Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142682 kertaa)

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #135 : Syyskuu 08, 2016, 07:29:27 ap »
Näyttäisivät olevan identtisiä. Löysin tällaisen linkin takaa, hinta on vajaa 15 dollaria/kpl:

https://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=56565

Tässäpä kuva:


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #136 : Syyskuu 16, 2016, 16:59:35 ip »
Pitänee noita tulppia hankkia muutama "varastoon". Jossain vaiheessahan ne pitää vaihtaa. Nykymoottoreissa tulpat tosin kestävät huiman pitkään verrattuna 80-luvun tekniikkaan. Tulppatekniikkakin on muuttunut mutta eniten tulppien toimintaympäristö eli moottori. Takaisinkytkennällä varustettu moottorinohjaus pitää seokset kurissa ja tulpan siistinä nousseen puristussuhteen ohella.

Olen hiukan hääräillyt 1400:sen tekniikan parissa ja nykyään aktiivisen ajon kulutus sataa kilometriä kohti alkaa lukemalla 5. Mutta yleensä yli 5,5 litraa. Pidän sitä jo kuitenkin kohtuullisena enkä ole vielä kokeillut kaikkia konsteja mitä "hihassa" on. Talven aikana askartelen vielä ainakin puoli litraa kulutuksesta pois. Mutta saa nähdä onnistuuko. Tehosta en ole tinkinyt. Lähtee edelleenkin reippaasti ohituksiin. Kiihdytyksen aikana moottori pitää melkoisen melun. Amerikassa mitanneet yli 110 dB A-asteikolla ohiajomittauksessa.

Talven askareisiin kuluu myös ohjaustangon vaihto leveämpään ja korkeampaan joka tulee noin 10 cm taaemmas kuin alkuperäinen. Takajousitus toimii hienosti mutta keulaan pitää tehdä pieniä muutoksia: on pintakova ja käsiin asti tulee asfaltin saumojen täräykset. Ei ole kilometrien karttuessa muuttunut pehmeämmäksi. Muutoin pitää etukumin hyvin tiessä.

Astinlaudat ovat liian vaaka-asennossa. Omat nilkat eivät oikene riittävästi ja kantapää nojaa astinlaudan takareunaan. Siitä seuraa että takapyörästä runkoon välittyvä tärinä tuntuu jaloissa. Kun jalkaa hieman siirtää eteenpäin ottaa astinlaudan kumituenta värinät pois. Pitänee tehdä pieni kallistus astinlaudalle. Arvelisin että noin 2 cm astinlaudan etupäätä nostamalla asia korjaantuu. Samalla astinlauta saa kääntyä etureunastaan jonkin verran ulospäin. Polkimia ei tarvitse siirtää.

Kahvalämmittimet on hankittu. Edullista tarvikemallia mutta uskoakseni sovitettavissa alkuperäiseen säätöjärjestelmään. Samalla kahvakumit ohenevat. Alkuperäiset paksut tupet ovat nakkisormilleni hiukan liian paksut.

Osa pyörästä lähtee maalarille personointia varten. Jatkan musta-valko-teemaa.

Rekisterikilpiteline muuttaa vasemman sivulaukun takapäähän ja takalokasuojaan tulee tyylitelty jatke. Jotenkin muotoilijoilta loppuu kyvyt siinä kohtaa missä takalokari loppuu. Ihmeellisiä kokastelmia ja härveleitä ovat useiden pyörämallien rekisterikilpitelineet.

Tavaratelineeseen kiinnitetty takalaukku on liian korkealla. Tavarateline on varsin korkealla takavaloihin nähden joten siinä suunnassa on tilaa. Telinettä en irrota mutta muutan laukun rakennetta siten että teline tulee ikäänkuin laukun sisään ja siten laukku näyttäisi olevan alempana. Hiukan se syö sisätilaa mutta lisätään leveyttä...

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #137 : Syyskuu 16, 2016, 18:23:25 ip »
Itsellä kulutus on ns. maantieajossa n. 5.8-6 l/100 km veloce-moodilla, moottoritie- ja kaupunkiajossa keskikulutus nousee 1-2 l.

Tanko SE:ssa on jo liiankin leveä kun yrittää kääntyä parkkipaikalla tms. niin ei toisen käden pituus tankoon asti tahdo riittää. Kahvakumit tuntuivat alkuaan liian paksuilta, mutta nyt niihin on jo tottunut ja en ohuempiin mielellään enää muuttaisi.

