Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142639 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #345 : Heinäkuu 24, 2017, 10:14:53 ap »
Lainaus
Sinänsä hupaisaa, kun edellytetään, että rengas mahtuu esteettömästi pyörimään - kukahan laittaisi renkaan, joka ei mahdu pyörimään?

Asia on ilmennyt aina silloin tällöin rakentelijoiden teelmissä. Lokasuoja tai ketjulinja tai haarukan putki on liian liki rengasta. Kun vauhti lisääntyy niin renkaan kehä luonnollisesti kasvaa ja ottaa kiinni ulkokehältään rakenteisiin. Silloin tällöin näkee pyöriä joissa on renkaan ketjun puoleisella sivulla jälkiä toisiovedon ketjun jäljistä. Mutta sitä ei kielletä etteikö ylileveää rengasta saisi siirtää taka-akselilla poispäin ketjulinjasta. Tiedän jopa 5 cm siirrosta. Vaikuttaa kuulemma varsin vähän ajettavuuteen. Tosin en ole itse testannut. Silmällä katsoen asiaa on hankala todentaa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #346 : Heinäkuu 24, 2017, 10:58:53 ap »
<snip>
Trafi myös esittää että rengasmuutos pitää muutoskatsastaa ja merkitä pyörän tietoihin. Asia on hieman kuollut kirjain sillä nykypyörissä asiaan liittyvä nopeusmittarin mahdollinen virhenäyttämä renkaan kehäpituuden muutoksesta ei koske ainakaan tätä pyörämallia.
<snip>

Jaa... toisessa kohtaa taas sanotaan, että muutoskatsastusta ei tarvita, jos vanne ei muutu... onkohan Trafilla itselläänkään käsitystä omista ohjeistaan?
Asetus on vuodelta 2009 ja ohje vuodelta 2015 - jotain lienee tapahtunut ko. aikavälillä? Ja muutenkin?

BTW olisi mielenkiintoista tietää, miten pyörä kalibroi nopeusmittarin rengasmuutoksen jälkeen.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #347 : Heinäkuu 24, 2017, 11:23:26 ap »
Tuota jäin minäkin ihmettelemään.
Miten hitossa ajotietokone mittaa mikä rengas/vanne on alla ja korjaisi vaihtunutta muutosta mittauksiinsa?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #348 : Heinäkuu 24, 2017, 12:15:39 ip »
Normaalisti C14 renkaan muutos kalibroituu sen renkaan mukaan minkä kokoa ei ole vaihdettu. Tässä tapauksessa eturengas oli alkuperäisrengas. Kalibrointi meni siis sen kehäpituuden pohjalta. Jälkeenpäin vaihdoin myös eturenkaan ja sekin kalibroitui automaattisesti takarenkaan uuden arvon pohjalta. Renkaita ei siis kannata vaihtaa yhtä aikaa erikoisiksi koska joutuu talkoohommiin: Kalibroinnin voi tehdä myös manuaalisesti kertomalla ajotietokoneelle uuden renkaan kehän mitan. Toistaiseksi on menty automatiikan varassa. Mitään hankaluutta ei nopeusmittarin kanssa ole: näyttää nopeuden saman verran pieleen kuin ennenkin.

Renkaiden kehämitat voi tarkistaa ottamalla ECU:un yhteyttä GuzziDiagilla ja valitsemalla listasta kyseisen näyttöarvon. On siis ihan perustoiminto pyörässä ja GD:ssä. Mittanauhalla voisi tarkistaa kehämitan mutta se ei pidä totuuden kanssa paikkaansa koska ajettaessa renkaan kehämitta on pienempi kuin renkaan kuormittamattoman kehän mitta. Renkaan kehä pitenee jonkin verran nopeuden noustessa mutta sillä ei liene merkitystä koska kalibrointi tapahtuu 5 km/h vauhdissa jossa kehämitta on lyhimmillään. Asiasta voi lukea Californian omistajan käsikirjasta ja lisää korjaamokirjasta.
Myös CARC-malleissa on tieto renkaan kehämitasta mutta toisella tapaa ja sen bin.-tiedosto on avattava XDF.-tulkin avulla, muutettava tietokoneen näytöllä, tallennettava ja syötettävä takaisin ECU:un. En nyt löytänyt ko keskustelua aiheesta mutta asiaa on käsitelty jo aiemmin. ABS:n mukanaan tuoma toiminto.

