Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142678 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #150 : Syyskuu 18, 2016, 22:03:21 ip »
Kyllä 1400 Calin perässä on ihan normaalit tyhjennys- ja täyttötulpat mitä edeltävissäkin malleissa ja öljy vaihdetaan ohjeistuksen mukaan. Eivät vain näy ulospäin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #151 : Syyskuu 18, 2016, 22:30:06 ip »
Onko ne siis navan takana piilossa tms?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #152 : Syyskuu 18, 2016, 23:30:40 ip »
Onko ne siis navan takana piilossa tms?
Juurikin niin.
Tyhjennys- ja täyttöaukon tulpat tulevat näkyviin kun takapyörän irrottaa ihan irti asti. Ei ennen.
Lisäys: takapyörän irrotuksen jälkeen on perävaihteesta irrotettava suojalevy jonka takana täyttö- ja tyhjennystulpat ovat.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2016, 11:40:55 ap kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #153 : Syyskuu 21, 2016, 14:21:05 ip »
Eilen tuli kokemusta tonninelisatasen Dunlop takakumista: painetta oli ajon jälkeen mitattuna juurikin suositus 2,7 bar.
Kun pyörää kallisti niin alkoi melkoinen mekkala ja lievä tärinä. Ihan sama kumpaan suuntaan kallistaa. Kallistukset sujuivat silti hyvin. Rengas on vielä laillinen kulutuspinnan vahvuutensa osalta mutta kulunut keskeltä suoraksi ja sen suoran kohdan reunoilla on kantit. Jos nyt pyöreän pinnan lievä kulmamuoto sellaiseksi nimetään. Kulma osuu vahvasti uritetulle alueelle ja kunkin kulumisuran reunat ovat kantin tietämillä kuluneet niin että kulutuspinta on uran eri reunoilla eri korkuinen. Tyypillinen ilmiö erityisesti karkeasti kuvioiduissa renkaissa. Kävin huoltoasemalla ja laitoin Ylöjärven Shellin mittarin mukaan takakumiin painetta tasan 3 baaria. Melu lieveni kallistuksessa, tärinä ei. Tärinää ei ole niin paljoa että haittaisi mitenkään ajamista mutta sen kuulee ja huomaa edelleenkin.

Ensi kesäksi pitänee hankkia uudet renkaat. Etunenkin on kulunut sen verran että kohta vaihto koittaa. Aion kuitenkin ensi ajokauden rospuuttoajan ajaa näillä renkailla jos vain pintaa on laillisesti jäljellä. Keväällä asfaltti on hyvin karheaa ja likaista ja siksi liukkaampaa joten rengas rasittuu silloin huomattavasti enemmän. Ainakin mielikuvana tuntuu mukavammalta ajaa vanhaa kumia kevätteillä sileäksi kuin uutta. Nyt takarenkaalla tehty matkaa 6500 km. Oiken nätisti ajaen sillä vois päästä sen 10000 km jota jotkut ovat maininneet renkaan kestoksi. Itse en malta niin nätisti ajaa.

Viikonlopuksi Savojärven Telttakokoontumiseen. Sen jälkeen ei varmaankaan tule ajeltua. Alkaa rakentelukausi. Talli pitää järjestellä että löytyy työkalut sieltä mistä pitää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #154 : Syyskuu 21, 2016, 14:29:50 ip »
Kuminpolttoa ympyrässä, niin tasoittuu  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #155 : Syyskuu 21, 2016, 14:36:55 ip »
Tarttis mennä radalle kallisteleen ne reunat samalle tasolle kuin keskiosa. Aikanaan kun huristelin Ducatilla niin silloin kului renkaasta reunat paremmin. Nyt kun pappamopoilen niin lienee jokin muun ajoneuvon rengas taakse parempi. Pitänee koittaa. Eiköhän sellainen koko mahda löytyä: 200/60-R16.
Tuossa olis liki samaa kokoa: https://rengasjatarvike.com/tuote/20070r16-mitas-ac70-t/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #156 : Syyskuu 21, 2016, 15:02:17 ip »
Rokkaa varmaan ihan hyvin, mitä nyt aavistuksen vouvvaa asfaltilla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #157 : Syyskuu 21, 2016, 15:16:09 ip »
Pitäisikö myös pyörimissuunta kääntää jos ajelee pääsääntöisesti asfaltilla? Niin olen nähnyt joidenkin tekevän
maatalouskoneissa. Kuluu kuulemma tasaisemmin.
Sohc van Helmi.

