Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288312 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #420 : Marraskuu 10, 2016, 17:11:18 ip »
Oireet alkoi toissakesänä : saattoi sammua satunnaisesti risteyksiin hiljentäessä -silloin ei vielä nykinyt häiritsevästi. Tänä vuonna sitten mukaan tuli  sammumisien lisäksi nykiminen mikä parhaiten tuntuu siinä tunnetun 3000 rpm kohdalla mutta myös muillakin kierroksilla. Tyhjäkäyntiä käy kuin diesel. Imuvuotoa ei ole löytynyt , suihkuteltu käydessä bräkleeniä ja tohosta kaasua samalla väännellen kumikurkkuja/läppärunkojen akseleita. Ei muutosta käyntiin. Ajettu PC irti ja kytkettynä  , ei muutosta (nykimiseen) Releitä vaihdeltu ja kosketukset tarkastettu , polttoainesuodin vaihdettu , tappokytkin ohitettu , tulpat/johdot uusittu , uusi tps ja pyörintäanturi , puristus paineet ok , tarkastettu tps/venttiili/imu säädöt useamman kerran -koko ajan säädöt olleet ok . Tässä vaiheessa epäilys liian laihasta seoksesta vei pyörän Makelle piikkiöön siinä uskossa että diagnostiikka laitteilla vika löytyy. -->todettu olevan liian laihalla. Mikä aiheuttanut muutoksen?? Tällöin todettu ecusta ettei CO-säädön tallennus onnistu. Reissulla laitettiin uusi jakoketju. Tuli Heinäkuu ja vika siis edelleen päällä , pyörä nyt HuoltoKaksikolle jämsään missä myös todettu olevan liian laihalla. Koska pyörässä on ollut powercommander ajettiin sen kartta uusiksi. Tuli paremmaksi muttei toimi niinkuin ennen oireiden alkamista vieläkään.. nyt sitten syyskuulla ,- Mandellon matka LM IV:llä ja sitten tutkimus (ajo) kelit loppui talven tuloon.

Kymmenen vuotta nyt tämän laitteen kanssa pelannut ja tähän asti toiminut ok. Alkuperäinen TPS oli tehtaan jäljiltä 0 astetta 280mV eikä kyllä toiminut 150mV arvolla lainkaan. Nyt uusi laitettu 157mV mikä osaltaan selittää ainakin sen että PC:n karttaa piti muuttaa.

Läppärungot on kyllä mielestäni väljät muttei ainakaan ilmavuotoja ole löytynyt , tarkoitus talvella purkaa ja tutkia kumminkin tarkemmin.

Guzzidiagia ei ole -eikä riittävää taitoa ko hommiin + mac koneena

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #421 : Marraskuu 10, 2016, 22:30:06 ip »
Lainaus
Guzzidiagia ei ole -eikä riittävää taitoa ko hommiin + mac koneena
Ensimmäinen asia on että hankit riittävän taidon. Koulutustakin voidaan suorittaa. Toinen asia, eli Mac, on jo ratkaistu. GuzziDiag toimii siinä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #422 : Marraskuu 10, 2016, 22:46:36 ip »
Hyvä tavaton miten paljon on jo tehty ja vaihdettu…  Jos on mitattu että on laihalla ja tps toimii ja perussäädöt ovat kohdallaan, eikö sitten pitäisi vaan karttoja muokata kunnes ei ole laihalla?  Tuo että tps on ollut aina tähän asti normaalista poikkeavassa perussäädössä (asennossa joka kertoo eculle että kaasu on enemmän auki kun on oikeasti) viitaisi mielestäni siihen, että kartoissa tai ecussa on ollut jotain outoa aina?

2003 V11 kat -malleissa on käytetty uudestaan ohjelmoituja alun perin viallisia Calin ecuja, uusi tarra päällä. Näistä kirjoitti yksi omistaja, että hänen V11 Guzzissaan oli uutena tällainen ecu, uudelleen tarroitettu Cali ecu.  Se oli vaihdettu myyjän toimesta jonka jälkeen ajettavuus parani. Mutta jos tässä ei ole kattia, ei liene sitä vaaraa, että on alun perin viallinen "vanha Cali -ecu". Omassa -02 mallisessa on "IAW15M.C5" (alkuperäinen ohjelmisto on ollut 61600.537.01).

