Kirjoittaja Aihe: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.  (Luettu 50008 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #30 : Tammikuu 16, 2015, 11:16:37 ap »
Sen sun Ramin tuntuma on kyllä ensi alkuun aika mielenkiintoinen. Varsin helppo stumpata.

Sen jälkeen kun sinä sitä kokeilit, niin säätöä on vähän muutettu. Nyt ei stumpaa niin helposti. Toinen homma minkä olen huomannut, että jos ensiksi painaa kytkimen pohjaan ja lähtee vähän luistattaen eteenpäin ja jostain syytä joutuu pyshtumään tai vetämään kytkimen uudestaan pohjaan, niin seuraavalla kytkimen nostolla "haukkaa kiinni aika äkäisesti".

Voi olla yksilökohtainen asiakin ja sintterilevyhän tuossa on.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #31 : Tammikuu 16, 2015, 11:42:42 ap »
Oma kokemus sintterilevyistä on kaksimielinen. Tosin kyseessä oli Ducati.
Kun alkuperäinen kytkin antautui noin 40.000 km kohdalla vaihdoin tilalle Bimotan kytkimen, joka oli yllättäen halvempi kuin Ducatin alkuperäinen ja sisälsi kolme levyparia enemmän ja jonka kitkalevyt olivat keltaista puristemateriaalia, siis ilmeisimmin ns sintteriä.
Luistattaminen ja hidasajo oli hankalampaa mutta ei erityisen vaikeaa kun asian oppia ja käytti enemmän kierroksia. Pyörän seuraava omistaja ei oppinut kyseisellä kytkimellä ajamaan koska oli oppinut ajamaan japaninpyörällä ja öljykylpykytkimellä. Tilalle vaihdettiin alkuperäinen kytkinkruunu keskiöineen ja uudet Ducatin alkuperäislevyt niin homma rupesi jälleen pelaamaan mutta kilinä oli kuluneehkosta kruunusta johtuen mitä melkoisin osittain avoimen hiilikuitukopan takaa.

Sintterikytkintä joutui silloin tällöin aukomaan kun sen irrottaminen heikkeni: kolme ruuvia auki niin koppa irtoaa ja sen jälkeen lukituslanka pois kruunun sakaroista, levynippu käteen, pölyjen puhalteleminen pois kruunusta ja pakasta, levyt uuteen järjestykseen niin taas toimi ilman sen kummempia säätöjä. Hommaan meni muutama minuutti muutaman tuhannen kilometrin välein.

Peruskytkin toimi ihan sinällään ilman rassaamista. Kului vain kovin nopeasti jos ajoi urheilullisesti ja kiihdytteli kuten silloin oli itsellä tapana. Uusi omistaja taisi ajaa laittamallani, ennestään kuluneella kruunulla mutta uusilla levyillä, yli 50.000 km kunnes vaihtoi pyörän uudempaan.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #32 : Tammikuu 16, 2015, 12:19:22 ip »
Tommosia kytkimiä on ollut meillä komessa LM IV:ssa jo vuosia. Eniten ajetulla lienee jo yli 100 000km lasissa, avaamatta ja ongelmitta. Käsketty on, radallakin.

En osannut PDF:stä kopioida kyseistä kohtaa, mutta on sivulla 10, "Kupplungen" heti ensimmäisenä, "Einscheibenkupplung".

http://www.guzzitek.org/catalogues_tarifs/MotoSpezial2006.pdf

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #33 : Tammikuu 16, 2015, 12:57:44 ip »
Lienee tämä. Hintakaan ei ole aivan hirveä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #34 : Tammikuu 16, 2015, 12:59:14 ip »
Onko tämän paketin painoa kerrottu missään?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #35 : Tammikuu 16, 2015, 13:23:17 ip »
Annettu nettisivu ja puhelinnumero eivät enää toimi, mahtaako firma olla lopettanut toimintansa?

