Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142682 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #315 : Huhtikuu 09, 2017, 21:48:51 ip »
Meillä oli junnuna 125cc crossi Honda Mugenin tehosylinterillä ja Pro Circuitin tehoputkella. Siinä ei ollut tappokatkaisijaa. Muutaman kerran jäällä ajellessa kaasu hirtti yläasentoon. Jarrut eivät yksin riittäneet. Siinä kun oli nimelliset rumpujarrut. Tehokäyrälle päästyään veti niin kauan, kuin kaasu oli auki. Väkisin koetti lapioida isompaa silmään, että sai jarrua hiljennettyä menoa. Onneksi luisti sitten palautui aina, kun koneen kierroksien rauhoittua, imuilman jäädyttävä vaikutus heikkeni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #316 : Huhtikuu 10, 2017, 00:52:35 ap »
Kaasun täysille hirttämisiä, jarrujen katoamisia, jarrupolkimen pohjaan jäämisiä ym. kummaa on sattunut kohdalle.
Rattikin on jäänyt käteen ja puolet mopon ohjaustangosta, polkupyörän stonga irtosi joskus kokonaan.
Vaikka noista on kokemusta, on tilanne ollut aina hieman yllättävä ja aiheuttanut muutaman sekunnin
mittaisen sakkauksen hermoradoissa. Ainakin aika havainnon ja toiminnan välillä on tuntunut pitkältä.
Omien kokemusteni mukaan, ajoneuvot missä on sähköinen kaasu, pudottavat tehot pois jos jarrua ja kaasua
poljetaan samanaikaisesti(kiusallinen ominaisuus). Toimenpiteestä voi jäädä vikamuistiin merkintä.
Miten on Guzzissa?
Oli jo aika yllättävä tilanne kun laitoin Gold Wingin cruiserin päälle tiukahkossa motarin rampissa ja luulin,
että tästä hiljalleen kiihdytetään sataankahteenkymppiin. Ei muuten kiihdytetty hitaasti.
Sohc van Helmi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #317 : Huhtikuu 10, 2017, 07:38:49 ap »
Jos etupyörän jarrun vetää tilukille ja antaa ABS:n hurista niin, että ohjattavuus kuitenkin säilyy, tarvitaan satasen vauhdissa eteenpäinmenoon  jotain 20...25 kW. Tämä sillä otaksumalla, että etupyörän päällä on painoa 150 kg ja hidastuvuus on niin pieni, ettei pyörä merkittävästi kumarra jarrutuksen vaikutuksesta.  Jos tehot meinaa jarruttamalla ottaa haltuun, niin takajarrulla se onnistuu jos on onnistuakseen mutta yleensä takajarrun teho on niin vaatimaton, että sekin vaatinee etujarrun apuja niin paljon kuin kantti kestää.

Ei silti tee mieli kokeilla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #318 : Huhtikuu 10, 2017, 10:11:59 ap »
Pekka laittoi jutun jota pitää kokeilla:
Lainaus
Omien kokemusteni mukaan, ajoneuvot missä on sähköinen kaasu, pudottavat tehot pois jos jarrua ja kaasua
poljetaan samanaikaisesti(kiusallinen ominaisuus). Toimenpiteestä voi jäädä vikamuistiin merkintä.
Miten on Guzzissa?
Ehkä kiusallista mutta normiajossa ei tapahtune juuri koskaan koska ei ole tapahtunut ainakaan omalla kohdalla. Jos näin on niin takajarrun asentokytkin omaa vielä yhden toiminnon jyvän lisää: tehonsäädön. Kyseinen kytkin kun ohjailee vakionopeussäädintä, jarruvaloa ja ABS:sää.

Tein laitteeseen muutoksen jolla paransin sen toimintavarmuutta.
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen_18.html

Asiaa pitää kokeilla. Ajoa tasaisella nopeudella esimerkiksi 100km/h ilman vakionopeussäädintä ja painetaan jarrua mutta ei löysätä kaasusta eikä kosketa kytkimeen. Laskeeko kierrokset välittömästi? Tähänastisella kokemuksella väittäisin että matka jatkuu hidastuen ja jarrut kuumenevat jos ei päästä kaasukahvasta irti.