Ruiskutuksen osalta samaa lopputulosta (lisää syöttöä) on ymmärtääkseni tehty jo PC:llä säätämällä.  Olisi pitänyt silläkin korjautua?  Jos CO -arvo ei tallennu, se viittaisi tosiaan ecu -ongelmaan?  Kun ecu on niin helpossa paikassa niin äkkiähän se olisi kokeiltu, toisella.


Edit 22:52 - sotkin Calin ja V11... tarkistin sen Saksan tekstin ja muokkasin yllä olevaa. Vialliset olivat alun perin Caleissa, kat malleissa.  Menivät tehtaalle takaisin, käytettiin V11 kat -malleissa uudelleen ohjelmoituina ja -tarroitettuina.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #423 : Marraskuu 10, 2016, 22:53:44 ip »
Tuota CO-arvon asettamista pitäisi kokeilla GD:llä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun homma onnistuu GD:llä paremmin kuin PADS:illa tai sillä toisella systeemillä. Mikäsenniminytolikaan?

Mutta odotellaan mikä saadaan ECUN koko nimeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #424 : Marraskuu 10, 2016, 23:05:17 ip »
Ja tuossa on lambdaohjaus, niin olisiko helpointa vaan jonkun auttaa sen kytkemisessä pois. Sitten vaan korjaa sillä Pc:llä kartta kohdalleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #425 : Marraskuu 10, 2016, 23:13:29 ip »
Ja tuossa on lambdaohjaus, niin olisiko helpointa vaan jonkun auttaa sen kytkemisessä pois. Sitten vaan korjaa sillä Pc:llä kartta kohdalleen.
Lambdan kytkeminen GD:llä on seuraavanlainen prosessi: tehdään Readerilla varmuuskopio tietokoneelle ja sen kopio avataan TunerProlla jonka taulussa klikataan Lambda on/off -kohtaa kerran. Tallennetaan muutos ja syötetään muutettu moottorinohjaustiedosto Writerilla ECUun. Aikaa siinä menee noin puolesta tunnista kolmeen varttiin kun rauhassa tekee.

PC:n karttojen muokkaamisesta ei minulla ole lähempää tietoa kun en ole tarvinnut.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #426 : Marraskuu 10, 2016, 23:18:21 ip »
15M = ei lambdaa.  15RC = lambda.  Ymmärsin, että tässä on 15M, vanha kunnon katiton peli - jonka ei tulisi yskiä.  Tulee vaan mustaa sauhua (kun kiihdyttää) ja valkoista (kun sutii) ;).
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #427 : Marraskuu 10, 2016, 23:23:24 ip »
Tuossa vaan yllä juttelit kat-mallista, niin siitä ajattelin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #428 : Marraskuu 11, 2016, 11:28:46 ap »
Ketjusta voi päätellä että ECU:a tässä ollaan viimeisenä epäilemässä ja vaihtamassa..
ECU on tarroitettu tekstillä: LeMans V11 XX09 2002 , tarran alla lukee:IAW 1 15M.C5 08602 12V= 61600.537.01  501604710600 M.GUZZI V11 SPORT

Väljän läppäakselin heilutus ei vaikuta tyhjäkäyntiin -ajossa hankala kokeilla , mutta tämän resonointia silti itsekin pidän mahdollisena. Piti vielä tutkia syksyllä asiaa , mutta ei kerinnyt.
Seosmittari tuli jo ostettua tämän asian tutkimiseen. Olipa muuten hyvä ostos: kaasutin pyörät LM IV ja Suzuki DR 650 saatu hyvään iskuun. Analogia ajan päälläkin varustettu sai säädöt kohdalleen :o

Tässä vaiheessa alkaa olla jo hiukan turhautunutkin: kaasutin pyörään ei voi tulla näin kalliisti/vaikeasti löytyvää vikaa , mikä vielä vaatii koodaamisen opetteluakin (GD) vain sen takia että voi (joutuu) itse korjaamaan äärimmäisen epätodennäköistä vikaa. Menihän siinä 14 vuotta ilman ko. oireita.

