Jotta ei menisi kytkin ja vauhtipyörä-asiat sekaisin niin tässä netistä poimittuna perinteinen Guzzin vauhtipyörä+kytkinasetelma :
http://www.motoborgotaro.com/wp-content/uploads/2012/02/P1040013.jpgSiitä tosiaan näkee jo silmällä että vauhtipyörä on massiivinen ja paino on vielä paljolti ulkokehällä.
Tässä kuvassa jonka laitoin jo aiemmin tuonne edelle näkyy sitten se kevyt alumiininen vauhtipyörä, johon pultataan kiinni sen vasemmalla puolella oleva startin hammaskehä :
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/lminparts.JPGHuomatkaa että tuossa alumiinisessa vauhtipyörässä oli siis minun tapauksessani sisällä se aivan perinteinen 2-levyinen peruskytkin, ei mitään eksoottista.
Kytkinasetelman osalta taisin vaihtaa sen kampiakselin päässä olevan ”rattaan” uuteen ja leveämmällä hammastuksella olevaan :
http://motociclo.com.au/sites/default/files/imagecache/product_full/img_3312_0.jpg Ja kytkinlevyt taisi olla liimatut ei sellaiset niitatut.
Ajelin tuolla alumiinisella vauhtipyörällä ehkä sen 20-30 tkm ja kytkin tuli avattua välillä tiivisteiden vaihdon takia. En havainnut itse vauhtipyörässä oikeastaan mitään kulumista ja sen vuoksi uskoisin sellaisen kestävänkin 50-60 tkm ongelmitta. Mutta tästä ei ole siis kokemusta.
Vauhtipyörähän on kosketuksissa kytkimeen lähinnä näiden välilevyjen ulkokehän hammastuksen kautta :
http://motociclo.com.au/sites/default/files/imagecache/product_full/img_3398.jpgEli jos nuo levyt ja hammastus ovat hyväkuntoiset niin kosketuspinta-alaa tulee sen verran että kuluminen ei ole merkittävää.
Kaikki riippuu tietenkin pyörän käyttötavasta. Eli pyörämallista riippuen etsisin itse sitä keveyttä siitä vauhtipyörästä mutta pitäytyisin peruskytkimessä jos se on rakenteellisesti mahdollista (paitsi niissä tapauksissa jossa kytkimet hajoilivat jo alunperinkin tehtaan suunnitteluvirheen vuoksi). Sport 1100i:ssä oli vauhtipyörä ja kytkin alunperinkin tuota perusmallia paljon (puolta ?) keveämpiä ja niitä en mennyt modailemaan.
Uudemmista Guzzin kytkimistä ei mulla ole sitten mitään hajua.
Maantiekäytössä ja tehotasoilla n. 100 heppaa normaalikytkimen pitokin varmasti riittää.
Kytkimelle suurin ongelma lienevät ns. kisalähdöt, joita maantieajossa tulee harvemmin eteen.