Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107725 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
1200 8V venttiilinnostimet
« : Marraskuu 16, 2013, 16:33:59 ip »
Uutta Calia edeltävien 8V moottoreiden venttiilinostimet ja osassa malleista olevat "rullanostimet"  (Roller Tappets) ovat olleet paikoin keskustelun aiheena. Esim: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=59408.0

Tässä otteita Saksan ”punaisen foorumin” postauksesta (pauldaytona), koskee 1200 8V malleja Norge, Griso, Stelvio ja 1200 Sport.
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=21134.0

"Nyt asia on dokumentoitu Piaggion jälleenmyyjäportaalissa globaalisti. On päätetty vaihtaa rikkoutuneiden 8V venttiilikoneistoiden nostimet uusin rullanostimiin. Edellytyksenä se, että huoltokirja on täydellinen ja että venttiilikoneisto vaatii korjaustoimenpiteitä. Kyse ei ole ennakkohuoltotoimesta normaalin kulumisen puitteissa. Ei siis kaikkiin pyöriin, vaan niihin, joissa on korjattavaa. Takuun alla oleviin asiaa hoituu takuun puitteissa. Takuun ulkopuolella maksaa valmistaja osat. Tulee olemaan 3 eri varaosasarjaa eri malleille. Ensin on tehtävä takuuanomus joka sisältää yksilöivät valokuvat."
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 23:32:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2015, 23:39:15 ip »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78879.0;
P.Roper:
"Valitettavasti tämä laittaa minut uskomaan, että sen jälkeen mitä olen nähnyt ja tutkinut viime vuoden aikana, kaikki tasonostimilla varustetut moottorit ovat todennäköisesti vaarassa. Varmasti ilmasto ja ajo-olosuhteet yhdessä mahdollisen heikkolaatuisen huollon kanssa ovat vaikuttajia mutta näyttää siltä että ongelma on universaali.  -  Keskivaiheilla 2012 koko tuotanto vaihtui rullanostimiin. Siitä on yli kolme vuotta enkä ole kuullut rullanostimien rikkoutumisesta. Se ei tietysti estä ihmisiä toivomasta pahaa mille tahansa 1980 jälkeen rakennetulle."
Pauldaytona:
"Olin jo kauan sitten sitä mieltä että useimmat rikkoutuvat."
Selvitys 8V moottorin historiasta tämän asian tiimoilta: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78664.60
Vaihtotyö: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=78160.msg1228002#msg1228002
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2015, 13:31:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2015, 00:19:16 ap »
Varmasti voiteluaineen ominaisuuksilla on tässä nostinhommassa merkittävä osa. Kuinka hyvä pintapaineenkesto ja voiteluaineen kestävyys tai kuluneella öljyllä ajo. Sekin kertoo millä vaurioitumismekanismilla vaurio on tapahtunut kuten kiinnileikkautumalla, pittingillä, jollain muulla.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2015, 06:18:56 ap »
Mitähän öljyä noihin kuuluu laittaa? Onhan laahurinokilla (äreilläkin) ajettu jo maailman sivu. Eli kyllä riittävän hyvät voiteluaineet on olemassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2015, 08:27:58 ap »
Moi !!
Itsellä Stelvion nostajat sökönä ja nyt odottaa rullanostinsarjaa tehtaalta. Pakopuolen nostajat kummastakin sylinteristä sökönä. Ajettu kokonaiset 30 tuhatta. Tuntuisi siltä, että vika piilee nostimien karkaisussa / materiaaleissa. Tehdas toimittaa Kokonaan uuden venttiilikoneiston sisältäen uudet nokka-akselit. Toimitusaika tuntuu olevan aika pitkä...
Korjataan siis takuuajan ulkopuolella, osat veloituksetta. Omana käsityksenä on, että ainakaan öljynlaadusta ei ollut tämä tapaus kiinni. Nostajissa on varmaan karkaisussa eroja. Joissain saattaa kestää, toisissa ei. Oireena on venttiilivälysten kasvaminen ja huomattava / kuultava venttiilikoneiston kilkatus...
Liitteenä tehtaan toimittanat kuvat, joissa sitten selvitetään, mikä korjaussarja pyörään käy. Niitä on 3 eri versiota.