Jos vakionopeussäädin on päällä toiminto on: koskettaminen kytkinkahvaan, vakionopeussäätimen nappiin, jarrukahvaan tai jarrupolkimeen säätää moottorin tyhjäkäynnille välittömästi eli täydelle moottorijarrutukselle jos kaasukahvasta ei pidetä kiinni tai mikäli kaasukahvaa ei ole käännetty jollekin kierrosluvulle samaan tai asetetun vakionopeuden alle. C14:sta kaasukahvaa kääntelemällä ei asetettua vakionopeutta saa pois päältä. Mutta lisää nopeutta saa.

Nyt kun pohtii tätä hyvin pelkistettyä C14 vakionopeussäädintä (Poislukien MGX-21:sen vakionopeussäädin) sisältää se tukun toimintoja joita ei juuri tule ajatelleeksi sitä käyttäessä. Tässä perussysteemissä ei ole nopeuden hienosäätöä, ei ohituspainiketta tai ennalta asettavaa toimintoa. Kaikki on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Amerikantesteissä pitivät tämän tyyppistä vakionopeuden säätöä huonona. Loogisesti nopeutta voi vaihdella vain kaasukahvasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #319 : Toukokuu 24, 2017, 00:32:46 ap »
Nyt on tullut kokemusta tällekin vuodelle C14:sta.
Ohjaustangon vaihto ei sujunut ongelmitta. ABS-yksikköön jäi ilmaa ja sen pois saanti oli oma kuvionsa joka onnistui vasta eilen. On eri asia jarruttaa jos virta ei ole päällä vs. virta päällä. Myös kahva/poljintuntuma on eri. Kuulostaa tietysti oudolta että joku jarruttelisi niin että kone olisi sammuksissa tai akku irrotettuna. Onhan sekin mahdollista mutta ilmiö liittyi jarrujen ilmaamiseen normi harrastustallioloissa. Ilmaa on vaikea saada pois eikä yksikään oppimani ilmausmenetelmä onnistanut. Ohjeistuksesta voi sanoa että lyhyt ja selkeä: jarrut ilmataan kuten tavallisetkin jarrut.

Prosessi on kuitenkin melko pitkä ja vaatii työvälineitä sekä hyvää ajoitusta. Jos ei ole erityistä intoa ryhtyä pitkähköön taisteluun niin suosittelen viemään merkkihuoltoon jos jarruongelmia sillä alueella ilmenee. Samoin jos jarruletkuja pitää vaihtaa tai jostain syystä irrottaa.

Mutta kuntoon tuli. Kaikki pelaa kiitettävästi. Ei enää vikailmoituksia eikä URGENT SERVICE- ei myöskään SERVICE- ilmoituksia. Tai punaista varoitusvaloa. ABS-valo lopetti vilkutuksensa.

Talven jäljiltä kello ja luistonesto olivat unohtaneet asetuksensa. Kello on vielä päivittämättä mutta luistoneston aktivoiminen onnistui monitoiminapista normaalisti.

Luistonestosta sen verran että asetuksessa 3 kuluneella takarenkaalla kylmällä kevätasfaltilla luistoneston valo vilkkuu ahkeraan moottorinohjauksen turismo-asetuksella. Sporttisella asetuksella olisi luullut että luistossa mennään koko ajan kun kaasukahvaa vääntää hiemankin reippaammin. Asia korjautuu lievemmällä luistoneston asetuksella.

Renkaan vaihto eteen on näköjään ihan hollilla. Takarengas on myös vaihtokunnossa. Dunlop kesti takana 7000 km ja edessä 8500 km. Alkuperäinen takarengas puhkesi 1500 km kohdalla.

Muuttunut ajoasento on hyvä. Oikeastaan ei paremmasta väliä. Geelisatula hellii ahteria, astinlautojen asennonmuutos ja poljinten asennonmuutos helpotti jalkojen asentoa. Ohjaustanko sallii selän olla pystyssä kurkottelematta ja jyrkätkin käännökset onnistuvat. Tosin ihan hidas-hidasajoa pitää vielä treenata sillä ihan pienessä nopeudessa pyörä on jossain määrin levoton ja korjausliikkeet ovat isohkoja. Tosin niin hiljaa ei normaalisti tarvitse juuri ajaa.

Muita muutoksia ja lisäyksiä olivat taka- ja etukaatumaraudat sekä peitelevy jäähdyttimen eteen. Vastaavasti moottorin lämpötilan seuraamiseen on erillinen öljyn lämpötilamittari joka näyttää 90 - 120 asteen lämpötiloja melko helposti. Koristeteippaukset ovat vielä pysyneet paikoillaan.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #320 : Toukokuu 24, 2017, 08:59:56 ap »
Hyvin on rengas maistunut.  ???

