Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 289550 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #495 : Huhtikuu 15, 2017, 22:45:14 ip »
Nyt sain kysäistyä GuzziDiag -koodaajalta asiaa [hakasulkeissa oleva omaa lisäystäni]:
"
V11 Titanium -ohjelmisto on 15M ecua varten.  Itse asiassa PoweCommanderin kanssa ei pitäisi esiintyä nykimistä.  Toki, jos [pyörän 15RC ecun] lambdasäätö on vielä päällä [15RC ecun oma seoksen säätö], sitten nämä kaksi järjestelmää toimivat toisiaan vastaan.  Silloin on kaikki mahdollista.  Itse en pitäisi mitään ylimääräistä pyörässä => enemmän osia, enemmän harmia.  Muokkaisin suoraan [ecun] taulukoita.
[Pyörän 15RC ecun] asetus lambda off -tilaan pitäisi hoitaa asiat kuntoon (sen jälkeen ei saa unohtaa itseoppivien arvojen nollausta)
"
Tämä siis vahvistanee tähänastista raadin konsensusta asioiden tilasta (?):

1. LeCan "vertailupyörä"
-  mustassa serkussa kiinni oleva race ecu on oikeasti 15M
-  vaikka lambda-anturi on pakoputkistossa kiinni ja myös lambdan johdot kiinni, ecu ei tiedä lambdasta tuon taivaallista
-  järjestelmä toimii hyvin, kun ei ole 15RC ecua eikä lambdasäätöä laihentamassa seosta
2. Puheena oleva Rosso Corsa
- pyörään on optimoitu PowerCommander
- lambda-anturia ei ole irrotettu, se on kytkettynä edelleen pyörän 15RC ecuun
- ecu yrittää parhaansa mukaan päästä edelleen lambda-anturin antaman palautteen mukaan 15RC ecussa olevan
  ohjelmiston mukaisiin pakokaasuarvoihin
=> nykii kun ajataan tasakaasulla n. 3000 rpm kierroksilla
3. Korjaavat toimenpiteet
a) helpoin
- "mokkula" lambda-anturin tilalle niin, että ecu ei enää yritä korjata mitään vaan polttoaineen syöttö on se, mitä kartoissa lukee
- haittana se, että ecun itseopitut arvot jäävät ennalleen (ecu on yrittänyt korjata asioita siksi, mihin sen ohjelmisto käskee)
b) oikeampi
- 15RC ecu asetetaan GuzziDiag -työkaluilla tilaan "lambda off" (ei mene heittämällä, koska on käytettävä useita
   eri ohjelmia ja on tiedettävä mitä tekee)
- nollataan 15RC ecu:n itesopitut arvot
- jos vielä nykii, säädetään käsin suoraan PowerCommanderin painikkeista rikkaammalle
c) GuzziDiag -entusiastien tapa
- 15RC ecu asetetaan GuzziDiag -työkaluilla tilaan "lambda off" (ei mene heittämällä, koska on käytettävä useita
  eri ohjelmia ja on tiedettävä mitä tekee)
- raksitaan PowerCommander irti
- nollataan 15RC ecu:n itesopitut arvot
- säädätetään dynossa kartat kohdalleen käyttämällä GuzziDiag -työkaluja
  (kaikki säädöt suoraan karttoihin, hitaampaa ja työläämpää kuin PowerCommanderilla mutta mitään lisälaitetta ei jää kiinni
    tähän kaikkeen tarvitaan Reader, TunerPro, sen xdf-tiedosto, Writer ja GuzziDiag, 4 ohjelmaa, yksi xdf tiedosto)

