Kirjoittaja Aihe: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä  (Luettu 28323 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #30 : Heinäkuu 09, 2017, 12:06:52 ip »
http://www.motorradonline.de/recht-und-verkehr/sellajoch-dolomitenpass-gesperrt-fuer-auto-und-motorradfahrer.838288.html
"
Sellajoch:ista tulee ensimmäinen Dolomiittien vuoristotie, joka suljetaan autoilta ja moottoripyöriltä, joissa on polttomoottori.  2018 alkaen paikkoja, joihin sulku saattaa laajeta ovat Pordoi, Gardena ja Campolongo.

Sellajoch yhdistää Grödenin Etelä-Tirolin Wolkensteinissa  -  Fassatal:in Canzei:ssa, Trentinossa.  Koe rajoittuu ensi alkuun keskiviikkoihin heinä- ja elokuun aikana, 9:00-16:00. Keskiviikko 5.7.2017 oli ensimmäinen sulkupäivä.  Vihreää valoa näytetään jalkakulkijoille, polkupyörille ja sähkötoimisille ajoneuvoille (autot ja moottoripyörät), hevosille sekä julkiselle liikenteelle.
"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sella_Pass

 :-\
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2017, 14:46:51 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #31 : Heinäkuu 09, 2017, 12:33:11 ip »
Onneksi on tullut koluttua noita solia silloin nuorempana saastuttavalla polttomoottiriajoneuvolla. Nyt tuskin edes viitsisin jos on vaihtoehtona moottoritie mäkien toiselle puolelle.

Sinänsä positiivista että sähköajoneuvojen kehitystä kiihdytetään sekä kepillä että porkkanalla. Kaupunkien ajorajoitukset ja -maksut polttomoottorikäyttöisille ovat samaa sarjaa. Toisaalla halpa tai jopa ilmainen energia houkuttaa sekä verokevennykset sähköajoneuvoille. Norjassa ainakin näihin asioihin on paneuduttu.

Toinen puoli asiaa on se että välittömiä päästöjä ei tule mutta kuinka paljon välillisiä sitten kun tosissaan aloitetaan louhimaan harvinaisia maametalleja akkuteknologian tarpeisiin. Nytkin jo perinteisten kaivosten ekologiaa panostus on heikkoa tai sitä ei ole. Kierrätystuotteena sähköajoneuvo lienee nykyisiä fiksumpi.

Luin juuri sähköautosta jonka kertasuoritukseksi luvataan sama kuin mökkimatkamme. Testi siitä kertoi kyllä ihan toista. Valitettavasti. Nykyisellä vähäpäästöisellä dieselautolla pääsee matkan edestakaisin yhdellä tankillisella ja jääkin vielä viikon - parin kaupunkiasiointiin. Näitä asioita pitää ryhtyä mietiskelemään kun tuo auton vaihtokin tulee lähivuosina suoritettavaksi.

Myös käytetyn sähköauton hankinta kiinnostaa mutta asiasta ei ole vielä kovin paljon tietoa: voiko akustoon luottaa ja paljonko setin vaihtaminen maksaa. Veikkaan että pienen bensa-auton hinnan.....

Sähköinen moottoripyörä ei ole kuin käynyt mielessä kaupunkiajoneuvona. Toistaiseksi on nuo luontoa raiskaavat bensiinikäyttöiset kaksipyöräiset hoitavat kaupunki asioinninkin. Aamulla kävin Laukontorilla ryystämässä aamiaisen ja aamukahvit suolistoon. Oli juuri ja juuri C14 mentävä rako ilmaisparkissa. Pöljät täyttävät sen polkupyörillä ja mopoilla. Kilvessä lukee "Ei mopoille" ja merkitty polkupyöräparkki on ihan vieressä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #32 : Heinäkuu 09, 2017, 14:42:59 ip »
Kun lentoliikenne jatkaa kasvuaan, tarvitaan entistä isompia määriä kerosiiniä. Sen sivutuotteena syntyy väkisin paljon bensiiniä, jonka voi käyttää liikenteessä tai polttoaineena voimalaitoksella joka tuottaa sähköä.