Omassani Dunlopeilla 14 tonnia täynnä eikä mitään järkeä lähteä vielä vaihtamaan. Edes taakse. Taitaa mennä ensitalven hommiksi. Sitten molemmat. Pakko ne on vaihtaa vähintään siitä syystä, että ovat tummuneet (valkosivut) niin nolosti.   :D
Ajo-ominaisuuksissa ei juuri moittimista. Varsinkin kun funtsii mihin genreen koko pyörä on tehty. Ja kyllä sillä voi silti huoletta kantata astinlaudan alla olevan kampaviinerin asvalttiin. Siihen kohtaan se Giuzzeppe Mandellolainen lienee pyörän limiitin alunperin suunnitellutkin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #321 : Toukokuu 24, 2017, 10:59:42 ap »
Itse nostin hiukan astinlautoja mutta saa ne silti kiinni asfalttiin kun oikein yrittää. Tosin vasemmalla on sivutuki ensimmäisenä tarjolla asfalttia vasten.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #322 : Toukokuu 24, 2017, 11:15:29 ap »
Titaanipalat astinlautojen alle  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #323 : Toukokuu 24, 2017, 11:28:09 ap »
Lähinnähän nuo raapaisut tulee kiertoliittymissä kantatessa. Siis minulla.
Viime syksynä tuli ajettua läpi passot Maloja sekä Spluga, eikä tainnut kummassakaan napata kiinni kertaakaan. Toki nopeudetkin menee ryöminnän tasolle ainakin Splugenilla.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #324 : Toukokuu 24, 2017, 11:30:00 ap »
Titaanipalat astinlautojen alle

Tuo olisi kyllä rouhea ratkaisu.   ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #325 : Toukokuu 24, 2017, 11:30:20 ap »
Lentokonehommissa ollessani tein kärki- ja kantapaloja titaanista krossisaappaisiin. Pimeällä antavat asfaltista mahtavat tehosteet. Jos auto ajoi liian lähellä niin saapasta vain asfalttiin niin jopa tuli tilaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #326 : Toukokuu 24, 2017, 11:44:30 ap »
Ëdellisissä ajosaappaissa oli varvas-sliderit titaania. Ihan kiva suihku.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #327 : Toukokuu 24, 2017, 20:33:31 ip »
....kevätasfaltilla luistoneston valo vilkkuu ahkeraan moottorinohjauksen turismo-asetuksella.

Ehkäpä tässä viitteitä siitä, miksi rengas kuluu... Kuluisi LeCa:n Guzzissakin jos ajotyyli olisi yhtä innostunut?
Sohc van Helmi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #328 : Toukokuu 24, 2017, 22:51:52 ip »
Motomatti onkin sellainen nuori humanteri, että ei sillä mikään rengas kestä. Joku traktorin rengas korkeintaan. :D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #329 : Toukokuu 24, 2017, 22:52:58 ip »
....kevätasfaltilla luistoneston valo vilkkuu ahkeraan moottorinohjauksen turismo-asetuksella.

Ehkäpä tässä viitteitä siitä, miksi rengas kuluu... Kuluisi LeCa:n Guzzissakin jos ajotyyli olisi yhtä innostunut?

Olen ehkä poikkeava manselaiseksi. Lähden liikennevaloista heti kun ne muuttuvat vihreiksi. Normitamperelainen painaa silloin kytkimen pohjaan, valitsee huolellisesti ykkösen, lisää varovasti kaasua ja nostaa kytkimen harkitusti. Eka kerkiää aina vihreillä, joskus kolmaskin.

En ymmärtääkseni ole mikään himokiihdyttelijä mutta suurin osa matkanteosta on kahden hengen kuormalla + matkakamat. Henkilöt tarkoittavat 220 kiloa + ajovarusteet. Rengaspaineet ovat hieman yli suosituksen. Luonnollisesti. Matkat ovat useimmiten yli 1000 km kerralla. Viikonlopussakin ehtii varsin paljon. Mökillekin on vajaa 500 km matkaa. Sielläkin käydään muutaman kerran kesässä. Useimmiten autolla mutta ei aina.

Ylihuomenna Nummijärvelle vielä vanhalla takasella ja ensi viikolla auton rengas taakse ja uusi loivaprofiilinen eturengas eteen. Tulee jännä viikko. Raportoin aiheessa ajallaan.