Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287889 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #255 : Huhtikuu 05, 2014, 20:17:41 ip »
Lainaus
kiskoo kivasti ja puhkuu mustaa sauhua
Millä keinoin kartat tuli laitettua ? Kun olet ensimmäinen suomalainen joka käytti GuzziDiagia... muokkasitko kartat itse ja oliko jo dataloggeri käytössä
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #256 : Huhtikuu 05, 2014, 22:05:53 ip »
Lainaus
kiskoo kivasti ja puhkuu mustaa sauhua
Millä keinoin kartat tuli laitettua ? Kun olet ensimmäinen suomalainen joka käytti GuzziDiagia... muokkasitko kartat itse ja oliko jo dataloggeri käytössä

Joku dataloggeri tässä on vissiin kanssa hommattava ...kele. Pian 2000 km tuota seosmittaria seurannu ja tuntuu että perse eellä mennään puuhun....

Selittäkääpä viisaat mulle tämä:
Tänään ajelin enskertaa ilman db-killeriä ja tankissa 95E10:ä. Isolla kaasulla 3000-4000rpm väli meni ykskaks laihalle. Muualla ei mainittavaa muutosta. Kun ko alueelle lisäsi bensaa niin aina vaan laihemmalle meni! Ei ymmärrä.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #257 : Huhtikuu 05, 2014, 22:19:20 ip »
Lainaus
Kun ko alueelle lisäsi bensaa niin aina vaan laihemmalle meni!

Meni lambdan kyllästymispisteen yli! Kun on liian rikasta niin lambda ei enää ymmärrä asiaa ja lähettää äärilaihaa signaalia. Normijuttu...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #258 : Huhtikuu 05, 2014, 22:28:04 ip »
Lainaus
Kun ko alueelle lisäsi bensaa niin aina vaan laihemmalle meni!

Meni lambdan kyllästymispisteen yli! Kun on liian rikasta niin lambda ei enää ymmärrä asiaa ja lähettää äärilaihaa signaalia. Normijuttu...

n. 16 AFR oli mittarissa. Eikös tuon innovaten pitäisi näyttää jotain väliltä 8-22 AFR, noin?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #259 : Huhtikuu 05, 2014, 22:49:10 ip »
Jep. Vastaukseni koskee tavan lambdaa. Ei laajakaistaa. Sorppa.

Aihetta pitää miettiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #260 : Huhtikuu 05, 2014, 23:11:13 ip »
Mikä sulla on mittarina?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #262 : Huhtikuu 06, 2014, 12:44:39 ip »
Lainaus
Tänään ajelin enskertaa ilman db-killeriä ja tankissa 95E10:ä. Isolla kaasulla 3000-4000rpm väli meni ykskaks laihalle.

Mitkäs asiat tässä ovat muutoksia? Jos normaalisti ajetaan E10:llä mutta killeri on hyllytetty ja vasta silloin menee laihalle niin siitä voisi jotain päätellä. Jotain sellaista että juuri tässä tilanteessa laajakaistalambda-anturi mittaa kohonneita happilukemia niin jokin syy tähän täytyy olla. Tekeekö saman kun killeri on paikoillaan? Jos ei tee niin voidaan tehdä ainakin jotain päätelmiä:

- ilman db-killeriä lambda saa jostain ilmaa eikä kerro oikein seostietoa (mahdollista mutta ei kovin todennäköistä, vuoto, takaisinvirtaus)
- vaikka seosta rikastetaan niin se ei pala kokonaan sylinterissä vaan heikentyneestä pakovastuksesta johtuen polttoainetta joutuu pakoputkistoon sopivalla kierrossalueella jossa pakoputkisto resonoi "sopivasti" (lambda näyttää suurta happipitoisuutta siksi että se on kyllästynyt irtobensiinistä tai että polttoaineen palamattomuuden vuoksi jää myös palamatonta happea mukaan) (avainsanoja: overlap, väärä sytytyshetki, palorintamahäiriö)
- jokin moottorinohjauksen tuntematon tai huomioon ottamaton toiminto puuttuu asiaan (yhtään en tiedä mikä se olisi, epätodennäköistä)

Positiiviselta kannalta ajateltuna tuon kierroslukualueen laiha seos tuolla pakoputkella antaisi näin lukujen perusteella mahdollisuuden tehon nostamiseksi kyseisellä alueella ja samalla saavutettaisiin sopiva seossuhde. Pitää myös muistaa että seosta rikastettaessa yleensä myös sytytysennakkoa siirretään aikaisemmalle. Ainakin kyseisen kierroslukualueen suhteen se olisi mahdollista. Eli saada kyseinen polttoaine palamaan halutusti. Nyt se ei ilmeisesti pala?