Käytettyjen akkujen kierrätykseen ei ole löytynyt keinoja. Kun sähköajoneuvot lisääntyvät, tarvitaan kaatopaikkoja, joihin käytetyt akut voidaan turvallisesti varastoida.

Nykyisenlainen öljyn käyttö on ihan selkeästi tulevien sukupolvien muroihin kusemista. Elämme sellaisessa bisnesympäristössä, että kaikilla pitää olla varaa hankkia auto ja ajella sillä tarpeettomasti. Se mitä kutsumme talouselämäksi ja ekonomiaksi, on korulauseiden taakse kätkettyä luonnonvarojen silmitöntä tuhlaamista. Länsimainen ihminen raahaa mukanaan puolitoistatonnista peltilaatikkoa mennessään töihin. Köyhässä maassa bussit ja junat ovat pursuamalla täynnä väkeä joka menee töihin. Euroopan tiet ovat täynnä rekkoja, jotka vievät mukanaan tavaraa, joka oli aamulla väärässä paikassa. Sata vuotta sitten tavarat olivat aamuisin lähempänä oikeaa paikkaa kaikkialla.

Jos sovitaan yhteisellä päätöksellä, että ilmaa raskaammilla koneilla lentäminen on rikollista, niin mitä siitä seuraa? Konkursseja tietenkin, mutta myös täytyy oppia elämään niin, että "aika ei ole rahaa".

Ihan juurille kun palataan, niin huomataan, että runsaassa sadassa vuodessa ruokateollisuudesta on tullut niin tehokasta, että ihmiset voivat käyttää tulonsa pääasiassa muuhun kuin syömiseen. Se muu on pääasiassa ns. turhaa kuluttamista. Jos ei saa kuluttaa mielin määrin, niin elämä ei ole näin kivaa. Siitähän tässä vaan on kysymys.

Mutta voihan sitä näperrellä vaikka sähköajoneuvoja, niin tuhlaaminenkin näyttää ja tuntuu paremmalta.

Jos maailmassa oltaisiin aidosti huolissaan fossiilisten polttoaineiden valtavasta tuhlaamisesta, meillä olisi teillä 200..300 kg painavia pieniä autoja, jotka kuluttavat 2,5 litraa bensiiniä sataselle, jonka kulkemiseen ne tarvitsisivat pari tuntia. Talviloma lentäen Kanarialle maksaisi kymppitonnin ja öljynporaus ja -jalostus olisi erittäin tiukasti kansainvälisesti säänösteltyä toimintaa. Suurin osa ihmisistä olisi työttömiä ja eläisi hyvin köyhää elämää.  Motoristit keittelisivät kotona viinaa koivuklapeilla, että pääsisivät alkoholipyörillä Kontioralliin seuraavana kesänä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #33 : Heinäkuu 09, 2017, 15:06:38 ip »
egonin maailma on synkähkö. Toistaiseksi menen lauman mukana ja sitähän olen tehnyt koko aikuisikäni: valmistanut ja korjannut vedessä, maalla, ilmassa ja avaruudessa kulkevia laitteita. Lopulliseksi palkaksi suuresta tekemisen innosta jäi pieni eläke ja paljon kokemuspohjaista tietoa jota kukaan ei halua.

Yhteiskunta on saanut minut uskomaan että näin on hyvä kuin on. Se helpottaa tuskaa jota alkaa tuntemaan jos ajatteleekin niitä ja niiden tavoitteita joille tämänkaltainen elämä on kauhistus.

Mutta en silti tyrmää kehitystä. Kaikki vain tuntuu olevan välivaihetta ainakin siihen asti että saamme fuusioenergiaa loppumattomasti ja halvalla. Silloin sähkön ohella vety olisi se aine joka siirtää läskiä paikasta toiseen. Eipä silti, kyllä fissiollakin voimaa saa kohtuukuluin mutta sen käyttöä ujostellaan mielestäni tarpeettomasti.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #34 : Heinäkuu 09, 2017, 16:34:13 ip »
Nooh, ei pidä ottaa kaikkea niin vakavasti. Matinkaan ei pidä potea huonoa omaatuntoa siitä, että systeemi on tällainen, eikä sitä ole helppo muuksi muuttaa.