Vanteita ei ole vaihdettu eikä muokattu.
Rengasliikkeessä (myy sekä mp- että autonrenkaita) aikeestani kerrottuani pudisteltiin päätä ja sanottiin että auton rengas ei sovi mp-vanteelle. Auliisti myönsin näin olevan. Mutta käytännössä auton rengas asentui ihan hienosti Guzzin alkuperäisvanteelle. Asennuspaine (vanteen olalle nostopaine) oli hieman korkeahko 6 baaria mutta ei tavaton mp-renkaankaan asennuspaineeksi. Siitä ainakin voi olla varma että rengas asettui erittäin hyvin vanteelle. Asennuksen jälkeen paineen alennus käyttöpaineeksi.
Kävin näyttämässä asennustani liikkeessä. Pään pudistelu jatkui.
Muutenkin pääsee (joutuu) helposti juttusille niiden kanssa jotka hokaavat että auton rengas moottoripyörässä.

Rengastyöt tein itse eikä siinä ollut mitään poikkeavaa. Rengaskoneen käyttö on minulle ennestään tuttua auton ja moottoripyörien renkaiden vaihtamisessa. Olisihan tuo onnistunut raudoillakin mutta kun on se konekin käytettävissä....

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #349 : Heinäkuu 24, 2017, 20:12:34 ip »
Tuli tänään erikoinen tilanne: moottori oli käynnissä mutta piti työntää pyörää koska oli niin ahdasta että ajaa ei voinut. Piti työntää pyörää vasemmalle kallellaan noin kolme metriä. Kiitos samaan ruutuun ja osin viereiseen pysäköineen autoilijan.

Ilmeisesti tuo lykkääminen moottori käyden seisontatuki alhaalla on omituinen tilanne pyörälle sillä välittömästi syttyi päävaroitusvalo teksti: URGENT SERVICE. Aina hieman kylmää moinen ilmoitus. Sammutin pyörän ja annoin hetken olla ja kytkin virrat. Ei varoitusta enää. Käynnistin ja lähdin ajamaan. Kaikki kunnossa ajotietokoneen mukaan. Onkohan syynä tuo pyörän liikkuminen ilman omaa voimaansa syynä varoitukseen? Vai sivuseisontatuen alhaalla olo pyörän liikkuessa? Pitää kokeilla uudelleen hallitummissa olosuhteissa.

Terveisiä sille Mu****le joka pysäköi maasturinsa kahteen ruutuun ja kiinni pyörään joka oli jo maksetussa ruudussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #350 : Heinäkuu 24, 2017, 20:25:34 ip »
Olisko tuntematon tilanne järjestelmälle, kun saa muutaman kierroksen takapyörälle ilman kone voimaa. Joissain laitoksissa vaihdenäyttö voi ottaa itseensä, kun se on asetettu laskemaan kierrosten ja vaihteiston ulostuloakselin kierrosnopeutta (nopeusmittarin signaalia). Näillä suureilla lasketaan silmässä oleva vaihde. Ei tarvita vaihdekohtaista kytkentää. En tiedä onko 1400:ssa koko vaihdetietoa, mutta tuollaisiakin on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #351 : Heinäkuu 24, 2017, 21:17:22 ip »
1400:sessa on vaihdenäyttö ja vapaavalo. Tieto tulee vaihteistosta. Virhenäyttämiä en ole huomannut. Välivapaatakaan en ole löytänyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #352 : Heinäkuu 24, 2017, 22:15:06 ip »
Siinä todennäköisesti on vaihdekohtainen haistelu rakennettuna lootaan.
Monissa nykypyörissä vaihde kyllä luetaan ja kerrotaan Eculle, vaikkei tietoa anneta mittaristoon. Syy voi olla vaihdekohtaisissa moottorin arvojen säädöissä. Tehokkaissa on saatettu tehoa kuristaa pikkuvaihteilla. Tai sutimiseneston asetukset vaihtelevat eri pykälillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #353 : Heinäkuu 24, 2017, 23:03:50 ip »
Monissa nykypyörissä vaihde kyllä luetaan ja kerrotaan Eculle, vaikkei tietoa anneta mittaristoon. Syy voi olla vaihdekohtaisissa moottorin arvojen säädöissä. Tehokkaissa on saatettu tehoa kuristaa pikkuvaihteilla. Tai sutimiseneston asetukset vaihtelevat eri pykälillä.

Juu, näin olen itsekin kuullut ja lukenut. Yhdellä tutulla KTM jossa on vaikka mitä kikasteluja vaihteiden osalta kuten vaihdekohtainen tehokäyrä. Luistonesto, jne.

