Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 289637 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #555 : Joulukuu 13, 2017, 23:09:20 ip »
Arduino kyllä kiinnostaa moneltakin kantilta. Kolleega, joka on reilusti päälle kuudenkymmenen, on vallan innostunut arduinosta. Häneltä löytyisi varmasti vinkkiä, miten edetä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #556 : Joulukuu 17, 2017, 22:43:38 ip »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=93758.msg1481403#msg1481403

Tuolla tuota mainittua 5AM tarinaa englanniksi. Mittariston ecu...

The dashboard also contains an ECU and 24C16 EEPROM - - - reading and writing is planned to be done using the Arduiono - - Contents of the 24C16 include mileage, ID of the paired keys and other interesting stuff.

 :o

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #557 : Joulukuu 17, 2017, 22:59:53 ip »
Onko kohta mahdollista avoimen koodin säätö pyöriin? Tulevaisuudessa olisi paljon enemmän mahdollisuuksia säätöjen suhteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #558 : Maaliskuu 16, 2018, 18:50:31 ip »
Tuli tällä viikolla kysyttyä V11 Le Mansin osalta miten onnistuisi moottorin ohjauksen (Rapid bike vuodelta 2006) säätö lähialueen mpliikkeessä samassa yhteydessä, kun imupuoli & ilmanpuhdistin ennallistettaisiin. Siinä yhteydessä tuli yllättävä kysymys, "säätö onnistunee (häh?), jos minulla on lisenssiavain" moottoriohjaukseen. Ei sitten hajuakaan mistä kyse tai tarvitseeko oikeasti jotain tuollaista. Siihen päälle tuli sitten myös tarjous Power Commanderista asennuksineen "edulliseen"  725 euron hintaan  ???? Piti kyllä vastata, että otetaan nyt tässä aikalisä...

Ajatus oli välttää (n. 2 x 700) km reissu Piikkiöön, jossa muutos on aikanaan tehty. Kun samaa asiaa syssymmällä siltä kysyin, ei tällaiseta "avainkoodista" ollut mitään puhetta. Pitääkö kuitenkin suunnata Piikkiöön?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #559 : Maaliskuu 16, 2018, 19:03:32 ip »
Siis eikös tuo Rapid bike ole jo saman kaltainen, kuin Commander? Ihan erillinen säätöyksikkö? Vai joku alkuperäisen korvaava?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #560 : Maaliskuu 16, 2018, 21:56:31 ip »
Joo Rapid bike on erillinen boxi. Mullakin on pyörässä edellisen omistajan asennuttamana tuo - olen kyllä itse käyttänyt GD/Tunerpro yhdistelmää säätämiseen.
Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #561 : Maaliskuu 16, 2018, 22:08:35 ip »
http://www.dimsport.it/en/rapidbike/software-master/
Näyttäisi olevan ainakin nykyisin valinnainen tuo, että suojaako työnsä tulokset. "Map Lock function allows to block reading and writing of parameters set within Rapid Bike module: this means that only the tuner that has created the file can access this information while protecting know-how and enhancing the effort put into customised calibrations development."

Se näissä kauan sitten asennetuissa ohjelmoitavissa lisämokkuloissa aina mietityttää kun niitä laitetaan lambda-antureilla alunperin varustettuihin pyöriin, että miten se on hoidettu tuo lambda-asia.  Ymmärrän niin että lambda on eliminoitava pois käytöstä.  Ettei moottorinohjauslaite yritä kuuminkin säätää seosta.  Siis joko lambdan tilalle johtosarjaan "manipulaattori" joka kertoo moottorinohjausjärjestelmälle "kaikin puolin tosi hyvin menee, älä säädä seosta" tai sitten näppäistään lambda kokonaan pois, tulppa tilalle pakoputkeen ja tehdään GuzziDiag -työkaluilla moottorinohjaukseen suoraan "lambda off" -toimet.
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #562 : Maaliskuu 17, 2018, 10:05:36 ap »
Pyörän satulan alla on noin 10 cm x 10 cm x 3 cm alumiininen "älylaatikko" jäädytysrimoilla. Sen päällä oleva tarra on juuri sen verran hiutunut, ettei pysty sanomaan mitä se on laatuaan tarkemmin. Lambda-anturi näyttää oleva edelleen käytössä eli on paikallaan siinä X-käyrässä tai miksi sitä nyt kutsutaan. Pyörässä on Mistralin jälkiasenteiset hiilikuituputket ja se X-käyrä on myös vaihdettu. Alkuperäiset em. ovat hyllyssä.

Eli voiko siis olla kyse vain ohjelmallisesta muutoksesta. Minulla on tältä osin ainoa dokumentti penkityspöytäkirja  Piikkiöstä, jossa lukee Rapid Bike. Sen mukaan antaa +95 kaakkia ja vääntökäyräkin näyttää hyvältä ;D.Taitanee olla kuitenkin viisainta ajella Piikkiön kautta. Bensakulut jää alla sataseen ja tietävät oikeasti mistä on tältä osin kysymys.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2018, 11:05:57 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #563 : Maaliskuu 17, 2018, 11:28:12 ap »
Lainaus
Näyttäisi olevan ainakin nykyisin valinnainen tuo, että suojaako työnsä tulokset.