ECUn testaaminen toisessa pyörässä -tai pyörästä jäi myös kokeilematta talven yllättäessä.

Digitaalinen käyntihäiriö on muuten paljon terävämpää/ärsyttävämpää kuin mitä kaasutin laitteilla saisi mitenkään aikaiseksi..

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #429 : Marraskuu 11, 2016, 11:52:14 ap »
Olikos seisontajalan anturi ruksattu tutkittujen listalta? Sen epämääräinen toiminta vie kyllä järjen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #430 : Marraskuu 11, 2016, 12:16:25 ip »
Kieltämättä analogialaitteiden häiriöt ovat erilaisia ilmenemismuodoiltaan verrattuna digitaalisen järjestelmään. Mutta kyllä nekin joskus ovat pääkarvoitusta harventaneet.
Lainaus
ECU on tarroitettu tekstillä: LeMans V11 XX09 2002 , tarran alla lukee:IAW 1 15M.C5 08602 12V= 61600.537.01  501604710600 M.GUZZI V11 SPORT
Vaikuttaa uskottavalta. Täyden varmuuden asiasta (noiden jälkimmäisten numerosarjojen osalta) saa vasta kun on ottanut GD:llä yhteyden ECUuun. Sieltä sisältä löytyy totuus. Mutta se ei ole oleellista nyt.
Lainaus
Väljän läppäakselin heilutus ei vaikuta tyhjäkäyntiin -ajossa hankala kokeilla
Tyhjäkäyntiin on oma ilmakanavansa. Siksi ei vaikuta.
Sieltä on siis löytynyt tämänkaltainen vika eli akseli on väljä laakeroinnissaan?
Josko kokeileminen varmasti ehyellä läppärungolla tulisi kyseeseen?
Lainaus
Seosmittari tuli jo ostettua tämän asian tutkimiseen. Olipa muuten hyvä ostos:
Sama vaikutus omien pyörien osalla: laajakaistalambdalla ryhtyi homma hoitumaan ripeästi oli järjestelmä mikä hyvänsä.
Tällä hetkellä työn alla olevassa projektissa on neljä kapeakaistaista lambdaa ja yksi laajakaistainen. Näin saadaan tehtyä tarkka balanssi neljän eri palotilan osalta.
Lainaus
vaatii koodaamisen opetteluakin (GD) vain sen takia että voi (joutuu) itse korjaamaan äärimmäisen epätodennäköistä vikaa.
Kyse ei ole koodaamisesta vaan olemassa olevien numeraalia arvojen lievästä muuttamisesta selkeällä tietokoneohjelmalla. Muuttaminen onnistuu myös suoraan "3D-kartalta raahamalla hiirellä kartan pisteitä uuteen paikkaan, Asia joka ei maksa kuin liitäntäkaapelien hankkimisen tai lainaamisen. Vaikuttaa kuitenkin siltä että koodaamista ei välttämättä tarvita vaan selkeän mekaanisen vian poistamista. Tietenkin sillä oletuksella että läppäakselissa tai -akseleissa ilmenee välystä. Itselläkin on erilaisia ehyitä läppärunkoja mutta ei juuri kyseistä mallia. Lainaisin kyllä jos olisi.

Läppäakselin välyksestä: mitään laakeria ei kyseisessä läppärunkotyypissä ole jos ei porattua reikää sellaiseksi lasketa. Eikä minkäänlaista tiivistettä. Laakerin kohdalla on suuri paine-ero jonka vaikutus on ulkoa sisään päin. Ilman liike imee mukaansa epäpuhtauksia jotka jäävät akselille polttoainejäämien kanssa "hiomatahnaksi". Akselin pyöriessä sekä akseli että sen reikä läppärungossa kuluu. Akseliin syntyy alakierroksilla vapinaa joka myös kuluttaa kohdetta.

