Hiukan olen pihalla aiheesta mutta eikös rullanokkakonversiossa vaihdeta sekä nokka-akselit että nostimet? Muutoinhan, kosketusgeometriasta johtuen, tulee erilainen ajoitus. Onko tämän ajoituksen mukainen ECU:n uudelleen säätö ratkaisu tai edes mahdollista että saadaan kohtuullinen suorituskyky?
Jätettäisiin siis alkuperäinen nokka mutta laitettaisiin rullanostimet.
Takuutapauksessa, tai takaisinkutsussa, on tapana että tehdas korvaa remontin ja haluaa itselleen vaurioituneet/vaihdetut osat.
Kun kuluttaja teettää homman omasta pussistaan kuuluvat vaihdetut osat kuluttajalle. Kokemukseni mukaan kovin harva niiden perään kuitenkaan kyselee.
Heikkokuntoisenkin nokan kunnostaminen on mahdollista. Itse olen kunnostuttanut nokka-akseleita R-koneistuksessa ja samalla on myös pinta nitrattu. Nitrauksessa selviää myös onko akselissa hiushalkeamia koska kyseinen homma aiheuttaa lämpörasituksia kohteessa niin että lieväkin vaurio paljastuu. Vain yksi nokka on katkennut meikäläisen kohdalla (Benelli Sei) Silti siitä joutuu maksmaan hionnan ja pintakäsittelyn koska hajoaminen lämpökäsittelyssä ei ole koneistusfirman vastuulla.
Guzzin nokka-akselit, varsinkin kannessa olevat, ovat lyhyitä niin tuskin lämpökäsittelyt ja pinnoittaminen niitä särkee. Hiomalla niihin voidaan tehdä sopivan muotoinen uusi muoto. Asia joka tätä muokkausta rajoittaa on venttiilikoneiston vipusuhteiden asento joka muuttuu jos akselia on muokattu kovasti ja tietenkin se riittääkö säätövarat.
Mielenkiinnolla odottelen miten pitkään rullanostimet kestävät ja onko niille olemassa jokin sopiva vaihtoväli siten että myöhempi hajoaminen vältetään. Rullanostimessa kun on liikkuvia osia merkittävästi enemmän kuin "kovassa" nostimessa.