Tuttavan kanssa autoa ostaessa kyselin kiusaantuneilta myyjiltä: Miten tästä auton hienosta kuvaryydusta saa näkymään diagnostiikan? Saako ostaa teiltä diagnostiikkaa tähän kulkimeen? Kovin oli kiusaantuneen näköisiä myyjiä. Osa ei ymmärtänyt kysymystä. Osa sanoi olevan vaarallista puuttua ajoneuvon tietokoneeseen. Osa ei osannut sanoa lainkaan, mistä esim. saa pois päältä kaiken etäohjauksen ja radiomodulit. Osa osasi sanoa, että siten ettei osta niitä lainkaan, ne kun ovat lisävarusteita. Joku sanoi rehelluisesti, että autotehdas on suojannut oman moottorinohjaus, tai pikemminkin ajoneuvon hallinnan koodinsa tekijänoikeussyistä. Se on kuulemma sanottu kauppasopimuksessa. Siinä sanotaan, että kauppaan ei kuulu softan omistusoikeus, vain käyttöoikeus.

P.S. Juuri äskettäin tuli MS:ltä uudet käyttöehdot heidän tuotteille. Windows on myös tuote, jolle ei myydä omistusoikeutta, vain käyttöoikeus. Käyttöoikeuskin voidaan perua yksipuolisella päätöksellä esim. väärinkäytön vuoksi. Sellaista on mm. vihapuhe...

Oletteko, ystävät lukeneet MS:n käyttöehdot?

P.P.S. Tuli juuri kokeiltua GuzziDiag ohjelmaa Manjaro Linuxissa: Hyvin toimii. (Manjaro on Arch-Linuxiin perustuva, helppokäyttöinen  jokamiesversio. Se on saatavana vain 64 bittisenä versiona. Valitettavasti 32 bittisen kehitys on lopetettu sen osalta. Arch-Linux on hyvin vaativa jakelu, vain kokeneille käyttäjille, mutta siinäkin oletettavasti GuzziDiag toimii, koska Manjaro käyttää juuri samoja paketteja.)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #564 : Maaliskuu 17, 2018, 14:59:22 ip »
Minulla on tältä osin ainoa dokumentti penkityspöytäkirja  Piikkiöstä, jossa lukee Rapid Bike. Sen mukaan antaa +95 kaakkia ja vääntökäyräkin näyttää hyvältä ;D.
No se vääntö- ja tehokäyräkin on osittain historiaa jos imupuolta on tai ruvetaan muokkaamaan. Onhan yksi vaihtoehto, jota olen omalta osaltakin miettinyt, että heittää sen RB'n kuikkaan ja hoitaa homman itse GD/Tunerpron avulla (tämän valinnan kanssa Innovate ostoslistalle ja/tai penkitys). Toinen optio PC+autotune. Kolmas optio kesäinen ajopäivä Piikkiöön.
Minun pyöräni RB'n on käsittääkseni asennettu ja säädetty myös siellä. Lienee RB ajalta jolloin GD/Tunerpro ei ollut vielä käytössä, en muutoin ymmärrä mitä RB ja PC (ilman autotunea) tuo mihin GD/Tunerpro yhdistelmä ei pysty? Joku teknisempi foorumilainen voisi sivistää tätä.
Kasi vee ei vee kasi

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #565 : Maaliskuu 17, 2018, 19:34:00 ip »
Tämän näköinen älylaite löytyy V11 penkin alta. Asennus näyttää siistiltä ja napakasti on kiinni alustassaan:

https://www.dropbox.com/s/mox6w591zuoc9es/20180317_192738.jpg?dl=0

Joku asiaa tunteva voi tunnistaa mistä tässä on kyse?

Tässä vielä penkityspöytäkirja:

https://www.dropbox.com/s/kiuky46l9licc2z/20180317_193648.jpg?dl=0
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #566 : Maaliskuu 17, 2018, 23:14:30 ip »
No no... tuo älylaite on Guzzin vakio moottorinohjauslaite (ecu). Kun toisen kuvan paperissa lukee että ”kat”, sen on oltava 15RC. Jostain muualta on löydyttävä toinen samanmoinen, se Rapid bike  -mokkula? Varmaankin taakse päin, muovisessa peräkotelossa ?

Minä myös olen siinä käsityksessä, että noita lisäbokseja käytettiin aikana, jolloin GuzziDiag työkaluja ei ollut käytettävissä.  Se että lambda-anturi on kiinni ei kerro varmuudella sitä, onko siitä lähtevä johto kytketty pyörän johtosarjaan?  Tuohon aikaan kun ei ollut mahdollista tehdä lambda off kytkentää ecuun, siellä pitäisi ihannetapauksessa olla se ”huijausmokkula” lambdalta tulevan johdon tilalla, arvelen. Vaan ei kai tuo maailmoja kaada, vaikka lambda siellä kiinni onkin. Tosin ”MM” sen nokeentumisesta näissä tilanteissa on varoitellut.

