Tänään ajelin enskertaa ilman db-killeriä ja tankissa 95E10:ä. Isolla kaasulla 3000-4000rpm väli meni ykskaks laihalle.
Mitkäs asiat tässä ovat muutoksia? Jos normaalisti ajetaan E10:llä mutta killeri on hyllytetty ja vasta silloin menee laihalle niin siitä voisi jotain päätellä. Jotain sellaista että juuri tässä tilanteessa laajakaistalambda-anturi mittaa kohonneita happilukemia niin jokin syy tähän täytyy olla. Tekeekö saman kun killeri on paikoillaan? Jos ei tee niin voidaan tehdä ainakin jotain päätelmiä:
- ilman db-killeriä lambda saa jostain ilmaa eikä kerro oikein seostietoa (mahdollista mutta ei kovin todennäköistä, vuoto, takaisinvirtaus)
- vaikka seosta rikastetaan niin se ei pala kokonaan sylinterissä vaan heikentyneestä pakovastuksesta johtuen polttoainetta joutuu pakoputkistoon sopivalla kierrossalueella jossa pakoputkisto resonoi "sopivasti" (lambda näyttää suurta happipitoisuutta siksi että se on kyllästynyt irtobensiinistä tai että polttoaineen palamattomuuden vuoksi jää myös palamatonta happea mukaan) (avainsanoja: overlap, väärä sytytyshetki, palorintamahäiriö)
- jokin moottorinohjauksen tuntematon tai huomioon ottamaton toiminto puuttuu asiaan (yhtään en tiedä mikä se olisi, epätodennäköistä)
Positiiviselta kannalta ajateltuna tuon kierroslukualueen laiha seos tuolla pakoputkella antaisi näin lukujen perusteella mahdollisuuden tehon nostamiseksi kyseisellä alueella ja samalla saavutettaisiin sopiva seossuhde. Pitää myös muistaa että seosta rikastettaessa yleensä myös sytytysennakkoa siirretään aikaisemmalle. Ainakin kyseisen kierroslukualueen suhteen se olisi mahdollista. Eli saada kyseinen polttoaine palamaan halutusti. Nyt se ei ilmeisesti pala?
Siinä pari arveluani lonkalta heitettynä. Saatanpa kesämmällä tutkia samaa asiaa 1100 Brevan suhteen. Itsellä kokolailla samat komponentit käytössä kuin Ikkalalla.