Aikaisemminkin olen valitellut Cali 1400:n isoa ykköstä. Tosin bensan vaihto E98:sta E95:een auttoi hieman kenguruongelmiin hidasajossa. Nyt ykkösellä voi luistattamatta ajaa yksinään noin 14 - 15 km/h. Kaksi päällä ryömiminen jonoissa tai hidasajo sateella kaupunkien mukulakivillä ei ole nautittavaa. Hidasajossa takapenkiltä tulee välittömästi palautetta, kun kone nykäisee. Ja voimaahan nykäisyyn riittää. Olen koeajanut muuatta HD -merkkistä laitetta ja kyllä meno ykkösellä oli helppoa. Kakkosella sama juttu - voi ajaa melkein tyhjäkaasulla. Eihän pyörän tarvitse olla kuin liikkeellä kuinka hitaasti tahansa - mieluusti tasaisesti, niin sitä on helppo ohjastaa. Mutta jos samalla joutuu hoitamaan kytkintä, vahtaamaan oikeaa vaihdetta, kaasua, ehkäpä polkemaan jarruakin ryntäilyn takia ja ottamaan vastaan takapenkin palautetta, niin ainakin minulta sensorit alkaa loppua liikenteen seuraamiseen. Taidan tulla vanhaksi. Ei sen vedon tarvisisi ihan vanhojen päre- ja puimakoneissa käytettävien maamoottorien luokkaa olla, mutta kumminkin.
Nyt ykkösellä vauhti 3000 kierroksella/min on reilusti yli 30 km/h. Miellyttävä tasainen veto alkaa siinä 2000 kierroksen/min tienoilla, mutta silloin vauhtia on moneen paikkaan liikaa. Saattaisi tuo Motomatin pienempikehäinen autonrengas taakse olla hyvä ratkaisu. Edullinenkin vielä. Muut ratkaisut taitavat olla kalliimpia.
Maantie- ja mutka-ajossa on kyllä mainio peli. Kyllä kurviin on mukava mennä ja lähteä sieltä.
PS. En ole vaihtamassa merkkiä. Hidasajo on kuitenkin promillen luokkaa ajoistani.