Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107854 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #60 : Tammikuu 07, 2016, 22:09:04 ip »
Lainaus
Onkohan uusissa 1400 caleissa jo rullanostajat
On. Ja kaikissa 8V 1200 moottoreissakin 2012 puolivälistä alkaen.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #61 : Tammikuu 07, 2016, 22:38:39 ip »
Mietiskelin tässä eroja ja yhtäläisyyksiä 2V (Esim. Breva 1100) työntötankokoneen ja 4V-koneen "nokat kannessa" (Esim. Sport 1200 8V) välillä remontoimisen suhteen. Tulin siihen tulokseen että remonttihenkilön kannalta mallit joissa nokka-akselit ovat kannessa ovat varsin remonttiystävällisiä verrattuna 2V-koneisiin silloin kun venttiilinnostimet pitää uusia. Tuskin siinä venttiilien käyttövoiman siirtämiseen jakopäästä kampikammion takapäähän tarvittavan akselin suhteen tule isompia ongelmia. Sehän on periaatteessa sama akseli kuin työntötankokoneessa mutta ilman nokkia. Jakoketjujen suhteen, sitten kun ne osoittavat venyneensä, voi olla enemmän puuhaa. Työntötankokokoneessa venttiilinnostimien vaihtamiseksi otetaan yleensä sylinterit pois joka on paljon isompi juttu kuin vain venttiilikoneiston purkaminen venttiilikopan alta. Saa olla muutakin mieltä mutta parempaan suuntaan on menty kun moottoria on kehitetty.

Venttiileiden vuoksi purkaminen on yhtä suuri homma lukuun ottamatta venttiilien osuutta jossa on tuplatyö 2V koneeseen nähden mutta se ei ole kovin vaativaa hommaa. Siis purkaminen. Koneistamisessa ja asennuksessa on tuplatyö 4V osalta per kansi. Mutta se on arkipäivää kaikissa nykymoottoreissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #62 : Tammikuu 07, 2016, 22:48:45 ip »
Venttiilityöt eivät missään v2 Guzzimallissa ole mitään rakettitiedettä. Toista on noiden vesijäähdytettyjen rivinelikoiden kanssa. Kansikin sijaitsee keskellä pyörää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #63 : Tammikuu 08, 2016, 09:44:29 ap »
Itse olen aina arvostanut Ducatin koneiden yksinkertaisuutta ja helppoa huollettavuutta. Tosin taloudessa on ollut vain kaksi: yksi ilmajäähdytteinen 650 Cagiva ja vesijäähdytteinen Ducatin Paso 906. Venttiilien säätö onnistuu varsin helposti ja muutkin huoltokohteet hyvin tavoitettavissa. Moottoriluonne lähelle Guzzia paitsi että voimaa irtoaa enemmän ja äkimmin.

Japaninmoottoreiden elvyttämisestä sain tarpeekseni jo 80-luvulla mutta en ottanut vielä opikseni vaan 2000-luvun alkupuolella ja 2012 piti vielä uudestaan pari kertaa koittaa että oliko se niin vastenmielistä kuin muistin.

Venttiilityöt eivät missään v2 Guzzimallissa ole mitään rakettitiedettä. Toista on noiden vesijäähdytettyjen rivinelikoiden kanssa. Kansikin sijaitsee keskellä pyörää..

Jos joku on oikein pyytämällä pyytänyt ja vaatinut tekemään kansitöitä japaninpyörään niin olen suostunut säälittävässä tapauksessa irtokanteen tekemään. Mutta harvoin. Kun laittaa hyvän hinnan niin hommat harvenee....

Se venttiilityö ei kummallista ole mutta säätötöistä en niin välitä.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #64 : Tammikuu 08, 2016, 10:13:27 ap »
Ärsyttää se hankaluus noissa. Appiukon Hondan kanssa meni koko iltapäivä, siitäkin ajasta 80% oli purkamista. Kasaamisen jätin seuraavalle päivälle, lipesin kaljottelemaan kun harmitti. Nelisenkymppiä ajettua Hondaa kun ei tarvitse säätää, tarkastus riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #65 : Tammikuu 08, 2016, 10:29:12 ap »
Nyt voi jo paljastaa kuinka Hondan merkkihuollossa työskennellessäni pomo tuli ihmettelemään että mitä touhuan CBR 600:sen kanssa. Kerroin että korjaamokäsikirja määrää tarkistamaan venttiilivälykset. Pomo siihen että ei sitä tehdä: Honda on niin hyvä pyörä että ne välykset miksikään muutu ja jos olisi muuttunut niin takuu korvaa jos siitä vikaa aiheutuu! Määräsi sipaisemaan venttiilikopan tiivisteen reunaan vähän liimaa ja paskaisia sormenjälkiä että olisi muka tehty jotain. Laskussa kyllä luki että tarkistus on tehty.

Näin oppi tekemään nopeasti valtuutettuja Honda-huoltoja. Muitakin käteviä oikoteitä opin samassa firmassa. Esimerkiksi ketjujen ja rattaiden vaihto: vain takaratas vaihdettiin sekä ketjut. Eturatas sai jäädä silleen. Olisi pitänyt purkaa ja se taas veisi aikaa, jne.

