Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 287811 kertaa)

Velipoika

  • Viestejä: 70
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #195 : Lokakuu 07, 2013, 11:10:29 ap »
Mo!

Miten koneen käytös muuttui? Siis ns. normiajossa?
Huomaako sähkömies-motoristi eron ennen - jälkeen? Vaikka et olekaan sähkömies...

Näin pienen koeajon jälkeen n. 80km sanoisin että parani! Eli kyllä eron huomaa! Jos olet nähnyt millainen se kartta alunperin on niin ei ihme että meno on nykivää joillain kierrossalueilla! Se mitä tein ns. oijoin niitä kuoppia, mitään suuria muutoksia en tehnyt! Osa kartasta jäi alkuperäiseksi! Ensi kesänä sitten lisää! Ei muuta kun hankkimaan niitä piuhoja!

T: Mikko

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #196 : Lokakuu 07, 2013, 11:22:41 ap »
Olen jo sen verran saanut posetiivillista tietoa tuosta "vaihda-kartat-ja-nauti-ajosta" -proceduurista, että tein alustavan tilauksen ja varauksen asian osaavalle erikoismiehelle.
Tosin - menee keväälle - mutta päätin teettää ( huom! TEETTÄÄ ) asian.
Tämän kesän pörinät saattaa olla kohta paketissa, vaikka kaunista ilmaa on edelleen käytössä. Ainaskin täällä Etelä-Espoossa. Eilissäpäinnäkin erityisen pitkä lenkki.
Nythän on hyvä pöristellä, kun mittarissakin on taas kilometrejä vapaana... ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #197 : Lokakuu 07, 2013, 12:50:58 ip »
Tarkoitus olisi ensi keväänä/alkukesästä järjestää Nurmijärvellä "Guzzinsäätöpäivä" tai useampiakin jos on kysyntää. Ajoittunee jonnekin toukokuun lauantaille.
Siitä tarkemmin sitten kun se on ajankohtaista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #198 : Lokakuu 07, 2013, 13:33:57 ip »
Haluaisin nähdä penkkivertailun vakio- sekä "mutu-oiotulle" kartalle. Pikku epäilys on, että kuopat eivät ole kaikki vahinkoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #199 : Lokakuu 07, 2013, 13:59:56 ip »
Lainaus
Haluaisin nähdä penkkivertailun vakio- sekä "mutu-oiotulle" kartalle. Pikku epäilys on, että kuopat eivät ole kaikki vahinkoja.

Niin, oman muutostyön tulos on melko subjektiivinen kokemus. Se että asiaa lähtisi vielä penkittämään rahatukon kanssa on jo melko paljon vaadittu etkä penkittämällä saa tietää mitenkään niitä subjektiivisia ja positiivisia tuntemuksia joita omatoiminen säätö tuo tullessaan kun kokee onnistuneensa.

Toiseksi: useilla ns tehopenkeillä saa vain tehokäyrän ulos eikä se kerro yhtikäs mitään siitä millaiselta pyörälla ajo tuntuu todellisuudessa. On aivan eri asia hakea tehokkuutta kuin miellyttävää ajotuntumaa. Optimaalista olisi tietenkin saada molemmat hyödyt ja vielä alentuneella kulutuksella!

Ainakin omassa Brevassani on niin paljon tehoa että olisin valmis luopumaan muutamasta huippuhevosvoimasta jos sillä saisi korjattua jonkin ajamiseen vaikuttavan haittatekijän pois.
Onneksi olen siinä päässyt sellaiseen tulokseen että huipputehoa ei tarvinnut pudottaa mutta muut ominaisuudet, matka- ja kaupunkiajoa ajatellen, ovat hyvin tyydyttävällä tasolla. Brevan puutteet olivat nimenomaan heikko alavääntö ja nykivä käytös hitaassa kaupunkiajossa. Nyt ei tarvitse lipsutella kytkimellä kulmissa. Nämä vaivat poistuivat selkeästi mutu-säätömenetelmällä ilman mittauksia.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #200 : Lokakuu 07, 2013, 14:32:08 ip »
Hieno ajatus tuo Guzzinsäätöpäivä. Mukana!
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #201 : Lokakuu 07, 2013, 14:48:32 ip »
Samoin mukana...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #202 : Lokakuu 07, 2013, 14:53:23 ip »
Lainaus
Haluaisin nähdä penkkivertailun vakio- sekä "mutu-oiotulle" kartalle. Pikku epäilys on, että kuopat eivät ole kaikki vahinkoja.

