Kirjoittaja Aihe: MG California - ruisku?  (Luettu 28884 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
MG California - ruisku?
« : Kesäkuu 03, 2016, 10:12:12 ap »
Meillä ei mamma oikein  viihdy Brevan takaritsillä ja pitäisi kuulemme katsoa mukavaa ja kohtuuhintaista matkapyörää.
Sehän sopii. Nyt olisi tarjolla MG California, matkamallia, vm. 1997, ajettu 50 tkm, huollettu itse (hyvin), yksi omistaja (kuollut), eli ei ole ensikäden tietoa pyörästä.  Pyörän tiedoissa on 1100i. i tarkkoittaa yleensä ruiskua.  Rekisteriotteella lisäksi tiedot "roomalainen ykkönen- KD/1064."

1. Onkohan tämän ikäinen California ruiskukoneella?

Pyörä seissyt 2 vuotta tallissa, käytetty kuulemma moottoria välillä.

2.Mitä pitäisi tehdä ennen koeajoa, muuta kuin tarkastaa nesteet.

3. Kaikki muukin huomioitava tieto otetaan vastaan kiitollisuudella.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2016, 10:36:17 ap »
1) Tuo i yleensä on tarkoitanut ruiskua ja tuon ikäisessä sellainen voi olla. Olihan niitä jo kahdeksankymmentäluvun lopulta asti. Asiahan on helppo tarkistaa itse pyörästäkin. Jos puuttuu kaasuttimet niin on "ruisku". Itse asiassa kyse on laajemmasta järjestelmästä. Samainen aivolaatikko hoitaa myös sytytyksen eli on ns. sulautettu järjestelmä. Toimintavarma laite.

2) Rengaspaineet ja renkaiden yleinen kunto. Voivat olla vanhat joten varovasti mutkissa varsinkiin jos on kosteutta asfaltilla. Kokeile jarrujen toiminta ennen ajoa. Uusien jarrunesteiden vaihto jos tulee kaupat ja ei ole hiljattain vaihdettu. Katso että valot ja vilkut pelaavat moitteettomasti ennen koeajoa. Pyörän seisonta ei pilaa kuin renkaat ja tiivisteet (esim. keula) ajan kanssa.

3) Huoltokirja ja omistajan käsikirja. Ota selville nykyinen omistaja(t). Kuollut henkilö ei voi pyörää myydä. Pyörän pitää olla vakuutuksen piirissä jos lähdetään yleisille teille. Trafin sivuilta (Oma asiointi -palvelu) selviää onko pyörään tehty väliaikainen liikenteestä poisto (vakuutusmaksua ei peritä) eikä pyörällä saa ajaa. Tiedon saa selville pyörän nykyinen omistaja(t).
Nykyään kun ei ole rekisteröintitodistuksia enää käytössä niin pitää tehdä kauppakirja omistusoikeuden siirtymisestä. Jos omistaja on perikunta niin yksi ihminen ei pyörää voi myydä kuin valtakirjalla. Jos pyörä on nykyisen myyjän nimissä niin mitään ongelmaa ei ole. Koeajon aikana on silloin myyjän vastuu.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2016, 11:45:36 ap »
KD/1064 on ruisku, jos KC niin kaasarit.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2016, 12:56:03 ip »
Brevan takaritsi ei ole lähellekään markkinoiden huonoin. Pituussuunnassa tilaa ei ole yllin kyllin, mutta satula toimii aika hyvin. Meidän frouva on siellä torkkunut yli 60 k eikä vielä ole kieltäytynyt tulemasta uudelleen kyytiin. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että Calistimessa olisi jotenkin heikommat oltavat, mutta sitä kannattaa testata yhden pidemmän rupeaman verran, vaikka tankillisen verran samalle illalle. 

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2016, 15:26:49 ip »
Minulla oli 1997  1100i  malli ja oli luotettava pyörä .  Tässä mallissa penkki oli vaimon mukaan paras istua. Pekka P:llä kerran näin useamman vuoden seisseen Calin.
Tankin bensa haisi aivan järkyttävältä ja piti koko polttoainejärjestelmä putsata... Jos käyntiin niillä bensoilla lähtee ja uutta saa tilalle niin huoletonta menoa pitkään huollettuna...

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2016, 16:00:52 ip »
Mamma haluaa alemmas. Kuvan mukaan Calin takapenkki näyttää lisäksi kyllä mukavalta omalta osastoltaan tuossa matkamallissa.
Pitää ensiviikolla käydä tsekkaamassa pyörä. Vanhat bensat hetimmiten pois ja tuoretta tilalle.
Itselläni ei noita mp-mekaanikon taitoja riittävästi, pitänee koko paketti käytättää huollossa, nesteet uusiksi yms.

