Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.  (Luettu 50010 kertaa)

motomatti

Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #15 : Tammikuu 15, 2015, 20:09:50 ip »
Jep. Nuo urat antavat tilaa kun välilevy kuumenee eikä nouse lautasmuotoon tai kieroile kuumana. Tuttua myös pakkajarruista joissa monta kitka- ja välilevyä rinnakkain.

Painavalla vauhtipyörä-kytkinpaketilla saadaan moottoriin nätti ja tasainen käynti. Muutenkin raskaassa matkapyörässä se on enimmäkseen mukavuustekijä. Myös muu voimansiirto kiittää kun moottorin "pulssit" eivät välity niin voimakkaasti voimansiirtoon kuin kevytvauhtipyöräisessä versiossa. Myös alakierroskäynti on vakaampaa kun on kampiakselin päässä kunnon limppu.

Ajo-ominaisuuksille, kun kovempaa mennään, painavasta vauhtipyörästä on haittaa koska sen pyörivä massa pyrkii säilyttämään asentonsa ja sen äkilliset nopeusmuutokset heijastuvat ajettavuuteen.

TunturiTT

« Vastaus #16 : Tammikuu 15, 2015, 20:13:41 ip »
Huomaahan tuon Californiassa, kun kaasun päästää, kierrokset tippuvat kun joutavat. Ei mitenkään nopeaälyinen oikeastaan kumpaankaan suuntaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #17 : Tammikuu 15, 2015, 20:42:07 ip »
Lainaus
kierrokset tippuvat kun joutavat
Siksi "sport" Guzziin kuuluisi mielestäni kevyt 1-levyinen kytkin. Vaan kun pitäisi olla aikaa ja osaamista vaihtaa sitten se ennen kun 30.000 km tulee täyteen (normiajossa). Melko halpojahan RAM kytkimet ovat koko pakettina, mutta pitäisi olla kyky ja halu niihin säännöllisiin vaihtoihin...
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #18 : Tammikuu 15, 2015, 21:12:33 ip »
Spine-runkoiseen on kytkinremontti suht helppo.
Lainaus
pitäisi olla kyky ja halu niihin säännöllisiin vaihtoihin...

Jos halu puuttuu niin sille ei voi mitään mutta kyvyn voi hankkia kun aloittaa tekemään ja tekee ajatuksen kanssa.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #19 : Tammikuu 15, 2015, 21:24:56 ip »
Olen tainnut joskus aiemminkin kommentoida jonnekin tänne että Guzzin kampiakseli painaa jo itsessään sen verran että kone kävisi ihan hyvin tyhjäkäyntiä ilman sitä vauhtipyörääkin.

Tuossa kuvassa edessä vasemmalla on ex-LM V:seni vauhtipyörä ja sen hammaskehä : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/lminparts.JPG
Vauhtipyörä oli alumiinia (Ergal) ja painoi muistaakseni 1300 gr. Myös hammaskehä oli kevennetty aika radikaalisti.

Eli varsinkin V11:een voi hankkia mielestäni erinomaisen huoletta keveimmän saatavilla olevan vauhtipyörän ja kytkinasetelman pelkäämättä matalan kierroslukualueen tai tyhjäkäynnin pilaantumista. Jos kone ei käy kunnolla niin vika on jossain muualla. Alumiiniosien kestossa voi olla eroa OEM-osiin verrattuna mutta keveys on pelkkää plussaa.

Ei pysty ymmärtämään miksi alunperinkään noi Guzzin vauhtipyörät ovat olleet noin massiivisia. Onko niitä jäänyt yli jostain 1-pyttyisistä maamoottoreista tai jotain ?

EDIT : siis tälläinen oli tuo vauhtipyörä http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Fly-wheels/Flywheel-Ergal-1335gr-for-8-springs::3983.html?language=sc

TunturiTT

« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2015, 21:38:39 ip »
Juhan kuva ei näy. Mutta tuo vauhtis ei kyllä ole edes kovin kallis.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2015, 22:01:59 ip »
Korjasin tuon edellisen viestini kuvan osoitteen.

Camn

« Vastaus #22 : Tammikuu 15, 2015, 22:07:54 ip »
Olen uskonut niihin juttuihin että V11 2 -levyinen kytkin osineen on Guzzin sarjavalmisteisista kevyin ja se, joka ei tule silmille. Olen saanut käsityksen että kaikki nämä "Ergal" -alumiini -versiot eivät olisi soveliaita normiajoon. Vain erikoiskäyttöön ja < 30 tkm vaihtovälillä.
V11 - it defines you.

