Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142650 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #165 : Syyskuu 29, 2016, 19:22:03 ip »
Kesällä juuri vaihdoin appiukon Hondaan tulpat. Ruiskupyörä vielä, niin purettavaa on aika paljon. Yhden tulpanhatun eriste hajosi irroittaessa. Työtä oli yhden iltapäivän verran. Vaikka tuo on työlästä, valitsevat huoltoliikkeetkin tuon taannoin, vaikka virallinen huolto-ohje on syylärin irroittamalla yläkautta, rungon välistä. Tulppa-avain kuuluu vakiovarusteena, mutta ei sillä helposti tulppia availla..
Kyllä tuli Guzzin helppoutta ikävä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

tphusu

  • Viestejä: 25
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #166 : Syyskuu 30, 2016, 20:54:40 ip »
Tänään pakasta vedetyllä Audacella 16 dm3 / 221 km. Näistä 180 km motaria ja 40 kehätietä/taajamaa.
Kulutus siis pumpulla 7,3 dm3 / 100 km. Arvuutikone näytti 8,0.
Vahvistaa käsitystä siitä että pienillä nopeuksilla ei pysy laskenta tarkkana.

Vastaa omaa käsitystäni ajotietokoneen kulutusnäytön "positiivisuudesta". Parempi kuitenkin niin kuin toisinpäin.
Oma Cali ei sentään noin paljon vie. Alle kuuden litran kulutuksella pääsee melko helposti sata kilometriä. Edellyttää että moottorin käyntilämpötila on yli 75 astetta. Hyvä alue olisi 80 - 120 astetta. Jäähdytyskennon takana on tuuletin joka käynnistyy vasta yli 130 asteen lämpötilassa.

Viimeinen reissu taitaa olla että vien pyörän kerholle lämpimään talvivarastoon. Viime viikonloppuna kävin Savojärven Telttakokoontumisessa. Matkaa tuli 8 - 12 asteen lämpötilassa poutasäällä noin 300 kilometriä edestakaisin. Tankillinen riitti hyvin ja polttoainevalo syttyi hieman ennen kuin pääsin kotitallille joten jäljellä tankissa on vielä useampi litra. Omat lievät säätöni ovat mielestäni onnistuneet ja kulutus on varsin hyvässä mallissa. Toki vielä on säätövaraa tehosta tinkimättä.
Itse asiassa tehoa tarvitaan niin harvoin ja niin vähän normiliikenteessä että sen suhteen 1400:sen vaikuttavasta tehostakin voisi tinkiä hieman mutta ihan mielenkiinnosta käyn läpi kaikki muut temput ensin.

Joo, noissa luvuissa oli mukana uutuudenviehätyksen aiheuttamaa oikean käden suonenvetoa ja reipasta moottoritienopeutta (se ilmanvastus...). Ulkoilman lämpötila vaihteli 4-10 asteen välillä, moottorin lämmöstä ei ole havaintoa mutta arvata sen osannee jokainen matalaksi.
Tänään menikin pääasiassa maantieajolla 6,5 litraa, kone näytti 6,9. Täytyy kokeilla viikonloppuna mitä tulee 80 km/h rajoitusalueilla.

900 km pitäisi vielä kerätä niin saisi pyörän ensihuoltoon ja samalla talvisäilytykseen. Kiire tulee kun työmatkailu häiritsee.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #167 : Lokakuu 01, 2016, 16:19:09 ip »
Tuo tphusun kirjoitus innoitti kirjoittamaan ilmanvastuksesta. Minulla on Calissa ilmeisesti suurin tai toiseksi suurin pleksi. Täyttä selvyyttä en ole asiaan saanut mutta erilaisia kiinnityssarjoja eri plekseille on olemassa joissa osassa korkeussäätö ja osassa ei. Oletetaan että mulla on se suurin "ladonovi" mutta kiinnikkeessä ei ole säätöä.
Ilmeisesti leveys on se taikasana jolla pyörteisyys suojan takana saadaan kuriin. Myös pleksin ja kuljettajan välinen etäisyys on ratkaiseva tekijä. Paras pleksi joka minulla on ollut oli GT850 -mallissa. Se oli vakiota 10 cm leveämpi ja 2 mm vahvempi tarvikemalli. Kotimaista valmistetta. Todella hyvä: ei pörinää, jyrinää, väpätystä tai huojahtelua.

