Nyt sain kysäistyä GuzziDiag -koodaajalta asiaa [hakasulkeissa oleva omaa lisäystäni]:
"
V11 Titanium -ohjelmisto on 15M ecua varten. Itse asiassa PoweCommanderin kanssa ei pitäisi esiintyä nykimistä. Toki, jos [pyörän 15RC ecun] lambdasäätö on vielä päällä [15RC ecun oma seoksen säätö], sitten nämä kaksi järjestelmää toimivat toisiaan vastaan. Silloin on kaikki mahdollista. Itse en pitäisi mitään ylimääräistä pyörässä => enemmän osia, enemmän harmia. Muokkaisin suoraan [ecun] taulukoita.
[Pyörän 15RC ecun] asetus lambda off -tilaan pitäisi hoitaa asiat kuntoon (sen jälkeen ei saa unohtaa itseoppivien arvojen nollausta)
"
Tämä siis vahvistanee tähänastista raadin konsensusta asioiden tilasta (?):
1. LeCan "vertailupyörä"
- mustassa serkussa kiinni oleva race ecu on oikeasti 15M
- vaikka lambda-anturi on pakoputkistossa kiinni ja myös lambdan johdot kiinni, ecu ei tiedä lambdasta tuon taivaallista
- järjestelmä toimii hyvin, kun ei ole 15RC ecua eikä lambdasäätöä laihentamassa seosta
2. Puheena oleva Rosso Corsa
- pyörään on optimoitu PowerCommander
- lambda-anturia ei ole irrotettu, se on kytkettynä edelleen pyörän 15RC ecuun
- ecu yrittää parhaansa mukaan päästä edelleen lambda-anturin antaman palautteen mukaan 15RC ecussa olevan
ohjelmiston mukaisiin pakokaasuarvoihin
=> nykii kun ajataan tasakaasulla n. 3000 rpm kierroksilla
3. Korjaavat toimenpiteet
a) helpoin
- "mokkula" lambda-anturin tilalle niin, että ecu ei enää yritä korjata mitään vaan polttoaineen syöttö on se, mitä kartoissa lukee
- haittana se, että ecun itseopitut arvot jäävät ennalleen (ecu on yrittänyt korjata asioita siksi, mihin sen ohjelmisto käskee)
b) oikeampi
- 15RC ecu asetetaan GuzziDiag -työkaluilla tilaan "lambda off" (ei mene heittämällä, koska on käytettävä useita
eri ohjelmia ja on tiedettävä mitä tekee)
- nollataan 15RC ecu:n itesopitut arvot
- jos vielä nykii, säädetään käsin suoraan PowerCommanderin painikkeista rikkaammalle
c) GuzziDiag -entusiastien tapa
- 15RC ecu asetetaan GuzziDiag -työkaluilla tilaan "lambda off" (ei mene heittämällä, koska on käytettävä useita
eri ohjelmia ja on tiedettävä mitä tekee)
- raksitaan PowerCommander irti
- nollataan 15RC ecu:n itesopitut arvot
- säädätetään dynossa kartat kohdalleen käyttämällä GuzziDiag -työkaluja
(kaikki säädöt suoraan karttoihin, hitaampaa ja työläämpää kuin PowerCommanderilla mutta mitään lisälaitetta ei jää kiinni
tähän kaikkeen tarvitaan Reader, TunerPro, sen xdf-tiedosto, Writer ja GuzziDiag, 4 ohjelmaa, yksi xdf tiedosto)
PS.
Sitten vielä sekin ehkä kannattaa mainita, että Piikiön tietäjä (Nurmi) on useasti maininnut, että jostain syystä PowerCommanderit eivät kestäneet kovin hyvin Guzzeissa. Vika voisi olla myös ehkä siinä?