Kirjoittaja Aihe: MG California - ruisku?  (Luettu 28954 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #45 : Kesäkuu 23, 2016, 16:56:23 ip »

Katselin perän numeroita .... 8/ 33 .  Minulla Jackal on sangen liukasliikkuinen :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #46 : Heinäkuu 08, 2016, 19:58:46 ip »
Jipii, kolmen viikon odotus loppusuoralla. Californian bensaletkut uusittuna ja pyörä huollettuna odottaa huomista noutoa Jämsässä. Meni juuri ja juuri arviodussa 2-3 viikon toimitusajassa. Vielä on kesää jäljellä ;D
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #47 : Heinäkuu 08, 2016, 21:36:01 ip »
Mahtaa syyhyttää!   ;D Itse en olisi malttanut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #48 : Heinäkuu 08, 2016, 22:39:28 ip »
Kärsivällisyys palkitaan & Breva on saanut kyytiä senkin eestä. Makiasti naukuu nyt ilman tehon rajoitusta. Niin Ja Mamma on ollut kyydissä 2/3 ajoista eli perhesopukin on säilynyt.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #49 : Heinäkuu 10, 2016, 09:47:20 ap »
Voi veljet, mikä päivä eilen. California tuli vihdoin kotiin. Ensi ajo Jämsästä Jyväskylään ja tienpäällä tai muuten pyörän kanssa touhutessa menikin sitten loppupäivä. On sitten niin erilainen pyörä ajaa kuin Breva. Alkuhämmännystä toi se, että pyörä en käänny ihan samoin konstein. Pyörää pitää oikeasti saada kallistumaan reilummin, että mahtuu mutkaan. Oston yhtyedessä koeajo oli niin lyhyt ja nopeudet alhaisia, että vasta nyt valkeni kunnolla mistä pyörä on tehty. Jonkinlainen yllätys on pyörän todella pöheet äänet. Käsittääkseni putket on vakiot ja jotain sisuskalujanikin niissä on. Brevaan verrattuna ääntä lähtee epätieteellisesti arvioiden 3 kertaisesti. Pieni ihmetys on myös moottorijarrutuksen yhteydessä välillä tulevat sinänsä pienet, mutta selvästi kuuluvat paukahdukset pakoputkista. Kuuluuko olla näin? Huollon yhteydessä säädettiin venttiilit ja sykronoitiin ruiskut.

Päivän tärkein anti oli kuitenkin se, että pyörä pelaa teknisesti hyvin ja sillä on ilo ajaa. Huollon mukaan moottorissa ei ole ylimääräisiä ääniä ja se käy nätisti. Pikkupuutteena on se, että kierroslukumittari "toimii", mutta ei näytä oikein. Mittarin viisari heiluu noin 1500 rpm tuntumassa. Kerran se heräsi henkiin, kun kierrokset kävivät sallitun ylärajalla. Se on näköjään sähköinen sellainen, mutta esim. valoa ei tule mittariin. Tuota pitää tutkailla myöhemmin sitten tarkemmin. Nyt pitää korvakuulolta ja nopeusmittarin mukaan yrittää ajaa oikeilla kierrosluvuilla. 5 vaihdetta olen käyttänyt vasta yli 90 kmh nopeuksissa. 4 vaihteella noin 60- 90 väliässä. Lienee oikean suuntaista?

Renkaitten vaihto on vielä suunnitelmissa. ensiviikolla. Pintaa on, mutta ikää on vähän liikaa. Leimat taisi olla 1807.
Ensiviikon jälkeeen alkaakin sopivasti 2 viikon lomajakso.


Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #50 : Heinäkuu 10, 2016, 12:08:38 ip »
Juu, Caliahan saa hieman heitellä mutkiin, mutta nätisti kyllä taittuvat.
Vaihteeksi hyvät kelitkin nauttia ajosta.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #51 : Heinäkuu 10, 2016, 12:35:17 ip »
Cali kuten muutkin kaksipyöräiset pyörät kääntyvät kyllä mutkiin ns. vastaohjauksella eli työntöohjauksella. Sen osaamisella välttyy niin usein kuullusta onnettomuustyypistä: suistuminen kaarteessa ojaan.
Painonsiirto toimii rauhallisissa tilanteissa kaarreajossa varsin hyvin mutta yllättävässä tapauksessa pitää osata enemmän. Myös yhdistelmäjarrun toiminta pitää sisäistää.

