Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288177 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #405 : Marraskuu 07, 2016, 10:03:52 ap »
Tämä juuri on se mitä metsästän. Kiinnostaisi, millainen lutikka alkuperäisen Mapin tilalle pitäisi laittaa. Mullahan on tuossa se vanhan mallin säädin, eli siinä tankin etupuolella, ulkona. Megassahan on kortille asennettava anturi, jossa on paineilmaletkun paikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #406 : Marraskuu 07, 2016, 10:32:28 ap »
Tämä juuri on se mitä metsästän. Kiinnostaisi, millainen lutikka alkuperäisen Mapin tilalle pitäisi laittaa.
Pitäisi siis tietää mikä on nykyisen map-anturin käyrä ja valita liki vastaavan käyrän omaava mutta laajemmalla skaalalla oleva map. Niitä Megan mappeja saa erikseen ostaa ja laittaa minne lystää. Toisaalta 15M:n kyseistä taulukkoa voi muokata mille anturin käyrälle tahansa. (käyrä taitaa kuitenkin olla lineaarinen eli suora viiva mikä helpottaa lukujen kanssa)

Paineen nosto on sitten oma lajinsa ja edellyttää paineenkestäviä osia. Läppärunkojen kumikurkut eivät kestä painetta edes puoleen baariin saakka. Suuttimien max aukioloaikakin saattaa tulla vastaan. Ruiskutuspaineen nosto kompensoi tätä.
Läppärungot kannattaa kääntää niin päin että TPS on yläpuolella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #407 : Marraskuu 07, 2016, 10:35:08 ap »
Mekaniikka ei ole ongelma, tuo moottorinohjaus kiinnostaa enemmän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #408 : Marraskuu 07, 2016, 11:00:23 ap »
Tässä on joitain antureita. Mukana myös map: http://www.autotune.fi/kategoria/27/anturit
Lisää: http://www.protoparts.fi/catalog/index.php?cPath=16&osCsid=fb6eb3f250170c892a14d76e42b54025
Ulkomailta varmasti löytää enemmän erilaisia.

Valitsisin sellaisen jossa liitinpinnimäärä sama kuin alkuperäisessä ja kokeilisin ensin ihan vakiokäytössä. Ei liene kallis kokeilu.
Asia on sitten erikseen miten moottorinohjaus reagoi sitten aikanaan siihen että tuleekin laajemmalla skaalalla (Paineen nousu yli vallitsevan paineen.) lukemia kuin vakiona. Riittääkö "raudassa" kompetenssia.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #409 : Marraskuu 07, 2016, 22:49:14 ip »
Jos koetan jotenkin vetää yhteen Meinolfin tekstiä eiliseltä (15M/15RC karttojen yhteensopivuudesta):
"
15M/RC -ecujen suhteellisen yksinkertaiset *.BIN -tiedostot sisältävät suuren määrän säätömahdollisuuksia, jotka vaikeuttavat yksittäisten taulukoiden / taulukon arvojen siirtämiseen sellaisenaan taulukosta toiseen. Jokainen ruiskutusajan määritykseen vaikuttavista asioista on huomioitava.  Nämä on vielä kerrottava erilaisilla käyttöolosuhteilla ja niiden vaikutuksella sytytyshetkeen.
"
Tuo nyt on kohtuullisen laveasti sanottu mutta ajattelin sitä ihmetellä, että jos vain yhden asian muuttamista ("vääristämistä" todellisesta) halutun vaikutuksen saavuttamiseksi (tässä: ilmanpaineanturin kertoma painearvo) mietitään - lopputulokseen vaikuttaa kuitenkin hyvin monta muuttujaa (edellisen sivun "kaava" siitä miten monet asiat vaikuttavat). Ilmeisesti kaksi karttaa menee kuitenkin yli kaiken muun vaikutuksensa merkittävyydessä: ruiskutusaika + sytytyshetki?