Niin, oman muutostyön tulos on melko subjektiivinen kokemus. Se että asiaa lähtisi vielä penkittämään rahatukon kanssa on jo melko paljon vaadittu etkä penkittämällä saa tietää mitenkään niitä subjektiivisia ja positiivisia tuntemuksia joita omatoiminen säätö tuo tullessaan kun kokee onnistuneensa.

Toiseksi: useilla ns tehopenkeillä saa vain tehokäyrän ulos eikä se kerro yhtikäs mitään siitä millaiselta pyörälla ajo tuntuu todellisuudessa. On aivan eri asia hakea tehokkuutta kuin miellyttävää ajotuntumaa. Optimaalista olisi tietenkin saada molemmat hyödyt ja vielä alentuneella kulutuksella!

Ainakin omassa Brevassani on niin paljon tehoa että olisin valmis luopumaan muutamasta huippuhevosvoimasta jos sillä saisi korjattua jonkin ajamiseen vaikuttavan haittatekijän pois.
Onneksi olen siinä päässyt sellaiseen tulokseen että huipputehoa ei tarvinnut pudottaa mutta muut ominaisuudet, matka- ja kaupunkiajoa ajatellen, ovat hyvin tyydyttävällä tasolla. Brevan puutteet olivat nimenomaan heikko alavääntö ja nykivä käytös hitaassa kaupunkiajossa. Nyt ei tarvitse lipsutella kytkimellä kulmissa. Nämä vaivat poistuivat selkeästi mutu-säätömenetelmällä ilman mittauksia.

On pelkkää penkittäjän taidottomuutta ja/tai rahastusta, jos penkityksen tulos on pelkkä tehokäyrä! Kannattaa hankkiutua asian osaavan tekijän äärelle. Kunnolla tehden, saadaan katsottua osakaasut nousevaan ja laskevaan käyrään. Tämä riittää korjaamaan vakavia ajettavuusvirheitä kartasta. Osaava dynottaja osaa säätää sitä karttaa aivan varmasti paremmaksi, sanoi persedyno mitä tahansa. Aika nöyränä sai olla tuloksen edessä, kun omaani olin hieronut muka hyvän korjauksen commanderiin ja osaava kaveri rullilla teki tunnissa helposti erottuvasti paremman tuloksen. Myös osakaasut ja moottorijarrutilanteet paranivat huomattavasti!
Varmasti osaa korjata myös ekoloogisen kartan jos haluaa. Heppu, jota itse käytän, säätää rata- ja katupyöriä, eri ohjaimia ja tehdasbokseja. Kokemusta kaverilla on mittausalalta parikin kymmentä vuotta. Ajaa jo toisella tai kolmannella itse tekemällään rullalla, itse personoidulla softalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #203 : Lokakuu 07, 2013, 16:37:08 ip »
Hyvältä kuulostaa toi säätöpäivä, mielellään tulisin käymään.
V7 II Stone -15