Noin terminologista: sana "ruisku" on suurpiirteinen ja vanhentunut yleisnimitys moottorinohjausjärjestelmälle joka sisältää vähintäänkin sytytyksen ajoituksen ja polttoaineen määrän säädön. Uudemmissa pyörissä paljon enemmänkin. Mutta sytytys ja polttoineen määrä ovat "ruiskun" perusominaisuudet.
Kyseisen Californian tapauksessa keskenään synkronoitavat osat ovat läppärungot jossa ilmaläpät eli "kaasuläpät" sekä ilmaruuvit synkronoidaan keskenään niin että molemmilla sylintereillä olisi sama täytös. Läppärungot sisältävät myös sähköiset polttoainesuuttimet joiden säätö tehdään muussa yhteydessä sähköisesti moottorinohjausjärjestelmän kautta mutta ei synkronointivaiheessa. Kun läppärungot ovat synkronoidut oikein ovat ne puhekielessä balanssissa.
Toisesta läppärungosta, riippuen mallista, voidaan säätää myö TPS:n lähtöjännite sekä tyhjäkäynnin taso.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #52 : Heinäkuu 10, 2016, 15:49:04 ip »
Jotain probleemiahan piti sitten tulla tänään. Vilkuista katosi äly. Lieneekö ollut syynä, pyörän tuen kääntö, kun kone vielä kävi. Yksi sulake oli rikki. Se oli emergency flasher -sulake eli jotain oli sattunut. Ei nyt ole edes ohjekirjan tai sulakekopan kannen tietojen avulla selvää, mikä sulakkeista ohjaa vilkkuja. Ei auttanut sulakkeiden  vaihto. Vaihdoin itseasiassa kaikki 15 A uusiin, kun olivat niin hapettuneita ja surkean näköisiä. Sen jälkeen piti arvuutella onko vika vilkun releessä?. Ei oikein mistään opuksesta ole vielä selvinnyt mikä noista 6:sta on vilkun rele. Vararele oli haettu Motonetistä. Vaihdoin ensimmäisen vasemmalta uuteen ja kierrätin releitä aina seuraavaan, joka vaihdon välillä vilkkuja kokeillen. Hätävilkut toimii, mutta jotenkin erikoisesti, ensin toinen puoli ja sitten toinen  puoli.Pyörän vesemmalta puolelta löytyy 3 kpl  5A sulaketta, mitähän ne mahtaa olla.  >:(