PS.
Sitten vielä sekin ehkä kannattaa mainita, että Piikiön tietäjä (Nurmi) on useasti maininnut, että jostain syystä PowerCommanderit eivät kestäneet kovin hyvin Guzzeissa.  Vika voisi olla myös ehkä siinä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2017, 11:35:50 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #496 : Huhtikuu 15, 2017, 23:01:44 ip »
No milloinkohan tuon tietäjän mukaan olisi odotettavissa Commanderin hajoaminen? Omassa toiminut nyt viisi kesää. Ja varmasti pyörän tärinäalttiutta on lisätty..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #497 : Huhtikuu 15, 2017, 23:31:46 ip »
Ei voi tietää... on jäänyt vaan mieleen kun sekä M.Nurmi että maahantuoja (Duell) toisistaan tietämättä tästä ovat maininneet. Siksi aikanaan Piikkiössä kuulemma siirryttiin Rapid Bike:een. Omani taisi hajota sen jälkeen kun se meni minulta eteenpäin (ei temppuillut minulla) kokeilukäyttöön Cali EV:hen ja se jonka ostin, oli käyttämätön, myyjä oli saanut sen takuuna (kun edellinen sökähti) ???.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #498 : Huhtikuu 29, 2017, 20:50:26 ip »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=89878.msg1420662#msg1420662

http://www.dimsport.it/en/rapidbike/evo

"
With the post '15 models you also get air injection into the exhaust to limit exhaust hydrocarbons. Unless this system is disabled, relying on O2 sensor readings, even wideband, is going to be a wild and varied ride. If it is disabled, who knows what it will do to the predicted exhaust harmonics and pressure. - -  Unless you have access to the base software you are likely to be pissing on a tree.

That's why factories are getting cleverer at encryption and security. As I'm no longer a service agent my 'PADS' subscription has lapsed. - - I'm locked out of reprogramming, even for updates that pre-date my lapse as a paying customer."


Ymmärrän tuon niin, että kun alettiin syöttää ilmaa => ainakin halvat "huijaus" -järjestelmät, jotka perustuvat eculle menevän lambdasignaalin muuttamiseen, eivät enää toimi niin kuin valmistaja on ajatellut. Miten mahtaa olla lambda-anturin kanssa, millä kohtaa pakoputkea ne sijaitsevat näissä Euro4 -pyörissä: tuleeko niille tätä tieten tahtoen syötettyä lisäilmaa?  Silloinhan niiden lukema on pielessä, jos ajatellaan palamistapahtumaa...

Taas tulee mieleen, että oikean ikäisen pyörän omistaminen on mielekäs juttu... Moottorinohjaus/päästömääräykset mutkistavat asiaa.  Tulee mieleen että miksi kaikkiin muihin Guzzin ecuihin päästään muokkaamaan karttoja paitsi viimeiseen 7SM -malliin... siksi varmaan että valmistaja koettaa estää tätä parhaansa mukaan... Kuten joku tuossa linkin tarinassa kirjoitti...joutuu ehkä ostamaan (kovaan hintaan) tehtaan "race ecun", joka on "virallisesti tehty" kulkemaan kunnolla (mutta ei normaaliin maantieliikennekäyttöön). Tosin, ainakin Aprilan RSV4 malliin (7SM ecu) näyttää riittävän 300$ päivitys. http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=38289
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2017, 11:15:03 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #499 : Huhtikuu 29, 2017, 21:20:51 ip »
Lainaus
Tulee mieleen että miksi kaikkiin muihin Guzzin ecuihin päästään muokkaamaan karttoja paitsi viimeiseen 7SM -malliin... siksi varmaan että valmistaja koettaa estää tätä parhaansa mukaan... Kuten joku tuossa linkin tarinassa kirjoitti...joutuu ehkä ostamaan tehtaan "race ecun", joka on "virallisesti tehty" kulkemaan kunnolla (mutta ei normaaliin maantieliikennekäyttöön).

7SM lienee Guzzeissa ainoastaan ja toistaiseksi vain 1400-malleissa. Olen nyt ajanut tehtaan asetuksilla ja alkuperäisellä pakoputkistolla yhden kesän. Moottorinohjauksesta ei ole pahaa sanottavaa ajamisen kannalta katsottaessa. Meno on vahvaa ja voiman tunto on koko ajan tarjolla. Myös käyntiääni on hyvin sivistynyttä. Mitään edeltävien mallien epämääräisestä tai nykivästä käytöksestä ei ole havaintoa.