Lisäksi kulunut akseli/reikä päästää ilmaa ohi kaasuläpän ja heikentää seoksen muodostusta.
Ja vielä mahdollinen vapina syö TPS:n vastuspinnan ajan kanssa heikoksi toiminnaltaan tai syntyy epämääräistä signaalia.
Uskoisin että tarkkuuskoneistamo "läppävian" hoitaa tekemällä laakerointikohtaan holkituksen ja uuden läppäakselin tarvittaessa.

Missä päin maata kvlm majailee?



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #431 : Marraskuu 11, 2016, 12:49:36 ip »
Kieltämättä analogialaitteiden häiriöt ovat erilaisia ilmenemismuodoiltaan verrattuna digitaalisen järjestelmään. Mutta kyllä nekin joskus ovat pääkarvoitusta harventaneet.
Lainaus
ECU on tarroitettu tekstillä: LeMans V11 XX09 2002 , tarran alla lukee:IAW 1 15M.C5 08602 12V= 61600.537.01  501604710600 M.GUZZI V11 SPORT
Vaikuttaa uskottavalta. Täyden varmuuden asiasta (noiden jälkimmäisten numerosarjojen osalta) saa vasta kun on ottanut GD:llä yhteyden ECUuun. Sieltä sisältä löytyy totuus. Mutta se ei ole oleellista nyt.
Lainaus
Väljän läppäakselin heilutus ei vaikuta tyhjäkäyntiin -ajossa hankala kokeilla
Tyhjäkäyntiin on oma ilmakanavansa. Siksi ei vaikuta.
Sieltä on siis löytynyt tämänkaltainen vika eli akseli on väljä laakeroinnissaan?
Josko kokeileminen varmasti ehyellä läppärungolla tulisi kyseeseen?

Vaikuttaa kyllä. Sekä pienenä puksutuksena ja nestepatsaasta katsoen. Omasta akseli on vain suht kevyesti väljä, mutta näkyy nesteen liikahteluna, kun akselin päästä heiluttaa. Myös kevyt vivahde-ero käynnissä on korvin kuultava. Tämä toki voi olla riittävästi ajetun TPS:nkin oireilua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #432 : Marraskuu 11, 2016, 13:02:16 ip »
Kyllä sieltä pitäisi tiivisteet löytyä:http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=13643&hl=%20throttle%20%20body%20%20seal
..jotkut ainakin vaihtaneet..
Yamaha osa 256-14997-00

Tämä on talvella tarkoitus tutkia..

Sivujalka/kytkin anturit uusittu.

No, kyllä sen ymmärrän ettei koodaamista tarvita -tässä vaan omia turhautumisen paineita lasketaan liioittelun avulla ulos :-\

Missä päin maata kvlm majailee?
Tässä Veltin naapurina edelleen , MM käynytkin joskus ;)

-KG-


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #433 : Marraskuu 11, 2016, 13:10:44 ip »
Eipä näistä nimimerkeistä tiedä.
Olenpa käynyt montakin kertaa.
Jos tässä olisi kulkua sinnepäin niin katsottaisiin mun vehkeillä.
Minkäslaiset vehkeet, siis tietokonejärjestelmät, on nykyään Kaksikossa?
Pääsevätkö muokkaamaan ECUa vai vain PC:tä?

Jos tuossa läppärungossa on tiiviste niin sekin uutuuttaan voi rauhoittaa tilannetta jos vaihtaisi.

Olen niillä kylillä viikon päästä lauantaina ja sunnuntaina.
Sitä sitten en tiedä että pääsenkö tontillesi käymään.
Palataan asiaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #434 : Marraskuu 11, 2016, 21:40:54 ip »
Jos MM ja kvlm tapaatte; laitoin eilen YV:n kvlm:lle.
V11 - it defines you.