Pitää ottaa aikalisä ja ajella iltapäivä Brevalla, kun on näin hyvä keli.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #53 : Heinäkuu 10, 2016, 20:54:15 ip »
Kierroslukumittarin signaali voi tulla joko moottorinohjausjärjestelmältä tai sytytyspuolalta (vanhemmat). Kierroslukumittarin ”käyttövirta” mahtaa tulla eri reittiä, jos valoakaan ei tule, vika lienee tällä puolella? Jos vilkutkin katosivat ja sulakkeita menee, tulee ensimmäisenä mieleen että jos peli on liikkeestä ostettu – takaisin sinne korjattavaksi. Ei sulakkeiden kuulu palaa, jos sivujalkaa käyttää. Sivujalkaa pitää voida käyttää milloin tahansa – moottori vaan sammuu, jos niin on ”määrätty” (vaihde on päällä). Jos itse tutkii, pitäisi olla oikea korjaamo-opas sähkökuvineen, moottorinohjausjärjestelmä mahtaa olla P8, koska seuraava 15M tuli siinä 1999 -huituvilla? Yksi Workshop Manual sanoo että "Ev 1997-2000 fino al telaio KD 115749." Että tuon valmistenumeron jälkeen tulisi 15M?  15M -vehkeille löytyy Workshop Manual helposti mutta vahempiin en ole nähnyt kuin suttuisia...http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf
Tuo saattaisi olla oikea sähkökuva (?): http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_1000_1000-i_1100_1100-i_it-en.pdf
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #54 : Heinäkuu 10, 2016, 21:22:30 ip »
Ei liity aiheeseen mutta hyvä huomioida:
Vanhoja P7- P8- ja 16M-moottorinohjausrasioita tullut nähtyä useita. (16M tuli ennen 15M-rasiaa. 16M on isossa peltirasiassa kun taas 15M on pieni alumiiniin valettu ja jäähdytysrivoilla varustettu vasemman sivukopan takana.)  Yhteisiä vikoja niille on olleet kiinnityksien hajoaminen ja ulkoisen maajohtimen vioittuminen. Ovat kumityynyjen avulla kiinni rungossa ja kumit ovat murentuneet. Vaikka rasia on ollut irrallaan niin laite on kuitenkin toiminut mutta pitkää käyttöikää ei voi ennustaa. Katsokaahan kaikki sinne satulan alle jolla moiset laitteet ovat että boksi on kiinni kunnolla oikeilla kiinnikkeillään.

Kierroslukumittariin tulee erikseen valolle johto sekä yhteinen maajohdin sekä valolle että itse mittarille.
Signaalijohdin tulee, muistaakseni, ECUlta suoraan. Kannattaa katsoa onko mittarinvalon polttimo kunnossa.

Emergency flasher tarkoittaa nelivilkkua. Sille on toiminnot erikseen kuin tavan vilkulle.
Yleensä vikoja aiheuttaa se että relepalkissa olevat naarasliittimet ovat hapettuneet, löysiä tai poissa paikoiltaan. Relepalkki on purettavissa osiin ja liittimet vaihdettavissa erikseen. Sinne ei kannata tehdä mitään väliaikaisasennuksia tai loikkajohtoja. Joutuu vain lisää vaikeuksiin.

Tässä yksi kaavio: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1996_California_1100i.gif
Ja hieman varhaisempi: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1988_California_1000_Carb.gif
Siltä väliltä: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/1994_California_1100.gif

Olisiko tästä apua vaikka onkin hieman uudemmasta mallista: https://1.bp.blogspot.com/-nSL_Juzixg0/UwudQz-wLlI/AAAAAAAAKHE/-dlbZqZLj0I/s1600/Vintage_sulakejarjestus.jpg

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #55 : Heinäkuu 10, 2016, 22:00:02 ip »
Kiitoksia kommenteista ja linkeistä. Oma käsitys on, että hätävilkkkujen sulake oli valmiiksi kaput. Ei nimittäin toiminut eilen, kun kokeilin. Kyse on muusta. Sulaketaulussa on vain ja ainoastaan 15A sulakkeita, kopan tietojen mukaan. Mistään ei vaan selviä, mikä on vilkkujen sulake tai rele. Vasemmalla puolella oli niitä 5A sulakkeita, joista ei ole missään mitään tietoa. Täytyy rehellisesti sanoa, että noista sähkökaavioista en asiaa pysty hahmottamaan. Kotikonstina ehkä joku kontaktispray tms. pitää kokeilla ennen pajalle viemistä. Miten releestä voi päätellä, että se on kaput? Pyörä on ostettu yksityiseltä (halvalla). Taitaa tulla Guzzin sähköt vielä enemmänkin tutuksi
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #56 : Heinäkuu 10, 2016, 22:34:53 ip »
Releen tarkistaminen on helppoa: vaihtaa samanlaisen releen tilalle ja jos se toimii niin vika oli edellisessä. Releitä on erilaisia: pääasiassa kytkentä- ja vaihtoreleitä. (vilkkurele on erikseen ja on eri mallinen, yleensä pyöreä) Releen kyljessä on kytkentäkaavio josta selviää mikä malli on kyseessä. Relejalasta taasen selviää onko kyseiseen paikkaan kuuluva rele kaksinapainen vilkkurele, viisinapainen vaihtorele vai nelinapainen kytkentärele. Tosin jälkimmäistäkin on viisinapaisena kahdella lähdöllä. Releen napapuolella on numeroidut kytkentäliuskat jotka pitävät yhtä kytkentäkaavion kanssa. Voi kuulostaa hankalalle mutta aika pitkälle pääse näilläkin tiedoilla. Relejaloissa kun on vastava määrä liittimiä kunkin releen kohdalla. Ajattele loogisesti. Niin se sähkökin tekee kulkiessaan johtimissa. Jos johdin on poikki ei sähkö kulje ja päinvastoin.

