Itse olen kaukonäköinen eikä se tarkoita ennustajan kykyä. Vajaan metrin ja sitä lähempänä olev, mitä lähempänä on, tekee näöstä hieman sumeaa. Hyvässä valaistuksessa pystyn lukemaan tekstiä sanomalehdestä mutta pieni kerroin linssissä auttaa jos valoa on vähemmän.
Pienenä olin melkein aina ulkona mutta urheilua en ole harrastanut koskaan. Enkä ohjattua liikuntaa. Koulussa lintsasin liikuntatunnit. Armeijassakin onnistuin välttämään.
Jossain kymmenen ikävuoden jälkeen innostuin kirjallisuudesta ja lukutoukka olen ollut siitä lähtien. Kirja ei kourissa kauaa vanhene. Osan kirjanlukuajasta on siirtynyt tietokoneen näppäimmistön hyväksi. Tuotan melko paljon tekstiä. Omasta ja vaimon mielestä ainakin. Musiikin kuuntelu on jäänyt jo vähemmälle. Mieluimmin keskusteluohjelmia, kiitos.
Televisio on pari vuotta vanha teräväpiirto/3D-näytöllä. (Tarvii ne 3D-lasit mutta ei silmälaseja) Kovasti tykkään katsella luonto- ja matkailu ohjelmia. Ko. ohjelmat voivat olla jo ohjelmoituina tv:n muistiin monta päivää aikaisemmin. TV:tä tulee katseltua noin 2 tuntia per päivä. Vaimo katselee enemmän. Lukuun sisältyy myös uutiset ja sää. Tallentimen hankintaa on harkittu mutta ei hankittu.
Näillä taustatiedoilla ei likinäköisyydestä ole vaivaa. Lievää silmänpaineen nousua on havaittavissa. Kuulemma tällä iällä suht normaalia. Käyn silti säännöllisesti silmälääkärillä ja silmänpohjan kuvauksessa vuosittain. Ilman näköä on aika vaikea tehdä monia asioita kunnolla.
Ulkonäöstäni en ole ollut koskaan tarkka. Silmälasit eivät siis ole mikään ulkonäköseikka. Pikemminkin käytännön murhe sillä pyrkivät unohtumaan milloin minnekin ja silmälasikotelo myös. Laseja on myös särkynyt tahattomasti. Clas Ohlsonilta saa kolmen lasin setin sopivalla +diopteriluvulla noin 16 euroon.
http://www.clasohlson.com/fi/Lukulasit/Pr348833150 Kyseisiä settejä ostan pari kolme kerralla. Kylvän laseja tarpeellisiin paikkoihin missä yleensä on tarkalle lähinäölle tarvetta. (Ilmiö vastaa muidenkin tarpeellisten asioiden ilmenemistä: kyniä pitää olla ulottuvilla runssasti, kuten työntö- ja rullamittoja, jne. Muuten menee aika tavaroiden etsimiseen.)
Nuo kypärään kiinnitettävät linssit ovat mielenkiintoinen sovellus. Voisi tavan muovilinssistä leikata puolet korkeudesta pois ja kiinnittää leukasuojaan. Tarvitsisikohan olla kuin yksi linssi sillä mittariston katseluun ei tarvita stereonäköä?