Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524750 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #735 : Joulukuu 13, 2016, 17:59:29 ip »
Lainaus
Voi toki tuntua hyvältä idealta ja näennäisenä parannuksena, mutta tarkemmassa syynissä saattaa silti olla kaukana moottorin optimaalisesta toiminnasta.
Siksipä on hyvä olla lambdamittari kytkettynä että saa jäännöshappiarvon sopivaksi. Jäännöshappiarvon "sopivuus" sen sijaan on erilainen moottorin eri toimintojen aikana. Joskus saa olla hyvinkin laihalla. Kaksitahtimoottoreita en ymmärrä. Enkä ole koskaan oikein kiinnostunut niistä.
Jos tekee hienosäätöä ajokokeiden avulla niin hommaan on varattava reilusti aikaa ja suht vakiot olosuhteet. Moottorin toiminta läpi kierroslukualueen ei ole mitenkään lineaarista vaan toiminnassa saattaa olla isojakin heittoja. Silloin säätäjäkin joutuu nöyrtymään moottorin toiminnan edessä. Jokaisella moottorityypillä on omat ominaisuutensa joita on vaikea tai mahdotonta korjata. Itse olen oikaissut hankalia alueita laittamalla moottorin yhteyteen pienen mekaanisen ahtimen. Se antaa kierroslukuun sidottua painetta melko lineaarisesti. Silloin huonomminkin toimiva "hengitys" yleensä paranee ja ruiskutus- sekä sytytysennakkokartta oikenee ihan itsestään. Matka-ajo tapahtuu kuitenkin ahtamatta. Silloin on moottorin tehokkuus parhaimmillaan eli edetään mahdollisimman pienellä kulutuksella.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #736 : Joulukuu 13, 2016, 18:34:02 ip »
Veikkaan, että Padsin kyykähtäessä kesken toimen, on mahdollista tehdä joku tehdas-master-reset. Ajaa sitten viimeisimmän kartan tupaan.

Kävin Tampereen Heinolla tänään. Hiljaista oli ja tavaroissa hyviä tarjouksia. Ostin kun sain halvalla.
Istuskelin melko pitkään Flying Fortressin satulassa. Varsin laadukasta työtä. Laadukkaampaa jälkeä kuin perusmalleissa. "Laadukas" on tosin hintakin. Erityisesti kahvakytkimet ovat näyttävän näköiset. Nappuloita kovin paljon. Vakionopeussäädin kehittyneempi kuin perusmalleissa. Painoa tuntui olevan kovasti siinäkin vaikka paljon on hiilikuituakin. Minun makuuni liikaa mattapintaa. Hiilikuitu toimii mattana hyvin mutta kiiltävää maalipintaa olisi hieman saanut olla.

Huollon puolella poikkesin. Keskustelin PADSista huoltopäällikön kanssa. Guzzin kanssa ei ole ollut vaikeuksia päivityksissä eivätkä tiedä mikä olisi proseduuri jos ECU menisi jumiin. Päivityksiä tulee ja ne asennetaan jos ei pyörän omistajan kanssa muuta sovita. Vain heidän myymiinsä pyöriin on tehty päivityksiä. Ei niihin jotka ovat "muualta" jos ei erikseen pyydetä. Eivät voi tietää yksilökohtaisista "rajoituksista" jos ei omistaja kerro.
Tarkoittaa että jos on optimoitu moottorinohjaus jollekin muutossarjalle tai on PowerCommander tai vastaava lisäboxi niin päivitystä ei laiteta.
BMW:n kanssa on käynyt niin että päivitettäessä on mennyt ECUja jumiin. Ne lähetetään tehtaalle ja sieltä tulee uusi päivitetty tilalle. Ei maksa asiakkaalle mitään ylimääräistä. Epäili näin toimittavan myös Guzzin kanssa. Kun on jumissa niin on jumissa.

Sain sellaisen käsityksen että hyvin vähän ovat olleet tekemisessä Guzzien vikojen tai säätöjen parissa.

