Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.  (Luettu 50062 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #45 : Tammikuu 17, 2015, 12:33:15 ip »
Varmaan jos sisäkaluja olisi kevennetty, ei kehän kavennuksesta ole juuri riskiä hampaan menetykselle. Ei varmaan muutenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #46 : Tammikuu 19, 2015, 21:28:07 ip »
Jotakin tällaista kaiketi  :P
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #47 : Tammikuu 19, 2015, 22:36:47 ip »
Siinä on jo aika vähän jäljellä  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #48 : Tammikuu 19, 2015, 23:41:40 ip »
Näyttää siltä että "kupin" ulkoreunaan on jätetty vielä ainakin puolikiloa sorvattavaa/jyrsittävää/rälläköitävää...

edit. Löytyihän tuosta parempikin kuva, on se tosiaan aika tarkkaan kevennetty.
Sohc van Helmi.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #49 : Maaliskuu 31, 2015, 23:29:17 ip »
Alussa mainittu kytkin on nyt vihdoin purettuna ja muutama kuvakin otettuna:






Aika paljon löyty kaikenlaista törkyä ja pikkusen näytti öljyäkin olevan kopan pohjalla.
Jotain erikoisia tahroja noissa levyjen metallipinnoissa?
Mitään selkeesti hajonnutta osaa ei löytyny ja kitkapintojakin oli vielä jäljellä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #50 : Huhtikuu 01, 2015, 21:58:40 ip »
Aika paljon löyty kaikenlaista törkyä ja pikkusen näytti öljyäkin olevan kopan pohjalla.
Jotain erikoisia tahroja noissa levyjen metallipinnoissa?
Mitään selkeesti hajonnutta osaa ei löytyny ja kitkapintojakin oli vielä jäljellä.

En äkkiseltään kuvissa mitään kamaluuksia näe. Vähän tuolta mullakin on aina nuo rautalevyt näyttäny, ei tosin ihan noin laikukkaita ole olleet. Mitä lie ja mistä lie tulee. Olisiko päässy öljyä vähän?

Jos olisi mun pyörä niin ainakin tuon S-D:n satsin tilaisin: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html   Ihan vaan siksi kun kerran nyt on auki. Saa nuo paremmat levytkin. Stefat vielä laatikkoon ja kammelle niin ajaa pitkästi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #51 : Huhtikuu 01, 2015, 22:18:20 ip »
Kytkimen ja vauhtipyörän kitkapintojen vastaiset metallipinnat kannattaa pestä hyvin ja hioa niin että pinnat ovat tasaisen harmaat tai ainakin niin harmaat kuin niistä tulee. Itse olen varovasti pyörivällä epäkeskohiomakoneella hivaissut nuo pinnat ja hyvin on kytkimet pelanneet.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #52 : Huhtikuu 01, 2015, 22:36:35 ip »
Nyt kun sain osat putsailtua niin löyty sieltä vähän kamaluuksiakin.

Levyt putsaantui aika hyvin hiekkapaperilla ja bräkleenillä:


Kulumaa välilevyn hampaissa:


Vastaavia jälkiä löyty myös vauhtipyörän hampaista:


Vois kuvitella että juuri edellisten kulumat on aiheuttaneet ylimääräistä kolinaa, muut osat näytti putsattuinakin ihan hyviltä.
Tilaan heti huomenna tommosen kytkinpaketin joka ratkaisee levyn hampaiden kulumat mutta pitäiskö vauhtipyörällekin tehdä jotain? Uus maksaa kuitenkin 400e.
Lisäksi tarvitaan siis pari kumi tötteröä ja O-rengas, painelaakeri, kampuran ja vaihteiston stefat. Oisko vielä jotain muuta jota pitäisi/kannattaisi laittaa samaan tilaukseen?

Vielä pari aiheeseen liittyvää lisäkysymystä:
Onko tiiviste kumit tässä kuvassa oikein?


Uskaltaako tän avata pulttipyssyllä niin että pitää kardaaninpuolelta kiinni? Vai pitäiskö pitää rattaasta kun se kuitenkin vaihdetaan?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #53 : Huhtikuu 01, 2015, 22:42:11 ip »
Mieluummin siitä rattaasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #54 : Huhtikuu 01, 2015, 23:22:14 ip »
Pari vauhtipyörän syvään kulunutta hammastusta olen käsin viilannut suoriksi. Vaikka aine ei ole kovaa niin aikaa siihen menee. Viilan liikerata on varsin lyhyt. Tietysti sen jälkeen kilkatus on entistä kovempi mutta vain ne lovet jotka ovat vauhtipyörän puolella aiheuttavat kytkimeen toimintaongelmia. Kilinän kyllä sietää ja hampaiden oikaisun jälkeen menee taas kymmeniä tuhansia kilometrejä hyvällä kytkintuntumalla.