tphusu

  • Viestejä: 25
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #158 : Syyskuu 23, 2016, 22:54:07 ip »
Tänään pakasta vedetyllä Audacella 16 dm3 / 221 km. Näistä 180 km motaria ja 40 kehätietä/taajamaa.
Kulutus siis pumpulla 7,3 dm3 / 100 km. Arvuutikone näytti 8,0.
Vahvistaa käsitystä siitä että pienillä nopeuksilla ei pysy laskenta tarkkana.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #159 : Syyskuu 24, 2016, 07:54:02 ap »
Lämpimät onnittelut uuden Audacen johdosta! :)
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #160 : Syyskuu 25, 2016, 09:28:20 ap »
Eldoradossa reilut 13tonnia takana ja renkailla voisi vetää ajotuntuman sekä kulutuspinnan puoleen vielä aikamoisen pätkän. Taidan kuitenkin laittaa talven aikana vaihtoon. Samalla hoituu varoiksi myös se peräöljyn vaihtokin.

En tiedä onko tuollainen valkosivurengas sitten sen verran kova ettei ihan silmissä kulu, mutta hemmetisti pitää käyttää mielikuvitusta jos niiden käyttäytymisestä keksii sanomista. Päti sekä Splugenin mutkissa, että autobaanalla tässä menneen puolentoista viikon aikana. No, eipä tuolla tullut polvi tiessä vedettyäkään, onneksi, mutta tuskin se on tuollaisen cruiserimöhkäleen alkuperäinen tarkoituskaan. Tulihan siellä muutamaan otteeseen kyllä mieleen, että millaistahan täällä olisi Nero Corsalla ... mutta ehkä sekin vielä hoituu.

Ja ne sarvituppelot on justiinsa passelit minun kouraani. Eikä ole kovin suuri käsi. Voi olla, että asiaan ehti tottua yhdeksän vintagevuoden aikana. Siinä kun on aivan samat. Samoin Aprilia Habanassa (moposcootteri).

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #161 : Syyskuu 29, 2016, 11:43:54 ap »
Paakanan Paimenpoika, ootko sä vielä niitä sytytystulppia vailla? Jos olet, niin toin Mandellosta muutaman.
Tarkalleen 8 kpl. Neljä jää tietysti itselle, mutta toiset neljä joutaa.

-Jussi
0400 654 481
040 864 4433

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #162 : Syyskuu 29, 2016, 14:57:19 ip »
Tänään pakasta vedetyllä Audacella 16 dm3 / 221 km. Näistä 180 km motaria ja 40 kehätietä/taajamaa.
Kulutus siis pumpulla 7,3 dm3 / 100 km. Arvuutikone näytti 8,0.
Vahvistaa käsitystä siitä että pienillä nopeuksilla ei pysy laskenta tarkkana.

Vastaa omaa käsitystäni ajotietokoneen kulutusnäytön "positiivisuudesta". Parempi kuitenkin niin kuin toisinpäin.
Oma Cali ei sentään noin paljon vie. Alle kuuden litran kulutuksella pääsee melko helposti sata kilometriä. Edellyttää että moottorin käyntilämpötila on yli 75 astetta. Hyvä alue olisi 80 - 120 astetta. Jäähdytyskennon takana on tuuletin joka käynnistyy vasta yli 130 asteen lämpötilassa.