Uusia Guzzeja oli tarjolla: Roamer, 1200 Norge, V7 II Stornello, ja pari muuta V7-mallia sekä eri mallisia 1400 Californioita. Esimerkiksi 1000 km ajettu Eldorado 21900€. Viisi muuta käytettyä mallia. Siis Tampereella.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #737 : Joulukuu 13, 2016, 20:15:17 ip »
Lainaus
Mahtaako olla tulollaan 7SM Readeria
Kyllä varmaan. Oletan että hidastavana syynä ovat hyvin rajalliset resurssit, koodaaja tekee harrastuksenaan. Olen siinä käsityksessä että kovasti on spesiaalihommaa, jossa tarvitaan aivan erityisosaamista. Aprilia RSV4 porukat odottanevat vesi kielellä myös...
Lainaus
on siirtänyt tiedostojen osia järjestelmästä toiseen kopiomalla ja liittämällä TunerProssa
Onnistuu. Minulla oli koko tämän kesän Meinolfin kiihdytyskartta ja osin häneltä kopioitu rikastuskartta (moottorin lämpötilan mukaan toimiva) omassa 15M ecussa. Ihan TunerProlla kopioiden.  Muistelen, että olisin myös kartan osia kopioinut ja kokeillut koeajoilla.
Lainaus
sytytys ja ruiskutus ovat riippuvaisia toisistaan
Minulle uutena asiana olen lukenut että venttiilien välys vaikuttaa yllättävän paljon - liittyi nokka-akselin muotoihin ja sitä kautta venttiilien aukeamiseen. Tässä kohtaa alkaa oma osaaminen tökätä. Mieluusti annan asiasta perusteellisesti perillä olevan tah(l)on tehdä osaamista edellyttävät työt.
Lainaus
Onko vielä jäljellä resursseja vai onko jo saavutettu haluttu optimi
Tässä kun antaa pikkusormen….se vie koko miehen…
Lainaus
Joskus saa olla hyvinkin laihalla
Luin joskus Meinolfin ajatuksen siitä, että kiihdytettäessä niin rikkaalla, mikä on terveellistä (kulutuksesta piittaamatta) ja tasakaasulla niin laihalla (mikä on terveellistä) kulutusta minimoiden: tuohan tuntuu näin maalaisjärjellä asialliselta. Ainakin näin katittoman Guzzin omistajana, missä pakoputken päät ovat aina mustana.
Lainaus
tehtaalle ja sieltä tulee uusi päivitetty tilalle. Epäili näin toimittavan myös Guzzin kanssa. Kun on jumissa niin on jumissa
Jos on sellainen ecu kyseessä, mihin on GuzziDiag -työkaluissa Writer -ohjelma ja saa kyseiseen ecuun kuuluvan *.bin -tiedoston, niin päivitys onnistuu. Sen jälkeen pitäisi virallisenkin työkalun osata lukea mikä versio ecussa on ja toimia taas suunnitellulla tavalla.

Alkuvuodesta tuli myös "eepromTool", joka päivittää sellaisen osion ecussa, missä on merkkispesifistä tietoa ja pysyvät säätöarvot (CO asetus, itseopitut arvot yms.). Koodaajan mukaan Ducatin ecu toimii aina Guzzin softalla, mutta esim. Guzzin ecu ei toimi Ducatissa sen softalla ilman että on tiedot, jotka eepromTool -ohjelmalla syötetään siihen (on siis oltava ensin ne pyöräkohtaiset tiedot luettuna, mitkä ecuun pitää syöttää). Niissähän taitaa olla esim. se jako mitä on "mittaristossa" ja mitä "ecussa", valmistajakohtaista (huoltolaskurit, ajonesto, ja sen sellaista).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #738 : Joulukuu 13, 2016, 20:45:26 ip »
Lainaus
Jos on sellainen ecu kyseessä, mihin on GuzziDiag -työkaluissa Writer -ohjelma ja saa kyseiseen ecuun kuuluvan *.bin -tiedoston, niin päivitys onnistuu. Sen jälkeen pitäisi virallisenkin työkalun osata lukea mikä versio ecussa on ja toimia taas suunnitellulla tavalla.
Tämä tieto rauhoittaa mieltä. Saa nähdä koska joutuu/pääsee sellaisen elvytyksen tekemään.