Kun laittaa uudet levyt asettuu välilevy hieman eri kohdalle joten kytkin tuntuu toiminaltaan jonkin aikaa hyvältä mutta ajan mittaan välilevy "putoaa" vanhoihin loviinsa ja kytkimen toiminta muuttuu epämääräisemmäksi. Paininlevyn ja välilevyn hampaiden kulumisen en ole havainnut aiheuttavan muuta kuin ääntä.

Kytkinkeskiön hampaiden kuluminen aiheuttaa vastaavia vaivoja kuin vauhtipyörän hammastuksen kuluminen. Keskiö on kuitenkin halvempi vaihtaa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #55 : Huhtikuu 02, 2015, 17:51:10 ip »

Vielä pari aiheeseen liittyvää lisäkysymystä:
Onko tiiviste kumit tässä kuvassa oikein?

Uskaltaako tän avata pulttipyssyllä niin että pitää kardaaninpuolelta kiinni? Vai pitäiskö pitää rattaasta kun se kuitenkin vaihdetaan?


Noinpäin ne tangon kumit muistaakseni pitää olla. (Justiin kasasin enkä muista varmaksi... :P)

Rattaasta putkipihdeillä kiinni vaan. Jos mutterimopolla avaat niin tuskin edes tarvii pitää kiinni.

Tilaisin lisäksi uudet ruuvit vauhtipyörän kiinnittämiseen ja tiivisteen kammen laakerin/lohkon väliin. Kun ottaisin sen laakerin irti stefan vaihtoa varten.... näkee laakerin kunnon samalla. Ja kytkimen jouset. Sekä uuden lukkolevyn vaihteiston rattaan alle.

Vauhtipyörä vaan takasin paikalleen, vähän viilaa jos urat on kovin syvät.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #56 : Huhtikuu 02, 2015, 18:43:56 ip »
Jäi aiemmin kertomatta että vanhan kytkinlevyn keskiöstä hitsaamalla siihen varren saa hyvän kytkinakselin kiinnipitovärkin. Onnistuu mutterin löysäys ja kiristys asiallisesti aiheuttamatta iskuja vaihteiston suuntaan.

Vanha keskiö kannattaa jättä työkaluksi sillä se sopii juurikin jämptisti painelevyn keskiön reiän reunan ulokkeisiin. Levyjen suuntaus käy nätisti ja looran asennus on sen jälkeen helppoa.

Kytkintä kootessa pitää olla kokoonpanon helpottamiseksi kampiakselin keskireikään sopiva pultti ja aluslaatta.

http://www.motomatti.fi/2013/02/isolohkon-kytkimen-kokoonpano.html

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #58 : Huhtikuu 02, 2015, 20:10:10 ip »
Onko tuo kampuran tiiviste noin tarkka laitettava? Että siis vaatii mittatarkan kalun.




Edit: helkkarin ennakoiva tekstaus..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2015, 21:49:17 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #59 : Huhtikuu 18, 2015, 20:53:02 ip »
Osat tuli germaaniasta ja homma vaikutti melko selkeältä mutta jokin on nyt pielessä. Oon koonnu kytkimen ja asentanu vaihdeloodan nyt kolmeen kertaan mutta kaikki ei oo kohdallaan. Aluksi loodan perässä oleva kytkinvipu oli vanhoissa säädöissään ja painu pohjaan tekemättä mitään, säätöruuvi pohjaan ruuvattuna otti kiinni liikevaran lopussa mutta ei painunu siitä enää vaan tuntui tökkäävän johonkin kiinteään.
Kytkin menee kasaan ihan asiallisesti ja osat on vanhoihin verrattuna samanlaisia, levyt tietysti vähän paksumpia mut oikean näkösiä kuitenkin.
Otin muutaman kuvan jos niistä vaikka näkyisi joku virhe:

Jouset paikoillaan, laitoin pisteet liimaa että saa levyn asennettua.


Uus ratas:
 

Uudet ja vanhat levyt:


Osat järjestyksessä:


Tanko osina:


Kasattuna:


Hermot rupee menemään kun näin yksinkertainenkaan homma ei tunnu onnistuvan millään ja ajamaan pitäis päästä..