Mielestäni etujousitus pelittää ihan mukavasti, ehkä pientä pintakovuutta terävissä töyssyissä (eikä mitään säätöjä, kuten EV:ssä oli). Takajousitus ilman kuormaa toimii kohtalaisesti, mutta kuorma päällä (laukut täynnä+kyytiläinen) jousitus pohjaa äkkiä. No, tähän auttaa helposti jousen esijännityksen lisääminen, mutta eihän niihin takajousiin pääse käsiksi irrottamatta ruuvikiinnitteisiä sivulaukkuja!?

Astinlaudat ovat vielä paremmat kuin EV:ssä oli. Ehkä kallistuskulma, kuten MM totesi, voisi olla hieman jyrkempi. Itse ehkä ajoasennon parantamiseksi ennemmin laskisin tuon 2 senttiä astinlautojen takapäästä(?)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #138 : Syyskuu 16, 2016, 19:17:41 ip »
Noilla paksuilla tuppeloilla varmaan koetetaan tappaa värinöitä. Itsellä on pitkät sormet ja suuri kämmen, mutten siltikään tykkää paksuista kumeista. Uutta Calia olen kylmätyypännyt paikallaan ja siinä oli kyllä kaljatölkkiefekti kahvoissa. Niin se on toki muidenkin merkkien vähäsylinterisissä kustomeissa. No, kumejahan saa ohuempina. Jos haluaa ohuet, kuten minä, niin crossitupit on hyviä. Niissä on myös yleensä ylivoimainen grippi, eli pito.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #139 : Syyskuu 17, 2016, 01:19:59 ap »
Lainaus
Tanko SE:ssa on jo liiankin leveä kun yrittää kääntyä parkkipaikalla tms. niin ei toisen käden pituus tankoon asti tahdo riittää.
Tää mulla oleva tanko tulee ihan syliin. Pitäisi U-käännöksissäkin riittää.
Lainaus
Mielestäni etujousitus pelittää ihan mukavasti, ehkä pientä pintakovuutta terävissä töyssyissä (eikä mitään säätöjä,
Juu ei ole säätöjä keulassa muuten kuin purkamalla, säätämällä ja kasaamalla uudelleen. Normihommaa.
Lainaus
No, tähän auttaa helposti jousen esijännityksen lisääminen, mutta eihän niihin takajousiin pääse käsiksi irrottamatta ruuvikiinnitteisiä sivulaukkuja!?
Jousipaineen lisääminen on laukkujen kanssa hieman ongelmallista mutta kiersin säätömutterit kohtuullisen hyvään kohtaan niin että yksin ilman tavaroita on meno siedettävää ja kuormattuna,  kyytiläinen, yli sata kiloa, kuljettaja, yli sata kiloa, matkatavarat kolmessa laukussa sekä ilmapatja + muut telttailuvälineet sekä 24 tölkkiä olutta kulkee hienosti. Kaasupainetta en ole muuttanut mutta täydellä kuormalla pitää paluuvaimennusta tiukentaa kaksi napsua. Yksin ajaessa vaimennus on asennossa 2.
Lainaus
Itse ehkä ajoasennon parantamiseksi ennemmin laskisin tuon 2 senttiä astinlautojen takapäästä(?
)
Sekin idea varmaan toimii mutta pienentää helposti niukahkoja kallistusvaroja.
Lainaus
Noilla paksuilla tuppeloilla varmaan koetetaan tappaa värinöitä.
1400:n ei tärise lainkaan ajokierroksilla. Meno on tasaista kuin Edamjuusto. Mikä on kaljatölkkiefekti?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #140 : Syyskuu 17, 2016, 08:00:21 ap »
Niin paksu töppylä se kahva, että on kuin pitelisi kaljatölkkiä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #141 : Syyskuu 17, 2016, 19:24:26 ip »
1400:n takajoustintukien jousen esijännitysmutterit pyörivät helposti jos kierre on puhdas ja kevyesti voideltu. Pyörä "keskituelle" niin että takapyörä on ilmassa niin mutterit pyörivät ihan käsivoimin. Lukitukseen tarvitaan kaksi sakara-avainta joita pyörän pussukassa oli kaksi kappaletta. Sopivat ylempään mutteriin mutta eivät alempaan koska se on isompi halkaisijaltaan. Kumma juttu. Omassa työkaluvalikoimassa on nyt alamutteriinkin sopiva avain. Säädön saa tehtyä mutta hiukan ahdasta on kun laukut ovat paikoillaan. Laukut tosin irtoavat helposti muutaman pultin avaamalla. Säädön voi tehdä myös silloin kun takapyörä on irti.