1400 Calissa tuskin tarvitaan merkittävää rajoitusta pikkuvaihteillekaan mutta on tuo turistiasetus miellyttävämpi ajaa kuin sport. Sadeasetuksella menee jo aika löysäksi. Kulkee kyllä mutta nuhaisesti. Mutta kyllä luistonesto menee halusta päälle pikkuvaihteilla kiihdytellessä. Alkukesästä kun oli vielä Dunlop takasena riitti kylmä asfaltti aiheuttamaan luistoa. Pidän luistonestoa päällä aktiivisesti mutta en herkimmässä asetuksessa. Sillä ei pääse soratiellä minnekään. Helppoa niillä ja muilla asetuksilla on leikkiä. Abs:n asetuksia on vain kaksi: päällä ja pois. Tai en ainakaan muuta ole löytänyt.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #354 : Heinäkuu 24, 2017, 23:59:44 ip »
Tuotaa...mites se ECU saa tiedon uuden renkaan ymp.mitasta "kalibrointia" varten? Ymmärtääkseni siellä ei ole mitään anturia tai mittausta renkaan koon selvittämiseksi? Tietenkin sellainen järjestelmä on teknisesti mahdollinen, että mitataan kardaanin kierrosmäärä ( vaihteistosta ) ja sille annetaan referenssi ajetusta matkasta. Perävälityshän on vakio. Vaan mistä se matkamittaus saadaan? Vai onko ECUssa GPS? Eikä sen tarkkuus kuitenkaan riitä, onhan renkaiden ymp.mittaero aikas pieni.Tässä pitäisi saada paljon mittamatkaa tilastollisen virheen eliminoimiseksi. 
Ja mites se eturengas?
Onko ABS:n pyörimisanturissa ns. nollapulssi?

Kaikkiaanhan tuollainen ei sinänsä teknisesti ole mahdoton, mutta kaupallisessa mp:ssä tuskin on...
Jos hifistellään, niin nopeusmittaus olisi paras tehdä mikroaalloilla dopperia käyttäen. Sellaisia tehtiin joskus ihan Suomessa jäänmurtajien nopeusmittaukseen. Siellä vain liikkuvat jäät vähän häiritsivät.
DGPS ei tähän sovi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #355 : Heinäkuu 25, 2017, 00:40:19 ap »
Lainaus
Tuotaa...mites se ECU saa tiedon uuden renkaan ymp.mitasta "kalibrointia" varten?
Molemmissa pyörissä on anturi tätä renkaan kehän lukua varten. Sama anturi hoitaa luistoneston ja ABS:n hommat osaltaan. Se ilmestyi jo CARC-malleihin. Mutta eri tyyppisesti eikä niin kattavana kuin nykyisissä on.

Tuolla aiemmin kun kerroin että pitää olla tieto kehän pituudesta ainakin yhden pyörän osalta niin toisen pyörän kehän pituus voidaan laskea kun ajetaan tietty matka. Melko lyhyt riittää. ECU laskee nopeasti. Yleensä alle kaksi metriä. Jos niin käy että ei ole ECUn tiedossa kummankaan renkaan kehämittaa voidaan mitta kertoa ECU:lle. GuzziDiagin perustoiminnolla voi myös lukea molempien renkaiden todelliset kehämitat. Tarkoittaa että nimenomaan käytännön mitta sillä rengas on aina hieman litussa sieltä alapuolelta.

Paremmalla ajalla suomentelen käsikirjan ohjeet eri kalibrointitavoista. Ainakin yhdessä ajetaan suoraan useamman kymmenen metrin matka että saadaan tarkka arvo. Mutta vain yksi rengas voidaan kalibroida kerrallaan. Homma tehdään salasanan takaa ajotietokoneen näytön kautta.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #356 : Heinäkuu 25, 2017, 17:59:33 ip »
Missä se anturi on? Ja mitä se mittaa? Renkaan pyörähdys ( kpl ) on helppo mitata, vaan miten se mittaa kuinka pitkän matkan pyörä ( siis rengas ) on maan suhteen kulkenut? Jos se anturikapineen kehä pysyy samana ja vain renkaan ymp.mitta vaihtuu niin miten se mitataan? Ja onkos siellä akselin paikkeilla vain ja ainoastaan ABS:n anturikehä? Luistonestohan mittaa pyörimisanturien antamien pulssien lukumäärien eroa ja ABS puolestaan mittaa sitä, että onko pulsseja ylipäätään olemassa. Jos on eroa, niin luistaa ja jos ei ole pulsseja, niin rengas ei pyöri.