Kysyin sitä Acceleration Map -asiaa 15M ecun kohdalla. Voisin kuvitella että sillä voi vaikuttaa merkittävästi siihen, miten "mukavaa" ajaminen on. Mitä tapahtuu kun kääntää kahvaa...  Mutta ei tämäkään asia tunnu kovin yksinkertaiselta.
"
15M ecun Acceleration map on nyt perusteiltaan selvitetty. Acceleration map -taulukon arvot lisätään (tps liikkuu aukipäin) tai vähennetään (tps liikkuu kiinni päin) Fuel Map:in kulloistenkin solujen arvoihin. Lisäksi arvellaan, että asiaan vaikuttavat myös muut taulukot tai skalaarit, erityisesti moottorin lämpötila tai kierrosluku, asiaan vaikuttanee vielä ehkä myös aikavakio.  Käytännössä Acceleration Map -taulukkoa voi säätää yrityksen ja erehdyksen keinoin (laajakaistalambdamittaus).
"
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #410 : Marraskuu 08, 2016, 06:56:16 ap »
Siis sehän sanotaan manuaalissakin, että aika vaikuttaa tuohon rikastukseen. On merkitystä kahvan kierron pituudella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #411 : Marraskuu 08, 2016, 11:09:19 ap »
Kaasukahvasta saadaan aina kaksi muuttuvaa suuretta. Kiertoliikkeen määrä ja kiertoliikkeen nopeus. Jälkimmäistä nimetään joissain yhteyksissä alfa-kulmaksi joka on millisekuntia/aste joka siis vaikuttaa kiertoliikkeen määrän kanssa kaasuläppään. Koska kaasuläppä on sellainen kuin se on eli erittäin epälineaarinen toiminnassaan alfa-kulmaa painotetaan voimakkaasti kaasuläpän alkupään aukeamaan eli pienille kulma-arvoille.

Käytännössä alfa-kulmamuutosnopeus on tieto kiihdytysrikastukselle. Mitä suurempi muutosnopeus sitä suurempi rikastus. Toisinpäin: jos kierretään kaasukahvaa oikein hitaasti ei rikastusta edes tapahdu. On olemassa myös moottorijarrutusrikastus mutta ei puututa nyt siihen.

Kaasukahvan liikenopeus ja liikematka yhdessä muodostavat polttoaineen annostelun. Mutta jos kaasuläppä avataan nopeasti eli alfakulma-nopeus on suuri ei kiihdytysrikastusta välttämättä tapahdu kovin paljoa jos on jyrkkä ylämäki tai iso vaihde päällä. Silloin moottorin kierroslukutieto pienentää syöttöä niin että rikastus pienenee sille tasolle kun on tarpeen eikä moottori saa tarpeettomasti polttoainetta. Lisäksi tulee ilman tiheyskerroin, lämpötilakerroin ja lambdan tarjoama vertailuarvo. Sytytys muokkaantuu siinä ohessa sille varattujen parametrien mukaan.

Edellä oleva pätee niihin pyöriin joissa kaasuläppää käytetään vaijerilla suoraan kaasukahvalta. Sähköisen kaasukahvan tapauksessa toiminto on erilainen.

Karttoja siis lasketaan yhteen, vähennetään toisistaan, kerrotaan kertoimilla (jotka voivat olla lisääviä tai vähentäviä) ja joissain tapauksissa jokin toiminto on sammuksissa tietyssä ajotilassa.

Valitettavasti tietoni eivät ole aivan ajantasaisia mutta periaate on näin. Itse opiskelin asiaa viimeksi noin kymmenen vuotta sitten. Silloin aloitin moottoripyörän ruiskutuksen ja sytytyksen ohjelmoinnin tyhjistä tauluista joita oli noin 20 kpl joihin useimpiin piti "keksiä" sopivat arvot. Lambdanäyttö on hyvä opas.

