Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287908 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #240 : Maaliskuu 13, 2014, 19:36:51 ip »
Kyllä sen lambdaohjauksen ( ja tietty itse anturin) poisto on näköjään ensimmäinen toimenpide mikä pitää tehdä jos säätämää ryhtyy ja hyvää  haluaa. Näkee tuosta seosmittarista justiinsa koska ecu alkaa säädellä lambdan mukaan. Ja huomaa sen kyläajossa perstuntumallakin kun nypytykset alkaa.

Vaan nyt kulkee hienosti ;D  

Guzzidiagin CO säätöä kokeilin myös, hyvin toimii. +6 antoi hyvän tyhjäkäynnin ja noin 14,2-14,3 AFR.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #241 : Maaliskuu 13, 2014, 20:41:35 ip »
Tässä ohessa oppii yhtä ja toista vaikka itse ei olekaan asialla. Mielenkiinnolla odotan kuinka seokset ovat kun kelit lämpenevät tarpeeksi. Itsellä on ajatus hiukan modifioida rikastuksen lämpimämmän pään lähtöarvoa koska Breva on ollut herkkä viileälle säälle eli kulutus 15 lämpöasteen kohdalla on huomattavsti korkeampi kuin 25 asteen lämpötilassa. Rikastusta ei mielestäni tarvita vielä 15 asteen kohdalla mutta ehkä jo 10 asteen tietämillä. Viileän kelin vuoksi en pidä pahana vaikka suorituskyky vähän alenisikin. Ikään kuin "nordic" asetusten hakemista.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #242 : Maaliskuu 13, 2014, 21:09:02 ip »
Mulkkasin myös niitä rikastusarvoja "nordic" suuntaan. Nyt näillä tämän hetkisillä kartoilla ajotietokoneen kulutusmittari näytti 90 kmh:n vauhdissa noin 4,6L/100km kun lämpömittarissa on +8 ja öljynlämpö noin 95.  AFR alle 14. (4-venttiilisissä on tuo koneen lämpöpuoli paremmin hallussa kun 2v koneissa, oon huomannu)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2014, 22:31:40 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #243 : Maaliskuu 21, 2014, 12:26:07 ip »
Koeajanut en vielä ole mutta muokkasin kokeeksi kylmäkäyntirikastusta, joka alunperin "makaa" Brevassa päällä aina moottorin lämpötilaan sata astetta. Toki alentuen jyrkästi 70 lämpöasteen jälkeen. Huomioitavaa on myös se että kylmäkäyntirikastus on isommilla kierroksilla (yli 25 ast kaasuläpän kulmaa) on huomattavan reipasta luokkaa. Eli rikastus vähenee ensin alhaisten kierrosten osalta ja myöhemmin yläkierroksilta. Mikä onkin loogista. Täällä kylmässä ilmastossa se merkitsee myös isoa kulutusta varsinkin jos tehoa käyttää.

Tein tarkoituksella jyrkän leikkauksen moottorin lämpötila-arvon 60 astetta kohdalle eli pudotin rikastuksen nollaan koko kierroslukualueella. Jos seos menee liian laihalle ilmenee se nykimisenä ja se kohta pitää korjata hieman rikkaammaksi mutta toisaalta laiha seos palaa kuumenpana ja siten saa moottorin lämpenemään nopeammin.

Liitekuva on kylmäkäyntirikastuskartasta. Kylmän suunnasta mennään tehtaan arvoilla kuuteenkymmeneen asteeseen saakka ja sitten on rikastus pois päältä.

Millaisen kartan Ikkala sai aikaiseksi ryypytykseen?

Ongelmahan on ollut se että maamme ilmastossa ajellessa normaaleja 80 - 120 km/h matkavauhtia käy moottori jatkuvasti kylmänä eli ajetaan ryyppy päällä koska italianinsinööri ei kyseistä seikkaa ole tullut kovasti ajatelleeksi. Kun ulkolämpötila on 20 astetta ja ajonopeus 100 km/h niin moottorin lämpötila on vain noin 60 - 70 astetta. Odotan lopputuloksena kohtuullisempia kulutuslukuja vastaisuudessa. Jos hyvin käy voinen siirtää rikastuskynnystä vielä lisää alhaisemman lämpötilan suuntaan.

