Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 288170 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #390 : Heinäkuu 04, 2016, 14:34:07 ip »
En sitten muuttanutkaan CO-arvoja, kun tuntuu tuo vääntö olevan kohdillaan ja nyt voi kylänraitille pudottaa isommalla vaihteella ja ajaa pörpöttää nykimättä 2000-2500 rpm. Maantiellä mylly kehrää pehmeästi 3500-4000 välillä mikä kattaakin välin 85-120 kmh, ja jos kahvaa kääntää enemmän, on kiihtyvyys kohdallaan ;D. Lähtee kuin sukupuolitauti pääkaupunkimme vanhasta kaupunginosasta!!!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #391 : Elokuu 07, 2016, 00:55:32 ap »
Carc -mallien 5AM ecu tuntuisi olevan poikkeus säännössä, että niitä voi ehkä myös korjata, jos tarpeen.  Jo pelkkä avaaminen aiheuttaa todennäköisesti korjaamattomat vahingot.

http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #392 : Elokuu 13, 2016, 20:30:10 ip »
Gabro Racing on italialainen yhden miehen firma, joka on globaalisti erittäin arvostettu Aprilia -puolella.  Pitää dynoaan Vallelungan radalla usein ja tarjoaa Aprilia viritys/kilpailuinsinööripalvelujensa lisäksi dynopalveluja useille merkeille. Gab itse ajautui moottoripyörien pariin aikanaan Moto-Guzzin puikoissa, ensimmäinen oli V50 Monza, viimeinen Daytona RS. https://it-it.facebook.com/gabroracingteam/

Tässä pari nostoa noilta Facebook -sivuilta:

"Griso 8V, Termignoni. Karttojen optimointi dynossa.  Enemmän vääntöä kaikkialla, tasaisempi kaasuunvastaavuus."

"Breva 750, 44 hv.  Pelkästään lambda off ja CO säätö ettei käynyt laihalla."
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #393 : Marraskuu 05, 2016, 23:09:07 ip »
Aina välillä olen laittanut ystävämme Meinolfin Reverse Engineering alustasta kuvia. Ei taida olla minkään muun ecun sielunelämästä niin paljon tietoa kun 15M ecusta. Toiset ne jaksaa :).
"
15M ecu  ”Reverse Engineering” -alusta on kehittynyt versiosta MK-I versioon MK-V.  Ensimmäiseen versioon nähden ovat tulleet lisänä jo sytytyspuolat ja sytytystulpat, polttoainesuuttimet on integroitu, toiminnallinen ”polttoainepumppu” löysi paikkansa, shuntit antavat mahdollisuuden mitata suuttimille menevän virran, sytytyspuolia mitataan oskilloskoopilla, tappokytkin on lisätty.
Talven varalle on lisätty lainaan saatu 15RC ecu.  Ainoa ero pistokkeen pinneissä 15RC ecuun nähden ovat pinnit 2 ja 8, joihin tulee lambda-anturin johdot, joka on myös ”rakennettu”.  Tarkoitus on kaivaa esille toimintoja, jotka ovat vielä tuntemattomia.
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #394 : Marraskuu 05, 2016, 23:30:16 ip »
Minulla on tiedossa yksi vialliseksi epäilty 15RC mutta ei alustaa (eli kokonaista moottoripyörää kaikkine asiaan liittyvine toimintoineen) testata laitetta perusteellisesti. Meinolfin "vaneri" antaisi testaukseen mitä vankimman pohjan selvitykseen mikä on mahdollinen häiriö kyseisessä laitteessa ja voiko asian tilaan saada muutosta. Olisikohan sillä suunnalla kiinnostusta testaukseen?