En sitten ollut montaa kuukautta siellä hommissa vaan lähdin kilpailevaan yritykseen josta sieltäkin siirryin melko pikaisesti koulutusta paremmin vastaavaan ja paremmin palkattuun hommaan miehittämättömien lentokoneiden osien valmistukseen.

Nykyään tuo ensinmainittu Honda merkkihuolto on eri omistajalla ja työntekijätkin ovat eri henkilöitä että ehkä tilanne on muuttunut. Päätoimialue on edelleenkin Honda mutta muutkin japaninmerkit ovat ohjelmassa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #66 : Tammikuu 08, 2016, 12:10:12 ip »
Motomatin mainitsemaa huoltopolitiikkaa esiintyy edelleen.
Vaikeaa se on kitkeä pois, tilaisuus on helppo kun rasti ruutuun tuo satasia.
Ei kyllä merkkihuolloilta odottaisi..






TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #67 : Tammikuu 08, 2016, 14:00:52 ip »
Joo, mun edelliseen autoon oli kirjan mukaan vaihdettu huollossa jakohihnakin ajallaan. Oli kylläkin ketjukone..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #68 : Tammikuu 08, 2016, 17:01:25 ip »
Ja naisystäväni Rellu 206:n vaihdettiin ilmastoinnin nesteet, vaikkei kyseisessä mallissa ole ilmastointia.
Aika noloja munauksia, huijaamisessakin jotain tolkku..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #69 : Tammikuu 08, 2016, 17:18:37 ip »
Mutta kuinka moni auton huollattaja huomaa, ymmärtää tai edes havaitsee paria ylimääräistä riviä huoltoselvityksessä/laskussa? Laskussa kun ei vättämättä aina ole edes tarkasti mitä on tehty eikä ainakaan sitä mikä on jäänyt tekemättä mutta on laskussa hyvänä lisänä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #70 : Tammikuu 08, 2016, 19:54:52 ip »
Mietiskelin tässä eroja ja yhtäläisyyksiä 2V (Esim. Breva 1100) työntötankokoneen ja 4V-koneen "nokat kannessa" (Esim. Sport 1200 8V) välillä remontoimisen suhteen. Tulin siihen tulokseen että remonttihenkilön kannalta mallit joissa nokka-akselit ovat kannessa ovat varsin remonttiystävällisiä verrattuna 2V-koneisiin silloin kun venttiilinnostimet pitää uusia. Tuskin siinä venttiilien käyttövoiman siirtämiseen jakopäästä kampikammion takapäähän tarvittavan akselin suhteen tule isompia ongelmia. Sehän on periaatteessa sama akseli kuin työntötankokoneessa mutta ilman nokkia. Jakoketjujen suhteen, sitten kun ne osoittavat venyneensä, voi olla enemmän puuhaa. Työntötankokokoneessa venttiilinnostimien vaihtamiseksi otetaan yleensä sylinterit pois joka on paljon isompi juttu kuin vain venttiilikoneiston purkaminen venttiilikopan alta. Saa olla muutakin mieltä mutta parempaan suuntaan on menty kun moottoria on kehitetty.

Olen vielä sillä kannalla että ennemmin vaihdan nostajat 2v koneeseen kun tuohon uudempaan. Ajallisestikkaan siinä ei suurta eroa ole koska 2v koneen pyttyjen irrotus on hyvinkin simppeli operaatio eikä "ylimääräistä" ruuvaamista paljon ole, pakoputket ja kaasarit/ruiskut. Ja samalla näkee männänrenkaat yms eli useampi remppakohde samalla vaivalla. 8v koneessa vasemman puolen nostajiin pääsee käsiksi lähes muuta purkamatta kuten videolla mutta toisella puolella on otettava tankki ja putsarikotelo pois että saa nokkaketjun vapautettua. Se ei ainakaan sportissa ole mikään minuutin juttu.

Nokkaketjujen vaihto kasiveehen, sitten joskus, hirvittää jo valmiiksi. Toivottavasti sinne saa uitettua niitattavan ketjun.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #71 : Tammikuu 08, 2016, 20:46:59 ip »
Onko se muuten, jos ei niitattavaa ole, otettava se nokka-akselin korvike myös pois tieltä? Eihän sinne lohkon takapäähän vaan ole mitään luukkua tehty vetopyörän irrotukseen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #72 : Tammikuu 08, 2016, 20:51:18 ip »
On otettava. Vauhtipyörän takaa vasta pääsee käsiksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #73 : Tammikuu 08, 2016, 20:53:30 ip »
Oho. Eli se on katkottava koko traktori.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #74 : Tammikuu 08, 2016, 21:06:58 ip »
Kaikki pöydälle ja palasiksi.
Olisko sitä vain hankittava kiiltäväkuorinen terassinseisoja vanhoille päiville?
Ei juuri ajais mutta leuhkaa olisi. Ei remontteja, ei huoltoja, ei muita kuluja kuin vakuutus.