Brevan tankkiin mahtuu hiukan yli 20 litraa 95E10-polttoainetta ja jos ilman lämpötila on yli 25 astetta niin tankillisella pääsee kaksi päällä noin 400 km. Jos ilman lämpötila on viisitoista astetta niin ei tankillisella tavoita edes 300 km matkaa. Kyse on siis merkittävästä seikasta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #244 : Maaliskuu 21, 2014, 19:45:19 ip »
Millaisen kartan Ikkala sai aikaiseksi ryypytykseen?

Tuommosen. Pieniä muutoksia vaan alkuperäiseen corsan karttaan. Rikastus lähtee kokonaan pois kun koneen lämpö on 60 astetta. Alkuperäisessä sama on 75 asteessa.

Enempi tein muutosta ilmanlämpötilarikastukseen. Kopioin soluja niin että 20 lämpöasteen arvot on nyt 15 sarakkeissa, 15->7, 7->0. Tätä pitää varmaan vielä viilata....

Sytytyksen lämpötilakorjauksiin en ole vielä sattunut millään lailla.

Ihmettelin nuita lukuja tuossa sun kuvassa. Näissä mun kartoissa on ykkönen silloin kun rikastus on +-0 . Yli ykkösen luvut on rikastusta ja alle 1 on laihennusta.




HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #245 : Maaliskuu 26, 2014, 01:07:08 ap »
Taas bongaus GuzziDiag -kehittäjien keskusteluista, heidän mukaansa hyvää yleistietoutta moottorinohjausjärjestelmistä vastaavan Buell -veljeskunnan toimesta: http://www.ecmspy.com/tgv2/guide2.shtml
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #246 : Maaliskuu 26, 2014, 18:42:19 ip »
On erinomaisen selkeä oppimateriaali siitä miten moottorinohjaus toimii.
Tekisi mieli hieman lainata tuota materiaalia mutta taitaa olla rikollista se.

Lisäksi ohjelmointiin liittyvät ikkunat ovat tuttuja ulkonäöltään: käyttävät ilmeisesti samaa pohjaa kuin MegaSquirt asetustauluissaan.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #247 : Maaliskuu 27, 2014, 20:28:03 ip »
Enempi tein muutosta ilmanlämpötilarikastukseen. Kopioin soluja niin että 20 lämpöasteen arvot on nyt 15 sarakkeissa, 15->7, 7->0. Tätä pitää varmaan vielä viilata....

Ja pitihän sitä viilata. Käynnistys kylmällä nimittäin meni aika hankalaksi.... Eli käytän tällä kohtaa toistaiseksi alkuperäistä karttaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #248 : Huhtikuu 03, 2014, 22:04:38 ip »
"15M -testipenkki" - Meinolf on taas saanut lisää simulaatiota peliin. "Sain neuvoja miten liitetään paineanturin tilalle potikka ja testiympäristö laajeni jälleen. Yksi anturin pinni irti ecu:n printtilevyltä ja siitä kaapeli potikalle ja voila, nyt pystyn säätämään jokaista asiaa erikseen (ilman- ja moottorin lämpötila, ilmanpaine). Tämä johti jälleen uusiin tuloksiin." [liitteet, "GD Injection" = GuzziDiagin näyttämät todelliset ruiskutusajat]