Tässä yksi V11 saksanpalstalta otettu (10/2009), ymmärsin niin että kirjoittaneen kaverin luottomekaanikko tekee niitä:
"
Kytkin maksaa 975€, jolloin alkuperäinen hammaskehä ja painekuppi lähetetään ensin työstettäväksi. Kytkimen paino yhteensä 3900 gr. Kytkinkori on billet-alumiinista, kytkinlevyissä on sintermetalliset kitkapinnat ja ne ovat peräisin ZF-Sachs Race Engineeringiltä.  Sopii kaikkiin suuriin Guzzeihin, merkinnät vanhasta vauhtipyörästä on siirrettävä uuteen kytkimeen.  Koko kytkin on tarkkuustasapainotettu.  Tähän mennessä on valmistettu 35 kytkintä.
"
Toinen kuva (paljon pikkukuvia) on HTMoton sivuilta.
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #36 : Tammikuu 16, 2015, 13:26:28 ip »
Sekoilin näköjään taas noiden painojen kanssa, aiemmin mainittu 5kg oli tietysti koko paketin eikä vauhtipyörän paino..

Tästä ketjusta löytyy yks ratkaisu: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=408773
Tossa on ilmeisesti kevennetty rautaista vakio vauhtipyörää, amatöörin silmin aika rohkeasti? Painon pudotuksen määrää en huomannut mutta luulis olevan ihan huomattava määrä.

Tuosta tulee hieno. Vähän sellaista 1. sukupolven Daytonan tyyliä.
Mistä tuollaisen peräkopan löysit ?

Perä on jonkun brittiläisen kuituleipomon tekemä kopio Ducati 900 SL:n alkuperäisestä peräkopasta, ostin jostain netistä yli vuosi sitten ikään kuin vahingossa. Noita tekee, tai ainakin myy aika moni eri firma. ilmeisesti ratakäyttöön tarkoitettuja kun ovat suhteellisen halpoja ja viimeistelyltään aika luokatonta työtä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #37 : Tammikuu 16, 2015, 13:55:35 ip »
En kyllä vakiota rautakiekkoa lähtisi noin keventelemään! Tuossa on jo riski muuttua sirpaleiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #38 : Tammikuu 16, 2015, 15:17:59 ip »
Moto Spezialista tuli aikoinaan jotain tavaraa ostettua, sittemmin on lopettanut toimintansa.
Heidän luettelossaan vuodelta 2002 on em. kytkimen painoksi sanottu 4,1 kg.
Heillä oli myös ns. Transkontinental-kytkin minkä paino levyn kanssa oli 3,3 kg.

Vauhtipyörää keventäessä suurin vaikutus saadaan kun rautaa poistaa ulkokehältä.
Keskiosan kevennys lähinnä heikentää vauhtipyörää sen kovimmin rasitetusta kohdasta,
moottorin kierrosherkkyyteen vaikutus on pieni.
Mielestäni moottorin pyörivien massojen pienentäminen, silloin kun se tapahtuu yhtä "helposti"
kuin Guzzissa, on viritystoimenpiteenä aivan kärkisijalla. Vaikutus moottorin luonteeseen on todella
positiivinen. Vähän hankala kuvailla mutta, reilu kevennys ja pyörä kiihtyy kakkosvaihteella samalla tavalla kuin ennen ykkösellä. Kampiakselissa on tosiaan niin paljon inertiaa että, vauhtipyörää ja kytkintä ei sen puolesta
saa liian kevyeksi, mekaaninen kestävyys näyttää olevan se rajoittava tekijä.

Joku muukin on ehkä huomannut miten käy kun vauhtipyörä on liian kevyt. Kun ruohonleikkurista löystyy
terälapun kiinnitys, ei sitä enää (onneksi) saa käyntiin.

Mitä tulee massiivisen "limpun" vaikutukseen pyörän kääntyvyyteen, asia tuli selväksi
viimekesänä kun ajoin EAK-kurssilla nopeaa pujottelua n. 100km/h vauhdilla eri vaihteilla.
Pienellä vaihteella ajaessa keilojen kiertäminen tuntui työläämmältä.
Saman huomasi Botniaringin uuden osan shikanissa. Näillä kerroilla moottori oli tosin poikittain. ;D

Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #39 : Tammikuu 16, 2015, 15:36:58 ip »
Jos r-leikkurinkone on kunnossa niin kyllä se käy ilman teriäkin. On kokeiltu. Hyvin ottaa kyllä kierroksia..