Homma on yksinkertaisempi kuin näyttää. Perusarvot kun saa kuntoon niin moottori käy. Sen jälkeinen hienosäätö on tärkeää polttoainetalouden ja tehon kannalta. Arvojen muuttaminen karttoihin on helppoa mutta muuttamiselle pitää olla perustelu.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #412 : Marraskuu 09, 2016, 15:45:58 ip »
..on ilmeisesti pakko puuttua..
V11 paha nykiminen tasa/pintakaasulla , ei mitään vika koodeja näkyvillä. TPS ja asentoanturi , nokkaketju , kytkin ja sivujalan kytkimet uusittu -oikeastaan vain puolat ja ECU vaihtamatta. Moottorin lämpöanturi irti ajaessa tuntui toimivan hieman paremmin?  Ecusta löytynyt sellainen vika CO- säädöstä että antaa muuttaa mutta tallentaessa palaa aina arvoon 0

Maailmalla kun olisi Ducatin M15 ecuja paremmin saatavana ja vielä halvemmallakin , ilmeisesti rauta on samaa l. vaatisi vain kartan vaihdon. Onko kokemusta asiasta?

15RC ecu ilmeisesti myös toimisi (lambda irtisanottuna)?

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #413 : Marraskuu 09, 2016, 17:01:49 ip »
Oletko koittanut kääntää kaasunasentopotentiometriä vasten kiertosuuntaansa muutaman kymmenen millivolttia? Muuttuuko meininki?
Onko kaasuläpän akselissa välystä? Kulunut läppärunko konstailee tuolla tavalla.

Co-säätöön en osaa sanoa miksei asetettu arvo jää päälle vai onko itse GD:n kyseisen kohdan säätöohjeessa jotain epäselvää käytön suhteen?

Vahva oletukseni on että 15M on 15M riippumatta pyörämerkistä.
Olen kerran vaihtanut 15RC:n tilalle 15M:n. Toimii hyvin. Guzzista Guzziin.
Toisin päin en ole kokeillut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #414 : Marraskuu 09, 2016, 20:11:35 ip »
Tuskin on eri rasia. Kytkentä voi olla eri? Tuskin sekään. Joillain japsimerkeillä on esim keskenään sama ohjainlaite, mutta kytkentä liittimessä kiusallaan eri järjestyksessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #415 : Marraskuu 09, 2016, 20:58:19 ip »
Nykiminen tasakaasullahan on ”se” juttu. Vaivaa turhan usein. Minulla aikanaan Cali Stonessa (15RC + lambda) 3000 kohdalla. V11 kohdalla (15M) ei, mutta siihen tuli pienellä kaasulla lämpimänä nykiminen vääntönokan mukana (koska kartat on tehty vakionokalle).  Ajossa menee kuin enkeli, mitä nyt vääntöä ja tehoa toivoisi aina olevan enemmän... Jos toimii moottorin lämpöanturi irti paremmin, se todistaa että rikkaalla toimii paremmin. Olen ymmärtänyt, että tuo tasakaasunykiminen = liian laiha seos.  Mutta eihän tuon ilmiön pitäisi tulla omineen, jos sitä ei ole ennen ollut? CO säädöstä (vain 15M) muistan sen, että yllättävän mutkikasta on, GuzziDiag -ohjeita on kyettävä noudattamaan täydellisesti välillä ”A-Ö”, että tieto tallentuu, kaikkine virta on/off -juttuineen ja oliko niin että moottorin lämpötilan on oltava yli minimin yms.. Olen siinä käsityksessä että Ducatin 15M ecua voi käyttää. Nykyisin on olemassa ”eeprom tool” -ohjelma (IAW15xEEPROM Tool), jolla kirjoitetaan/luetaan sellaiset tiedot, mitä normaali ”Writer” ei kirjoita koskaan yli.  Siellä on juuri näitä valmistajakohtaisia tietoja ja muistissa pysyviä tietoja (CO -arvo, lambdallisien versioiden itsemukautuvia arvoja jne.). Oman 15M ecun tiedot voi siis lukea kaikki ja siirtää Ducati 15M ecuun. 15RC kartat ovat täysin erilaiset arvoiltaan kuin 15M kartat.  Jos ottaa 15RC -ecun ja laittaa sen ”lambda off” -tilaan, sitä voi käyttää mutta sitten olisi oltava myös hyvät 15RC kartat.  Omia vanhoja 15M -karttojen solujen arvoja ei voi syöttää 15RC ecuun ”copy paste” -menetelmällä. Käytännössä toki onnistuu, mutta juuri luin saksalaisen V11 kuskin kommentin siitä että hän kokeili mutta moottori käy täysin puuta heinää sen jälkeen.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #416 : Marraskuu 09, 2016, 21:18:09 ip »
Onko imupuolen mekaaniset viat poissuljettu? Imukurkkujen kunto ja tiiveys? Kaasuläppäakselin tiiveys? Jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #417 : Marraskuu 09, 2016, 22:01:04 ip »
Tunturi TT:n esitykset ovat asiaa. Ympäristön kunnon tarkastus ja mahdollinen kunnostus. Piilevät kaasuläppien ja imuventtiilin välillä olevat ilmavuodot eivät ole harvinainen vika.
Kaasuläppäakselin välys aiheuttaa kaasunasentopotentiometrissä liikettä joka ei ole kiertoliike vaan ehkä parhaiten voisi kuvata vapinaksi. Silloin signaali jää epäselväksi. Mutta jos läppäakseli on välyksetön niin voi jatkaa seuraavilla toimenpiteillä joilla voi havainnoida mitä tapahtuu kun seosta muutetaan ihan oikeasti.

