Kirjoittaja Aihe: 1400cc kokemuksia  (Luettu 142658 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #180 : Lokakuu 26, 2016, 22:06:31 ip »

Valkyrie taitaa olla yksi suosituimmista autonrenkaan käyttäjistä... Suomessakin monella... minulla ei.  Hyvällä tiellä mukava ... jos niitä olisi enemmän  :-\ Pyörittelyssä kuin mp-rengas jonka on kulunut vain keskeltä. Kun vaihtaa uuteen pyöreään tuntuu kun kaatuu itestään.  Eikä erityisemmin pidä urista. Kaikkeen tottuu. Jos ajaisin 30 tkm vuodessa harkisisin.  Tässä yksi suosittu malli https://toyotires-1524598101.netdna-ssl.com/media/1075/xl-hero-tire-pr-r1r.jpg

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #181 : Lokakuu 26, 2016, 22:36:28 ip »
Pitää se autonrengas kerran koittaa. Ihan kokemuksen vuoksi. Jos menee pahasti niin ei ole ollut kallis sijoitus. Ehkä tarvitsee opetella ajettavuus ensin kunnolla ettei tule yllätyksiä. MarkkuEVP:n maininta kulmikkuudesta on varmasti totta.
Ajoneuvojen renkaista oleva asetus mainitsee että moottoripyörässä saa käyttää auton rengasta mikäli siinä on pyöreät olat. Olkien pyöreys lienee vaikeasti määriteltävissä.

Oma oletukseni on että nykyaikainen pehmytsivuinen auton vyörengas ei nouse kulmalleen vaan kulutuspinta on koko leveydeltään tiessä kiinni. Jopa autossa kaarrettaessa ei rengas nouse toisesta reunastaan irti tiestä. Kuten teki aikanaan ristikudosrengas. Mutta jossain vaiheessa moottoripyörää kallistettaessa auton rengas nousee pakosta kulmalleen. Tämä riippuu tietysti rengaspaineesta ja kallistuskulmasta sekä renkaan ominaisuuksista. Silloin voivat ajo-ominaisuudet muuttua äkisti. Tämä lienee se asia joka on joko opeteltava tai löydettävä sellainen ajotapa joka sopii renkaan ominaisuuksiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #182 : Lokakuu 27, 2016, 07:06:45 ap »
https://youtu.be/WIhqvdk6O-U

Tuossa on hyvästä kuvakulmasta videota Rocketin alta. Lienee samassa painoluokassa 1400:n kanssa. Tuntuu toimivan vähän kantikkaampikin. Videoita löytyy tuubista paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #183 : Lokakuu 27, 2016, 12:50:53 ip »
Näköjään kantatessa 245 mm rengas nousee herkän näköisesti kulmalleen. Olisi kiva tietää käytetty rengaspaine.
Rocket on annettujen tietojen valossa 20 - 30 kg painavampi kuin Cali14.
Muuta huomattua oli Rocketin aikamoinen "kardaanihissi" ja öljyvuoto jossain päin kardaania. Öljytippoja seilaili kardaanitunnelin alapinnalla. Kommenttiosiossa oli ankaria tuomioita asialle mutta myös niitä joilla on ollut auton rengas käytössä. Komeita kilometri- (maili) suorituksia olivat tehneet.

