Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107836 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #120 : Huhtikuu 17, 2017, 15:39:59 ip »
Lainaus
jälkimmäisessä on jo niin että pelottaa
On jäänyt mieleen, että asioista tavallisesti perillä olevat tahot olisivat kirjailleet tästä vanhasta "8V" koneesta, että silloin saivat lopulta asiat kohdalleen (Centaurohan on viimeinen... ja jopa perusmallissa Carrillon kanget katsoin kerran varaosamanuaaleista, Daytonan vakkomallissa ei vielä ollut manuaalin mukaan).  Että vaan kallis rakentaa, olisi ollut suurin este sen moottorin jatkoelämälle.  Onhan se ollut aikamoinen hyppy taakse, kun on siirrytty 16M eculla varustetusta ruiskupelistä (Daytona) takaisin kaasuttimiin ja 2V työntötankomoottoriin (1100 Sport).  Vaan lienee ajateltu että nyt tehdään niin koetelluilla teknisillä ratkaisuilla, että varmasti kestää (ja eikös siinä käynytkin niin, että vaihteistot niissä on heikoin kohta...).

Että josko kestäisivät...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #121 : Huhtikuu 17, 2017, 16:15:30 ip »
5-vaihteinen käy heikoksi kun lähestytään 100 hevosvoimaa. Alunperin suunniteltu noin puolelle siitä. Uudempi 6-vaihteinen lienee mekaanisesti kestävämpi pienine tyyppivikoineenkin.
Uudesta 6-vaihteisesta ei ole vielä pitkää kokemusta mutta se on jo ollut käytössä useammassa 1400-mallissa ainakin vuodesta 2013 alkaen. Itsellä ei ole valittamista ja uusi kytkinkin vaikuttaa asialliselta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #122 : Huhtikuu 17, 2017, 19:19:08 ip »
Se viisivaihteinenkin varmaan kestää yli sadan hepan, jos myös pyörää vähän keventää. Mutta jos mukaan pitää saada kaikki kiiltävä ja laukut yms, niin saattaa käydä Bemarit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #123 : Huhtikuu 17, 2017, 19:30:37 ip »
Isoin ongelma 5-vaihteisessa ovat 2- ja 5-vaihteen hammaspyörien puuttuva leveys. Myös ensiövedon rataspari voi kulua. Pintapaine on suuri ja ryntöpinnat vaurioituvat joskus jopa alle 100.000 kilometrin. Reippaalla ajotavalla kestää paremmin.

Kyllä kromia ja ulkonäköä pitää olla ja tavaraa saada mukaan sen mitä luulee tarvitsevansa jos matkamotoristimaisesti kulkee. Yleensä noin puolet niistä on tarpeettomia mutta sen tietää vasta jälkeenpäin. Nämähän ovat pitkälti makuasioita: jotkin pyörii kylällä, toiset ajaa muutaman tuhannen kilometrin taipaleita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #124 : Huhtikuu 17, 2017, 19:32:42 ip »
Ja siihen muutaman tuhannen putputteluun ei sitä plus sataheppaista kaksiventtiilistä kannata rakentaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #125 : Huhtikuu 17, 2017, 21:03:07 ip »
Kuka rakentaa mitäkin ja mihin käyttöön, mutta mielestäni 5 vuotta vanhan, ja 20tkm ajetun pyörän nostimet eivät kuuluisi näyttää tuon kuvieni mukaisilta. Varsinkin kun tuota on pidetty hyvässä hoidossa. Vähän oli jo usko Guzziin koetuksella, ja se uskon puute ehkä vaikutti taas tähän korjauksen ajankohtaan, mutta kyllä tästä taas selvitään. Ja vaikka itse sanonkin, niin tykkään Grisosta tosi paljon, hyvä ajaa ja rouhean oloinenkin. ;)

Pitää yrittää edes Pyhäsalmelle saada tuo ajoon.

Jani

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #126 : Huhtikuu 17, 2017, 22:31:52 ip »
Lainaus
tykkään Grisosta tosi paljon, hyvä ajaa ja rouhean oloinenkin
Ja jokainen Griso on jo tehty.  Suhteellisen harvinainen pyörä ja ulkonöltään persoonallinen, kannattaa korjata ja pitää hyvää huolta... :)
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #127 : Huhtikuu 17, 2017, 22:56:18 ip »
Tuo hintapolitiikka ajonopeuden vapaan valinnan suhteen on muuttanut asenteeni. Ajelen alle rajoitusten ihan varoiksi eikä muutenkaan tule kiirettä pidettyä kun ei ole mihinkään kiire. Saa hätäisemmät odotella tai mennä ohi. Ajokausikin alkaa kohta niin alan siirtelemään kromia, muovia, mustaksi maalattua alumiinivalua ja toistasataa kiloa rasvaa, lihaa ja luuta. Joskus jopa yli kahta sataa kahden pyörän varassa hiljalleen sitä vauhtia kun hyvältä tuntuu. Vaikka vain vähän. Nykyään tyytyy vähempään.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #128 : Huhtikuu 18, 2017, 10:38:48 ap »
Juu, näinhän sitä kannattaa toimia. Iän mukaan sitä itsekin tulee varovaisemmaksi. Onko muuten aiheeseen palatakseni tiedossa, millaiset venttiilivälykset konvertoiduissa pyörissä on, vai mennäänkö samoilla kuin ennen? Entä mennäänkö vanhalla fuel mapilla, vai tarviiko sitä päivittää?

