Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288339 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #435 : Marraskuu 11, 2016, 21:51:55 ip »
Kartta talteen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #436 : Marraskuu 11, 2016, 22:16:19 ip »
Jep.
Koko moottorinohjaustiedostosta kopio. Josko "uhrilla" olisi muistitikku sitä varten. Jos osun paikan päälle niin hoidan homman tallikoneellani eli kyseessä Windows 7 ja ikivanha viime vuosituhannen HP. Liekö markka-aikainen.
En ole vielä "ehtinyt" asentaa tähän "uudelle" yli kymmenen vuotta vanhaan Linux-HP:hen vielä GD:tä ja TP:tä. Vartoilen niitä Marraskuun Suuria Räntäsateita milloin ei edes baariin viitsi lähteä.

Mutta vanhempi vehje on koeteltu monessa säädössä ja voinen siihen luottaa vaikka siinä ei enää akkuja ole. Verkkovirtaa pitää olla.
Hienosti tuo vanha bittimylly hoiteli viimeksi California 1400:sen neljän kaasunasentopotentiometrin synkronoinnin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #437 : Marraskuu 20, 2016, 17:57:55 ip »
Moottorinohjaustiedosto eli "kartat ja taulukot" on kopioitu pyörästä ja vielä toisenkin kerran kopioitu. Nyt se on minulla ja pyörän omistajalla. Samoin kopioitiin GuzziDiag "uhrin" vanhaa Windows XP:tä varten. Sitähän ei tarvitse asentaa koneelle vaan voi ajaa suoraan muistitikultakin.

Katsottiin toiminta-arvoja ja todettiin niiden olevan kohdallaan noin suurinpiirtein eli mitään elimellistä häiriötä ei löytynyt. Erikseen ei mittailtu komponentteja yleismittarilla. Vikalogissa oli ilmoitus TPS:stä ja lämpöantureista. Vikalogin tiedot tallennettiin logi nollattiin. Tehtiin myös arvio miksi logissa oli em ilmoitukset. Keskustelussa ilmeni että liittimiä oli auottu ja TPS:sää oli käännelty.
Suoritettiin CO-arvon muuttaminen. Koska se on suht helppo toimenpide niin nostettiin arvo nollasta +15 arvoon. Kokeeksi. Merkkihuollossa muutosta ei kyetty tekemään.

Pyörässä on Innovaten laajakaistalambda. Sen arvoja seuraamalla saanee selvyyttä miten ECUn ja PowerCommanderin yhteistyö jatkuu ja väheneekö aiemmin ilmennyt nykiminen tietyillä kaasun arvoilla.

Uhrin tilan parantamiseksi suositeltiin hankkimaan välijohdot KKL ja Fiat http://obd.fi/ :stä tai muusta tunnetusta luotettavasta lähteestä.

Valitettavasti olosuhteet ja myöhäinen vuodenaika ei mahdollistanut koeajoa.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #438 : Marraskuu 20, 2016, 18:23:11 ip »
Tarkastitteko jäikö tuo +15 CO arvo myös ECU:n muistiin. Kesällä kun pyörän kanssa pelasin niin säätö toimi kyllä mutta sen jääminen ECU.n muistiin ei onnistunut. (Niin ja säätöä koitettiin myös GD kanssa), mielenkiintoista jos nyt onnistui.

T:Make

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #439 : Marraskuu 20, 2016, 18:59:46 ip »
Olisko boksissa jokin sisäinen kolvaus pettänyt, että nollaisi muutettuja arvoja?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #440 : Marraskuu 20, 2016, 19:29:47 ip »
Tarkastitteko jäikö tuo +15 CO arvo myös ECU:n muistiin. Kesällä kun pyörän kanssa pelasin niin säätö toimi kyllä mutta sen jääminen ECU.n muistiin ei onnistunut. (Niin ja säätöä koitettiin myös GD kanssa), mielenkiintoista jos nyt onnistui.

Kyllä jäi talteen. Asia tarkistettiin. Tyhjäkäyntikin muuttui.
Tämä oli ensimmäinen vaihe. Seuraava vaihe olisi vasta keväällä. Sillä ainoa tapa saada selville tehoaako jokin säätö on tehdä vain yksi säätö kerralla.