Joku muukin on ehkä huomannut miten käy kun vauhtipyörä on liian kevyt. Kun ruohonleikkurista löystyy
terälapun kiinnitys, ei sitä enää (onneksi) saa käyntiin.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #40 : Tammikuu 16, 2015, 15:46:55 ip »
Voi olla ettei koske uusia r-leikkureita mutta parissa omassa tuo on ollut normaali vika kun ei käynnisty sen
jälkeen kun on stumpannut turpeeseen. Tosin koneet on olleet vähän modattuja. Kunnossa ne on silti.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #41 : Tammikuu 16, 2015, 19:58:20 ip »
Lainaus
Transkontinental-kytkin 3,3 kg
No nyt selvisi mitä sakut tarkoittavat puhuessan ”Transkonti” –kytkimestä.

Lainaus
pyörivien massojen pienentäminen - - viritystoimenpiteenä aivan kärkisijalla
No niin no, tätä se minun sieluni halajaa mutta ei näköjään ole minulle tätä iloa suotu ennen kuin opettelen tekemään katkaisun itse.  Onneksi sattuu olemaan juuri se kytkin (V11) jossa on vähiten parantamisen varaa painon suhteen.  Mutta tuollainen alle neljäkiloinen missä ulkokehältä on otettu mahdollisimman paljon, olisi kiva. Ram -kytkintäkin kevyempi... Tyhjäkäynti sopii olla mitä on, tärkeintä että kuski viihtyy.

Lainaus
Niittejä
Onkos tuossa joku öljynläiskyntää estävä levy (ettei pumppu hori ilmaa) vai mistä on kyse?
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #42 : Tammikuu 17, 2015, 12:09:13 ip »
>>>Onkos tuossa joku öljynläiskyntää estävä levy (ettei pumppu hori ilmaa) vai mistä on kyse?<<<

Sehän se. Niiteillä on kiinni "verkko" mikä tulee kampiakselin ympärille keräämään öljyroiskeet pois.
Ei ollut hyvä tämä(kään) viritys. Nokka-akseli ja nostimet ei tykänneet kun niiden voitelu huononi samalla >:(
Nykyään paikallaan toisenlainen systeemi mutta sama toiminta. Nokka-akselin voitelu myöskin laitettu kuntoon.
Kuvan laitoin vauhtipyörän vuoksi, vakiosta tehty. En muista paljonko painaa, eikä ole tainnut kunnollisella vaa'alla edes tullut punnittua. Enempää en uskalla rautaa ohentaa, aika nopeasti lämpö
alkaa huonontamaan kytkimen toimintaa. Siis silloin kun lämpimänä päivänä kahlaa ruuhkassa, ei muuten.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #43 : Tammikuu 17, 2015, 12:20:28 ip »
Keventämisestä: startin hammaskehästäkin on varmaan mahdollista ottaa pois kolmannes leveydestä. Perustelen sitä sillä kun katselee nykyautojen hammaskehiä niin eivät ole häävin levyisiä.

Itsellä on myös läikyntäongelma Centauron kanssa: voimakkaissa kiihdytyksissä, ei tarvitse edes keulan nousta tiestä, öljynpaine katoaa. Sitä on ohjeen mukaan kompensoitu lisäämällä öljyä ylärajan yli 0,5 litraa. Se taasen aiheuttaa muuta ongelmaa: esimerkiksi huohotukselle.
Nyt olisi aikaa tehdä asialle jotain ettei öljy pyrkisi kampikammion takaseinälle.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1100 Sportin kytkimen purkaminen.
« Vastaus #44 : Tammikuu 17, 2015, 12:30:10 ip »
Starttikehän kavennus on tuohon tehty.
Alun perin loiskelevyt laitoin juurikin huohotusongelmien takia. Isommilla kierroksilla kun Guzzin kone
tykkää työntää öljyt pihalle huohotuksen kautta. En huomannut että, olisi jotenkin vaikuttanut asiaan.
Sohc van Helmi.