Siinä pari arveluani lonkalta heitettynä. Saatanpa kesämmällä tutkia samaa asiaa 1100 Brevan suhteen. Itsellä kokolailla samat komponentit käytössä kuin Ikkalalla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #263 : Huhtikuu 06, 2014, 16:18:38 ip »
Se db-killeri sen teki (tai siis sen puuttuminen). Laitoin pötkön takasin ja vot seokset on taas sitä mitä haluan. Ilmeisesti tuo agostinin vaimennin (ja mistralin keskiputki)  virtaa ilman killeriä sen verran hyvin että tarvitaan raakasti lisää bensaa ja sytkäennakkoa. Kun kelit lämpee niin askartelen uudet kartat äänekkäämmälle versiolle. "for racing only"  ;)

En olisi uskonu että tuommonen 10cm putkenpätkä voi noin paljon vaikuttaa mutta uskottava se vaan on että vaikuttaa muuhunkin kun ääneen.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #264 : Huhtikuu 06, 2014, 17:27:26 ip »
Lainaus
Positiiviselta kannalta ajateltuna "for racing only"

Eli tämä ajatus olisi nyt muhimassa....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #265 : Huhtikuu 06, 2014, 17:53:54 ip »
Lainaus
En olisi uskonu että tuommonen 10cm putkenpätkä voi noin paljon vaikuttaa
Oho ???. Tuollaasen liparehen irottaminen vaikuttaa noin paljon? Eikös se ole kohtuullisen tavanomaista että jos "urheilullisella" (mitä tämä sitten Guzzin kohdalla tarkoittaneekaan) siviilipyörällä käy radalla, niin ensin "varikolla" napataan dB -killerit pois. Ja muutenkin, eikös se ole aika yleistä että niitä vekslataan siviilikäytössäkin "mielialan" mukaan? Jos vaikutus on noin suuri, ei kai niihin paranisi puuttua, ellei ole sitten heittää aina kulloiseenkin "hengittävyyteen" optimoitua dataa ecuun samalla sisään. Niitä harrastajia ei taida pilvin pimein olla, joilla tämä mahdollisuus on.

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #266 : Huhtikuu 06, 2014, 17:59:33 ip »
Kyllä se on niin että kova ääni korvaa puuttuvan tehon. Mielialajuttuja.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #267 : Huhtikuu 06, 2014, 18:19:04 ip »
Lainaus
ääni korvaa puuttuvan tehon
Vanhoja jo nähtyjä netistä bongattuja kuvia mutta sopinevat teemaan. Brad the Bikeboy: " I know I’ve said it before, but my Sport 1100 was one of the best sounding bikes I’ve ever ridden." http://www.bikeboy.org/daytonarstune.html
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2015, 21:43:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #268 : Huhtikuu 06, 2014, 19:00:50 ip »
Se db-killeri sen teki (tai siis sen puuttuminen). Laitoin pötkön takasin ja vot seokset on taas sitä mitä haluan. Ilmeisesti tuo agostinin vaimennin (ja mistralin keskiputki)  virtaa ilman killeriä sen verran hyvin että tarvitaan raakasti lisää bensaa ja sytkäennakkoa. Kun kelit lämpee niin askartelen uudet kartat äänekkäämmälle versiolle. "for racing only"  ;)

En olisi uskonu että tuommonen 10cm putkenpätkä voi noin paljon vaikuttaa mutta uskottava se vaan on että vaikuttaa muuhunkin kun ääneen.

Vaikea uskoa että vaikutus olisi noin suuri. Missäs kohtaa se anturi sulla on ?
Ennemminkin vois olla niin että killeri paikallaan putkeen ei synny takaisinvirtausta mutta kun killeriä ei ole niin tietyllä resonanssialueella putkeen imeytyy ilmaa joka sotkee mittauksen.

Jos seos oikeasti menee AFR 16 tienoille niin se kyllä tuntuu jo kulussakin, eli nykii eikä vedä kunnolla.

Eli jos laite tuntui kulkevan normaalisti killerin poiston jälkeen niin veikkaan tuota mittausvirhettä.

- JuhaV








TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #269 : Huhtikuu 06, 2014, 19:21:22 ip »
Mulla on nyt kesän ollut ääniläppä pakoputkessa. Ei ihan hirveätä eroa ole vedossa, oli läppä kiinni tai auki. Yläpää kierrosrekisteristä lähinnä kärsii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.