Lainaus
Nykyisin on myös "eepromTool", joka päivittää sellaisen osion ecussa, missä on merkkispesifistä tietoa. Ymmärrän tuon niin, että voi käyttää vaikka Ducatista peräisin olevaa ecua Guzzissa ja päinvastoin (jos vaan on ne tiedot mitä ecuun pitää syöttää). Niissähän taitaa olla se jako mitä on "mittaristossa" ja mitä "ecussa" valmistajakohtaista (huoltolaskurit, ajonesto, ja sen sellaista).
Katselin ECU-markkinoita käytettyjen osalta. 15M maksaa 120 - 400€. Käytetystä ei vain koskaan tiedä että ostaako palan valualumiinia ja hartsia vai järkensä tallella pitänyttä elektroniikkaa. Hintahaitari on siis melko laaja. Ebayssa on edullista mutta purkamot pyytävät enemmän. Tosin jälkimmäisiin voinee luottaa enemmän. Tosin purkamotkin markkinoivat Ebayssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #739 : Joulukuu 13, 2016, 21:03:17 ip »
Lainaus
Voi toki tuntua hyvältä idealta ja näennäisenä parannuksena, mutta tarkemmassa syynissä saattaa silti olla kaukana moottorin optimaalisesta toiminnasta.
Siksipä on hyvä olla lambdamittari kytkettynä että saa jäännöshappiarvon sopivaksi. Jäännöshappiarvon "sopivuus" sen sijaan on erilainen moottorin eri toimintojen aikana. Joskus saa olla hyvinkin laihalla. Kaksitahtimoottoreita en ymmärrä. Enkä ole koskaan oikein kiinnostunut niistä.
Jos tekee hienosäätöä ajokokeiden avulla niin hommaan on varattava reilusti aikaa ja suht vakiot olosuhteet. Moottorin toiminta läpi kierroslukualueen ei ole mitenkään lineaarista vaan toiminnassa saattaa olla isojakin heittoja. Silloin säätäjäkin joutuu nöyrtymään moottorin toiminnan edessä. Jokaisella moottorityypillä on omat ominaisuutensa joita on vaikea tai mahdotonta korjata. Itse olen oikaissut hankalia alueita laittamalla moottorin yhteyteen pienen mekaanisen ahtimen. Se antaa kierroslukuun sidottua painetta melko lineaarisesti. Silloin huonomminkin toimiva "hengitys" yleensä paranee ja ruiskutus- sekä sytytysennakkokartta oikenee ihan itsestään. Matka-ajo tapahtuu kuitenkin ahtamatta. Silloin on moottorin tehokkuus parhaimmillaan eli edetään mahdollisimman pienellä kulutuksella.

Tämäpä. Vielä kun saisi seoskäyrät ennen säätöä, niin tietäisi heti mitä parantaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #740 : Joulukuu 13, 2016, 21:07:48 ip »
On kyllä aika typerää suunnittelemattomuutta, jos takaportti master resettiin etänä on jätetty käyttämättä. Varsin yksinkertainen ohjelmoijalle tehdä ja vähentäisi merkittävästi kuluja mahdollisessa vikatilanteessa. Tiedän, että periaatteessa vastaava ominaisuus on Valtran traktoreissa ja esim Cummins dieseleissä. Niiden ecut ovat tätä nykyä todella hienoa kamaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #741 : Joulukuu 13, 2016, 22:08:44 ip »
Nykyään kun suuri osa ECUn hommia on valvoa ja ohjata kaikkea muutakin kuin moottorin toimintaa on niistä tullut hyvin monimutkaisia ja laajalle pyörän toimintoihin liittyviksi. Mutta jotkut toiminnot ovat hauskan yksinkertaisia: renkaan tyhjeneminen hitaasti selviää suoraan mittaristosta varoitusilmoituksena vaikka rengaspainetta ei mitatakaan. Tyhjempi rengas kun pyörii totuttua nopeammin ja ABS/luistonesto havaitsee tämän. Jokaisessa liikkeellelähdössä tilanne kalibroituu automaattisesti. Siinä on se haitta että jos lähtee vajaalla renkaalla liikkeelle niin ilmoitusta ei tule ennen kuin paine on taas laskenut alemmaksi eli tyhjemmän renkaan pyörimisnopeus on liian suuri toiseen renkaaseen nähden. Varoitusta on siis syytä uskoa kerrasta.
Toiminto on siksi että alle voi laittaa eri kokoiset renkaat kuin mitä ohjeistus määrittelee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #742 : Joulukuu 13, 2016, 22:47:10 ip »
Tuo on ihme, että nämä toiminnot yleistyvät vasta nyt moottoripyöriin. Autoissa ollut käytössä, pian 20 vuotta..
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2016, 11:34:27 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #743 : Joulukuu 14, 2016, 10:30:17 ap »
Eipä ole minun autossani tullut vastaan vaikka ABS-turhake on siinäkin. Moottoripyöriin tuli ABS pakolliseksi hiljattain. Johtunee juurikin siitä syystä ja tuo toiminto siinä samalla kylkiäisenä. Kun on luistonestoa ja muuta ajonhallintaa niin tunnen sen jossain määrin ylettömäksi holhoukseksi. Kaverilla on tämänvuotinen KTM ja hän kertoo ajavansa luottaen luistonestoon ja kaarre-ABS:ään ja muihin pyörässä oleviin kikastimiin kuten aktiivijousitukseen. Se taitaa nuorilla miehillä olla tarpeellistakin. Mutta lisäävätkö ne suorituskykyä? Enpä usko.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #744 : Joulukuu 14, 2016, 11:36:10 ap »
Soralla kyllä. Muualla ei niinkään. Tuossa uudessa SuperDukessa on kyllä hyvä ominaisuus tämä keulimisen- ja sutimisenesto. Avauksissa saa vetää torven vaikka levälleen, niin suuri vääntö ei tee odottamattomia temppuja. Kaverilla tosin meni ajaminen uusiksi, kun piti totutella ko järjestelmään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #745 : Joulukuu 14, 2016, 20:54:37 ip »
On kyllä aika typerää suunnittelemattomuutta, jos takaportti master resettiin etänä on jätetty käyttämättä...-Cummins dieseleissä. Niiden ecut ovat tätä nykyä todella hienoa kamaa..