Muuta kommenttia edellisen mestarin tuloksiin:
"
Tämä koko kartta-asia on kaikkea muuta kuin triviaalia, siksi juuri niin kiinnostavaa. On järkevää paneutua intensiivisesti Acceleration -karttaan, koska se on äärimmäisen tärkeä mitä tulee kaasunottoon ja siitä johtuvaan kiihdytykseen. Kun olet tehnyt kaiken oikein yhdessä hyvän Fuelmapin kanssa, et tunne pyörääsi enää ! Ongelma on vain siinä että on myös tiedettävä miltä kohteena olevien arvojen olisi näytettävä. Joka tapauksessa ne ovat ihan muuta kuin meidän maailmoja pelastavien lainsäätäjien ideat. Se, että hyvin säädetty moottori kuluttaa vähemmän, reagoi terävästi ja toimii pehmeästi, ei kiinnosta näitä tahoja."
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #249 : Huhtikuu 04, 2014, 08:26:05 ap »
Onko tämä heppu julkaissut tuon ilmanpaineenmuutoksen arvoja? Onko jotain taulukkoa koskien tätä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #250 : Huhtikuu 04, 2014, 10:32:33 ap »
Parametripuusta klikkaamalla aukeaa muiden taulukoiden ohella:
Air temp map ja Barometric map jotka säätävät AFR-arvoja ilman tiheyden mukaan.

Tämä siis 5AM ecussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #251 : Huhtikuu 04, 2014, 10:55:16 ap »
Lähinnä kiinnosti tuon "simulaattorin" kautta saadut oikeat arvot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #252 : Huhtikuu 04, 2014, 11:09:21 ap »
Tarkoitatko vertailla ilmanpainemittarin ja lämpömittarin antamia arvoja ecun antamiin vastaaviin arvoihin?


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #253 : Huhtikuu 04, 2014, 11:43:49 ap »
Ilmanpaine:
Tästä on kaksi lyhyttä mittaustaulukkoa, joista toinen on tuo ylempänä oleva.  Ei laajempaa esitystä (paljon keskustelua ecun sisäisistä laskentakaavoista yms. "reverse engineering" -toimittamisen virheistä yms.
"
Hienosäätö ("trim") arvojen toiminta:
Ilman lämpötila nousee => vähemmän polttoainetta.
Moottorin lämpötila nousee => vähemmän polttoainetta.
Ilman paine nousee => enemmän polttoainetta.
"

Tämä pätkiä asiasta "Acceleration Map":

http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=23208.0
Tässä vään lisää dataa tuosta threadista ensi hätään (By Meinolf), asia on vielä kesken, koska näyttää siltä että on muitakin muuttujia jotka ovat mukana vaikuttamassa. Suunnittelun alla on synkronimoottori kääntämään kaasua, jotta mittauksista saataisiin yhdenmukaisia jne.
"
Kysymyksestä miten Acceleration Map vaikuttaa, 2 koesarjaa. Tiedot keräsin GD:n (GuzziDiag) logging -toiminnolla. Riippuvuus Acceleraton Map -kartan arvoista selviää, ruiskutusaika muuttuu silti pienin askelin 3000 - max kierrosluku välillä. Kokonaismuutos on n. 0,1 ms. Ensimmäisellä silmäyksellä paljon, mutta jonkunlainen säätömekanismi siellä näyttäisi vaikuttavan. Kuvaajat sekä ajan muutos (ms) ovat aina samanlaiset.

Käänsin käsin kaasua arvolla 20 Acceleration Map -kartassa kierrosluvuilla 1300, 3500 ja 7000.  X -akseli oli aina aika. TPS -kuvaajan jyrkkyys vastasi kahvan kulman muutosnopeutta. Hitaasti käännettäessä ei tapahdu rikastusta. Useammin nopeasti käännettäessä rikastus on selvästi havaittavissa.
"

Tuo viimeinen liite on pdf:ksi tallennettu Excel (menee sekavaksi), kun Excel -tiedostomuotoa ei voi tallentaa liitteeksi.(Einspritzdauer = ruiskutusaika, Drehzahl = kierrosluku.)Linkki exceliin: https://db.tt/5CS9cbjs
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2014, 19:53:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #254 : Huhtikuu 04, 2014, 22:15:27 ip »
Ei mitään pykäliä, loivia kaaria!

Jeppajep.

Ei ole heleppoa ei.

Nyt kiskoo kuin hullu sonni. Vaan kulutuksesta ei ole aavistustakaan, voi olla "korkea".