Toistaiseksi ei ole 7SM:ään valmiutta muokkaamiseen mutta huolto- ja säätötoimiin kuuluvat asiat sen sijaan sujuvat kuten vianetsintäkin nykyisellä GuzziDiagilla. Esimerkiksi jos kaasuvaijeri katkeaa ja vaihdetaan tilalle uusi niin tarvitaan joko GuzziDiagia tai merkkihuollon PADS että 7SM tunnistaa uuden kaasuvaijerin. Olen asian kokeillut ja todennut että moottori ei toimi oikein vaikka vaijereiden säädöt olivat oikein ja missään ei voi havaita vikaa. Mutta pikku temput GD:llä hoiti homman kuntoon sähköiselle puolelle.

7SM on ilmeisesti huomattavasti laajempi moottorinohjaus ja hallintajärjestelmä kuin mitä edeltävä 5AM.

1400-malleissa jotka ovat EURO4-normin mukaisia on ilmansyöttö pakojärjestelmään mutta sen toimintaan en ole tutustunut. Tarkoitus on kuitenkin "ohentaa" päästöjä ja parantaa katalysaattoreiden hyötysuhdetta. Seurauksena saattaa myös olla isompi polttoaineen kulutus kuin ilman lisäilmajärjestelmää.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #500 : Huhtikuu 29, 2017, 21:23:40 ip »
Lainaus
EURO4-normin mukaisia on ilmansyöttö pakojärjestelmään
Juu, näitä Euro4 -malleja tuo Wildguzzin tarina koski, toivottavasti ei ole niin että Euro4 -mallien mukana meno muuttuu nykivämmäksi...

"The Audace models were the first of the Cali 1400 series to have Euro-4 emission compliancy, meaning extra lean fuel mapping. 2017 model Touring has now as well, and perhaps all others like Custom and Eldorado will follow in due course."
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #501 : Huhtikuu 29, 2017, 21:38:48 ip »
Lainaus
EURO4-normin mukaisia on ilmansyöttö pakojärjestelmään
Juu, näitä Euro4 -malleja tuo Wildguzzin tarina koski, toivottavasti ei ole niin että Euro4 -mallien mukana meno muuttuu nykivämmäksi...

"The Audace models were the first of the Cali 1400 series to have Euro-4 emission compliancy, meaning extra lean fuel mapping. 2017 model Touring has now as well, and perhaps all others like Custom and Eldorado will follow in due course."

Pitäisi tutkia miten tuo EURO4-ilmaputkisto toimii ja katsoa saako sen puretuksi pois ilman sivuvaikutuksia. Saattaisi säästää polttoaineen kulutuksessakin. Homma onnistuu ainakin Suomessa sillä meillä ei vaadita kyseistä järjestelmää toistaiseksi. Mitään päästömittauksia Suomeen rekisteröityihin moottoripyöriin ei ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #502 : Huhtikuu 29, 2017, 21:41:14 ip »
Onko tuo edelleen yhdellä lambdalla? Ei haistelulambdaa edempänä putkessa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #503 : Huhtikuu 30, 2017, 11:07:04 ap »
Lainaus
you also get air injection into the exhaust to limit exhaust hydrocarbons
Lainaus
Pitäisi tutkia miten tuo EURO4-ilmaputkisto toimii
Tuosta kuvasta ymmärrän, että ulkoilmasta on yhteys suodattimen ja kahden venttiilin kautta sylintereihin. Siis pakoputkiin ei toki suoraan (?), vaan ulkoilmaa vedetään sylintereihin - yhteen täytyy siis mennä imukanavaan? Ilmaa sekaan polttoaineen ruiskutuksen jälkeen = seos laihenee...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2017, 14:57:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #504 : Huhtikuu 30, 2017, 11:24:31 ap »
Käsitykseni mukaan lisäilma siirtyy sylinterikannen kautta suoraan pakokanavaan. Sen painevaihtelu hoitaa ilman liikkeen oikeaan suuntaan. Tämä järjestelmä oli käytössä jo 80-luvun lopun Guzzeissa joillakin markkina-alueilla. Myös japanilaisissa pyörissä tätä periaatetta hyödynnettiin silloin melko suuressa mitassa (Esim 1100 Virago 90-luvulla)

Lambda-antureita näkyy olevan entiset kaksi lämmitettävää mallia. Ilmeisimmin kapeakaistaisia. Lämmitettävällä lambdalla on laajempi toiminta-alue kuin pakokaasun lämmön mukaan toimivalla.