Katso mitä releitä kytkentäjalassa on ja hanki vastaavat tilalle. Jää ainakin varaosia jos kaikkia ei tarvita.

Kaikessa rauhassa kun kytkentäkaaviota tutkii niin kyllä sekin siitä aukeaa. Kaiken keskiössä on akku. Jokainen toiminto muodostaa lenkin plussan ja miinuksen välille. Kytkentä on joko auki tai kiinni. Kiinni oleva kytkentä tekee jotain, avoin ei. Näin kaaviossa ja myös "luonnossa".

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #57 : Heinäkuu 11, 2016, 09:20:18 ap »
Tässä kuvia asiaan liittyen:


1) sulakekopan sisällä tietoa (kaikki 15 A), jossa mikään ei viittaa käsittääkseni vilkkuihin (blinkers tms):
https://www.dropbox.com/sc/j5ycox3pqohxfhi/AABciDDtG2lbkEOES-2ab5Zqa

2) kuva sulakesillasta & releet:
https://www.dropbox.com/s/ktpjvjd9spdtq3b/20160711_085834.jpg?dl=0

Viitaten GuzGuz viestiin 13.6: "Samoin vararele, esim Motonetistä 48-1969 koodin rele käy kaikkiin sulakesillan paikkoihin." Yhden releen olen vaihttanut uuteen (ruskea) ja sitten siirtänyt aina seuraavaan, kokeillut vilkkuja,,, ilman tulosta. Joku viittasi, että valojen rele on erilainen, mahdollisesti pyöreä. Joku pyöreä on kuvassa jarrunestesäiliön alapuolella.

3) mysteerio sulakkeet vasemmalla puolella.
https://www.dropbox.com/s/8pzhlubj6ckjjrc/20160711_085544.jpg?dl=0

Sähköjen opiskelu näemmä jatkuu vielä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #58 : Heinäkuu 11, 2016, 09:59:25 ap »
Hello taas. Homma selvisi. Kiitos kannustavista viesteistä ja ohjeista. Opittavaa on. Vasemman puolen ohjekirjasta puuttuva "mysteerisulakesilta" on näköjään vilkkuja varten. Olin huolimaton niitä tarkastaessa. Yksi 5A sulake oli kuitenkin palanut. Sen kun vaihtoi, niin avot. Pitäisi varmaan käydä optikolla.Nyt myös hazardvalot toimivat oikein. No oppia tuli samalla Guzzin sähköistä. Joku kunnon korjaamo-ohjekirja pitää vielä kaivaa esille ja tulostaa. Eilen etsimiset eivät tuottaneet tulosta. Kyllähän jostain pitää löytyä kuva/sanallinenkin selitys releistä ja sulakkeista.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2016, 22:27:34 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #59 : Heinäkuu 11, 2016, 10:08:01 ap »
Hyvä että selvisi.
Vilkkurele on muuten just se lieriö jarrusylinterin vieressä.
Calini -02 EV poltti vilkkureleen pariinkin kertaan.
Bilteman Volvo Amatsoniin käypä (tuotekoodi 43-134, 4,49e) kävi suoraan.
EV:ssä on hieman erilainen kiinnitys kumipantoineen, mutta hyvin samannäköinen on itse rele.
Nykyisin kiinni kulmikas malli joka löytyi reissussa Haapsalusta.
Eli sinne saa kyllä sopimaan monenlaista.