Ei veny muille foorumeille - siemen on kylvetty PaulDaytonan kautta. Tieto lisää tuskaa ja jää harrastajaa kyllä vaivaamaan. Eiköhän etene sitä polkua pitkin oikeisiin paikkoihin ja sopiville henkilöille

. Kun tavallisin ensiviritys ja muokkaus tuntuu olevan ruksia lambda-off, niin eipä ne 15M ja 15RC erot enää esiin pääse

. Ehkä homma nyt etenee, kun Beetle alkoi kevät-talvella poistokaasuja haistelemaan. Lamda ecujen toiminnan selvittäminen onnistuu juuri tämän takaoven kautta ja tärkein työkalu on jokaiselle varmaan se oma Guzzi. Miettiiköhän suomalainen, että mitä se hänestä ajattelee

. Vitsi, vitsi

.
"Guzzi-maailma" on yllättävä ja mielenkiintoinen mysteeri. Juuri kuten tuo 15RC ecujen valtava määrä, joka ei näy foorumeilla. Poissaolollaan loistaa myös Nevada, eniten myyty malli 80-luvulta saakka. Calia ja Nevadaa valittaessa ei toisaalta suorituskyky varmaan ole mielessäkään. Tekniikka on minullekin "vain" harrastus ja työssä sovittelen yhteen ihan eri kysymyksiä.
Onko niin että rpm tunnistin "opitaan" aina uudestaan kun on taas akun kenkä kiinni ja starttaa?
Ilman lambdaa olevat oppii ja arvot säilyy kunnes virta loppuu. Näin olen ymmärtänyt. Marelli ei ole antanut "sopeuttamis" ohjetta, joten ehkä tapahtuu ajossakin kuljettajan huomaamatta, kun tavoitelämpö ja kierrokset riittävät.
En perehtynyt vanhempiin tai uudempiin ecuihin sen tarkemmin, kun piti vain (ensin) oma 15RC häiriö ratkaista. Katalysaattori-malleissa yksilöllinen kalibrointi on ruiskuajoituksen ja tarkkan seos-säädön eli aika vahvasti koko closed-loop toiminnan edellytys. Trimmit nollautunee ilman akkua, mutta RPM sopeutus pysyy (?). Tämänpä voisinkin nyt loggaamalla helposti selvittää.
Anturin ostin eBay tarvike (AceParts_UK) lähetyksenä, kun kulmamallia (SEN813) ei ollut Motonetissä. Keskimagneetti tuntui alkuperäistä heikommalta, mutta tuli hammaskehää lähemmäs (0.85->0,6mm). Ennenkaikkea toimii ja kun vika selvisi, niin se on helppo myöhemmin vaihtaa.
p.s. OEM vs tarvike on aika arpapeliä nykyisin ja jotkut ovat sitä mieltä, että OEM alihankinnassa valmistuskustannukset pakotetaan nyt niin alhaalle, että tarvikkeena saa jo parempaa laatua. Koekaniineja ollaan.