Tällä välin kvlm hankkii koneelleen tarpeelliset ohjelmat ja välijohdot ja opiskelee eri toimenpiteitä kylmäharjoitteluna. Voi tietysti opiskella pelkkää GD:tä pyöräänkin kytkettyä havainnoiden eri komponenttien toimivuuttaja niiden arvoja että tulee proseduurit tutuksi. Nyt kun en ollut käyttänyt 15M:ään liittyviä asioita vuosiin ja vielä Windows-koneella, jota en ollut käyttänyt pitkään aikaa niin oli siitäkin "jutut hukassa". Homma kuitenkin onnistui hieman haparoivasti.

Lainaus
Olisko boksissa jokin sisäinen kolvaus pettänyt, että nollaisi muutettuja arvoja?
Siitähän emme selvää saa. Katsotaan mitä kevät tuo tullessaan. Toki talven aikana voi pyörää käyttää ja joitakin asioita voi tarkkailla mutta säätämisen jättäisin ajokaudelle. Tosin Huolto Kaksikolla on jonkinlainen penkki jossa voisi todentaa Mr Laineen valvonnassa asioita jos on oikein kova hinku säätämään.

Katsoin myös TunerProlla 15M moottorinohjaustiedostoa pinnallisesti. Ongelmahan, jos oikein ymmärsin, 2500 - 4000 rpm alueella pienellä kaasuläpän avauksella.
Ohessa kuva jossa olen merkinnyt alueen johon joihinkin kohtiin tekisin muutoksia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #441 : Marraskuu 20, 2016, 20:56:16 ip »
Lainaus
Kesällä kun pyörän kanssa pelasin niin säätö toimi kyllä mutta sen jääminen ECU.n muistiin ei onnistunut. (Niin ja säätöä koitettiin myös GD kanssa), mielenkiintoista jos nyt onnistui.

Homma oli hieman hätäinen eikä suoritettu muuta kuin koekäyttö mutta sammuttamisen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen CO-näyttö oli vielä +15. Omistajan mukaan kone kävi eri tavalla.
Autotallissa kun ei kovin viitsitty käytellä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #442 : Marraskuu 20, 2016, 22:10:33 ip »
Nythän alkaa olla taas koeajokelit..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #443 : Marraskuu 20, 2016, 23:08:50 ip »
Lainaus
Kesällä kun pyörän kanssa pelasin niin säätö toimi kyllä mutta sen jääminen ECU.n muistiin ei onnistunut. (Niin ja säätöä koitettiin myös GD kanssa), mielenkiintoista jos nyt onnistui.

Homma oli hieman hätäinen eikä suoritettu muuta kuin koekäyttö mutta sammuttamisen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen CO-näyttö oli vielä +15. Omistajan mukaan kone kävi eri tavalla.
Autotallissa kun ei kovin viitsitty käytellä.

Joo , erilailla = raskaammin. Keväällä tk- afr oli 15 kieppeillä ja nyt PC:n kartan muokkauksen jälkeen + CO säädön noston jälkeen afr 11 luokkaa eli reilusti paksulla.. CO-säädön vaikutus n 0.5-1.0 luokkaa? -oli niin jännittävää  ::) touhua ettei huomannut tarkemmin katsoa. Tässähän oli tarkoitus enempi vain testata toimiiko säätö ollenkaan.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #444 : Marraskuu 21, 2016, 11:21:19 ap »
Sen verran on minulla kohteeseen matkaa että varta vasten viitsisi lähteä. Ympäristö tosin on tuttua koska asustelin lähiseuduilla ja toistakymmentä vuotta ja sielläkin on edelleen vakiintunut kaveri- ja tuttavapiiri. Nytkin oli matkalla ihan eri tarkoitus. Mutta jäi aikaa että pääsimme asiaan. Keväällä/kesällä moottoripyörällä tuohan on vain iltapäiväajelukohde. Silloin voitaneen katsoa pitkällä tähtäimellä mitä kaikkea voi tehdä ja mitkä asiat toimivat/auttavat ilmenneeseen ongelmaan.