Mutta tosiasiat pitää tunnustaa. Luonnonvarojen ylettömästä tuhlaamisesta ei oikeasti ole monellakaan varaa olla huolissaan, koska kysymys on elintasosta. Jos ihmiset lopettavat kuluttamisen, niin isotkin yhtiöt kaatuvat kolisten. Eikäpä täällä juuri muut kulutakaan kuin ihmiset.

Kuuntelin yhdessä vaalitilaisuudessa miten Suomessa kuulemma pitää rakentaa energiatuotantoa voimakkaammin uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön. Kahvipöydässä kerroin tuolle kansanedustajaehdokkaalle, että maassamme on metsää noin kuusi hehtaaria per capita. Sen vuotuinen kasvu on noin 24 kuutiometriä per capita. Metsäisenä maana voisimme sopia, että lämmitämme vastaisuudessa rakennuksemme halkoja polttamalla. Siinä on vain se ongelma, että jos noin tehtäisiin, ei metsistämme riittäisi raaka-ainetta sellutehtaille ja sahoille. Ja asumisesta tulisi niin kallista, että asuntojen pinta-aloja pitäisi leikata roimasti. Tuo tärkein luonnonvaramme on niin rajallinen, että jos päättäisimme maksaa pois valtionvelkamme puuta myymällä,  pitäisi kaikki metsämme hakata paljaiksi ja lainata lisäksi paljon puuta naapurimaistamme.

Peltoa meillä on noin puoli hehtaaria per capita. Jos lopettaisimme elintarvikkeiden tuonnin kokonaan, meillä olisi toistuvasti nälkävuosia. Viinakeittoonkaan ei liikenisi ohraa.

Älkääpäs pitäko egonia kyynikkona, oikeasti olen optimistinen ihminen, mutta harrastan välillä vähän ekonomiaa.  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #35 : Heinäkuu 09, 2017, 16:50:56 ip »
On vähän huolestuttava suunta, mihin tämä ajoneuvoilu on menossa. Jopa kokonaiset maat ovat kieltämässä fossiilisilla kulkevat laitteet. Mistä kaivetaan raha nykyisen sähköinfran parantamiseen sille tasolle, että kattaa tarvittavan määrän latauspisteitä? Jos meinaa olla nyt jo hankalaa saada ilmajohdot maan alle myrskyiltä piiloon, niin milloin ollaan realistisesti sillä tasolla, että joka poika voi ladata sähköajoneuvonsa kotona ja työpaikalla, ilman tulipalon vaaraa? Ehkä 2040? Ei ainakaan vielä kahden vuoden päästä. Vai nostetaanko vaikka jonkin yksittäisen osion verotusta, että saadaan pikaistetulla aikataululla homma liikkeelle?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #36 : Heinäkuu 09, 2017, 17:28:45 ip »
Jospa tarakalle sitois kiinni pikkusen "Honda"-aggrekaatin? Niitähän on hyvinkin näppärän kokoisia ja hiljaisia. Bensaa nyt vähän vie, mutta kaikkea kun ei voi saada. Jo vain saapi akun täyteen. Samalla vehkeellä saa telttaan valon ja grammarin sekä jääkaapin punksuneeraamaan, jos sattuu Guzzi-ralliin menoa.
Oulun Pekalla oli joskus iso peräkärry Aprillipilassa, millä toi runsaahkon tavaramäärän Humppilan Italoon. Semmoseen traileriin saa sen generaattorinkin mahtumaan hyvin.

Värkkejähän saa alle 300€. Tekevät paksusähköä, mutta sehän ei ole mikään vaikeus; Siihen vaan muhentaja 220/12V ja perään tasatuuppari.

