Sinnikkäästi ja rauhallisesti, asiat aina uudelleen selittäen.
Joskus vaikuttaa siltä että asiaa kannattaa kerrata itsellekin sillä oma luinen pääkotelo ei ole tiivis. Tietokatoa ilmenee.
Moni selvästi odottaa jotain suurempaa ja parempaa kun johtojen ja tietokoneiden kanssa pelataan. Elämme murroskautta. Eri ikäpolvilla on eri käsitykset ja toiveet. Jotkut kokevat että homma pitää hoitua mieluiten heti tai jopa hieman nopeamminkin. Meillä vanhan liiton mekaanikoilla ei ole niin kiire. Olisin eräästä pyörästä lukenut vikalogin mutta ikääntynyt omistajansa sen kielsi. Vain merkkihuolto saa katsoa tietokoneella. Mutta olisin saanut kyllä tehdä osavaihdon jos vika sillä tavoin olisi korjaantunut. Ei sitten tehty mitään.
Nyt ei pitkään aikaan ollut pyyntöä esitelmöidä GD:stä. Lambdaesitelmää olen pari kertaa pitänyt sitten Puumalan kokoontumisen joten ei ole kiirettä pitänyt. Kokoontumisissa kun käy ja asia tulee puheeksi niin melko harva on kiinnostunut. Merkkihuollossa kuulemma päivitetään jos tarvitsee. Tilannehan on silloin ihanteellinen.
Silloin tällöin aina joku tulee kuitenkin nykäisemään hihasta ja tiedustelemaan paljonko rahaa otan kun säädän "kaikki kohdalleen". Koska henkilöt ovat olleet suurin piirtein täysissä sielun voimissa niin olen ehdottanut liki ilmaista vaihtoehtoa eli kysynyt onko taloudessa kannettavaa tietokonetta. Netistä saa ohjelman ilmaiseksi. Sen lisäksi tarvitaan kaapelisetti jonka hankinnassa voi olla avuksi. Suurin osa antaa silloin periksi.
Mutta aina muutama innostuu asiasta ja pääsen kertomaan mitä kaikkea perustoiminnolla voi tehdä ja sitten jos vielä kiinnostaa niin lisäosien opiskelu siihen päälle. Lisäosat ovat sitten paljon laajempi juttu kuin pelkkä GD.
Se että pitäisi tietokoneella saada oudon henkilön outo pyörä noin vain säätöihin on hieman kyseenalaista. Onko pyörän tekniikka ylipäätään kunnossa vai onko siinä jokin ongelma joka on omistajansa saanut kysymään apua mutta ei osaa sitä kohdentaa. Pitäähän tekniikan olla ensiluokkaisessa kunnossa että mahdolliset "säädöt" olisivat hyödyllisiä.
Jos kuitenkin päästää siihen että tietokoneella ryhdyn tutkimaan toisen pyörää ja löydänkin siitä vian. Ehkä juuri sen joka oli yhteydenoton syynä niin ihmismieli on sellainen että loukkaantuu siitä että osoittaa vian hänen pyörässään mutta ei voi sitä korjata. Vika voi olla mekaaninen tai sähköinen ja se näkyy vikakoodina tai vikailmoituksena. Sitä ei GD:llä voi korjata vaan vaaditaan fyysisiä korjaustoimia tai osavaihtoa.
Asia, joka ei tahdo mennä perille, on siis jonkinlainen tämän kaltaisten järjestelmien uskominen kaikkivoipaisiksi. Jos tietokone sen näkee niin tietokone sen korjaakin. On se joskus kyllä mahdollista.....
Kaupallisella puolella:
Kieltämättä huolloissakin tietokoneavusteisuus on aina jonkinlainen ohjelmanumero. Siitä myös osataan laskuttaa ja kokemukseni mukaan siitä halutaan myös maksaa. Toki tietsikan käyttäminen saattaa hyvinkin nopeuttaa pyörän korjausta, jos vika löytyy, ja siten alentaa huollon hintaa. Päivitysten suhteen olen hieman skeptisempi: ne ovat järjestelmän ylläpitoa eivätkä maksullisia toimia. Väittäisin.
Mutta jos asiakas haluaa jonkin tietyn päivityksen voi siitä pyytää hinnan. Se että asiakkaalta kysytään että haluaako hän uuden tehtaan päivityksen asennettavaksi mutta kerrotaan että se maksaa, ei pitäisi olla mahdollista.