Vertaan tätä pleksiä siihen. Jos GT:n tuulisuojalle annetaan kouluarvosana 9 niin 1400 Calin iso pleksi saa arvosanaksi 8. Saisi olla 2 - 4 senttiä korkeampi ja hieman paksumpi. Muuta ei tarvittaisi. Persjalkainen 176 cm pitkä henkilö (kuvaa minua aika hyvin) näkee suoraselkäisenä kädet ohjaustangolla (nyt tankona Customin alkuperäisvaruste mutta satula on Touringin kaksivärinen geelisatula) alle 10 metrin päähän tiehen pleksin yli. Riittäisi että näkisi noin 20 - 25 metrin päähän. Sen lähemmäksi ei tarvitsikaan nähdä. Toki pleksinkin läpi jotain näkee.

Normaalisti selkäni hieman lysähtää ja kuormaa tulee käsille kunnes kiinnitän asiaan huomiota ja taas oikaisen selän täyteen mittaansa. Silloin huomaa tuulensuojan puutteellisen pituuden. Kypärän yläosaan alkaa tuntua pyörteilyä ja sen myötä kohinaa. Tästä olen huomannut että pleksi saisi olla korkeampi.

En ole kuitenkaan laittanut vielä koroketta. Esimerkiksi jokin säädettävä ilmaohjain voisi olla ratkaisu. Vaihdan ensin ohjaustangon joka on hieman korkeampi ja tulee huomattavasti taaemmaksi. Käsiä ei siis tarvitse ojentaa enää eteenpäin vaan kyynärpäät saavat olla koukussa kuten, esimerkiksi, California III mallissa. Ohjaustangon siirtosarja ei ole aivan edullisin. Maksoi ilman ohjaustankoa noin 500€ ja siihen ohjaustangon hinta päälle. Samalla vaihtuvat kahvakumit ohuemmiksi ja lämmitettäviksi. Onnistuin ostamaan lämpökahvasetin halvalla.

Tuulisuojan kiinnitys on tukeva mutta pleksin vahvuus on sen verran ohut että joissain olosuhteissa se resonoi suurilla nopeuksilla eli väpättää yläosastaan. Kävin kiinnitykset läpi mutta niissä ei ilmennyt löysyyttä tai muuta. Joka tapauksessa nopeus on silloin sellainen että täällä kortti lähtisi kerrasta eikä tulisi takaisin ihan heti jos käry kävisi.
En ole varsinaisesti tehnyt nopeuskokeita mutta "isot pojat" ovat kertoneet että yli 180 km/h vauhdissa ei vakionopeussäätimestä ole oikein avuksi. Sinne asti en ole koittanut tällä pyörällä.

Ensi kevään kylmillä keleillä pääsen koittamaan mitä ohjaustangon muutos saa aikaan ja vieläkö selkä suorassa ilmenee lievää pyörteilyä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2016, 13:17:26 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #168 : Lokakuu 25, 2016, 22:02:43 ip »
Olen lisävarustellut pyörääni ja siinä ohessa kun oli vaihdettava kaasuvaijerit meni pyörä käyttökelvottomaksi. Tästä oli jo juttua hommaa suunnitellessa. RMHeinon huollossa sanottiin että pyörä olisi rahdattava heille uusien asetuksien tekemiseksi moottorinohjaukseen. Muuta mahdollisuutta ei ole. Minä olen huono uskomaan auktoriteettejä joten arvelin yrittäväni itse.
Mitä sitten tapahtui: http://www.motomatti.fi/2016/10/california-1400-ohjaustangon-vaihto_17.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #169 : Lokakuu 25, 2016, 22:09:43 ip »
Takapyörän irrotus on hieman ongelmallinen jos ei ole asianmukaista nosturia jolla pyörän saa tarpeeksi korkealle.
Jos on piennosturi jolla pyörän saa ilmaan keskirungosta. Nostaa pitää noin 30 cm maasta. Kun ottaa takaiskarit irti niin takapyörä putoaa niin alas että taka-akselin saa irti irrottamatta äänenvaimentimia. Tämä toimi tapahtuu 6000 - 8000 km välein takarenkaan suhteen. Eturengas kestää saman verran. Minun ajotavallani joka on keskimääräistä rauhallisempaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #170 : Lokakuu 25, 2016, 23:04:59 ip »
Se on kaivettava sopiva monttu takapyörälle. Sillä pääsisi aika helpolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #171 : Lokakuu 26, 2016, 10:03:46 ap »
Tästä on tullut kirjoitettua aiemminkin, mutta edelleen ihmetyttää nuo olemattoman kuuloiset käyttökilometrit takarenkaalla. Ettei sulla motomatti ole vaan jotkut pehmeät aika-ajorenkaat alla? Olet sitten niillä vedellyt pitkin Pyynikin rataa korvalehti ja polvi maassa.  ;D

Itselläni on ne valkosivut Elkassa alla ja reilut 13tonnia takana. Ajo on ollut sellaista Turismoa, kuten kuusikymppiselle ukolle kuuluukin.
Takarengas on siinä kunnossa, että kun oikein kunnolla suggeroi itsensä, niin pitäähän se varmaan talven aikana vaihtaa, kun on parhaiten aikaa siihen hommaan. Kulutuspintaa olisi vielä ...

