Kirjoittaja Aihe: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen  (Luettu 31090 kertaa)

Tuulenpoika

Vs: Vanheneminen ja huomiokyvyn heikentyminen
« Vastaus #45 : Huhtikuu 09, 2016, 20:09:23 ip »
Kyllä oli isäni,92 v, ylpeä kun 90 vuotiaana sain lääkäriltä luvan ajaa autoa 5 vuotta. Sen kunniaksi vaihtoi alleen uudenkarhean Toyotan. En kyllä mielellään mene kyytiin vaan tarjoudun kuskiksi. Olen huomannut ettei siinä paljon sivulle vilkuilla kun isäni ajaa.  Veljen kanssa tehtiin viime kesänä metsän raivausta ja isäni ajoi traktorilla tukkikärryllä hakatut puut pois. Kovia kavereita nämä viimeiset sotavetenaarit.

GMies

« Vastaus #46 : Huhtikuu 09, 2016, 22:45:49 ip »
Yksi kommmentti lisää...
Tänään iltapäivällä olin pyörälenkillä, ajelin tien vasemmalla puolella olevaa kevyenliikenteen väylää, kun takaani tuli pieni kuorma-auto ja ohitettuaan minut kuski laittoi  vinkkarin  vasemmalle,  eli kääntyi minun eteeni.
Minun oli pysäytettävä, koska näytti siltä , että päälle tulee. Kuski kurvasi viereiselle parkkipakalle ja minä käännyin katsomaan oliko kuski humalassa, väitti ettei ollut ja selvältä näytti, sanoi ettei huomannut minua (keskellä kirkasta päivää), vaikka tuli  takaani, että olisi pitänyt nähdä minut noin 100-200 m matkalla.
Kuski oli n. 30-40 vuotias , heitti kohdallani  tupakan tumpin vielä ikkunasta eteeni.
Kuten onnettomuustilastotkin kertovat,  nuoret ovat todella arvaamattomia auton ratissa,  joo, ei tietenkään kaikki, mutta ongelma onkin siinä,  pyöräilijä tai jalankulkija ei tiedä kuka niistä.
Näitä kahjoja tulee eteen joka päivä,  kun olen pyörä- tai kävelylenkillä.
Autoilija on vihollinen, liikennesäännöt  monilla täysin hukassa, ei tietoa mikä on suojatie ja mikä pyörätien jatke.
Joitakin päiviä sitten yksi vatipää tuli pyörätiellä vastaani, otin siitä valokuvan, niin nulikka kehtas tulla vielä meuhkaamaan millä oikeudella kuvasin hänen autonsa.

Muuten ihme juttu, kun minä olen autolla tai motolla liikenteessä, niin hyvin harvoin  näen törttöjä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä liikenteessä ja  nuo liikennehäiriköt,  kahjot kotilokuskit ovat minun kokemukseni mukaan  pääsääntöisesti 18 – 40.

2002 Atlantic 500
2004 B750

Tuulenpoika

« Vastaus #47 : Huhtikuu 09, 2016, 23:57:17 ip »
Samaa mieltä..autoilija on vihollinen. Ei mitään kunnioitusta suojatiellä. Vatipäillä on helvetinmoinen kiire jonnenkkin..

Kosse

« Vastaus #48 : Huhtikuu 10, 2016, 10:15:11 ap »
Koska itse kävelen, juoksen, pyöräilen, ajan moottoripyörällä, sekä autoilen, osaan omasta mielestäni huomoida muut liikenteessä olevat. Mutta tulee minullekin virheitä.

Olipa liikkumiatapa mikä vaan, joka lajissa on törttöjä. Pahimmat ovat autoilijat ja pyöräilijät tulevat hyvänä kakkosena. Jalankulkijoilla on monesti paha tapa, etteivät aelkeästi ilmaise olevansa tulossa suojatielle. Tai sitten kun antaa tietä, jäävät katselemaan maisemia.