Jyväskylän suunallakin näyttää olevan  MG huolto. Uskaltaako viedä sinne? Näyttää olevan kovin usko tuonne Piikkiön pajalle.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2016, 17:07:59 ip »

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2016, 07:30:37 ap »
Kiitos neuvoista. Ne olikin tarpeeseen. Nyt on periaatteesssa kaupat sovittu, jos ja kun pyörä vaan osoittautuu koeajonkin myötä toimivaksi. Menee ensiviikon loppupuolelle, kun asiasta tulee selko. Laitan sitten tietoa miten kävi.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2016, 22:34:36 ip »
Tänään tuli käytyä Imatralla hakemassa se -97 California. Bensat vaihtoon, öljyt ok. Ekalla lähti käyntiin. Kone kävi nätisti ja koeajolla kaikki pelasi, mitä nyt pyörästä metsi ymmärtää. Kaupat kiinni ja pyörä kyytiin. Entisen omistajan ajokaveri kertoi mitä pyörälle on viimeksi huollossa tehty, kardaanin öljyt ja etuteleskooppien öljyt vaihdettu, jarruöljyt, reilu vuosi sitten ja nyt uusi akku. Renkaat on kuulemma noin 3 vuotta vanhat ja pinnaltaan melkein uudet.. Seuraavaksi pyörä Jämsään perushuoltoon ja tarkastukseen. Toivottavasti viikon tai parin kuluttua päästään tielle. On muuten pyörässä hyvät äänet. 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2016, 22:46:57 ip »
Loistavaa! Yksi jälleen pelastettu takaisin liikenteeseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2016, 22:53:00 ip »
Sillähän kilistelee mutkaista tietä näkymättömiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2016, 16:19:27 ip »
https://www.dropbox.com/s/09dkm1tche11t0q/20160608_185642.jpg?dl=0

Tuossa edellä linkki kuvaan Mamman kanssa yhteisomistuksessa olevaan California 1100i pyörään.
Uuden perheenjäsen myötä tulossa myös uusi naispuolinen guzzijäsen.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2016, 17:32:08 ip »

On harvinaiset ruiskujen suojat... silmiini ei ole tuollaisia sattunut.
Komia on

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2016, 18:00:00 ip »
Eipä tuo asia (ruiskun suojat) tullut mitenkään mieleen, kun en tarkemmin vielä ole pyörämalliin perehtynyt. Oli positiivinen yllätys kuinka hyvässä kunnossa pyörä on. Yleisilmeeltään voisi sanoa pintojen kunnon vastaavan noin 20 - 30 tkm ajettua. Jos nyt oikein netistä asiaa tulkitsin, niin tämä on ainoa metalliflakevärinen ko. vuosimallista.  Sain pyörällenhuollon ensiviikon torstaille. Jos ei ole isompia säätöjen tarve, niin ensiviikonloppuna sillä ajetaan. Parasta tässä on se, että rouva on mukana ja harrastus yhdistää perhettä...  :)
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MG California - ruisku?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2016, 12:02:54 ip »
Onnittelut pyörästä!
Ja tervetuloa Guzzistien uniikkiin porukkaan.
Hyväkuntoiselta näyttää, tosin tuohan on vasta sopivasti sisäänajettukin Caliksi.
Bensaletkut on varmaankin vaihdettu alkoakestäviin, mutta kannattaa tarkistaa niiden kunto.
Mikä usein jää, niin renkaanvaihtojen yhteydessä vilkaista onko lokasuojien sisäpinnat ruosteessa.
Tuli mieleen yllätys kun oman 2002 EV Calin vastaavia tutkin, meni hionta/ maalaus hommaksi+ spreijattavaa kumia iskemäsuojaksi.
Sulakkeita kannattaa pitää mukana varoiksi 5,10,15 ja 20A sekä 5mm kuusiokoloavain että saa oikean puolen posken auki.
Samoin vararele, esim Motonetistä 48-1969 koodin rele käy kaikkiin sulakesillan paikkoihin.

Jos reissaatte pidempiä retkiä, niin sivulaukut ja kiinnikkeet vois tulla jossain kohtaa ajankohtaiseksi.
Täältä aika moni hommaa osia ja räjäytyskuvat olleet usein avuksi:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php?sid=ggg&lg=en
Täältä esim manuaaleja:
http://guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm