Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287859 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #210 : Marraskuu 23, 2013, 14:47:39 ip »
Lainaus
Kimppaostoksena muutaman kaverin kanssa

Samaan aikaan toisaalla: Esimerkki siitä, mitä voi saada aikaan kun maan väkiluku (ja Guzzikanta suhteessa tähän) on suuri, n. 16 –kertainen meihin verrattuna... (http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=20507.0)

Nimimerkki ”Meinolf” on paneutunut Guzziensa moottoreiden säätöön lambdamittauksen avulla. Tietotekniikka-ala (työ) ja Guzzit (harrastus) yhdessä näyttävät olevan taas ihan hyvä kombinaatio (kuten GuzziDiag -koodaajan kohdalla). Hän kyseli kiinnostusta yhteislaitteistoon foorumilla – kohta oli 12 kiinnostuneen ja asiaan sitoutuneen Guzzistin porukka kasassa. Jonkun tuttava tuo ameritikasta edullisesti Innovate LM2 –sarjan 2-kanavamittausta varten (2 laajakaistalambda-anturia yhtä aikaa, yksi per sylinteri). Laitteistoa tullaan kuljettamaan puulaatikossa, johon varataan myös erilaisia alkukäyriä (joihin on hitsattu yhteet lambda-antureille) ja suutinsarja kaasutinmalleja varten.  Ruiskuguzzeja varten mukana on oma johtosarja (lambda-arvo, kierrosluku, kaasunasento). Kaasutinmalleja varten yksi osakkaista lupasi rakentaa tarvittavan kaasunasentotunnistimen. Laitteisto on jokaisella muutaman viikon ja huolto-/rikkoutumistapauksia varten jokainen maksaa porukan kesken jaetun hankintahinnan lisäksi pienen pesämunan ”korjausrahastoon”.  Tarvittava Innovaten PC -ohjelmisto (laitteiston muistikortille tallentamien tietojen analysointia varten) on ilmainen, sen voi ladata Innovaten kotisivuilta. Jonotusaikoja lyhentämään on ajateltu ”säätöviikonloppuja” jonkun tallissa aina silloin tällöin.

Arvelen että ennen "osakkaaksi" pääsyä ehdokkaan on tentittävä ensin tämä kirja: http://books.google.nl/books?id=Mr-93vKGa-cC&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false  ???.

PS.
Ajatella: Moto Guzzien "Mr.Wolf" (viittaus Tarantinon elokuvaan). Mies tulee suuren salkun kanssa paikalle, joka sisältää kaiken tuon. Kun mies lähtee - ongelmat on hoidettu ja kaikki on optimaalisesti säädetty. Ja Guzzikin lähtee, niin että. Ilman että esim. kulutus olisi kohtuutonta  :).

PS.II
Hinnoissa on yllättäviä eroja.
A: USA 375 €
B: Hollanti 471 €
C: Saksa 619 €
http://www.performance-parts.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=96&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2013, 23:17:05 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #211 : Marraskuu 23, 2013, 21:16:18 ip »
Itsellä kanssa tuo Innovate LM2-laajakaista. Tosin vain yhdellä anturilla. Säätämisen alkuun silläkin on päästy. Kimppaostos sekin. Suosittelen kaikille säätämisestä kiinnostuneille. Erityisesti kaasutinten perussäätöön etevä laite.

Tässä muuten aiheeseen liittyen kotimaista rakennetta oleva kaasunasentotunnistinsarja joka sopii myös useisiin Guzzi-malleihin: http://www.guzziclub.fi/images/pdf/tekniikkapalsta/map-tps%20asennussarja%20tcip4.pdf
Vaikka käyttö on tarkoitettu Ignitec-sytkälle niin käy se edellämainittuun toimeenkin. Pelkällä keskipakosäädin/kaasutin-yhdistelmällä kun ei pääse parhaaseen tulokseen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #212 : Joulukuu 12, 2013, 20:09:55 ip »
Moottorinohjausjärjestelmiin liittyvän softan kehittäjien talvipuuhastelua:
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=21467.new#new

MV Agustan ecun kanssa touhuava oli pyytänyt GuzziDiag –koodajalta apua. Kyse oli siitä että piti päästä simuloimaan moottoria pöydällä olevalle (16M?) eculle, jotta voitiin tarkastella asioita niin, kuten ne ovat myös ajossa. Analogiset tiedot (lämpötilat, tps asento jne.) olivat kuulemma helppoja. Mutta moottorin kierroslukuanturi ei.  Ratkaisuksi osoittautui ohjelmisto, millä tehdään wav –äänitiedostoja. Siitä GuzziDiag –kehittäjä muotoili ”RPMSensorEmu” -softan, jolla voidaan simuloida kierroslukuja. Ohjelmaan syötetään kulloisenkin pyörän nopeusanturin tiedot (Guzzin kohdalla 46 hammasta/2 puuttuvaa, Agustan kohdalla 22 hammasta/ 2 puuttuvaa). Sitten annetaan hanaa...