GMies

« Vastaus #49 : Huhtikuu 10, 2016, 11:12:03 ap »
Näissä autoilija, pyöräilijä -,  jalankulkijatörttöilijöissä on mielestäni se huima ero, että vain autoilijalla on se tappovehje käsissään.
On hyvin harvinaista, että kävelijä olisi tappanut tai ruhjonut autoilijan vammaiseksi, sama koskee pyöräilijää.  Tiedän useita tapauksia, joissa  autoilija on ajanut takaapäin pyöräilijän päälle, mutta en tiedä ainuttakaan tapausta, jossa pyöräilijä olisi ajanut autoilijan kuoliaaksi.

Täälläkin joku esitti viisaasti, että pyöräilijät ja jalankulkijat ovat vaaraksi itselleen ja muille, taisi väittämään   olla syynä  ryssätyyppinen, kieroutunut asenne muihin tienkäyttäjiin.

Viime aikoina olen huomannut ilmiön, että jalankulkija jää odottamaan, että lähestyvä auto pysähtyy kokonaan, ennen kuin lähtee ylittämään tietä/ katua …. olisiko joku läheinen tai itse joutunut autoilijan yliajamaksi, niin pelkkä vauhdin hiljennys ei riitä, että uskaltaisi lähteä liikkeelle.
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

« Vastaus #50 : Huhtikuu 10, 2016, 20:11:05 ip »
Näistä liikennetötöilyistä oli lyhkänen artikkeli uusimmassa TM:ssä. Siinä oli loppulauselmana suunnilleen se, että kaikki liikenteessä odottavat muiden tekevän tai jättävän tekemättä jotain, ennemmin kuin tekevät tai luopuvat itse jostain liikenteessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #51 : Huhtikuu 10, 2016, 20:38:13 ip »
Nämä ovat ilmiöitä joita Tampereen "ohitustiellä" näkee joka kerta kun siellä ajaa. Ei niikään varsinaisella kaupunkien välisellä motarilla missä on vähemmän liittymiä.

Liittyminen rampista moottoritielle vaikuttaa olevan ongelma joillekin. Aika usein.
Ei kiihdytetä moottoritien nopeuteen mutta kiihkeästi tungetaan aina sinne asti kun ramppikaista lopullisesti loppuu ja kun on pakko kaiteen uhalla niin sieltä vain tullaan väkisin. Moottoritiellä ajavat vaihtavat kaistaa ja ne jotka eivät enää voi vaihtaa joutuvat jarruttelemaan voimakkaasti.

Sitten se vilkun käyttö rampista tullessa. Mistään ei voi tietää onko kyseinen autoilija vaihtamassa kaistaa kun ei vilkuteta. Siis silloin kun kyseinen kaista jatkuu kilometritolkulla ja irtautuu sitten moottoritiestä. Aikooko hän ajaa pois moottoritieltä vai aikoo tulla tielle?

Kunhan vain tietäisi aikeet niin mielelläänhän sitä väistäisi (jarruttaisi, kiihdyttäisi tai vaihtaisi jopa kaistaa) mutta kun tullaan vilkuttamatta ja torvi soiden. Kaistan vaihto väistämismielessä lienee hieman kyseenalaista. Asian tekee jossain määrin ongelmalliseksi sen että suurin osa liikenteestä onkin siellä vasemmalla kaistalla koko ajan. Ei sekään liene ihan normaalia.

TunturiTT

« Vastaus #52 : Huhtikuu 10, 2016, 20:57:11 ip »
Esko Riihelän mukaan oikealla ajava ei edes saisi väistää vasemmalle. Euroopassa tuo on  jopa rangaistava teko. Vakavuudessaan samaa kastia oikealta ohittamisen kanssa.

motomatti

« Vastaus #53 : Huhtikuu 10, 2016, 21:10:49 ip »
Lainaus
Vakavuudessaan samaa kastia oikealta ohittamisen kanssa.
Samaisella ohitustiellä Pirkkalaan mennessä on piiitkä ramppi (useampi kilometri) Kurikan risteykseen saakka ja melkoinen ylämäki. Kolme kaistaa rinnan pohjoisen suuntaan. Rekat ajaa keskimmäistä kaistaa, vasemmalla mennään kovaa, jos mennään. Oikealla on tilaa: siellä ohitetaan koko porukka.
Normihommaa joka päivä. Paikalla ajaneet tuon tietävät.

