Kirjoittaja Aihe: Pikku Brevan näpräämistä  (Luettu 48491 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #30 : Lokakuu 31, 2016, 20:52:44 ip »
Tarkoitatko sitä ruskeaa leveähköä teippiä? Sitä lienee useampaa laatua kun tuohon viimeksi uskoin niin sotkua oli purkaessa. Teippi meni ihan liiskaksi polyesterin kanssa. Mutta voi sitä olla kestävääkin. Mistähän sen tietäisi? Taitaa kokeileminen olla ainoa tapa. Pitää varmaan ostaa K-raudan teippiä kun S-kaupan teippi meni pahaksi......

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #31 : Lokakuu 31, 2016, 21:08:47 ip »
Jostain halpakaupasta tai Biltemasta olen omani aina ostanut. 40-50 leveänä. Muottiinhan se tarttuu kovaan, mutta ei kai sillä ole väliä? Liima ei ole sulanut kyllä yhdestäkään teipistä..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #32 : Lokakuu 31, 2016, 21:32:55 ip »
Testaan muutamaa merkkiä kun tulee lutraushommia. Ainahan pakettiteippiä tarvitsee.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #33 : Lokakuu 31, 2016, 22:32:34 ip »
Rautakaupasta saa ulkopinnastaan liukasta ja äärimmäisen tarttuvalla liimalla varustettua vihreää ilmansulkuteippiä. Tarttuu mihin tahansa. Sitäkin voisi kokeilla.

Tuli vielä sellainenkin mieleen, että laminoisi mallin ohuesti hartsilla ja vetäisisi siihen päälle Motomatin mainitsemat tökötit eikä siis teippiä laisinkaan. Malli olisi näin samalla muotti, tosin ulkopinnastaan.

Kyllähän tarkoitukseni on tavoitella hyvää laatua. Ainakaan verhoiluharjoituksia en ryhdy tekemään. Pehmusteet saatan vielä laittaa, tosin minulla on niistäkin omavalmisteista pelkkää huonoa sanottavana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #34 : Lokakuu 31, 2016, 23:12:31 ip »
Veikkaan, että sekin teippi toimii. Sininen maalarinteippikin toimii. Sen karkeampi pinta kylläkin saattaa jarruttaa irroitusta. Keltainen teippi päästi joskus läpi, saattoi olla huonolaatuista teippiäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #35 : Marraskuu 07, 2016, 18:48:28 ip »
Vähän työt rajoittaa harrastuksia, mutta välillä syntyy edistysaskelia meitsin mittapuulla. Ureksikökkäre alkaa saamaan liki lopullisen muodon muuttuessaan pakkelikökkäreeksi. Runko on toki tuossa välissä jäykistetty epoksilla/lasikuitumatoilla.

Pari havainnekuvaa:

https://www.dropbox.com/s/wg6lp8lu1ri54bb/20161107_180546.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/sc/vz6mcrm481z352u/AAA5q0lUB6ltgxO964aYCHGOa

Ideana muodossa on jatkaa tankin linjaa sujuvasti penkkiin ja toistaa takaosassa jakkaraa samoja tankin muotoja. Istuinpehmuste aikanaan oikaisee penkin istuinosassa olevan vekin ahterin alla. Mittatarkkuus ja symmetria alkaa olla viimeisiä kittikerroksia vajaana valmis. Teoriassahan pyöreän muodon voi jakaa neliöihin, joiden sivujen mitat ja  ristimitat kertovat jotain symmetriasta. Tarkka kiinnekohta mittaamista varten ei ole pyöreässä käsityössä ihan selviö. Tavoitteena on, ettei ole silmin havaittavia mittavirheitä. Hiontahommat saa tehdä ulkoruokinnassa. Jos ensiviikonloppuna sitten saisi maalausta varten valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2016, 21:30:07 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #36 : Marraskuu 07, 2016, 19:32:57 ip »
Tuostahan pitäisi ottaa muotti niin muillekin olisi saatavilla tyylikäs soolosatula.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #37 : Marraskuu 07, 2016, 20:56:19 ip »
Symmetrian saavuttaminen tuossa lienee se hankalin juttu. Ennen pohjatöitä maalin alle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #38 : Marraskuu 19, 2016, 14:58:45 ip »
Tänään Breva sai uudet huilut. Entisiin tuubaan verrarruna uudet on lähinnä kokoa Piccolo. Kovasti tuli pohdittu mikä tuohon voisi sopia. Netistä löytyi pikku Brevasta lähinnä epäonnistuneita sylinterin mallisia pönttövirityksi. Makuasioista ei kannata kuulemma kiistellä. Olen aika tyytyväinen noihin, jotain sportstertyyliä lähellä muodoltaan, pituus toki vain 38 cm:

https://www.dropbox.com/s/00gt5ll3mqbrbob/20161119_140458.jpg?dl=0

Malli löytyi Stormilta, Tapered vaimennin 38-45 mm, a 50 euroa kpl. Äänenvaimenninrojut löytyy putkista. Onhan tuo putkien volyymi korkeintaan 30 % alkuperäisistä. Veikkaan, että äänimaailma on aika rouhea ;D. Liitäntä oli valmiiksi just passeli eikä kiinnityksiä tarvinut kummenmin viritellä, vain 2 x yksi reikä oli porattava takimmaiseen kiinnitykseen lattarautoihin. Keskiseisontatuen joutui poistamaan putkien tiltä, mutta se kuului muutenkin suunnitelmiin. Jotta sai seisontatuen pois, niin piti irroittaa oikeanpuoleinen pakosarja. Alka höllällä oli pakosarjaliitännän pultit, kuuluuko olla niin, lämpölaajenemista tms. varten?

Stormin myyjä väitti, että jos on pyörässä Lamda-anturi, ruiskujärjestelmä osaa säätää itsensä, kun pakovirtaukset muuttuu? Siihen pakoputkien välillä olevaan, putket yhdistävään pönttöön tulee anturi. Ei kai se voi olla muuta kuin lamda?

Satula alkaa olla maalaamista vaille valmis. Josko saisi pohjavärin maalattua huomenna.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2016, 18:39:02 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #39 : Marraskuu 19, 2016, 16:41:43 ip »
Mulla oli tuollaiset vastaavat mustat isolohkossa. Ihan hyvin hönki. Laitoin vielä loppupäähän tikkarit. Noissahan on sellainen kaksoiskuorirakenne, jota ei voi säätää villan määrällä tai huilulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #40 : Marraskuu 20, 2016, 17:14:18 ip »
Lainaus
Alka höllällä oli pakosarjaliitännän pultit, kuuluuko olla niin, lämpölaajenemista tms. varten?
Kyllä ne kireällä saavat olla. Aina kun on putki irti niin uudet tiivisteet. Tiivisteen toiminta, eli tiivistäminen, perustuu sen kokoonpuristuvuuteen. Siksi sen kiristys on lyhyellä matkalla ettei metallin lämpölaajeneminen lyttää tiivistettä turhaan. Mutterien löysyys taas on asia jota on kokeilematta vaikea kommentoida: toisen kireä on toisen löysä.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #41 : Marraskuu 20, 2016, 19:02:32 ip »
Nonni, pyörän ulkoasu alkaa olla hahmolla. Yleisesti ottaen ulkoinen ilme on keventynyt aika lailla. Mattamusta pohjamaali näyttää satulassa aika hyvältä. Satulan tuleva toppaus nostaa ja oikaisee keskilinjaa n. 3-4 cm. Mattamusta satula voisi olla varteen otettava vaihtoehto (helpompi maalata) kiiltävälle mustalle. Satula on tehty niin alas kuin mahdollista. Jousipakka on myös löysätty alimpaan asentoon, joten takapää tuli entisestä alas n. 3 cm.  Alkaa vaimonkin jalat ylettyä kunnolla maahan ;D.

Sivuprofiilikuva:
https://www.dropbox.com/s/8kin1ymgq3zxyka/20161120_182127.jpg?dl=0

Takalokasuoja sisärakenteineen on poistettu, pintakuori jäljellä. Jonkinlainen kumisisälokari pitää vielä virittää kuran hallintaan. Keskiseisontatuki on pois, uudet pakoputket on oleellisesti kevyemmät ja toivat jouset kokonaan esille. Vilkut vaihtuu pieniin kromattuihin led sellaisiin. Muovikuuppa moottori alaosasta/edestä on pois. Rekisterikilven paikka voisi olla vasemman takajousen takana, jos miliisi sellaisen kelpuuttaa?

Pakosarjan tiiviste. Pitänee katsoa uudelleen, olikohan siinä mitään tiivistettä? Oli ruuvit ilmeisen löysällä, kun kuusikoloruuvi aukesi ruuvimeisselin voimin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2016, 09:17:05 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #42 : Marraskuu 20, 2016, 19:23:07 ip »
On siellä semmoset kokoonpuristuvat tiivisterinkulat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #43 : Marraskuu 20, 2016, 19:36:36 ip »
Juu, sellaiset 2  kpl puolirinkulat ovat entisillä paikoillaan. Jäi vähän epäselväksi nyt tarviiko sellaisia vaihtaa? Nehän on kokolailla selkeät metallimurikat. Vai mitä Motomatti tältä osin tarkoitti? Tiivisteen ymmärtää yleensä levystä leikattuna (tms.) joustavampana kuin ympärillä puristavat massat.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Pikku Brevan näpräämistä
« Vastaus #44 : Marraskuu 20, 2016, 20:17:24 ip »
Noita pakoputken juuritiivisteitä on useaa tyyppiä mutta niille on tyypillistä kokoonpuristuminen että tiivistyminen saavutetaan.
Ulkopinnaltaan ne ovat kuparia tai alumiinia ja sisällä on palamatonta kokoonpainuvaa massaa. Mutta ainakin yksi malli on poikkileikkaukseltaan kuin haitari eli se painuu myös kasaan kun siihen kohdistetaan puristusta. Paksuhkojakin ne yleensä ovat sillä harvoin pakoputken laippa, jota vasten tiiviste tulee, asentuu ihan kohtisuoraan pakoaukon tiivistepintaa vasten. Siksi suhteellisen paksu että siinä olisi varaa asettua tiiviisti vaikka kohtaamiskulma olisikin hieman huono. Varsinaista jousiominaisuutta eli sitä että tiiviste jotenkin palautuisi lähemmäs alkuperäistä muotoa ei ole.
Joskus tiiviste on niin lujassa kannessa että se vaikuttaa kiinteältä.

Itsekin olen noita tiivisteitä sorvilla tehnyt kun joskus on ollut hankalasti tiivistettävä pakoputki. Vastakartiotiiviste on myös hyvä mutta vähemmän käytetty eikä sovellu laipalliselle pakoputkenpäälle. Sen tyyppinen tiiviste tiivistyy pesäänsä ja pakoputken ympärille eikä sen päähän.