Mika
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 16:27:36 ip kirjoittanut mika »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2015, 08:46:08 ap »
Aivan, eli voisi sanoa tehtaan TAAS kompuroineen aiheessa. Tuntuu tuo lisäventtiilien hommaaminen johtavan aina samaan lopputulemaan, nostajat/nokka kuluu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2015, 09:36:40 ap »
Selasin tuolta koulutusmateriaalista moottorin voiteluasiaa. Jossain kohtaa siellä mainittiin että sylinterikansiin menee voitelua reikien kautta...
Kansiin menee myös suodattamatonta öljyä jäähdytys tarkoituksessa.
Missään kaaviossa tai tekstissä ei esitetä kuinka nokka-akseleiden voitelu tapahtuu.
Johtopäätös tästä on että nokka-akseleiden nokkien voitelussa luotetaan hyvään säkään,
eikä nokkia ole oikeasti "täsmävoideltu".
Valmistaja ei ole ryhtynyt korjaamaan voiteluongelmaa vaan korjaa asian rullanostimilla mitkä toimivat
vaatimattomammallakin voitelulla?

http://www.guzzitek.org/documents/moteur/Motor1200_8V_Course_(GB).pdf

Jos teillä Mika ja Ikkala on kannet purettuna 8V koneista, katsokaas miten nokka-akseleiden
nokkien voitelu on hoidettu?
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #7 : Syyskuu 10, 2015, 10:05:10 ap »
Jos teillä Mika ja Ikkala on kannet purettuna 8V koneista, katsokaas miten nokka-akseleiden
nokkien voitelu on hoidettu?

Ei toivottavasti tarvi hetkeen kansia purkaa  :-X   http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5192.0

Alkuperäiset kesti, oliko se joku 94tkm. Eli noin saman verran mitä vanhempien 2v moottorien nostajat mulla on kestäny. Toivottavasti tuo uudempi versio tapista menee edes saman.

En ole tuohon öljynkiertoon oikeen tutustunut.

Mä pysyn toistaiseksi niissä alkuperäisen mallisissa nostajissa. Se on noin 300€ kun kaikki uusii. Jos se on sadantonnin välein niin ei kovin paha. Ja pari kohtuukuntoista nostajaa on taskussa varalla kun edemmäs lähtee.... Koneen kunnollinen lämmitys ennen kovaa käskytystä ja öljynvaihto 7-8tkm välein ei ole ainakaan pahaksi noiden kestävyydelle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 20:24:03 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #8 : Syyskuu 10, 2015, 14:46:19 ip »
Vaihdoin muutama viikko sitten Griso 8V:hen kun tuli sopevalla välirahalla vanhasta. Samalla sain näköjään uuden säkillisen guzzismeja, orkkis ruiskukartta ei pelitä, tulppahattuongelmaa, ja noi nostinongelmat.

Pari päivää ajeltuani olin jo sitä mieltä, että Destra ääntää aika tavalla. Hra Roperilta olen lukenut, että ottovalvole on erittäin herkkähipiäinen välyksistään myös käynnin suhteen, joten ei kun kopat auki ja kurkkimaan. Sinistra oli aivan tikissä, destra imut ,20 ja paot ,30 ja ,30+. Pyörä oli käynyt 20 000 huollon parituhatta kilsaa sitten Rautapyörässä Lempäälässä, joten olisi voinut olettaa Pekan laittaneen välykset jiiriin.

Net on nyt laitettu spekseihin, ajan vielä tämän ja ehkä ensi viikon ja saas kattoo sitten uudestaan, mutta hieman mietityttää kyllä.