Vierailija

« Vastaus #54 : Huhtikuu 10, 2016, 21:32:11 ip »
Esko Riihelän mukaan oikealla ajava ei edes saisi väistää vasemmalle. Euroopassa tuo on  jopa rangaistava teko. Vakavuudessaan samaa kastia oikealta ohittamisen kanssa.

Meikäläisen kokemus on kyllä päinvastainen - esim. Saksassa väistetään rutiininomaisesti eli annetaan tietä rampilta tulijalle. Suomessa on kielletty.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #55 : Huhtikuu 10, 2016, 21:39:43 ip »
Ok. Kuuleman mukaan myös Usassa tuo rampilta tulo toimii hyvin. Se on vaan Suomessa se minä ensin meininki valloillaan liikenteessä. Omasta sijasta ei vaan luovuta.

motomatti

« Vastaus #56 : Huhtikuu 10, 2016, 21:40:56 ip »
Laki, lain tulkinta ja käytäntö ovat usein kovin eri asioita.

Pekka

« Vastaus #57 : Huhtikuu 10, 2016, 22:16:33 ip »
Tapa väistää rampilta tulijaa aiheuttaa turhia kaistan vaihtoja. Tarpeetonta sivuttaisliikettä
ja sähläystä.
On se kummallista kun rampilta tulija ei osaa sovittaa ajonopeuttaan sellaiseksi, että
pääsee muiden kulkemista häiritsemättä liikennevirtaan mukaan. Onnistuu helposti kun
rampilta tulija tähtää sen kohdalle osuvan taakse eikä eteen. Mutta eihän se suomalaiselle sovi,
eikä oikein saksalaisellekaan.  On ihan oikein kun on kiellettyä. Poliisin soisin tuota valvovan aktiivisesti,
tulisi sakotusbudjetti keralla kuntoon.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #58 : Huhtikuu 10, 2016, 22:45:10 ip »
Tamperelaista "temperamenttiä" seuranneena: Liikennevalojen vaihtuessa vihreäksi laitetaan hiljalleen vaihde päälle ja rauhallisesti kiihdyttäen eteenpäin. Takana tuleva odottaa että syntyy riittävä turvaväli ja lähtee vasta sen jälkeen. Seuraava samoin. Eikä sillä kerralla muut menekään. Valoihin tullessa tehdään päinvastoin: vedetään välit kiinni ettei se raukka joka on väärällä kaistalla vain pääse väliin. Varsinkin jo erehtyy vilkuttamaan. Sujuva kaistanvaihto kun perustuu yllätykseen. Sulkuviivan kohdalla on hyvä yllättää tai ajaa vasemmalle kääntyvien kaistalta suoraan. Hämeenpuistossa on oikein hyvä suorituspaikka laadittu sitä varten: kaista on mutta suoraan ajo kilvellä kielletty.

Automerkki ja auton ikä vaikuttaa paljon miten ajetaan. Halvan tai vanhan auton ohi pitää aina päästä riippumatta tilanteesta. Sitten kun päästään eteen hiljennetään vauhtia ja jos se taakse jäänyt törkeällä tavalla vilkuttelee valoja niin hiljennetään lisää. Jos taakse jäänyt on niin röyhkeä että lähtee kiihdyttämään ohi niin sen annetaan tulla rinnalle ja sitten näytetään mistä pesee! Tilanteen normalisoiduttua jälleen peräkkainajoon niin hiljennetään siellä edessä taas. Jne.

Olen juuri se halvan ja tehottoman auton kuljettaja. Onneksi alkaa ajokausi. Moottoripyörällä pääsen kostamaan kaikille. Hähää!

TunturiTT

« Vastaus #59 : Huhtikuu 10, 2016, 22:46:15 ip »
Tuosta kaistalle kiihdyttämisestä tulee jotenkin aina mieleen puheet siitä kun pienellä ajopelillä ei pysy muiden vauhdissa, vaan on jaloissa jne. Silti kun minulla oli 1,2 litrainen tilatötteröauto, ehdin sillä myös rampilta jonon väliin. Ja ajoin käytännössä aina jopa ilmastointi päällä, ettei ihan käsistä lähtisi  ;D