Noin karrikoituna...jos renkaan kokoa muuttaa vaikkapa 17" => 66" ja sama ABS-kehä jää käyttöön, niin pulssiluku / renkaan kierros on edelleen sama, mutta rengas liikkuu maan suhteen paljon pidemmän matkan kuin ennen.

Nyt ei ainakaan mulla ajatus tässä kulje - en tosin ole nähnyt 1400:n antureita yms. Tai sitten se ECU vain kuvittelee, että omistaja ei vaihda rengasta suurempiympärysmittaiseksi, eikä Luigi Macaroni ole viitsinyt sitä edes miettiä...

Joskus noissa tutkavehkeissä käytettiin antureita, jotka antoivat 6´000 pulssia / kierros. Lähetyskeilanleveyksiä laskettiin eri etäisyyksillä, sillä 0,5 ast. kulma on tietenkin sama joka etäisyydellä, mutta avaruuskulman kaarenpituus ei olekaan.

 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #357 : Heinäkuu 25, 2017, 22:36:40 ip »
Tuosta teoriasta en tiedä mutta niin vain noiden antureiden perästä nämä toiminnot ovat.

Olisiko tästä käytännön harjoituksesta saatavissa selvyys? Siinä ajetaan tietty matka tietyllä nopeudella ja laitetaan muistiin. Tämä on luistoneston kalibrointi. Samaa anturointia käyttää ABS ja rengaspaineen välillinen valvonta. Liitteenä kalibrointiohje omistajan käsikirjasta.

PS. Laitoin taakse niin paljon matalamman renkaan, reilut 10% lyhyemmällä kehällä, että kuutosvaihde on uusi viitonen. Kulutus putosi kun sain ison vaihteen päälle jo sadan vauhdista. Ennen vasta sadankahdenkympin. Piti sitten ajaa takakumin uusi koko alkuperäisen kokoisen eturenkaan kehämitan pohjalta ECUN järkeen. Kuten tuolla aiemmin jo kerroin.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #358 : Heinäkuu 26, 2017, 09:18:18 ap »
No niin, nyt tuli ymmärrys. Tai ainakin minun mielestä...
Vehjes taitaa mitata siten, että se vertaa etu- ja takapään pyörähdyskertoja. Se ilmeisesti olettaa ( ensin ) etupään olevan vakio ja vertaa siihen takarenkaan kierroslukua ja laskee niiden suhteesta vaihdetun renkaan ulkomitan.

Ymmärtääkseni ne erillisesti asennettavat vaihdenäytöt tekevät samanlaista laskentaa. Siinä vain koneen kierroslukua verrataan renkaan ( vanteen ) kierroslukuun ja saadaan suhdeluku, jota käytetään laskennassa.

Heti ymmärsin kun kolmesti selitettiin... ;-)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #359 : Heinäkuu 26, 2017, 12:00:19 ip »
Vehjes taitaa mitata siten, että se vertaa etu- ja takapään pyörähdyskertoja. Se ilmeisesti olettaa ( ensin ) etupään olevan vakio ja vertaa siihen takarenkaan kierroslukua ja laskee niiden suhteesta vaihdetun renkaan ulkomitan.

Molempia renkaita ei pidä vaihtaa kerralla että toisesta saa "alkulukeman". Mutta takarenkaankin, eri kokoisenkin, kehämitta kelpaa kun se vain on kalibroitu vertailutiedon perusteella.

Mutta ei mennä silloinkaan hukan teille vaikka molemmat renkaat vaihdettaisiin eri kokoiseksi samalla kertaa. Teettää vain hieman enemmän töitä sillä uuden renkaan kehämitta, en vain vielä tiedä kumpi, etu- vai takarenkaan koko, syötetään ECUlle. Ilmeisesti sen voi valita mutta toimintoa ei ole GuzziDiagissa kuin yhteen suuntaan "vain luku" vaan tarvitaan ohjelma PADS joka on merkkihuollossa käytössä.

Tuli sitten tutkittua tarkemmin: PADS:in kanssa menetellään niin että kerrotaan renkaan kehämitta millimetreissä ECU:lle. Alla liitteenä kuvakaappaus korjaamokäsikirjasta PADS:in toimintotaulukosta jossa määritellään nopeusmittarin näyttämän oikeellisuus.
Tapoja on siis kolme: 1) Ajamalla muutama metri jolloin homma sujuu automaattisesti jos kokoero ei ole kovin suuri. (Kokemuksesta tiedän että noin 10% kehämitan ero kalibroituu automaattisesti kun etupyörä on vakiokokoa.) 2) Ajamalla kalibrointiajo. 3) Ohjelmoimalla PADS:in avulla renkaan kehämitta ECU:n tiedostoon.