ECU:n vikaa epäilisin kaikista viimeksi.

TPS:n eli potentiometrin kääntö vasten liikesuuntaansa aiheuttaa välittömän seoksen rikastumisen. Paljon ei tarvitse kääntää. Voi löysätä TPS:n ruuvit ja kääntää sitä moottorin käydessä hieman ja katsoa miten käy: toiseen suuntaan eli kaasuläpän aukeamisen suuntaan kääntäminen sammuttaa koneen ja toiseen suuntaan rikastaa seosta pienelläkin käännöllä runsaasti. Perusasetuksen voi laittaa kohdalleen yleismittarilla.

Kun nyt nämäkin asiat tekee niin tiedetään taas vähän lisää. Ongelma on aivan tyypillinen niillä pyörillä jotka on otettu käyttöön ennen kuin bensiiniin lisättiin bio-osuus. Se pieni energiatilavuuden lasku toi muutenkin laihalla käyviin moottoreihin ongelmia käyntiin.

Jos ei halua käännellä TPS:ää voi toimenpiteen tehdä myös ruiskutuskarttaan: laitetaan kyseiselle toiminta-alueelle lisää syöttöä.
Voinet laittaa tännekin kuvakaappauksen ruiskutuskartasta niin voimme analysoida asiaa. Mielellään myös 3D-kartta siinä asennossa jossa näkyy kierroslukualueen alapää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #418 : Marraskuu 09, 2016, 22:24:46 ip »
Sen läppäakselin välyksen löytää siten, että laittaa mopon puksuttelemaan ja koettaa sormella tps:n puoleisen läppäakselin päätä. Sitä kun vähän "herkuttaa" ja jos käynti muuttuu, on akseli väljä reikäänsä ja/tai tps kulunut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #419 : Marraskuu 09, 2016, 22:36:48 ip »
Akselin välys aiheuttaa TPS:n epämääräisen liikkeen lisäksi ilmavuotoa joka laihentaa seosta hiukan.

Jos jollakulla olisi väljäksi havaittu läppärunko tai kaksi ylimääräisenä niin voisin kokeilla akselireikien koneistamista ja holkittamista alkuperäismittaan. Läppärunkoja olen tehnyt itselle alkaen umpimetallista mutta en vielä korjannut kuluneita.