Mutta tärkein asiaa edistävä asia on tehty: saatu kvlm kiinnostumaan aiheesta itse ja mahdollisesti opettelemaan hiljalleen niitä asioita joita yhdistelemällä GD - Reader - TunerPro - Writer saa aiheutetuksi. Jopa kehtasin viisastella Power Commanderin myyntiin laittamisesta kohtapuoliin....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #445 : Marraskuu 21, 2016, 12:20:28 ip »
Tässäkös oli laajakaista ja näyttö asennettuna? Saako lokia kerättyä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #446 : Marraskuu 21, 2016, 12:35:06 ip »
Laajakaista näkyi olevan ja toimi.
Innovatessa on loggausmahdollisuus.
Lisäksi siinä on simuloitu kapeakaistasignaali joten laajakaista-anturin voi laittaa kapeakaistaisen tilalle. (Jos pyörässä on vain yksi kapeakaistainen.) Tässä anturi oli käsittääkseni omassa kiinnityksessään.

Se että lähtisi näin talviaikaan kylmässä säässä tekemään säätöajoja saa kyllä talviajosäädöt kohdalleen mutta kun moottorin lämpötila ei nouse riittävästi niin varsinainen säätöalue jää kokematta.
Lämpötila kun määrittelee lambdan toiminnan lisäksi rikastukset. Kun rikastus päällä ajetaan koko ajan niin eihän siinä tule selvyyttä mistään.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #447 : Joulukuu 10, 2016, 21:49:20 ip »
Kaveri kyseli eri ecuista ja niiden käytettävyydestä projektissaan. GuzziDiag -koodaaja vastaili tähän tapaan:

P8 ja 16M ecut jättäisin pois. 5AM ecussa on muutamia ohjelmistotoimintoja enemmän, esim. vääntömomentin säätö. Se on nopeampi, tarjoaa enemmän taulukoita, mutta… se on kertakäyttöartikkeli, ei korjattavissa. Ja jos se on kädessä, pitäisi ympäri kiertävä reuna tiivistää lakalla tai silikonilla, koska kapillaari-ilmiön vaikutuksesta tapahtuu sisällä helposti kosteusvaurioita. Maadoituksen kanssa on myös usein kontaktiongelmia.
Vakaampia ja edullisempia ovat 15 -sarjalaiset. 15RC:ssä on hieman enemmän diagnoosimahdollisuuksia.
Ne todella tärkeät kartat ovat kaikkien kohdalla tiedossa ja niitä voidaan säätää. Tuntoelimet ovat kaikkien kohdalla samanlaiset. 5AM tapauksessa tulee lisäksi vielä tyhjäkäynnin säätäjä (stepper), joka ei ole ihan yksioikoinen tapaus.
Jos katsotaan ecuihin liitettyjä moottoreita… 15RC moottoreista viimeiset Cali EV:t ovat erittäin luotettavia ja stabiileja. Tehoa on toki enemmän uusimmissa 5AM ecuun liitetyissä moottoreissa.
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #448 : Joulukuu 11, 2016, 11:20:02 ap »
Samaa mieltä. 15M on kotiasentajan ja -säätäjän kannalta helpoin. 15RC:kin menettelee hyvin ja niille jotka haluavat ehdottomasti lambdasäädön niin oikein muita vaihtoehtoja ei ole. Laajakaistalambdan voi laittaa molempiin tapauksiin mutta vain jälkimmäinen osaa hyödyntää simuloitua kapeakaistasignaalia.
15RC muuttuu asetuksia muuttamalla ei-lambdasäätöiseksi joten toiminta on silloin sama kuin 15M tapauksessa.

Jospa jostain kolaripyörästä saisi perattua 15x keskusyksikön ja kaikki siihen kuuluvat anturoinnit. Ilman lämpötila, sylinterinpään lämpötila, ilmanpaineanturi, kampiakselin asentoanturi, kaasuläpän asentoanturi ja mielellään vielä läppärungotkin suuttimineen sekä sytytyspuolat niin voisi muuttaa vanhan kaasutinkoneen digitaaliseksi. Samalla tulisi hoidettua ruiskutuksen lisäksi sytytys.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #449 : Joulukuu 11, 2016, 12:21:57 ip »
Eikös tuo P8 olekin jotain 80-luvun puolenvälin tekniikkaa ja 16 90-luvun alun? Eli ei kai niiltä voi liikoja odottaakaan. Tehty varmaan molemmat riittää-kunhan-toimii-periaatteella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.