Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 107726 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #30 : Joulukuu 28, 2015, 21:47:51 ip »
Jo vain, olen ymmärtänyt että muinoin Englannissa nuorena aloittanut, nyt Australiassa ja eläkeiän tuntumassa. Ikänsä Guzzeja työkseen korjaillut. Suorastaan "huvittavan" suorapuheinen. Tuntuu nauttivan arvostusta AU/USA -rintamalla koska saa "erivapauksia" riekkua palstoilla (ilmeisesti pubista tullessa tekstit ovat lennokkaampia). Vannoutunut uudemman 8V moottorin kannattaja, nostimista huolimatta.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #31 : Joulukuu 28, 2015, 21:59:30 ip »
Ihmetyttää vaan, kun tuota pidetään ihan jumalana ja työtavat ovat silti tuollaiset. Ruuvimeisseliä tiivistepintojen väliin, kampeamista koneistettuja tiivistepintoja vasten jne..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #32 : Joulukuu 28, 2015, 22:19:05 ip »
Vakaa käsi kuitenkin vaikka rankka meininki. Hiukan hirvitti kun meisselillä löysäili sitä nokka-akselin takakantta. Ei pelännyt pinnoitteen lohkeilua. Ei sentäs vasaralla.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #33 : Joulukuu 28, 2015, 22:46:59 ip »
Eikä oikeen muutenkaan varonut siinä kohdin. Ko. meisselillä olisi voinut varoittaa sika montaa arvokasta osaa tai pintaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #34 : Tammikuu 03, 2016, 22:26:54 ip »
Kun on oikein ohjeet videolla niin pitihän sitä sitten kurkata 2009 Stelvion sisuksiin. Tämmöistä löytyi vasemmalta puolelta, imu on kuvassa vasemmalla ja pako oikealla.
Mittarissa 29000


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #35 : Tammikuu 03, 2016, 22:44:05 ip »
Kypsän näköistä tavaraa, minusta karkaisu on jäänyt "pehmeäksi".
Onko toinen puoli sitten vielä kunnossa? Mitä öljyä moottorissa on ollut?
Saako näistä mitenkään varmistettua/tarkastettua että öljyä todella tulee
riittävästi nokille ja nostimille? Joku öljykanavahan siellä muistaakseni on?
Sohc van Helmi.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #36 : Tammikuu 03, 2016, 22:53:45 ip »
Toinen puoli on vielä avaamatta, vaan samanlaista sielä oletettavasti on vastassa.
Pyörä ei ole mulla ollut kovin kauan, mutta huoltokuiteissa näkyy Motorex 10W60 öljyä laitetun.

Pakopuolen nostin on kulunut jo pikkuisen kuopalle.
Rullia tuonne varmaan taytyy ruveta hommaamaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #37 : Tammikuu 03, 2016, 23:23:06 ip »
Äkkiseltään Motorexin sivuilta kurkatessa, öljyllä ei ehkä ole riittäviä ominaisuuksia/hyväksyntää Guzziin ???
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=7849
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #38 : Tammikuu 04, 2016, 11:47:38 ap »
Tuo kuvissa näkyvä vaurio nostimissa on mielestäni niin kutsuttua "pittingiä". Suomennosta sanalle en tiedä. Parhaiten asiaa kuvaa sana eroosio. Se lähtee liikkeelle osan pienestä epätasaisuudesta johon nokka akselin tuoma paine öljyn pakottaa ja paineisku vähitellen nakertaa kuoppaa isommaksi. Vois verrata tiessä olevaan kuoppaan jossa on vettä ja mihin auton rengas osuu ja veden mukana lähtee tiemateriaalia joka kerta hieman pois ja kuoppa suurenee.
Nokassa ei silti välttämättä ilmene mitään vikaa koska kyse ei vielä tässä vaiheessä ole kitkan kasvamisesta. Kitka kasvaa vasta sitten kun kuopat ovat niin isoja ja pinta niin epätasainen että saavutetaan metallinen kosketus. Siloin ei enää synny öljykalvoa pintojen väliin ja molemmat osapuolet kuluvat nopeasti.

Kuvan perusteella on aika laittaa rullanostimet ja tietysti uudet nokka-akselit. Rullat vaativat erilaisen nokan muotoilun. Alkuperäisillä nokilla rullien kanssa koneesta tulee nuhainen.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #39 : Tammikuu 04, 2016, 14:17:47 ip »
Menee ainavaan mielenkiinoisemmaksi  >:(

https://www.youtube.com/watch?v=l5oSIfUxUW4&feature=youtu.be

Ilmeisesti alihankkijalla on yhä edelleen laatuongelmia, rullakiteistä puuttuu osia sisältä...

Nyt alkaa tuntua siltä että olisko pitänyt ostaa gessu.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #40 : Tammikuu 05, 2016, 11:56:50 ap »
Äkkiseltään Motorexin sivuilta kurkatessa, öljyllä ei ehkä ole riittäviä ominaisuuksia/hyväksyntää Guzziin ???
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=en&webtoolDbTemp=eintragDetail&eintragId=7849

Mitenkäs nuo nyt sitten menee ?

Stelvion manuaali sanoo:

AGIP RACING 4T 10W-60 Engine oil SAE 10W - 60.
As an alternative for recommended oils, use top-branded oils that meet or exceed the requirements of
CCMC G-4 API SG specifications.

Motorex sanoo:

JASO MA T903:2006; API SJ, SH, SG

Eikös tuo API SG ole riittävä luokitus ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #41 : Tammikuu 05, 2016, 12:13:46 ip »
Tuskin tässä yhteydessä kannattaa aloittaa keskustelua siitä onko käytetty öljylaatu kelvollinen vai ei koska venttiilinnostimien kohtalo on ollut hajota oli sisällä ihan mitä tahansa öljyä. Öljylaaduilla saattaa kuitenkin olla eroja siinä kuinka nopeasti kyseinen vaiva ilmenee. Millään erikoisöljylläkään vaivaa tuskin olisi ollut mahdollista välttää. Oikeastaan on parempi että vika ilmenee jo vähillä kilometreillä eikä irtometalli pyöri moottorissa niin kauaa.

Jää nähtäväksi että onko joskus vuosien päästä tavattavissa sellaista yksilöä jossa muutosta ei ole tehty ja omistaja ajaa tyytyväisenä pyörällään. Silloin ehkä kannattaisi tiedustella mitä öljyä on koneeseen laitettu.....

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #42 : Tammikuu 05, 2016, 12:31:14 ip »
Jää nähtäväksi että onko joskus vuosien päästä tavattavissa sellaista yksilöä jossa muutosta ei ole tehty ja omistaja ajaa tyytyväisenä pyörällään. Silloin ehkä kannattaisi tiedustella mitä öljyä on koneeseen laitettu.....

On ;)  Rullille en ainakaan vaihda. Paitti jos osat saa iliman.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #43 : Tammikuu 05, 2016, 12:35:35 ip »
Kai noita kovia nostimiakin saa varaosana?

Ikkala, eikö kuitenkin kannattaisi tilata muutossarja jos sen kerran saa ilman? Olisi ikään kuin varalla. Vaikka sitten ihan vaan hyllyn koristeena.....

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 8V venttiilinnostimet
« Vastaus #44 : Tammikuu 05, 2016, 12:38:35 ip »
Ei ne niitä mulle luvannu kun kyselin. Pitäisi olla huoltokirjaa tms.

Saahan niitä kovia, semmoset mutta uusimmalla varaosanumerolla olevat mä laitoin. Niitähän oli 3-4 eri versiota niitäkin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125