Do niin, myytinmurskaajien tapaan on teoriaa nyt kokeiltu käytännössä ja oletus vahvistettu. Työtietokoneen työpöytä täynnä tekstimuistioita ja pdf:fiä, joissa teemana "Analisi del Sistema di Iniezione Magneti Marelli I.A.W.". Kasan alle on saattanut hautautua jotain ehkä enemmän "tärkeää ja tähdellistä", mutta vielä ei ole taivas pudonnut niskaani, siispä harrastukselle työvoitto

.
Ota mukava asento ja varaa lukuaikaa, sillä tuli aika piiitkä sepustus (taas)

Kevät-talven mopiili-scannerin kehittelystä oli tiedossa, että eri ecuille kuiskutellaan samoja ehdotuksia ja ne sitten vastaavat, jos suostuvat, mutta periaatteessa ymmärtävät samaa kieltä. Eroa on lähinnä yhteyden muodostuksessa ja yhteysnopeudessa. Toimintaperiaate eri malleissa on kuitenkin samankaltainen.
Niinpä myös kaikki Marelli IAW ecuja käyttävät autotkin Ferrarista, Alfa Romeoon ja Sierra Cosworthiin. Lancia Integralesta Fiatiin, toimivat kuin Ducati ja Moto Guzzi. Marelli itse ei juuri kerro ecujen toiminnasta, mutta eri huolto-ohjeista saa toiminnasta jotain kaivettua.
Esim ecun vianetsinnästä seuraava tarkistus-järjestys:
1. Tarkista ecun maadoitus, rapsuta ja puhdista (huono maakontakti sekoittaa toiminnan)
2. Tarkista lambda-anturin antama mV (jos pielessä, niin ecu menee metsään)
3. Tarkista RPM anturin antama signaaliaalto (häiriöt sekoittaa pa-ruiskutuksen)
4. Tarkista TPS anturin toiminta (huono toiminta heikentää moottorin suorituskykyä)
5. Tarkista muut anturit ja katkaisijat (lämpö, ilmanpaine, kytkin, kaatumis jne)
Koska Marelli ecujen juuret ovat kilpailutoiminnassa, niin niissä ei ole autopuolelta tyypillistä limp-modea eli rajoitetun tehon varaohjelmaa, vaan niissä on sisäinen "best safe performance" virheenkorjaus, jossa virheellinen tai puuttuva signaali-/anturitieto paikataan määrätyllä tai opitulla korjausarvolla.
Kierroslukuanturin korjausarvot ECU opettelee toimivasta moottorista tekemällään kalibroinnilla. ECU tekee sen P7/P8 ja 16M/15M ssa, kun virta on ollut poissa 15 min (sulake tai akku irti) ja moottori saavuttaa käyntilämmön. Kierrokset nostetaan tyhjäkäynniltä yli 5000 rpm kolme kertaa. Kone sammutetaan ja annetaan olla 30 sek (tai yli 10 sek), jolloin arvot tallentuvat. Kalibroinnilla saadaan moottorin asennon tunnistaminen ja sen myötä ruiskutuksen ajoitus osumaan oikealle kohdalle. 15 RC ja 5AM ecuissa kalibrointi käynnistetään diagnosointi ohjelmalla (Axone/GuzziDiag/ScanM5X jne) ja arvot säilyvät, vaikka akku olisi irti pitkänkin ajan, vaikka seos-säädöt mahdollisesti nollautuvatkin (?).
Sytytystä ja seosta laskiessa puuttuvan ilma- tai moottorilämpö-arvon 15 RC ecu korvaa 20 asteella . 5AM ecu ilman 23 lla ja moottorin 30 asteella. 5AM korvaa kylmäkäynnistyksessä puuttuvan lämpötiedon toisen lämpöanturin tiedolla (ilma/moott ja moott/ilma) 23 asteen alapuolella startatessa. 5AM osaa laskea tarvittavan lisärikastuksen ja vähentää sitä moottorin käymien kierrosten myötä.
Nevadassa itseopittujen arvojen resetti resetoi (tahattomasti ?) myös RPM anturin (phonic wheel reset), eikä katkonaista signaalitietoa antavan RPM anturin kanssa uudelleen kalibrointi onnistunut. ECU ei enää löytänyt lambda-tavoitetta, kuten ennen resettiä ja seilasi vain ees-taas rikkaan ja laihan seoksen välillä.
Liitekuvassa on loggaus uudella anturilla TPS ja itseoppivien resetin jälkeen. Syötin eculle vakio kartan, jossa lambda on päällä (aiempi oli +10% rikastettu lambda-off) ja alussa on pari kierrosten nostoa, jotta uusi kartta "kytkeytyy päälle". Kohdan 406 jälkeen lambda menee closed-loop tilaan (moott.lämpö oli n.40 astetta) ja kun moottorin lämpö saavutti 77 astetta, niin väänsin kierrokset viidesti (varmuuden vuoksi) yli 5000 rpm:n. Kuten logista näkee, niin kalibrointi onnistui ja lambda alkoi heti kirjoittaa aivan tasaista 780mV (=14.4 AFR). Koneen käyntiääni muuttui ja kaasuun vastaavuus oli hyvä jo heti toisen kierrosten noston jälkeen. Vielä täytyy tarkistaa läppärunkojen balanssi ja tyhjäkäynnin bypass-säätö.
p.s. Jos ecu hukkaa rpm signaalin, se katkaisee virran pa-pumpulta 60 kierroksen ajaksi. Uusi signaalihavainto saa sen käyntiin tuon jälkeen, Tästä ilmeisesti seurasi aiempi hidastettu keinutuoli, sillä tuo on 2400 rpm:llä 1,5 sek, 3600 rpm:llä 1 sek ja 4800 rpm:llä 0,75 sek. Kun paineenlasku ei ole äkillistä ja lambdakin osaa sitä kompensoida, niin oli sekin jäänyt hyvin piiloon aiemmin.