En ole mikään ratakuski, etten osaa sanoa ajo-ominaisuuksista paljon mitään. Ei se kuitenkaan mielestäni mikään paska rengas ole. Italian / Alppien reissulla näkyi jäljistä päätellen olleen kontakti asvalttiin melko ylhäällä renkaan sivulla. Kotomaan kiertoliittymissä on joskus tullut vedettyä astinlauta tonttiin eikä ole vienyt silmälleen. Sadekelillä ei ole myöskään ollut ongelmia, mitä nyt pieni märästä viemärinkannesta alkanut sladi Vaajakosken kiertoliittymässä viime kesänä. Siis kelpo rengas tuohon vekottimeen ja genreen.

Hintaa noilla on valkosivuilla saattaa olla kahden umpimustan verran. En ole selvitellyt asiaa vielä.

Käveli tässä syksyn mittaan vastaan sellainen tarjous josta tällainen holtiton rahankäyttäjä ei voinut kieltäytyä. Moottoripyöränostin 500 kg kapasiteetilla, sähköinen, hydraulisylinteri meikäläisen reisilihaksen vahvuinen, eli siis himpun verran oluttölkkiä paksumpi. Etu- tai takapyörästä kiinni pöytään. Siis veivataan kurra siihen levyleukojen väliin.
Merkki ja tyyppi on Marolo 1000 H. Kätsä sillä on nostella. Ihan huvikseen, kun ei ole ollut vielä mitään järjellistä syytä. Mutta ei nuoju eikä natise Eldoradonkaan elopainon alla, eikä valu alas vaikka jättäisi pelkän sylinterin varaan. Lukituskin tietysti on. Paineilmatoiminen jos niin haluaa.
Ja onhan siinä myös sellainen sisään liukuva luukku pyörän irroittamista varten jos ei halua tunkata masinaa kovin ylös siinä pöydällä. Pitää testata talven aikana siinä rengashommassa, että miten pelittää. Voihan se olla, että painavan takapyörän saaminen pois sieltä kolosta on oma hommansa sekin.

Historia tuolla nostimella taisi olla sellainen, että Nakkilan Pyörä ja Mopo oli lopetellut jotakin aluetoimintoja ja myynyt niitä pois. Kaveri oli ostanut pari omalle verstaalleen, mutta luopui tilanpuutteen vuoksi toisesta.

"Kyllä sitä ihminen on niin heikko hyvän tavaran edessä ..." (Kyylä Kummelissa)   "Kun halvalla sain ..." (Sulo Vilen, Tankki täyteen)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #172 : Lokakuu 26, 2016, 10:13:49 ap »
Onko nostin siirreltävää mallia, vai kiinteä asennus?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #173 : Lokakuu 26, 2016, 10:21:47 ap »
Kiinteä asennus. Neljä tassua. Ei pulttausta kuitenkaan mihinkään. Ei myöskään mitään korkeussäätöä niissä kulmatassuissa.
Pirun painava vekotin. Näinköhän jossakin lukeman 250 kg. Eli on ja pysyy siinä mihin sen pudottaa. Neljään pelleen nostettiin auton peräkärryyn kun kävin hakemassa. Kaverin kanssa saatiin kyllä kahdelleen pois kyydistä ja talliin. Apuna käytettiin siinä projektissa sellaista neljällä pyörällä olevaa motukkanostinta.
Päivitin tuohon edelliseen viestiini sen pyörän kiinnityshomman.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #174 : Lokakuu 26, 2016, 10:35:19 ap »
Lainaus
Tästä on tullut kirjoitettua aiemminkin, mutta edelleen ihmetyttää nuo olemattoman kuuloiset käyttökilometrit takarenkaalla. Ettei sulla motomatti ole vaan jotkut pehmeät aika-ajorenkaat alla? Olet sitten niillä vedellyt pitkin Pyynikin rataa korvalehti ja polvi maassa.

