei moite, näinhän se nykyisin menee). Mutta ympäristö ja historia on tietty täysin ainutlaatuista ja se onkin markkinoinnissa hyvin käytössä.
Lainaus
ettei pelkkä perinne ja italialainen muotoilu riitä
Kun yksi ja sama porukka suunnittelee koko konsernin vehkeet, ja siellä osataan tehdä huippuluokan kulkineita joka segmenttiin (skodet, sähkökulkineet, customit, katuendurot, supersportit...) lienee suurin jännitys siinä mitä Piaggiolla päätetään.  Mitenhän Aprilian suhteen menetellään kun teknisesti huippuluokan vehkeet eivät tunnu menevän kaupaksi samalla kun Guzzin mallit tuntuvat myyvän ainakin tuotantokapasiteettiin nähden ihan OK?  Suomeen ei ainakaan messuihin ollut vaivauduttu Aprilian osalta panostamaan.  Piaggion päättäjä saattaisi hyvinkin päättää, että tehkääpä Tuono ja Caponord Guzzina että kauppa alkaa käymään... Mikäli huhuja on uskominen, ensin tulee Stelvio ja sitten LeMans (mutta nössömoottoreilla, kuka muuten enää Apikkaa ostaisi).

On muuten mielenkiintoista kurkata mitä näkyy tällä hetkellä Aprilia/Guzzi -nettisivuilla ekana. Aprilia on kovasti sporttista ja Guzzi retroa ja customia. Linja on tällä hetkellä niin selkeä että hirvittää...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2017, 20:56:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #23 : Maaliskuu 05, 2017, 10:30:12 ap »
Alitehoinen Le Mans kuulostaa jotenkin surulliselta yhtälöltä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #24 : Maaliskuu 05, 2017, 12:42:55 ip »
Mutta sellainen se parhaimmillaankin on. Guzzin koneesta tuskin mitään kilpailukykyistä teholukemaa irrotetaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #25 : Maaliskuu 05, 2017, 12:49:46 ip »
Ikivanha moottorikonstruktioko jarruttaa Guzzin kehitystä? Miksi sitä ei jo voi heittää Como-järveen?
Vai tuleeko LeMansista silloin Aprilia?
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #26 : Maaliskuu 05, 2017, 13:45:43 ip »
70- ja 80 luvulla ei Le Manssit olleet tehottomia, ainakaan teho/ paino ja ominaisuudet suhteessa.
On kai selvää että pitkittäisestä V2 kuosista pitäisi kehittää ihan kokonaan uusi vesijäähdytteinen ja huomattavasti tehokkaampi.
Teknisesti ei seikalle esteitä liene, kyse on kauppapoliittisesta satsauksesta.

Eikös muuten vanhasta pataraudasta MGS Corsasta muuten kutiteltu 122hv 8500rpm?
Osat taisi olla kyllä aikas viimeisen päälle viritysparasta mitä sai.
Sukeltajakoulutuksen saaneena vois kyllä käydä Como järvellä jos ihan verkonpainoiksi rupeavat viskelemään koneita.
On toki Pekka oikeassa, päivitystä kipeästi kaivattattaisiin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #27 : Maaliskuu 05, 2017, 15:15:18 ip »
Lainaus
Vai tuleeko LeMansista silloin Aprilia
Tässä se just on... Edelleen pyörii mielessä se saksalaisen Guzzistin mielipide että Guzzilla on sitä sopivaa "katusporttiuskottavuutta" ihan eri tavalla kun Aprilialla, joka mielletään enemmän "kisakoneeksi".  Ne joilla on täpäkkää ostaa, katselevat Guzzin historialla varustettuja pyöriä enemmänkin. Ja että erotutaan, pitää olla se pitkittäinen V-kone. Jäähdytys ja sylinterilukumäärä sopii sitten olla se mikä tarvitaan.  Lienee rahanteko esteenä sille, että ei kehitetä täysin uutta vaan muokataan olemassa olevia?

Apikan V4 pitkittäin, Guzzin laatikko perään (ei taida olla riittävän kestävää tätä nykyä olemassa) ja kardaani...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2017, 21:00:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #28 : Maaliskuu 06, 2017, 18:36:39 ip »
Ei ole helppo rasti Guzzin kehittäminen varmaan omistajayhtiöllekään. Merkki on maineikas, mutta kuitenkin pieni tekijä moottoripyörämarkkinoilla. Tavaramerkiksi on muodostunut ilmajäähdytteinen pitkittäinen V-2 -kone ja tietty vanhanaikainen, mutta samalla kestävä ja huoltoystävällinen perustekniikka. Jos luopuu kovin pitkälle näistä, häipyy helposti iso osa perusostajakunnasta. Kokonaan uusilla konsepteilla joutuu rankaan kisaan suurten mottoripyörämerkkien laajojen mallistojen kanssa ja siinä skabassa voi tulla noutaja, jos ei pysty erottumaan massasta ja samalla huolehtimaan siitä, että tuotteen hinta pysyy edes jotenkin kohtuullisena.

Jos olen oikein ymmärtänyt, ei Guzzin mallistossa liene enää lainkaan CARC-perällä varustettuja pyöriä. Tämä voi tietää aikamoisia ongelmia tuollaisten pyörien omistajille osien saatavuuden suhteen. Perinteisemmät Guzzit ovat tässä suhteessa vahvemmilla, sillä niihin osien saanti on ehkä turvatumpaa yksinkertaisemman rakenteen ja kyseisten pyörien suuremman määrän ansiosta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kumpa Guzzikin
« Vastaus #29 : Maaliskuu 07, 2017, 09:12:11 ap »
MOT:
Myynti nousee vaikka tuotevalikoima kapenee. V9 vetää myyntiä, +13%. "It's all about the new V9 Roamer and Bobber and MGX-21"  ::).  Ja kaikki lopetetut mallit ovat siis pois tästä, Stelvion, Grison tai Norgen ostajat tuskin nykymallia valitsivat... (noniinno, vielähän niitä myytiin 2016 mutta määrät varmaan pieniä).

http://www.ilgiorno.it/lecco/economia/mandello-moto-guzzi-1.2932251
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2017, 18:41:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.