Jos ajatellaan otsikon mukaista 
matkamoottoripyörää, niin eikö hybridi olisi kuitenkin se teknisen kehityksen tässä vaiheessa olevista mahdollisuuksista se helpoin ja nopeimmin toteutettava mahdollisuus. Akut lyhyehköön kaupunkikäyttöön ja polttomoottori siirtymiin. Jarrujakin tulisi käytettyä energian talteenottoon vähemmän hiplaillen ja hiukan reippaammin, kuten ainakin nykyjarrut on suunniteltu käytettäväksi 

. Jos akuilla ja energian talteenotolla korvattaisiin vaikka noin kolmasosa matkatavaroiden tilavuudesta ja puolet painosta, niin kyllä sellaisella hybridimoottoripyörällä voisi pitempääkin matkaa tehdä. Miksi sitten ei sellaista moottoripyörää kehitetä, vaikka kaikki valmistamiseen tarvittava on keksitty ja autopuolella jo toimivaksi havaittu? 
Taitaa vaan nykykehitys sähkömoottoripyörien osalta suuntautua pelkästään kaupunkiliikenteeseen ja siinä ajattelussa "kaukomatkailu" suoritetaan julkisilla kulkuneuvoilla tai kehittyneemmillä sähköautoilla. Ja mahdollisimman suurella henkilökapasiteetilla. Tulevaisuuden matkustamista ei ehkä ymmärretä ollenkaan yhden tai kahden henkilön näkökulmasta kahden renkaan välissä(eikä neljänkään), vaan pyritään samalla energialla sata- tai tuhatkertaiseen henkilömäärään. Tai sitten opitaan valmistamaan tai hyödyntämään sellainen energialähde, että "millään ei ole mitään väliä" 

.
Hybridimatkapyörää turhaan odotellessa, Jouko