Tämä on toinen takarengas. Ensimmäinen puhkesi 1500 km kohdalla. Siinä kyllä pintaa vielä olisi.
Kokonaiskilometrit nyt 8000. "Uusi" takakumi vaihtokunnossa. Eturengas myös jolla tuo 8000 km takana ja takarenkaalla siis 6500 km.
Jos oikein tiukalle vetää niin nuukaillessa toukokuussa noilla voisi aloittaa ajokauden karhealta asfaltilta. Mutta ei pitkälle pääsisi. Uusi takarengas sama kuin ensiasennusrengas. RMHeinon hinta sille kokolailla tasan 300€ + asennus alle.

Eteen seuraavaksi voisi laittaa ihan ulkonäkösyistä valkosivurenkaan mutta taakse suunnittelin auton rengasta. Aika monella raskaan katupyörän omistajalla näkyy olevan autoon tarkoitettu rengas takana. Auton kumin hinta on alle kolmannes mp-renkaan hinnasta ja kestokin ehkä parempi. Jokin 195/70-16 tai, jos mahtuu, 205/60-16. Pitää mittailla.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #175 : Lokakuu 26, 2016, 11:01:50 ap »
Mystisiä nuo rengashommat joskus. Oltiin viime talvena lähdössä kaverin kanssa laskettelureissulle Italiaan. Ensin oltiin lentoasemalle menosta sitä mieltä, että "voidaan mennä minun autolla, joomut voidaan kyllä mennä minunkin autolla ..."

Sitten lähtöä edeltävänä viikolla kerkesin luvata oman autoni pojan käyttöön reissun ajaksi. Sitten soitti kaveri ja sanoi, että mennäänkö minun, siis minun autolla kun häneltä on mennyt viikon sisällä kolme kertaa rengas Passatista. Oli vielä joku hankalampi koko löytää.

Sanoin ettei se nyt enää oikein onnistu. Lähdettiin Passatilla ja vt. 6tosella ennen Tirvaa oli homma selvä. Takarengas taas tyhjä ja paskana. Lauantai. Onneksi oli varattu reilusti aikaa ja saatiin kiinni Kouvolan Vianorilta kaveri joka tuli avaamaan portit ja teki homman sekä löytyi passeli rengas.
Loppureissu meni sitten ihan hyvin. En muista enää tuliko kaikki haaverit samalle vanteelle. Ehkä tuli, mutta loppuivat sitten tuohon.

Ajattelin ihan samaa motomatti, että sinullahan saattaisi istua sellainen valkosivu oikein hyvin siihen Calisi nykyiseen värimaailmaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #176 : Lokakuu 26, 2016, 11:09:29 ap »
Tosiaan ihme juttu renkaiden kanssa, vaimon autosta molemmat etuset kuviottomaksi yhden viikon aikana. Seuraavat renkaat kestäneet moitteetta. Ja kyllä, kulmat sekä alusta ovat kunnossa, itse asiassa uutta osaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #177 : Lokakuu 26, 2016, 11:30:34 ap »
Lainaus
Ajattelin ihan samaa motomatti, että sinullahan saattaisi istua sellainen valkosivu oikein hyvin siihen Calisi nykyiseen värimaailmaan.
Siihen minäkin valkosivutoiveeni perustan.

Takarengas ei edes näy niin sinne ei valkoa tarvita.
Sivulaukkujen sivut huutaisivat jossain määrin valkoista kylkiinsä. Pitänee tehdä tutkimusta määrän ja muodon suhteen valkoista pahvinpalaa sovittelemalla eri kohtiin.

Oliko täällä kellään kokemusta auton renkaasta (nykyaikainen vyörengas) moottoripyörän takakumina?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #178 : Lokakuu 26, 2016, 12:10:19 ip »
http://darkside.nwff.info/

Ei omakohtaista, mutta hyvin pitäisi toimia, varsinkin raskaammassa pyörässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #179 : Lokakuu 26, 2016, 14:15:56 ip »
1400 California on semiraskas: pyörä painaa vajaat 400 kg + kaksi henkeä 210 kg + matkavarusteet 25 kg. 600 kg on liki joka reissuun ollut lähtöpaino. Karkeasti laskien. Punninnut en ole.
Samoihin painoihin pääsi Quota 1000 kun oli hieman pidempään reissuun aie. Mutta yksi päällä.
Molemmissa kuluivat renkaat aika haipakkaa.

Katselin hetken tuota Darkside -sivua. Ovat ajaneet melkoisia matkoja autonrenkailla. Koska niin on tapahtunut niin joitain ominaisuuksia, hinnan ohella, noistakin renkaista löytyy. Jos olisivat vaikeita ajaa niin tuskin toista kertaa alle olisivat laittaneet. Vaan onpa niitä masokistejakin olemassa.