Ai niin, ajoltaan Il Diavolo Nero on riemastuttava.  ;D ;D ;D ;D
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

mika

  • Viestejä: 92
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #9 : Syyskuu 10, 2015, 16:25:25 ip »
Moi !!
Kyllä siellä nokka-akseleilla ja nostajilla on painevoitelu. Öljy nousee ylärivin vasemmanpuoleista pultinreikää pitkin venttiilikoneistoon. Siellä painevoitelureiät nokka-akselin pukeille ja vielä täsmäreiät nostajakuppien pohjaan ja liukupinnoille sivuun.
Ohessa parit kuvat aiheesta.

Mika

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2015, 21:28:43 ip »
Sinistra oli aivan tikissä, destra imut ,20 ja paot ,30 ja ,30+. Pyörä oli käynyt 20 000 huollon parituhatta kilsaa sitten Rautapyörässä Lempäälässä, joten olisi voinut olettaa Pekan laittaneen välykset jiiriin.

Net on nyt laitettu spekseihin, ajan vielä tämän ja ehkä ensi viikon ja saas kattoo sitten uudestaan, mutta hieman mietityttää kyllä.

Ai niin, ajoltaan Il Diavolo Nero on riemastuttava.  ;D ;D ;D ;D

Aika kovat välykset sielä kieltämättä oli että voipi kyllä saadakkin jännittää. Toisaalta tuskin ne molemmat, sekä imu- että pakotatti, olisi yhtäaikaa kulahtaneet. Mutta seuraa nyt kumminkin.

Mulla oli pientä säätötarvetta jonnekkin 40-50tkm nurkille, hakivat varmaan paikkaansa, sitten seuraava säätötarve olikin aikain päästä kun nostajat oli loppu. Ja välystä tuli silloin lisää luokkaa 0.10/tankillinen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2015, 22:13:58 ip »
Täällä vanha jäärä vaan työntötankokoneilla ajelee.
No, ei ole tarkoitus olla ivallinen ta viljellä sarkasmia sillä on noita nostimia tullut vaihdetuksia tönärikoneisiinkin. Erityisesti Cali kakkosiin. Mistä sitten johtuukaan että juuri niihin. Pikkulohkoihin useisiin. Varsinkin neliventtiilimalleihin.
850GT:hen vaihdoin nostimet 160.000 km kohdilla. Aika sopivasti sillä niissä oli kivasti pittingiä mutta nokat ehyet. California III- pyörät, joita koneita taloudessa on nyt kolme, ei vielä ole tullut havaituksi nostinvaivoja. Pikemminkin öljyn sisällä pitäminen on ollut työllistävää.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2015, 23:07:51 ip »
Tulin justaan tallilta venttiilien säädöstä. Edellinen säätö jossain 22 200 kohdalla, nyt vasen puoli piti jo ääntä 23 750 ajokilometrin kohdalla. Imut oli 0,20 kumpikin, viimeksi laitoin ne 0,12 tasan. Pakovenat 0,26 kumpikin, viimeksi säädetty 0,16 tasan. Kaikkiaan siis Rautapyörän 20 000 huollon jälkeen auenneet vähintään imu 0,13, pako 0,20, olettaen, että Eevan Pekka on säätänyt ne 0,15 ja 0,20.

Pakoventtiilien säätöruuvien kannat ovat vasemmalla puolella tasalla lukitusmutterien kanssa, oikealla puolella kanta näkyy melkein millin. Taitaapa olla aika ruveta hommaamaan rullanostimia takuuna!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

mika

  • Viestejä: 92
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #13 : Syyskuu 25, 2015, 06:53:57 ap »
Jep !!!
Kannattaa ainakin avata venttiillikoneistot ja tarkastaa nostimien pohjien tilanne.
Itse odottelen vielä osia Italiasta. Toivottavasti tulevat ennen uutta kevättä.

- Mika

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2015, 10:45:56 ap »
Mahtaa olla takuuajan ulkopuolella Suomen maassa hankalaa saada tehtaalta kompensaatiota korjaukseen, jos ulkomaillakin pitää lakiteitse hakea oikaisua. Takuuaikana varmaan helpompaa, kunhan saa osat. Tuossa Roper kuitenkin juttelee osien toimitusvaikeuksista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.