Kiinnostus syntyi heti. Tuota, tuota... mitä itse asiassa tuossa toimepiteessä tehdään
Taas on saatu yksi viaton sielu pois kaidalta polulta, mainiota, mainiota

.
Säädetään TPS:n asento siten että seos on kohdillaan nykypolttoaineella
Mutta, mutta... Mitenkäs kun tässä on juuri pidetty esillä sitä, että ne kartat eivät ole a) alunperinkään kovin optimaalisia b) muuttuneet polttoaineet ovat vaikuttaneet jotain. Eikös tästä seuraa se, että pelkkä tps:n kääntäminen on kovin karkea toimi? Toki voi tuoda edistystä, arvelen. Mutta jahka joku osoite kehittyy osaavaksi GuzziDiag -työkalujen käyttäjäksi ja siellä on Dyno ynnä molempiin alkukäyriin laajakaistalambdat... hyvää seuraa.
Camn voinee täsmentää
Ei kyllä tarvii. Kaiken varmuuden välttämiseksi tps reset: vain 5AM eculla varustetut pelit. Toinen muistisääntö: vain Carc -perällä varustetut. Tässä kohtaa aina muistutetaan että siihen toiseen läppään, mihin ei ole kytketty tps:ää, mikä on virallisesti virtauspenkissä valmistajalla säädetty, ei saa koskea. Vaan se toinen läppä, johon tps on yhdistetty, säädetään samaan virtaamaan tuon tehdassäätöisen kanssa. Kun vielä ecu saa tietää, että "nyt molempien läppien virtaama on prikulleen sama ja ne ovat tyhjäkäyntiasennosa" (tps reset), kone käy kun singeri. S.e.&o ("sattuneet erheet ja virheet ystävällisesti oikaistaan").
olisi ajettuna vakio-Calille Commander-kartta
Näitä varmasti löytyy veljeskunnalta useita. Esim. minulla on kaksi (Cali EV -05 ja Cali Stone -03) suomessa tehtyä PC -karttaa ja alkuperäinen Cali Vintagen ecun sisältö (tuplatulpat). Mutta, arvelen että ne saattavat olla erilaisia tarpeeseen nähden ja esitän, että ihanteellista olisi tuo edellä mainitsemani säätötapa, jota ymmärsin TimoEv:nkin miettivän: ei rautaa, pelkkää softaa. Ainoastaan optimoidaan alkuperäisen ecu:n kartat, myös sytytyskartat. Siinä kaikki, ja hyväst käyp. Ja mitään ei näy ulos. Vaikka katsastukseen menis (ecun softanumero ei muutu...).
Nyt taitaa vaan olla niin, että vielä ei olla niin pitkällä. MotoJussi on edennyt tässä vaiheessa näillä työkaluilla käsikopelolla pisimmälle? Tarvitaan se osaava dyno -mies joka on samalla riittävän kokenut läppärin näppäilijä.
PS. Jos kohdalle sattuu äkkiäkös laitan omaan PC III USB:hen tuon Stoneeni muinoin tehdyn kartan sisään, laite Reiman kulkineeseen ja kokeilemaan. Pitäisi tuntua heti takalistossa ja ranteessa, ero. Ja voihan sitä Timo der Elektriker myös kokeilla, kattipeliin PC:n tapauksessa tarvittava lambda -eliminaattori taitaa olla Motomatilla tällä haavaa.