Nyt on MV Agustan ecua ”ajettu” kierrosluvulla 24.000 rpm :D. Ohjelmasta on myös versio Guzzin 5AM eculle, joka vaatii 2 johtoa kierroslukuanturilta (16M = 1 johto). Kuvassa Pauldaytonan koepenkki 5AM eculle.
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #213 : Helmikuu 09, 2014, 21:11:45 ip »
Taitaa tosiaan olla niin, että tehtaan kartan "perusjutut" voi oikaista ilman mitään dynoja tai koeajoja jos on kokemusta riittävästi. Hienosäätö tai käyttökohteen mukainen säätö (esim. rata-ajo) sitten erikseen. Tuoretta pohdiskelua GuzziDiag -kehittäjien suunnalta:

"'Se on niiden karttojen kanssa vähän niin, että kukin tulee uskollaan autuaaksi. Jos teettää kymmenellä eri huippuvirittäjällä kartan, saa kymmenen erilaista karttaa. Mikä niistä on oikea?  Olen nähnyt karttoja, jotka ovat maksaneet paljon rahaa ja jotka ovat tehneet omistajansa onnellisiksi, koska he ovat maksaneet niistä paljon.  Mutta kartoissa ei ole ollut juuri mitään muutoksia…  4V moottoreiden kartat ovat tehtaan jäljiltä liian rikkaalla suurimmalta osalta karttaa. Jos on normaalia avarampi ilmansuodatin, ei ehkä ole ongelmia…"
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #214 : Helmikuu 09, 2014, 21:58:21 ip »
4V moottoreiden kartat ovat tehtaan jäljiltä liian rikkaalla suurimmalta osalta karttaa. Jos on normaalia avarampi ilmansuodatin, ei ehkä ole ongelmia…"


Näin on vaikka saattaa tuntua oudolta. Jos lambdasäätö on päällä niin toki sen toiminta-alueella seokset pyörii 14,5-15 AFR välillä. Mutta heti 4500 rpm jälkeen putoaa rikkaalle, 12 ja allekin.

"Vääntökuopan" kohdalta jos katsoo autotunen tekemää karttaa niin esim 4000rpm ja täyskaasu sarakkeessa bensaa on vähennetty 29% (tavoite AFR 12,8).  Veto parani huomattavasti. Samaten koko kartan alue on ihan pintakaasua lukuun ottamatta miinusmerkkistä.

Kun ajokelit tässä joskus koittaa niin luultavasti aloitan vakio sport corsan kartalla ja seosmittarin kanssa säätörumbaa, bensakarttaa säädän karkeasti commanderin ja autotunen kartan pohjalta mutta enempi aikomus on keskittyä syttykarttaan. Tuntuu että sielä se teho luuraa. Toki bensapuolta pitää myös hienosäätää samaa tahtia. Luultavasti kartta ei tule koskaan valmiiksi  :D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #215 : Helmikuu 09, 2014, 22:41:00 ip »
Lisää himosäätäjiä, yksi GuzziDiag -projektin puuhamiehistä on v11sport.de -palstan nimimerkki DiLo. Nyt hän on rakentanut PC vitosen ja siihen kytketyn Autotunen V11 malliin/15M ecuun. Sehän ei noin virallisesti ole mahdollista. Mutta johdot sovittamalla kuulemma onnistuu. Hänellä on aikomuksena käydä "teit Ikkalan astumaan" - katsoo mitä Autotune tekee ja siirtää sitä dataa alkuperäisiin karttoihin (V11 kuskit huomannevat kuvassa myös veljeskuntaa yhdistävän symbolin, vaihteensiirtimen jousen, jonka sanotaan kestävän jos kuljettaa mukana varajousta...).

http://www.youtube.com/watch?v=zZysJHz2G2k

Edit 19.2; linkki lisätty.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2014, 18:30:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #216 : Helmikuu 09, 2014, 23:07:50 ip »
Mullahan oli Jackal reippaasti rikkaalla omalla boksillaan. Huomasi radalla mutkasta avatessa, kun torven sai levälleen. Rupesi epäröimään ja veto puuroutui. Tähän kun lisätään Jackaliin ohjelmoitu kiihdytysrikastus, niin kurallehan se meni. Commanderilla säädettiin aika paljon miinusta avausalueelle. Jaksaisi vaan aktivoitua siirtämään tuon muutetun kartan omaan purkkiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #217 : Helmikuu 10, 2014, 19:02:26 ip »
Numerosulkeisia kanssa pitänyt kun aivan eri järjestelmästä siirtää numeraaliarvoja kartasta toiseen. Silloin ei välttämättä numeron itseisarvo ole se joka siirretään vaan sen vaikutus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #218 : Helmikuu 10, 2014, 19:16:32 ip »
Tämän tiedän itsekin. Prosentit laskeskeltava millisekunneiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #219 : Helmikuu 10, 2014, 21:49:40 ip »
Näyttää siltä että 15M ecun (katittomat, esim. Cali, V11) kohdalla alkaa olla "reverse engineering" (miten tuo käännetään - "kokeilemalla selvitetty tulos"?) tarkempaa dataa kohta käsillä. Aikaisemminkin asioita selvittänyt nimimerkki Meinolf (guzziforum.de) rakentaa tutkimusalustaa...