Olisiko kantapää opettanut, kun julkaistiin ECU:n päivitys, mikä teki asiakkaiden rahanhankkimisvälineistä käymättömiä. Ehkä
jotain oppivat kun korjaamot alkoivat tilailla uusia ECU:ja ympäri maailman?
Onneksi nykyään saadaan päivittäminen loppumaan nopeammin mitä se aloitetaan. Korjaamotkin ovat viisastuneet, odotellaan hetki
ja kuulostellaan palautetta. Kantapään kautta opittua sekin.
Autoihin eivät EU:ssa hyväksyneet ABS:ää rengaspaineita valvomaan. Pitää olla erillinen valvontalaite, mikä sitten pitää renkaita vaihtaessa
käydä "nollaamassa " merkkikorjaamolla. Saadaan lisämyyntiä.

edit. Tilanne muuttunut siitä mitä aiemmin siitä opskelin. ABS:n suorittama epäsuora mittauskin kelpaa. Jos on rengaskohtaisilla antureilla tehty,
       riittää kun ovat ensiasennus renkaissa. Taitaa vain jäädä varoitusvalot palamaan jos antureita ei ole seuraavissakin?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #746 : Joulukuu 14, 2016, 21:40:00 ip »
Eiköhän huolto kohtuullisella muutaman satasen kustannuksella hoida vikailmoitukset pois. Nohevammat ostavat OBD-vikakoodinollaajat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #747 : Joulukuu 14, 2016, 22:07:22 ip »
Tuollaisia absia lukevia rengaspainetunnustelijoita on ihan käytössäkin. Kaverilla oli sellainen Renaultissa. Ja ei yhtäkään anturia vanteissa. Haistoi isommat erotukset kyllä. Mutta tuo olikin ajalta ennen pakollisuutta, joten lienee vain jonkinlainen hienompi varuste.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #748 : Joulukuu 16, 2016, 22:13:46 ip »
Wildguzzi -palstalta  :D

Joku kyselee  Cali1400 häiriöilmoitusta "P0745 : to high".
"
It seems that Piaggio in their infinite wisdom ignore normal OBD protocols and just pluck numbers out of their arse. Mark found this out while tearing his hair out trying to get a decent TPS log on the MUIG-3. The manual should have a list of their Weird Harold codes somewhere.
Pete
"

Että rajattomassa viisaudessaan vähät välittävät normaaleista OBD -vikakoodeista Piaggiolla ja kiskovat numerot hanuristaan...
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #749 : Joulukuu 16, 2016, 22:48:20 ip »
P0745 tarkoittaisi vikaa automaattivaihteiston öljynpaineensäädössä :o
Sohc van Helmi.