Komeeta kun lukee ”täysi virityssarja”...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2018, 19:26:23 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #567 : Maaliskuu 18, 2018, 16:57:52 ip »
Tutkin vielä perän suunnan ja myös tankin alta. Ei nyt vaan sattunut mitään ecun tapaista silmään. Voi tietysti olla, ette joku näppärä on purkanut arvokkaan lisävarusteen, ennen kuin on pistänyt pyörän kiertoon. Yritin vähän seurata, miten johdotus menee, mutta en saanut mitään isompaa lisäymmärrystä asiaan. Tankin alla näyttää olevan paljon tyhjää tilaa, mille ei liene erityistä järjellistä syytä.
Tankin alta löytyi pari liitintä roikkumassa tyhjän panttina. Pitäisi pystyä päättelemään, käyttääkö moottoria alkuperäinen ecu tai mistä näkisi onko alkuperäinen ecu ohitettu? Voi olla, että joutuu pyytää Piikkiöstä lisäkoordinaatteja.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #568 : Maaliskuu 18, 2018, 17:26:35 ip »
ECUn tyypin osalta vahvistan Camnin antaman tiedon.

Kyseinen laite myös ohjaa pyöräsi järjestelmiä. Lisäpoksit kuten PowerCommander tai RapidBike, ym ovat vain signaalimuokkaimia jotka huolehtivat eräistä vitaalisten moottorinohjaustiedostojen arvojen muokkaamiseksi siten että joko alkuperäistä ECUa huijataan (Lambdasignaali) tai ECUlta lähtevää signaalia muutetaan niin että palotapahtuma on erilainen. (Sytytys- ja ruiskutusignaali)

Kun kyseinen laite irrotetaan ja mahdolliset poikkeavat kytkennät palautetaan alkuperäiseen tilaan niin alkuperäinen ECU, tässä tapauksessa 15RC, hoitaa hommaansa kuten ennenkin. Siten kuin tehtaalla se on asetettu toimimaan.

Mutta, jos pakoputkistoon tai imupuolelle on tehty muutoksia niin alkuperäinen ECU ei näihin muutoksiin kykene sopeutumaan kokonaan omatoimisesti. Siksi on asennettu lisälaite.

Muutaman vuoden meillä on ollut järjestelmä, GuzziDiag oheisohjelmineen, jolla on voinut korvata lisälaitteet. Toki se ei ole helppo mentelmä eikä asia käy päivässä sillä homma edellyttää penkityksiä ja todennäköisesti hienosäätöä ajosuoritusten yhteydessä.

Ensimmäisen esimerkin kaivan omista laitteistani: Centaurossa on 16M-moottorinohjaus jota on hankala operoida. Siksi siinä on lisälaite joka hoitaa lambda-anturoinnin avulla ahtamisen mukanaan tuoman lisän moottorinohjauksen toimintaan.

Toinen esimerkki oli taannoin omistamani Breva 1100. Siinä on 5AM-moottorinohjaus. Tein joitakin lieviä rakenteellisiä eroja alkuperäisyyteen. Lisäksi alkuperäinen, eikä tehtaan parannettukaan moottorinohjaustiedosto, ollut hyvä. Muutin siis alkuperäistä moottorinohjaustiedostoa siten että sain irti haluamiani ominaisuuksia pyörästä. Vaihdossa pyörä meni merkkiliikkeen kautta uudelle omistajalle. Huollon yhdessä tekemäni moottorinohjaustiedosto poltettiin ylitse sen hetkisellä tehtaan tiedostolla joten tekemäni tiedosto katosi sen tien.

Kolmas esimerkki on California 1400 GTS. Siihen en toistaiseksi ole puuttunut tiedostohin vaan eri asetuksiin kuten kaasuläpän askelmoottorin asentopotentiometrien kalibrointiin sekä vianetsintään että vikailmoitusten, joita tarkoituksella loin itse lisää, nollaamiseen. Myös muiden 1400-mallien vastaavaa toimintaa olen tutkinut.
Jatkossa aion myös suorittaa tiedostojen manipulaatiota kunhan saan uuden pakoputkiston käyttööni.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #569 : Maaliskuu 18, 2018, 17:58:10 ip »
Nythän on tarkoitus peruuttaa alkuperäiseen tuloilmasysteemiin, joten ei liene eritystä tarvetta "lisämokkuloille".  Tosin alkuperäistäkin ilmansuodattimen koteloa on avarrettu ts. jäljellä on vain kehys, joka pitää ilmansuodattimen paikallaan. Toki Mistralin hiilikuituputket ovat poikkeama alkuperäisestä, mutta se ei liene tässä kovin merkittävä poikkeama. Minkä kokoinen ja muotoinen se Rapid Biken lisäboxi pitäisi olla, puhutaanko muutamista senteistä vai isommasta?
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.