Jani

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #129 : Huhtikuu 18, 2017, 11:00:10 ap »
Esität mielenkiintoisia kysymyksiä. Venttiilivälyksiin lienee vastaus alkuperältään rullanostajamallin omistajan käsikirjassa ja mikäli ei ole niin ainakin korjaamokirjassa on.
Ajatus siitä että voisi olla säädettävää ei varmaan ole kaukaa haettu mutta mikäli vaihdetut nokka-akselit ja nostimet muodostavat saman venttiilien ajoituksen, aukeaman ja aukioloajan ei liene tarvetta säätöihin sen vuoksi. Näitä asioita löytynee moottorin teknisistä tiedoista. Jos ovat samat niin tuskin on syytä säätää sen vuoksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #130 : Huhtikuu 18, 2017, 11:15:34 ap »
Vahva veikkaus, että käytöstä ei ole viitsitty muuttaa muuttamisen riemusta. Yritetty todennäköisesti tehdä mahdollisimman paljon laahurinokkaa vastaava geometria, ettei ole tarvinut muokata karttaa uusiksi. Sitä myöten karttapäivitystä ja ylimääräisiä kuluja jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #131 : Huhtikuu 19, 2017, 10:03:40 ap »
Entä mennäänkö vanhalla fuel mapilla, vai tarviiko sitä päivittää?

Mun 2009 Stelviossa oli karttana 2229STV8V18 joka päivitettiin Heinolla tähän 2229STA42Z rollaattoreiden asennuksen yhteydessä.
Tämä on siis A5 moottori yhdellä lambdalla. Uudemmasta 1200 8V A8 koneesta en osaa sanoa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #132 : Huhtikuu 19, 2017, 10:28:03 ap »
Mutta oliko asioilla yhteyttä? Useimmiten huollossa päivitetään uudelle tai uusimmalla saatavilla olevalla tiedostolla eikä sitä huolto voi edes päättää. Ymmärtääkseni, jos haluaa pitää vanhan päivityksen, ei pidä pyörää merkkihuollossa käyttää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #133 : Huhtikuu 19, 2017, 11:17:37 ap »
Tai imuroi vanhan kartan ennen huoltoon vientiä ja lataa sen takaisin huollon jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #134 : Huhtikuu 19, 2017, 11:51:54 ap »
Tai imuroi vanhan kartan ennen huoltoon vientiä ja lataa sen takaisin huollon jälkeen.
Tämä on varmin tapa. Varsinkin jos uusi versio ei siinä kokoonpanossa toimikaan.

Useinhan on niin että omatoimisesti vaihdetaan komponentteja ja jos niiden mukana ei tule juuri siihen kokoonpanoon sovitettua moottorinohjaustiedostoa niin vakioasetukset eivät ainakaan heti toimi. Monet moottorinohjaukset joissa on lambda-takaisinkytkentä ainakin yrittävät sopeutua uuteen kokoonpanoon. Omalla tavallaan. Eivät välttämättä niin kuin haluttaisiin. Silloin ei tehtaan päivityksistä ole apua.

Päivityksiä asennetaan huollon yhteydessä, jos uusia on saatavissa, 15M moottorinohjauksesta alkaen aina ihan uusimpaan 7SM mallistoon. Tämä kattaa kaikki tämän vuosituhannen mallit ja vähän 90-luvultakin. Sitä vanhemmat ovat ns lastutettavia. Tosin näitä vanhojakin (P7, P8 ja 16M) voi muokata puuttumalla niiden järjestelmäsignaaleihin. Kaikkiin on asennettavissa (aivan uusimpia järjestelmiä myöden) PowerCommander tai RapidBike, tms lisäohjausyksiköt jos toimintaa haluaa muuttaa. Lisälaitteita ei tarvita jos säädöt tekee suoraan moottorinohjaukseen esimerkiksi GuzziDiagilla. Se toimii 15M, 15RC, 5AM ja MIUG3 järjestelmissä mutta ei ainakaan vielä 7SM:ssä.

Huom! Usein kun laitetaan jokin lisälaite on lambda-korjaus jotenkin eliminoitava. Se saattaa "taistella" vastaan eikä uusista osista ole mitään iloa. Pelkkä johdon irrotus ei riitä.