Missä se anturi on? Ja mitä se mittaa? Renkaan pyörähdys ( kpl ) on helppo mitata, vaan miten se mittaa kuinka pitkän matkan pyörä ( siis rengas ) on maan suhteen kulkenut? Jos se anturikapineen kehä pysyy samana ja vain renkaan ymp.mitta vaihtuu niin miten se mitataan? Ja onkos siellä akselin paikkeilla vain ja ainoastaan ABS:n anturikehä? Luistonestohan mittaa pyörimisanturien antamien pulssien lukumäärien eroa ja ABS puolestaan mittaa sitä, että onko pulsseja ylipäätään olemassa. Jos on eroa, niin luistaa ja jos ei ole pulsseja, niin rengas ei pyöri.
Noin karrikoituna...jos renkaan kokoa muuttaa vaikkapa 17" => 66" ja sama ABS-kehä jää käyttöön, niin pulssiluku / renkaan kierros on edelleen sama, mutta rengas liikkuu maan suhteen paljon pidemmän matkan kuin ennen.
Nyt ei ainakaan mulla ajatus tässä kulje - en tosin ole nähnyt 1400:n antureita yms. Tai sitten se ECU vain kuvittelee, että omistaja ei vaihda rengasta suurempiympärysmittaiseksi, eikä Luigi Macaroni ole viitsinyt sitä edes miettiä...
Joskus noissa tutkavehkeissä käytettiin antureita, jotka antoivat 6´000 pulssia / kierros. Lähetyskeilanleveyksiä laskettiin eri etäisyyksillä, sillä 0,5 ast. kulma on tietenkin sama joka etäisyydellä, mutta avaruuskulman kaarenpituus ei olekaan.