On niitä merkillisempiäkin laitteita tien päällä ja varsilla nähty. Semmosiakin, joissa tarvii vetojärjestelmää huoltaa ( lue: rasvata ) joka tankkauksella / kahdesti päivässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #37 : Heinäkuu 09, 2017, 18:48:52 ip »
Mennään hieman taapäin puukaasutinaikaan. Tosin pääministerimme päästelee sellaisella edelleenkin.
Mutta moottoripyöräänkin voi sellaisen laittaa mutta se pitää olla mukana ja sen polttoaineet myös. Lainsäädäntö, jota tähän hätään en tietenkään löydä, kertoo asian yksiselitteisesti. Perävaunuun kaasutinta ei saa moottoripyörässä asentaa. Yksi kiinteä moottoripyöräasennus on tullut nähtyä. Oli taannoin näytillä Vehoniemen automuseossa.
Kirjallisuutta: http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/kirjaesite.pdf
Suomen tunnetuin El Kamina: http://www.ksml.fi/teemat/autot/Sipil%C3%A4n-ihmeauto-El-Kamina-kiinnostaa-maailman-autolehti%C3%A4/359678
Lisää: http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/hakaponttoauto-kulkee-puupilkkeella/35726/

Moottoripyörälaite: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=102178.0

Pilkemyymälöitä pitäisi olla muutaman kymmenen kilometrin välein.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #38 : Heinäkuu 09, 2017, 19:56:53 ip »
Tuo häkäkaasutin on vaan niin heikko hyötysuhteeltaan, ettei ole mitään järkeä. Ainakaan, jos poltettava kaasu on tuotettava ajon aikana. Lisää painoa ja reilusti vähemmän tehoa. Yhtälö, joka harvemmin toimii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #39 : Heinäkuu 09, 2017, 23:46:41 ip »
Sen lisäksi ja siitä johtuen pilkekoneella ajaminen olisi todennäköisesti välittömiltä päästöiltään nykyistä polttoainekantaa myrkyllisempi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #40 : Heinäkuu 10, 2017, 12:33:34 ip »
Häkäpytty ja puukaasutin ovat rakenteeltaan ja toimintatavaltaan erilaiset. Usein niistä puhutaan samalla nimellä vaikka tarkoitetaan eri laitetta. Häkäkaasutin käyttää polttoaineena koksia tai puuhiiltä, joka ladataan pyttyyn ja poltetaan niin pienellä ilmamäärällä, että pakokaasu on enimmäkseen CO:ta eli häkää ja vähemmässä määrin CO2:sta eli hiilidioksidia. Häkään pitää sekoittaa ilmaa ennen imusarjaan syöttämistä. Häkäkaasuttimet eivät tainneet Suomessa olla kovin yleisiä sodan aikana, koska hiilestä ja koksista oli muutenkin krooninen pula.

Puukaasuttimessa puu kuivatislataan runsaan 300 C:n lämpötilassa, jolloin puusta höyrystyy terva ja siitä emittoituu ns. valokaasua, eli samaa kaasua, josta tulee keltainen liekki kun puuta poltetaan. Kuivatislaukseen käytetään puun omaa kemiallista energiaa, joten tuohon valokaasuun sekoittuu myös häkää ja jos puu ei ole ihan rutikuivaa, niin vedestä tulee sekaan pieni määrä myös vetyä kun hiiliatomit onnistuvat korkeassa lämpötilassa nappaamaan happiatomeja H2O:lta. Puukaasutin on oikeastaan aikamoinen prosessikone hyvin kompaktissa muodossa. Terva muodostaa oman ongelmansa, koska se tiivistyy herkästi kylmille pinnoille. Vaikka sen saa höyrynä sylinteriin saakka, se pystyy aiheuttamaan monenlaista vaivaa. Kaasussa on mukana rutkasti myös ns. puuhappoa, joten moottoria uhkaa myös kemiallisesti kiihdytetty kuluminen.

Moottoripyöräkäyttöön häkäpytty olisi pienempi ja kevyempi laite, mutta yhdellä pussillisella grillihiiliä sillä ei taida päästä juuri kirkonkylää kauemmaksi.
 
Kun akkuteknolgia tästä vielä hiukan kehittyy, on markkinoilla pian (vai onko jo nyt?) sähkömopoja, joiden teho ja toimintasäde vastaavat hyvinkin kaupunkiliikenteen vaatimuksia.