Huoltoon tai rengasvaihtoon viedessä huoltajaa helpottaa jos sivulaukut ja niiden kiinnitysraudat ovat irrotettu ennalta. Säästyy aikaa ja mahdollisesti rahaakin. Laukkurautojen ja laukkujen irrotus ja kiinnitys ei vaadi kummoisia työkaluja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #142 : Syyskuu 17, 2016, 23:36:35 ip »
Laukkumopojen ongelma. Vielä enemmän kardaanisellaisten, kun haluavat purkaa ja nähdä kaiken huollossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #143 : Syyskuu 18, 2016, 12:04:59 ip »
Cali 1400:ssa pitää takapyörä irrottaa vetopyörästön öljynvaihtoa varten. Takapyörän irrotusta varten on laukut ja laukkuraudat hyvä poistaa. Vähintään laukut pois. Lisäksi pitää poistaa, ohjeen mukaan, molemman puolen äänenvaimentimet sekä tietysti jarrukilpi satuloineen. Itselleni olen tehnyt työkalun jolla välttää vasemman puolen äänenvaimentimen irrotuksen. Samanlainen on Tampereen Heinolla. Äänenvaimennin on kiinni useammasta kohtaa.

Perävaihteen öljyn täyttö- ja takistusproppu sekä tyhjennystulppa ovat irrotettavan suojan alla joka irtoaa vasta kun takapyörä on poissa. Homma on kuitenkin melko selkeä suorittaa. Ainoastaan takajarrun irrotus ja asennus vaativat hieman tarkkaavaisuutta ja sovittelua ettei kolo maalipintoja siitä eikä muualta.

Takapyörän irrotusta varten on pyöränostin ja siinä keskinostin melko välttämättömät apuvälineet. Nostimen takaosassa pitää olla avattava luukku. Jos saman joutuu tekemään tien laidassa on pyörä kaadettava vasemmalle kyljelleen koska keskitukea ei ole. Taka-akseli irtoaa oikealle päin poiketen totutusta.

Kokonaisuutena voi todeta että harvalla on välineet omassa tallissa peräöljyn vaihtoon joten huoltofirma saanee siinäkin työtä osakseen. Itse öljyn vaihto ei ole kummoinenkaan homma.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #144 : Syyskuu 18, 2016, 12:23:52 ip »
Luulin tuota kaljatölkkiefektiä sellaiseksi kun kokoontumisajossa puolen tusinan tölkin jälkeen: vauhti kasvaa, tiet muuttuvat mutkaisemmiksi ja pyörä tehokkaammaksi. Siis jutuissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #145 : Syyskuu 18, 2016, 13:14:49 ip »
En ole kokoontujatyyppiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #146 : Syyskuu 18, 2016, 15:28:26 ip »
On huomattu.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #147 : Syyskuu 18, 2016, 16:04:46 ip »
Itse viihdyn kokoontumisissa erinomaisesti ja kauden aikana niissä tulee käytyä noin kymmenessä. Aina tietyt samat riennot ja pari randomina valittua. Myös kerhollani viihdyn varsin hyvin.
On ollut vain muutama kokoontuminen joissa en ole viihtynyt. Ne ovat olleet niitä joissa majoitutaan hotellissa ja syödään ravintolassa. Oikea kokoontuminen on telttailuvetoinen ja pienellä alueella. Sellainen kuin Savojärven Telttakokoontuminen. Sisätiloja siellä on lähinnä huussi ja sauna.
Näissä riennoissa tapaa myös oikeita matkamotoristeja eikä vain niitä jotka haluavat näyttää motoristeilta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #148 : Syyskuu 18, 2016, 21:04:37 ip »
Aikamoinen askare vaikuttaa tuo peräöljyn vaihto olevan. Joskus taannoin arvioin Nevadan peräöljyn vaihdon / öljymäärän tarkistamisen tehdyn turhan vaikeaksi, mutta homman voi näemmä tehdä vieläkin mutkikkaammaksi. Käyhän se näinkin, niin sanottu jälkimarkkinahan se tällä tavoin tietysti kasvaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #149 : Syyskuu 18, 2016, 21:35:35 ip »
Eikös tuo ole Bemarin perissä arkipäivää. "Unohdettu" tyhjennysroppu piirustuslaudalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.