Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107915 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #105 : Huhtikuu 03, 2016, 19:56:40 ip »
Se on tuo 4-reikäinen kansi Guzzille vissiin aika vaikea. Tonninen Daytona/Centauro moottori oli vissiin vahinko kun tulikin toimiva ja kestävä mutta onnistuttiin kumminkin tyriä jotenkin muuten kun valmistusaika jäi niin lyhyeksi ;D

En jaksa vielä uskoa että lopullinen lääke olisi nuo rullanostajat. Jotain niissäkin on kumminkin saatu perseelleen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #106 : Huhtikuu 03, 2016, 22:32:29 ip »
Ootteko te saanu pitää niitä vanhoja osia? Ja minkä kuntoisia olivat.  Nokkia lähinnä kaipaan, muuta tarvi. Jos joskus satun tarvita niin saisipa olla hyllyllä.

Täytyy muistaa heittää nokat kyytiin kun kesämmällä tulee varmaan ajeltua kotopuoleen Teuvalle täältä ruuhkasuomesta. Tehdään treffit jonnekkin ja saat tutkia että onko niistä mihinkään.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #107 : Huhtikuu 04, 2016, 15:49:25 ip »
Pete Roper on sitä mieltä, että kaikki vanhemmat 1200 8V:t korkkaa nostimensa, kyse on vain ajasta, ajomääristä ja nähtävästi käyttöolosuhteista. Sen sijaan hänelle ei ole tullut ainoatakaan uudempaa jo tehtaalta rullanostimilla varustettua pyörää jossa olisi ollut venttiilikoneistossa vikaa. Eikös noita ole tehty 2012 eteenpäin joten voisi kuvitella, että toimivat moitteetta. Mullahan nostimet korkkas jo 23 tonnin kohalla ja luulempa, että -12 mallisiakin on varmasti ajettu jo paljon ohi tuon lukeman.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #108 : Toukokuu 03, 2016, 21:37:26 ip »
Nonnii, Grisolla ajettu jo pari päivää rullanostinrempan jälkeen. Mekaaniset äänet huimasti hiljaisemmat, tyhjäkäynti pehmeää. Ajelen tommoset 7-800 kilsaa ja sitten vaihdetaan koneen öljyt ja suodatin varmuuden vuoksi. Viikonloppuna on aikaa avata Italian paketti ja laittaa Ipothesyksen putket paikalleen.
Sitten ruvetaankin pusertamaan TunerPron kanssa, jos käynti muuttuu kun on uudet nokkaprofiilit ym.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #109 : Toukokuu 04, 2016, 10:55:01 ap »
Tervehdys,

Onko kukaan perinteisillä nostimilla ajeleva jo vaihtanut rulliin omatoimisesti, tai harkinnut ko. toimenpiteeseen ryhtymistä? Lähinnä kyse siis silloin, jos täydellistä huoltokirjaa ei ole saatavilla. En ole kylläkään edes tarkastanut, miten noita settejä saa itse hommattua. Vaihdon ei ainakaan uudemmissa 8v-koneissa pitäisi (huom. pitäisi) olla kovin suuritöinen, koska esim. kansia ei tarvitse irroittaa. Onko julkisesti tiedossa, paljon firmat ovat veloittaneet tuosta vaihtotyöstä?

Välillä käynyt mielessä, että pitäisikö nuo varalta joskus vaihtaa mielenrauhan takia. Tosin mitään kyseiseen vikaan liittyviä oireita ei ole ilmaantunut, Griso laulaa ja toimii hienosti. Olen kyllä parikin kertaa ajokauden aikana tsekannut venttiilivälykset, ja ainakaan niissä ei ole muutoksia tapahtunut. Jos noissa tuon vika-aikakauden pyörien flatti-nostimissa on ollut materiaalivikaa, niin äkkiseltään voisi kuvitella, että vika korjaantuisi ainakin vähäksi aikaa vaihtamalla uudet, paremmalla karkaisulla olevat perinteiset nostimet. Voin olla kyllä väärässäkin. Mutta toisaalta samalla vaivalla laittaisi sitten ne rullat, kartan tuossa joutuu ehkä vaihtamaan tai ainakin muokkaamaan.

Saakohan noista rulla-seteistä alennusta, jos tekisi kimppatilauksen?

Hyvää alkanutta ajokautta itse kullekin,

Jani

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #110 : Toukokuu 04, 2016, 11:51:33 ap »
Asiantuntevat tahot ovat kallistumassa siihen johtopäätökseen, että 8v-koneissa venttiilikoneiston vipusuhteet ovat väärät, mikä aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin kulumavaurion nostinkuppiin, pintakäsittelyn laadusta riippumatta. Myöskään täydellinen huoltokirja ei automaattisesti takaa ns. 'takuuvaihtoa'. Nokista ja kupeista otetaan tarkkaan määritellystä kulmasta sarja valokuvia, mikä vasta ratkaisee, onko kyseessä takuun alainen vaihto.

Mun Grisoon vaihtotyö sisältäen öljyt (myös lootaan ja perään) ja filtterin vaihdon maksoi n. 500 e.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #111 : Toukokuu 04, 2016, 12:02:18 ip »
Jep, kiitti tiedosta, eihän tuon vaihtotyön hinta kovin paha ole. Tuo setti taitaa sitten itsessään olla sen 1000+ euroa. Mutta onko noita ollut jossain myynnissä, kun ei ole omaan silmään sattunut? Vai pitääkö senkin mennä jonkun diilerin kautta? Paikallinen edes vähän Guzzeihin liittyvä pulju meni konkkaan, eli pitäisi vähän kartoittaa missä olisi edes lähin paikka. Mieluummin melkein tekee itse, kun vie johonkin nyrkkipajaan.