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #204 : Lokakuu 07, 2013, 20:15:59 ip »
Peukutetaan säätöpäivää - hyvä idea. Piti mennä tänä kesänä, mutta en saanut itsekseni aikaiseksi.
Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #205 : Lokakuu 07, 2013, 21:36:16 ip »
Norgeen:
Lainaus
Olisko saatavilla Moto Guzzi Sport 1200 2v mallin ecua
Norge ja 1200 Sport ovat molemmat "Carc" -Guzzeja, sama 5AM ecu molemmissa. Ymmärrän kysymyksen niin, että onko Sport1200 -karttoja saatavilla? Tämän mukaan (http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software/overzicht-mappings-dameijer-database-198) uusimmat tehtaan kartat 2V Sport1200 pyöriin ovat: 1200 SPORT/2V, 2230BD01 MG977923.1 ja 1200 SPORT/2V ABS, 2230NG18 MG977676.1. Neuvoisin ahdistelemaan Ikkalaa, hän on voimiaan säästämättä paneutunut Sport1200 karttoihin.

Lainaus
Huomaako sähkömies-motoristi eron ennen - jälkeen/tein alustavan tilauksen ja varauksen asian osaavalle erikoismiehelle
Josko nimimerkki "motomatti" täräyttäisi kokeeksi joskus V11 Kat -kartan sisään. Kyllä lähtee (pa -kulutus on sitten toinen juttu). Mutta uskaltaisin ehdottaa että eron huomaa, vaikka se ei olisi järisyttävä. Muokataakonko siis suoraan Katticalin 15RC ecun karttoja vai onko kyseessä lisäkapulan (pc III usb, tms.) avulla tehtävät muutokset? Suoraan karttoja muokkaavat tahot lienevät vielä melko vähissä.

Lainaus
järjestää Nurmijärvellä "Guzzinsäätöpäivä"
Voi tulla "Guzzinsäätöviikot"... varsinkin jos se on Italomiitin jälkeen, saattaa olla jono Magneti-Marellin moottorinohjausjärjestelmällä varustettuja kulkupelejä dynokartoitukseen... Sehän ottanee aikaa?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2013, 14:13:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #206 : Lokakuu 07, 2013, 22:21:07 ip »
Norgeen:
Lainaus
Olisko saatavilla Moto Guzzi Sport 1200 2v mallin ecua
uusimmat tehtaan kartat 2V Sport1200 pyöriin ovat: 1200 SPORT/2V, 2230BD01 MG977923.1 ja 1200 SPORT/2V ABS, 2230NG18 MG977676.1. Neuvoisin ahdistelemaan Ikkalaa, hän on voimiaan säästämättä paneutunut Sport1200 karttoihin.


Ei kannata ahdistella, mulla on vaan 4v karttoja. Ei taida 2v kone niistä oikein tykätä. Tai mistä tuota tietää, kaikkea voi kokeilla ;D

Jos jollain muuten on 8v grison tai stelvion bin. tiedostoja koneella niin olisin kiitollinen kun semmonen sähköpostiin kilahtaisi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ropotti

  • Viestejä: 48
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #207 : Lokakuu 08, 2013, 21:15:34 ip »
Kyllä 2V kone syö 4V karttoja ihan yhtenä suupalana. :)
Tosin rikkaalla käy ja kulutus kokoajan reilusti yli kuuden litran mutta kulkupuolessa ei moitittavaa.
Kokeilin ihan piruuttani sellaisenaan yhden ajopäivän verran.
Varmaan kävisi hyväksi pohjakartaksi josta alkais viilailemaan sopivaa laajakaistalambdan kanssa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #208 : Lokakuu 11, 2013, 21:17:13 ip »
Nyt on sporttiin ajettu uusi sytkäkartta. Pari kuukautta sitä tässä vasta suunniteltu... Saapi nähdä onko meillä huomenna sulaneita mäntiä vai mitä  ;D

Tämä säätely olis paljon helpompaa kun olisi oma jarrupenkki.....  vaikka tuommonen: http://www.nettivaraosa.com/en/tyokalut/1218618           kallis harrastus :P


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?
« Vastaus #209 : Lokakuu 11, 2013, 23:31:09 ip »
Tuohan on hemmetin halpa rulla!! Kimppaostoksena muutaman kaverin kanssa liennyttäisi hinnantuskaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.