Mistä nuo kuvakaappaukset on? Omissa tiedostoissani ei vielä ole näitä kuvia ja niiden osaluetteloita. Komponenttien nimikkeet kertoisivat toiminallisuudesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #505 : Huhtikuu 30, 2017, 11:50:37 ap »
Kiinanskootterissa on sellainen alipainehuristin putkessa myös. Otti jostain ilmanputsarista ilmaa putkeen. Letku lähti irti siitä mokkulasta pakoputkessa. Ääni oli kuin sorsapillissä. Eli ilma kulki vain putkeen, ei vuoda ulospäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #506 : Huhtikuu 30, 2017, 15:03:06 ip »
Lainaus
Mistä nuo kuvakaappaukset on
Secondary Air -kuva on varaosakirjasta: "Audace 1400 USA-CND 2016".  Ei tuosta luettelosta tule paljoa hullua hurskaammaksi (kirjoitin jo kuvaan tärkeimmät)....
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #507 : Huhtikuu 30, 2017, 15:41:09 ip »
Kiitos. Latasin Audace 2016-osaluettelon itselleni vastaisen varalle.

Lisäilmaa kulkee moottorin vasemmalla puolen olevan ilmansuodattimen kautta säätöventtiiliin joka hoitelee nimensä mukaisesti ilman määrää suhteessa pakokaasun määrään. Tosin ei ilmeisestikään mitenkään kovin tarkasti. Sillä ei liene väliäkään sillä pakoputkessa on lambda-anturi joka mittaa sekunnin sadasosissa hapen määrää (palotilan läpi tulevaa jäännöshappea + lisähappea lisäilmajärjestelemästä) pakoputkessa. Mikäli ilmaa on suhteessa enemmän kuin palavaa bensiiniä niin ECU tarjoaa lisää bensiiniä joka menee palotilan läpi pakoputkeen ja sitä myöden lämmittää tehokkaasti katalysaattoria joka siten on tehokkaampi puhdistamaan pakokaasuja. Näin putken päästä mitattuna saadaan Co-arvot alas ja hiukkasia vähemmäksi. Epäilemättä typen oksidia tulee enemmän mutta niitä ei Euro4:n kohdalla moottoripyöristä mitata. Tästä syystä myös pakoputket ovat kerrosrakenteisia. Lähinnä siksi että yksikerroksinen putki olisi todella kuuma ja ajossa jopa valkohehkuinen.

Järjestelmä poikkeaa 80-luvun lopun järjestelmistä siinä että lisäilmalla on todellista tekemistä järjestelmässä palamisen suhteen. Vanha lisäilmajärjestelmä vain ohensi päästöjä. Mutta muuten periaate on sama.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #508 : Huhtikuu 30, 2017, 20:24:37 ip »
Lainaus
mittaa sekunnin sadasosissa hapen määrää
Mutta eikös sarjatuotantopyörissä kustannussyistä käytettävä kapeakaistaiset lambda-anturit ole hyvin "suurpiirteisiä" - vai mahtaako olla jo tarkempia antureita käytössä tätä nykyä?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #509 : Huhtikuu 30, 2017, 20:57:44 ip »
Kapeakaistan mittausalue on kapeampi ja laajakaistaan verrattuna lähinnä on Off. Vapaastihengittävässä toki riittävä tarkkuus.
Lisäksi laajakaista vaatii moottorinohjaukseltakin luonnollisesti enemmän, että täysi hyöty saadaan irti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.