TK

« Vastaus #23 : Tammikuu 15, 2015, 23:06:25 ip »
Vaihteisto on vielä paikallaan mut pakko vähän kysellä noista mulle ennennäkemättömistä herkuista. Mullekin kyllä kelpais tommonen sintteri kytkin mutta onko vakiokytkimen tehonkesto oikeesti ongelma edes rata-ajossa jos puhutaan perusvireisestä 2-venttiilisestä joka saattaa tuottaa 100hv?
Toinen askarruttava asia on noi vauhtipyörät. Stein-Dinsen 1300g versio sopisi täydellisesti mun (kaukaisiin) tulevaisuuden suunnitelmiin mutta 30tkm vaihtoväli kuulostaa ikävältä, mikä niissä niin nopeasti kuluu? Sopivuuslistan mukaan ei käy ruiskumalleihin??
Oon jo pitkään ajatellut että kun joskus avaan koneen niin sorvautan vauhtipyörästä vähän pois ja tasapainotutan kaiken, mutta jos tolla hinnalla paino putoo viidestä kilosta alle puoleentoista ei sorvailussa taida olla mitään järkeä.  

TK

« Vastaus #24 : Tammikuu 15, 2015, 23:42:39 ip »
Vähän aiheen vierestä toisenlaista keventämistä. Kiloina paino ei varmaankaan juuri putoa koska käytän aihiona purkaamolta ostamaani orkkis takarunkoa ja akku, sähköt, yms. palikat säilyy vakiona mutta visuaalisesti lähtee ainakin 20kg. Takapään pituus ja etenkin leveys on aina ollu todella pahasti mun silmää häiritsevä osa muuten upeassa 1100 sportissa.
Penkkiä ei tulla tekemään telttapatjasta.. 

Ekku

« Vastaus #25 : Tammikuu 16, 2015, 01:49:49 ap »
Olen uskonut niihin juttuihin että V11 2 -levyinen kytkin osineen on Guzzin sarjavalmisteisista kevyin ja se, joka ei tule silmille. Olen saanut käsityksen että kaikki nämä "Ergal" -alumiini -versiot eivät olisi soveliaita normiajoon. Vain erikoiskäyttöön ja < 30 tkm vaihtovälillä.

Siinä uskossa minäkin olen ollut.

Minulla on kilvettömässä rata-ajoa varten olemassa olevassa lm-kolmosessa sellainen Ram-merkkinen yksilevykytkin. En nyt muista tarkkoja lukuja, kun punnitsin sen ennen paikalleen laittoa. Kuitenkin kun sitä vertaa esim. Centaurossa olevaan 2-levyiseen kytkimeen teräsvauhtipyörällä, niin painoero ei ole mikään merkittävä. Tämä Centaurossa ja 1100-sportissa käytetty vauhtipyörä kun on oleellisesti kevyempi kuin vanhempien mallien kytkimet.

En minä ainakaan tuota Ramia siviilipyörään laittaisi. Se on oikeasti sen verran hennon näkoinen paketti, että tuskinpa se mitään kovin isoja kilometrimääriä kestää.

TunturiTT

« Vastaus #26 : Tammikuu 16, 2015, 07:32:24 ap »
Sen sun Ramin tuntuma on kyllä ensi alkuun aika mielenkiintoinen. Varsin helppo stumpata.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #27 : Tammikuu 16, 2015, 09:57:09 ap »
Jotta ei menisi kytkin ja vauhtipyörä-asiat sekaisin niin tässä netistä poimittuna perinteinen Guzzin vauhtipyörä+kytkinasetelma : http://www.motoborgotaro.com/wp-content/uploads/2012/02/P1040013.jpg
Siitä tosiaan näkee jo silmällä että vauhtipyörä on massiivinen ja paino on vielä paljolti ulkokehällä.

Tässä kuvassa jonka laitoin jo aiemmin tuonne edelle näkyy sitten se kevyt alumiininen vauhtipyörä, johon pultataan kiinni sen vasemmalla puolella oleva startin hammaskehä : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/lminparts.JPG

Huomatkaa että tuossa alumiinisessa vauhtipyörässä oli siis minun tapauksessani sisällä se aivan perinteinen 2-levyinen peruskytkin, ei mitään eksoottista.
Kytkinasetelman osalta taisin vaihtaa sen kampiakselin päässä olevan ”rattaan” uuteen ja leveämmällä hammastuksella olevaan : http://motociclo.com.au/sites/default/files/imagecache/product_full/img_3312_0.jpg Ja kytkinlevyt taisi olla liimatut ei sellaiset niitatut.