"Ympäristö on stabiili ja yhteys GuzziDiagiin toimii. Vielä jokunen potikka lämpötilojen ja tps:n simulointiin. Tarkoitus on selvittää ympäristömuuttujien vaikutus ruiskutuksen kestoon, milloin vaikuttaa kiihdytyskartta, kylmäkäynnistyskartan vaikutus, miten eri kartat ovat toisistaan riippuvaisia esim. moottorin lämpötilaan nähden (yksi mitta-arvo saattaa vaikuttaa 3 eri karttaan), täydentää häiriölistaa jne."

Hats off for Meinolf :).

Hauskasti oli yksi kommentti perässä: "Minulla on LM II vuodelta -80 jossa on tuntuva vääntökuoppa, halusin vain tietää mitä lambda-anturi kertoo asiasta, menikö minulta jotain ohi ?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2014, 09:17:11 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #220 : Helmikuu 11, 2014, 10:56:55 ap »
Tuollaisen kojetaulun suomenkielinen nimi on "maketti". Käytetään myös opetustarkoituksessa ajoneuvotekniikassa.
Soveltuu hyvin myös vianetsintään ja vian simulointiin. Erittäin käyttökelpoinen ja kohteet ovat hyvin ulottuvilla ja saman näköisiä kuin käytännössä. (Tosin tuossa maketissa ei ole kaikkia komponentteja kiinni. Vain liittimet.)
Sitä paitsi hyvin näyttävä tallin seinällä.

Kaverillani Repellä on rakennettuna vastaava laite (ilman johtosarjaa) joka simuloi MegaSquirt moottorinohjausjärjestelmän toimintaa. Vastaavanlainen rasia eri Marelli-moottorinohjauksien testaukseen olisi kätevä. Ja olisi huomattavasti yksinkertaisempi. Eli koota nuo kaikki laitteet ja ilmaisimet yhteen rasiaan ja liittymänä vastaava naarasliitin johon ECUn voi tökätä. Tosin jo GuzziDiagin perusversio tekee kyseisen rasian melko tarpeettomaksi mutta sellaiselle joka ei osaa tai halua käyttää tietokonetta esim. vianetsintään voisi kyseinen laite olla tarpeen. Onko porukassa innokkaita kolvaajia?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #221 : Helmikuu 19, 2014, 18:57:55 ip »
Tässä taas hyvä vinkki Saksan punaiselta foorumilta.

Ongelma: Innovate -järjestelmien dataa käsitellään mukana tulevalla (?) ohjelmalla "Logworks". Kun haluaa tuoda taulukoita tuosta Logworks -ohjelmasta Exceliin, tulee ongelmia.  Kun kopioi mitattuja lambda-arvoja Logworksista ja koettaa liittää tietoja Exceliin, puolipisteongelma iskee. Numeroista tulee päivämääriä ja arvot sotkeutuvat.

Ratkaisu on ilmaisohjelma LibreOffice. Siihen voi tuoda CSV -tiedoston siten, että alussa tehdään asetuksia. Kun valitsee kieleksi English USA, tuodaan luvut joiden desimaalierottimena on piste niin, että tilalle tulee pilkku.

Liitteenä GuzziDiag -velhon "Pauldaytona" karttasulkeisista esimerkki. Kun hänellä oli Stelvioon hyvä karta, heräsi kysymys miten voisi pudottaa lisäksi kulutusta. Suurin osa polttoainesta kuluu tasakaasulla ajaessa: mitkä ruiskutuskartan solut ovat useimmin käytössä ?  Tässä hänen esimerkkinsä koeajosta: soluissa näkyy lokitiedoston pisteet, keltainen/punainen -väri osoittaa minkä solun kohdalla on oltu eniten ajossa. Niiden kohdalle hän alkoi hakemaan target lambda-arvoa 0,97.
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=21315.0
 
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #222 : Helmikuu 19, 2014, 19:59:53 ip »
Samaa olen harrastanut MegaSquirtin kanssa. Siinä on sikäli helpompaa että että tulokset siirtyvät on-line suoraan moottorinohjaukseen.

Mutta kuten havaitaan niin tuolla moottiritiemaassakin kaksi kolmasosaa ajotapahtumasta tapahtuu alle 15 asteen kaasunavauksen alle. 20 asteen yläpuolelle laittaisin kunnolla voimaa. Jekyll & Hyde-efekti. Voi hissutella nuukasti mutta tarvittaessa on kulkua jos sitten kulutustakin....

Mulla muuten taitaa olla tuo LibreOffice-paketti jossain talletettuna. Pitänee latailla säätömasiinaan. Entäs OpenOffice? Onko siinä mahdolista?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #223 : Helmikuu 19, 2014, 20:34:25 ip »
Aika haastavaa vaan saada järkevä tuosta siirtymästä. Ei tule kovin häävi ajettava jos tekee rappuja karttaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #224 : Helmikuu 19, 2014, 20:35:59 ip »
Ei mitään pykäliä, loivia kaaria!