-Jani-

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #112 : Toukokuu 04, 2016, 12:10:34 ip »

Jos noissa tuon vika-aikakauden pyörien flatti-nostimissa on ollut materiaalivikaa, niin äkkiseltään voisi kuvitella, että vika korjaantuisi ainakin vähäksi aikaa vaihtamalla uudet, paremmalla karkaisulla olevat perinteiset nostimet.
Jani

Sporttiin vaihdoin vaan uudet (uusimman varaosanumeron) tattinostimet. Se on noin 300 euron menetys kun itte vaihtaa. Alkuperäiset kesti sen 95 tkm.

Onko kukaan vielä vaihtanu näihin nokkaketjuja/kiristimiä? Näyttää aika urakalta...(jos ei sitten niitattuja ketjuja laita. Mutta ne kiristäjät?) Samalla voi tietty katsoa koko myllyn läpi :P

Teo Lamerssilla noita rullakittejä on ainakin myytävänä. Nyt justiin näkyy olevan kaikki versiot out of stock. http://www.tlm.nl/webshop/en/catalogsearch/result/?cat=0&q=camshaft+kit
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kalina

  • Viestejä: 45
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #113 : Toukokuu 05, 2016, 17:26:29 ip »
Onkos kukaan miettinyt nostinten pinnoittamista? Noita pinnoitteitahan löytyy aika monen sorttisia. Ainakin työelämässä näyttävät toimivan erinomaisesti, kovissakin rasituksissa.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #114 : Huhtikuu 13, 2017, 13:15:46 ip »
Tere,

Tältä näyttää oman Grison vasemman puolen nostimet ja nokka. Vaihtoon männöö, hitto kun on vaan sama pää kesät talvet. Olis koko talvi ollu aikaa, niin nyt sitten ajokauden lähestyessä pitää alkaa askartelemaan..  ::) Ja siis rapiat 20tkm mittarissa.

Jani

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #115 : Huhtikuu 13, 2017, 15:07:23 ip »
No prkl, nyt alkoi hermostuttamaan omien nostimien kunto, mulla Grisolla takana tosin vasta 15tkm  :P
Kun saat projektin käyntiin niin laita tänne juttua miten homma etenee..
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #116 : Huhtikuu 13, 2017, 16:34:08 ip »
Juu, päivitän tätä sitten, kun on jtkn päivitettävää. Saas nähdä, miten pitkissä kantimissa korjauskitit on.. onneksi pikku-Breva ei ole mennyt kaupaksi, voi sillä sitten suhata pitkin kyliä, jos tää prokkis venyy.  ;D

Jani

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #117 : Huhtikuu 13, 2017, 18:27:50 ip »

Olisikohan RVS lisäaineella suotuisaa vaikutusta kestävyyteen ?
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #118 : Huhtikuu 17, 2017, 13:29:41 ip »
Mulle vaihdettu Piikkiössä talven aikana. 2010 käyttöön otetun Sportin mittariin ehti tulla 50 thkm ennen poksahdusta. Tehdas kustansi kitin. Jännä nähdä miten kehrää kun säät sallii vehkeen hakemisen kotio. Tuohon löytyi osat aika nopeaan, mutta muunkinlaisista toimitusajoista olen kuullut :-\

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #119 : Huhtikuu 17, 2017, 14:25:05 ip »
Asiasta en sen kummemmin mitään tiedä mutta sen verran että kun laittaa rullanostimet niin myös nokka-akselit vaihtuvat. Olen kuullut konversiosta jossa on kovien nostimien nokka-akselit mutta rullanostimet. On varmaan aika lapanen. Osien välinen geometria muuttuu kun nokkaa seuraa rulla tasopinnan sijaan. Venttiilien aukiolot lyhenevät huomattavasti sekasikiöasennuksella. Tämä maininta siksi että olen ollut rivien välistä lukevinani että nokat on ok, ei tarvita kuin rullanostimet.

Itse en ostanut uutta neliventtiilimallia juuri siksi että rakenteen perusteella päättelin että ei tule kestämään. Samaa suosittelin muillekin joilla oli hinku neliventtiilimalliin. Muuten ostin samanlaisen pyörän mutta työntötankokoneella.

Nyt on taloudessa kaksi neliventtiilimallia C14 ja V10. Edellä mainittu rullanostimilla, jälkimmäinen kovilla. Ensimmäisessä ei ole vielä kovin monta tuhatta mittarissa mutta jälkimmäisessä on jo niin että pelottaa. V10:iin teen perusteellisen huollon ja samalla katson myös kansien komponenttien kunnon. Kahdessa koneessa on eroa melkoisesti: ensimmäisessä nokkaketjut, jälkimmäisessä hammashihnat. Lisäksi aivan eri paikoissa. C14 koneessa on ketjut nokka-akseleille sylinterien takana ja niiden valun sisällä kun taas V10:ssä on hihnat omissa koteloissaan koneen edessä. Kauheasti minua on peloteltu että hihnat eivät kestä Guzzissa mutta kestäväthän ne Morineissa, Ducateissa, GoldWingeissä ja melkoisessa osassa autoja. Miksi ne olisivat huonompia kestämään?

Sekin on erikoista että V10:n hihnavetoinen jakopää pitää kovan mekaanisen melun verrattuna C14 jakopäähän joka on pientä vinkunaa ei kolketta kuulu mistään. V10 jakopäässä on suorahampaisia rattaita joista se kolina kuuluu ja päällimmäisenä ulinaa kun on kierroksia. Eli ei sekään ole mikään täydellinen ratkaisu.

Käsittely RVS:llä lienee lähinnä viivytystaisteluun verrattavaa hommaa. Jos ratkaisu on jo alunperin huono niin tuskin sitä korjatuksi saisi kuin korkeintaan Paavin siunaamalla öljyllä.