Ajelin tuolla alumiinisella vauhtipyörällä ehkä sen 20-30 tkm ja kytkin tuli avattua välillä tiivisteiden vaihdon takia. En havainnut itse vauhtipyörässä oikeastaan mitään kulumista ja sen vuoksi uskoisin sellaisen kestävänkin 50-60 tkm ongelmitta. Mutta tästä ei ole siis kokemusta.

Vauhtipyörähän on kosketuksissa kytkimeen lähinnä näiden välilevyjen ulkokehän hammastuksen kautta : http://motociclo.com.au/sites/default/files/imagecache/product_full/img_3398.jpg
Eli jos nuo levyt ja hammastus ovat hyväkuntoiset niin kosketuspinta-alaa tulee sen verran että kuluminen ei ole merkittävää.

Kaikki riippuu tietenkin pyörän käyttötavasta.  Eli pyörämallista riippuen etsisin itse sitä keveyttä siitä vauhtipyörästä mutta pitäytyisin peruskytkimessä  jos se on rakenteellisesti mahdollista (paitsi niissä tapauksissa jossa kytkimet hajoilivat jo alunperinkin tehtaan suunnitteluvirheen vuoksi). Sport 1100i:ssä oli vauhtipyörä ja kytkin alunperinkin tuota perusmallia paljon (puolta ?) keveämpiä ja niitä en mennyt modailemaan.

Uudemmista Guzzin kytkimistä ei mulla ole sitten mitään hajua.

Maantiekäytössä ja tehotasoilla n. 100 heppaa normaalikytkimen pitokin varmasti riittää.
Kytkimelle suurin ongelma lienevät ns. kisalähdöt, joita maantieajossa tulee harvemmin eteen.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #28 : Tammikuu 16, 2015, 10:00:29 ap »

Tuosta tulee hieno. Vähän sellaista 1. sukupolven Daytonan tyyliä.
Mistä tuollaisen peräkopan löysit ?

Camn

« Vastaus #29 : Tammikuu 16, 2015, 10:36:05 ap »
Lainaus
mikä niissä niin nopeasti kuluu
Ei kulu mutta alumiini hajoaa ajan oloon. Halkeamat lähtevät vauhtipyörän keskeltä kiinnityspulttien tietämiltä. Sitten voi tulla pahaa jälkeä kun osat lähtevät ja lujaa ja vaihteiston koppa hajoaa (kuva V11 Scura alkuperäisestä 1-levyisesta, joka käytöltään ja tuntumaltaan oli kerrassaan hyvä, kesto vaan < 30 tkm). Tuo Scuran alkuperäinen on siis lähellä RAM -kytkintä, kai sen hieman modattu versio? Oliko vauhtipyörän limput vieläkin kevyemmät ja vain "kolme painoa" verrattuna vakio RAM:iin, vai miten se oli?  Vauhtipyörä tässä näyttää "alumiinilta" eikä keltaiselta "ergal" -materiaalilta, jollainen JuhaV:llä oli kiiinni.

Lainaus
etsisin itse sitä keveyttä siitä vauhtipyörästä mutta pitäytyisin peruskytkimessä
Tähän käsitykseen olen myös minä päässyt maailman eri Guzzipalstojen kautta, tämä on ikään kuin "asioista tavallisesti perillä olevien tahojen" konsensus asiasta.  Siis normiajoon. Mutta kun esim. V11 vauhtipyörästä (1,88 kg - sportissa siis lienee sama?) ei ole kun n.400 gr pois otettavaa, eron ei sanota juuri missään tuntuvan.  Olisi siis enemmän harrastuspuolen juttuja.  Mutta sinällään kiinnostavaa, vähän niin kuin TT kirjoitti että "onhan se kiva tietää millä ajaa".  Itse roplatulla kun ajaa on onni suurimmillaan...

Juuri näiden asioiden vuoksi odottelen sitä aikaa että on motivaatio (ja osaaminen) vaihtaa 1-levyiseen RAM -kytkimeen, joka menee sitten koko paketti aina kokonaan uusiksi < 30 tkm. Kun oma alkuperäinen Guzzin 1 -levyinen (Scura) meni vaihtoon 30 tkm kohdalla (9,65 h työtä), sanoi Piikkiön tietäjä että muutama startti enää, niin olisi lentänyt pitkin korvia... mahtaisiko se olla jossain hyllynnurkalla siellä vielä ihmeteltävänä, tiedä häntä?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2015, 00:31:39 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.