Laite liittyy taannoiseen kunnostustoimenpiteeseen: http://www.motomatti.fi/2014/02/kuvia-eraasta-prosessista.html

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #395 : Marraskuu 05, 2016, 23:38:27 ip »
Olihan siitä silloin puhetta. Muistelen että kyllä siellä kiinnostusta oli. Kysellään jos saat sen 15RC:n haltuusi?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #396 : Marraskuu 06, 2016, 10:43:27 ap »
Aina kun tuo vaneri on ollut täällä, olen kysynyt; joko Meinolf simuloinut ilmanpaineanturia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #397 : Marraskuu 06, 2016, 11:38:56 ap »
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko Guzzissa ilmanpaineanturi   ???
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #398 : Marraskuu 06, 2016, 12:14:10 ip »
On boksissa. Haistelee ympäristön ilmanpainetta ja sopeuttaa tällä korkeudenvaihteluihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #399 : Marraskuu 06, 2016, 16:44:45 ip »
Ilman paine ja lämpötila kun mitataan niin saadaan ilman tiheys.
Ilman tiheyden perusteella ECU laskee ilman sisältämään happimäärään sopivan määrän polttoainetta. Käytännössä siis kaksi asiaa tulee kerralla: ilman tiheys sisältää sekä lämpötilan että paineen. Paine voi pysyä vakiona tasamaalla mutta lämpötila ei. Kylmä ilma sisältää enemmän happea ja siten voidaan samaan ilmatiheyteen tarjota enemmän polttoainetta.

Autoissa on tuota samaa systeemiä mutta myös ilmamäärämittari jossa ilmavirrassa heiluvan läpän ohi kulkeva ilma mitataan läpän asennon mukaan. Myös kuumalankaa käytetään ilmamäärän mittaukseen. Siinä ilmakanavassa on vastuslanka johon syötetään virtaa. Lanka kuumenee ja sen ohi kulkeva ilma sitä pyrkii jäähdyttämään. Langan vastus kertoo ohi kulkevan ilman määrän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #400 : Marraskuu 06, 2016, 17:42:21 ip »
Heiluvat läpät jäivät onneksi 80-luvulle. Mekaanisena laitteena enemmän ajettuna todella vikaherkkä. Hiilipinta kului puhki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #401 : Marraskuu 06, 2016, 21:57:58 ip »
Lainaus
simuloinut ilmanpaineanturia
Varmasti, monelta kantilta.  Jos tekee haun, sana "ilmanpaineanturi" tulee esille monta kymmentä kertaa. Kovasti mutkikkaan näköistä asiaa taulukoineen, kaavoineen... Itse en ole seurannut noita keskusteluja suuremmin.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #402 : Marraskuu 06, 2016, 22:01:33 ip »
Olisi kiva tietää mitä ohjain sanoisi, jos ilmanpainetietona syötettäisiin ylipainetta. Kuinka pitkälle pysyisi mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #403 : Marraskuu 06, 2016, 22:05:20 ip »
http://www.v11lemans.com/forums/index.php?s=3b7bf37268c658612305916dace8ca6d&showtopic=19652&hl=
"
I've corrected the trim tables for air pressure & temp and engine temperature. Based on this all fuel maps, acceleration map, main and idle ignition maps, ignition retardation following temp/pressure, cold start map and the like were changed based on the AFRs data logging produced and the target AFRs I'm using.

Comparing BINs is not a straightforward comparison of one map versus another. So many factors influence the actual opening time of an injector, a value in the fuel map is but a starting point.

It goes like: ((Fuel Map value x Fuel map value factor) + (CO trim value x CO trim value factor)) x trim factorairtemp x trim factorenginetemp x trim factorairpressure x trimfactorbatteryvoltage x trim factorn = injection time.
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #404 : Marraskuu 07, 2016, 09:42:53 ap »
Olisi kiva tietää mitä ohjain sanoisi, jos ilmanpainetietona syötettäisiin ylipainetta. Kuinka pitkälle pysyisi mukana.
Ihan lyhyen matkaa ylipaineen puolelle. Anturi (Map-anturi) pitää vaihtaa laajemman skaalan omaavaksi jos haluaa että moottorinohjaus ymmärtää paineellista ilmaa. Samalla paineensäätimelle (vanha malli) pitää laittaa kaasuläpän ja imuventtiilin väliltä paineletku. Tankin sisäiseen paineensäätimeen sitä ei saa joten se pitää vaihtaa ulkokiertoon. Samalla pumppu ja suodatinkin niin on helpompaa operoida.