Viimeinen reissu taitaa olla että vien pyörän kerholle lämpimään talvivarastoon. Viime viikonloppuna kävin Savojärven Telttakokoontumisessa. Matkaa tuli 8 - 12 asteen lämpötilassa poutasäällä noin 300 kilometriä edestakaisin. Tankillinen riitti hyvin ja polttoainevalo syttyi hieman ennen kuin pääsin kotitallille joten jäljellä tankissa on vielä useampi litra. Omat lievät säätöni ovat mielestäni onnistuneet ja kulutus on varsin hyvässä mallissa. Toki vielä on säätövaraa tehosta tinkimättä.
Itse asiassa tehoa tarvitaan niin harvoin ja niin vähän normiliikenteessä että sen suhteen 1400:sen vaikuttavasta tehostakin voisi tinkiä hieman mutta ihan mielenkiinnosta käyn läpi kaikki muut temput ensin.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #163 : Syyskuu 29, 2016, 15:47:31 ip »
Paakanan Paimenpoika, ootko sä vielä niitä sytytystulppia vailla? Jos olet, niin toin Mandellosta muutaman.
Tarkalleen 8 kpl. Neljä jää tietysti itselle, mutta toiset neljä joutaa.

-Jussi
0400 654 481
040 864 4433

Kiitos LeCa tarjouksesta, mutta en juuri nyt tarvitse. Guzzin hakeminen Airakselasta venähti seuraavalle viikolle ja niinpä tulpatkin ehtivät huoltoon mukaan. Nyt on 1400 SE huollettu perusteellisesti ja vaihdettu renkaat. Odottaa tallissa ensi kesän ajoja.

!400:n perusylläpito on mennyt jälkimarkkinoinnin suuntaan - mielestäni huonompaan. Siitä on tälläkin palstalla keskusteltu. Esimerkiksi tulpat ovat piilossa kansien alla ja vaihto ei onnistu ihan tuosta vaan tulppa-avaimella. Tulpan vaihdossa menee tiivisteitäkin. Puhumattakaan peräöljyjen vaihdosta. Molemmat tällaiselle tumpelolle tekemättömiä toimenpiteitä. Toisaalta saattaa olla parempikin etten pääse tekemään vahinkoa. Antaa ammattilaisten hoitaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #164 : Syyskuu 29, 2016, 19:15:56 ip »
Mutta ei tarvitse kuin ottaa verrokiksi tavanomainen nelisylinterinen pyörä itämailta niin vielä ollaan varsin helpolla osastolla.

Että tulpat saa vaihdettua (kaikki neljä) niin kannattanee odotella kunnes tulee huoltoväli täyteen eikä tehdä sitä "satunnaisena hommana" vaan silloin kun vaihdetaan nesteitä ja säädetään muutenkin. Venttiilikopan päällä on koristekoppa neljällä kuusiokoloruuvilla kiinni. Työkalupussukassa on niihin avain.
Seuraavaksi irrotetaan tulpanhatut johon hommaan tarvitaan neljä nippusidettä joilla tulpanhatut "hirtetään" ja vedetään pois paikoiltaan. Johdosta vetäminen rikkoo tulpanhatun.
Seuraavaksi irrotetaan venttiilikoneiston koppa. Neljä kuusiokoloruuvia joihin sopii työkalupussukassa oleva kuusiokoloavain. Koppa irtoaa ja sen kumitiivisteet paljastuvat. (Koska on kyse suunnitellusta määräaikaishuollosta on hyvä olla uudet tiivisteet. Vanhat voivat uudelleen asennettuina jäädä vuotamaan.) Neljä O-rengasta ja kaksi varsinaista venttiilikopan tiivistettä.
Nyt ovat tulpat irrotettavissa sopivalla tulppahylsyllä. (Tulpille on ilmoitettu vaihtovälinsä ja sitä voi noudattaa. Tulpat kyllä kestävät pidempäänkin. Varatulppia ei reissussa kannata pitää mukana.)

Periaatteessa siis pärjää tulppa-avaimella ja työkalupussukan antimilla mutta suosittelen hankkimaan kunnon kuusiokolopalasarjan ja momenttiavaimen jos tuntuu siltä että ei uskalla vääntää sormituntumalla ruuveja kiinni. Sitä paitsi ne mukana tulleet avaimet eivät ole kovin korkealaatuisia.