Jos kamera olisi ollut suorassa maanpintaan nähden olisi ollut helpompi mieltää minkä verran kallistusta oli parhaimmillaan.
1400 Calin vakiokumi on 200/60-16. Sellaista auton rengasta ei taida olla. Vaihtoehdot lienevät 205/60-16 ja 195/70-16. Todennäköisesti jälkimmäinen koska kapeampi on kevyempi kallistaa. Eroa ei ole kuin 5 mm kallistamisen kannalta katsoen. Mikä sitten on oikea profiilisuhde on minulla vielä tutkimuksen alla.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #184 : Lokakuu 27, 2016, 13:59:31 ip »
Elkassahan tuo takanen on satakasikymppinen. - New  spoked tubless 16’ rims, whitewall tires (front 130/90 & 180/65 rear)
Sen seikan valossa tuntuu tuo erilainen kulutuskestävyys melkein vieläkin kummallisemmalta. Näin lautapoikajärjellä varustettuna ajattelen, että ei se kapeampi rengas mitenkään helpommalla pääse noilla bruttorekisteritonneilla mitä 1400 cc:ssä on painoa. Vai olenko ihan kuutamolla teoriani kanssa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #185 : Lokakuu 27, 2016, 14:55:45 ip »
Et ole, noin sen pitäisi mennä. Mikä rengas siinä on vakiona? Niitähän on nykyään raskaisiin kustomeihin tarkoitettuja harkkoja, jotka eivät juuri kulu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #186 : Lokakuu 27, 2016, 15:18:30 ip »
Olen ollut koko viikon lietsun päällä työhommien vuoksi ja pääsen katsomaan sen renkaan vasta huomenna.
Muistikuvani on, että olisi Bridgestonen tuotantoa.

Joskus parikymmentä vuotta, tai enemmän, sitten oli Tekniikan Maailmassa rengastesti johon oli otettu mukaan Barum.
Ei saanut plussia eikä miinuksia. Oli silleen tasavahva. Siinä arviokentässä luki ainoastaan; "Ei moottoriajoneuvoihin". Onkohan samasta pakasta nämäkin.  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #187 : Lokakuu 27, 2016, 15:35:33 ip »
Ne on kanssa hyviä, kun on talvirengastestien loppukommenteissa :"Ei talvikäyttöön".  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #188 : Lokakuu 27, 2016, 16:33:45 ip »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #189 : Lokakuu 27, 2016, 19:29:24 ip »
Saman verran tuossa on kuvioita, kuin oikeissa mopon renkaissakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #190 : Lokakuu 27, 2016, 20:47:27 ip »
Hintaa noilla on valkosivuilla saattaa olla kahden umpimustan verran. En ole selvitellyt asiaa vielä.

Valkosivuista kokemusta ei ole kun dunlop D 401 ja Metzeler ME 888 Ultrasta, Saksasta niitä olen tilaillut. Ero sielä verrattuna umpimustaan ei ole kun noin 30€. Sen kyllä kärsii maksaa, on ne sen verran komeeta ;D  Tämän tyylisissä pyörissä kestävät takana helposti sen 15-20tkm.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #191 : Lokakuu 27, 2016, 22:08:18 ip »
En ole näitä vielä huomannut liikenteessä. Kuka laitaa ekana?

http://www.moottorit.net/uutiset/2012/01/varillisia-renkaita-vaikka-omalla-kuvalla/
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #192 : Lokakuu 27, 2016, 22:55:56 ip »
Lainaus
Todennäköisesti ideointi ja kuvion suunnittelu onkin prosessissa se vaihe mikä pilaa lopputuloksen.

 ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #193 : Lokakuu 28, 2016, 20:49:19 ip »
Tässä se kolmetoista ja puolitonnia ajettu Eldoradon takarengas. Viitsisiköhän edes sanoa minkä verran on urasyvyyttä keskellä tähteenä. Melkein neljä milliä. Eikä ole ajettu mitenkään erityisen kevyellä kuormalla.
Dunlop American Elite, Made in USA. Elite ... onkse niiku joku Ladan rengas? Tai ehkä joku junan pyörä kun kestää noin perkeleesti.  ;D
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2017, 17:40:05 ip kirjoittanut LeCa »

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: 1400cc kokemuksia
« Vastaus #194 : Lokakuu 28, 2016, 21:51:54 ip »
Jep, kuten Ikkala tuossa ylempänä kirjoittikin, niin ei tuollainen rengas näköjään missään hinnan kiroissa ole.
207 euroa. Paska homma ettei sillä saa ajaa kuin max. 205 km/h.
247 taisi olla hintaa sillä millä saa ajaa 210 km/h. Ilman muuta otan kalliimman. Ei tässä aleta tien tukkona olemaan.