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #41 : Heinäkuu 10, 2017, 12:42:33 ip »
Onhan noita. Jopa KTM on lähtenyt tuohon kelkkaan.

http://www.ktm.com/e-ride/freeride-e-sm-1/
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #42 : Heinäkuu 10, 2017, 12:53:34 ip »
Lainaus
kokemuspohjaista tietoa jota kukaan ei halua.
Äläpäs, Matti taas vähättele. Nähdäkseni tuolle tiedolle on ollut huutava kysyntä.  ;)

Lainaus
Älkääpäs pitäko egonia kyynikkona, oikeasti olen optimistinen ihminen, mutta harrastan välillä vähän ekonomiaa
Juurikin vaihtoehtojen filosofiaa ja huumoria aina tarvitaan. Kiitos niistä.  ;)

Ydinfysiikassa olen tietenkin pelkkä utelias lukija, mutta niin olen antanut itselleni kertoa, että malko puhtaitakin vaihtoehtoja olisi. Kumma että eivät kelpaa. Onko se tuo 'ydin' sana, joka saa karvat pystyyn?

Kun ydinmiiluja alettiin -40 luvulla rakentaa oli tiedemiesten tarkoituksena tehdä se toriumilla juurikin ydinpolttoaineen turvallisuuden takia. Tekniikka toimii yhtä hyvin kuin uraanilla. Jostain syystä vaan kaikki maailman ydinmiilut tuottavat sivutuotteena ydinaseuraania, jota toriumreaktorissa ei tule. Toriumreaktori on niin turvallinen, että se voisi olla joka kylässä. Siis, näin minulle on kerrottu tavallisesti luotettavina pidetyistä lähteistä.

Hafniumreaktori on myös ydinreaktori ja turvallinen sellainen. Se pitäisi lentokoneen ilmassa helposti. Tekniikka on valmis käytettäväksi, eikä mitään uutta tarvitse siihen keksiä. Kukaan vaan ei nouse ydinkäyttöiseen lentokoneeseen matkustajaksi. Se perustuu siihen, että oikealla taajuudella toimiva röntgenlaser saa hafniumin radioaktiivisen hajoamisen kiihtymään niin suureksi, että se saa pienellä kerosiinisyötöllä toimivan piennen suihkumoottorin purkauskaasun kuumenemaan riittävästi antaakseen tarvittavan työntövoiman, joka vastaa nykyistä isoa suihkumoottoria. Laser päälle – reaktio alkaa ja moottori työntää, laser pois päältä – reaktio loppuu ja moottori ei pukkaa. Vehje on nykyisin vain sotilaskäytössä.

Juuri lentäminen määrää paljonko maaöljyä nostetaan. Sivutuote bensiini poltetaan aina jossain. Sähköliikenne ei ratkaise mitään, jos lentopetrolia valmistetaan nykyistä vauhtia. Mistähän johtuu, että sitä ei ääneen sanota? Miksi lentävää turismia ei saa häiritä?

Laskeskelin kerran, että saisin hyvin autokatoksen katon kokoisella aurinkopaneelilla tarvitsemani auton sähkön, mutta vain kesäaikaan. Tavikaudella pitäisi hiihtää kauppaan ja pysyä muuten kotona. Ne työt, joita ei voi tehdä etätöinä jäisivät tekemättä. Toisaalta, auttaisihan sekin puoli vuotta vähän...
Sentire la forza!
Terv: Timo


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sähkökäyttöinen matkamoottoripyörä
« Vastaus #44 : Heinäkuu 10, 2017, 13:36:46 ip »
Se perustuu siihen, että oikealla taajuudella toimiva röntgenlaser saa hafniumin radioaktiivisen hajoamisen kiihtymään niin suureksi, että se saa pienellä kerosiinisyötöllä toimivan piennen suihkumoottorin purkauskaasun kuumenemaan riittävästi antaakseen tarvittavan työntövoiman, joka vastaa nykyistä isoa suihkumoottoria. Laser päälle – reaktio alkaa ja moottori työntää, laser pois päältä – reaktio loppuu ja moottori ei pukkaa. Vehje on nykyisin vain sotilaskäytössä.



Muistan lukeneeni artikkelin avaruuslentojen tulevaisuudesta, jossa myös käytettiin laseria rakettimoottorin sijaan. Rakettimoottorin "kuppiin" osoitetaan tehokkaalla laserilla ja moottorissa hörystyvä aine työntää aluksen eteen päin. Prototyyppejä ainakin oli jo ammuttu taivaalle tällä tavalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.