Myös ecun firmware päivittyy aina samalla, kun siihen syötetään *.bin -tiedosto "Writer" -ohjelmalla (tämä oli ainakin minulle epäselvää tähän asti). Jos ajatellaan niin, että ecussa on aina erikseen sekä "firmware" (ecun sisäinen toiminta: "kuka minä olen, mitä ja miten minä teen, miten kukin kartta vaikuttaa jne.) että "software" (kartat, niiden arvot); tässä koodaajan tuore selvitys asiasta, suluissa olevat sanat ovat omat lisäykseni:
"
Ecusta luettu tiedosto sisältää sekä ohjelman ("firmware") että taulukot ("software"). Siksi ecuun voidaan syöttää myös "uudempia" ohjelmistoversioita (yhdessä taulukkojen kanssa).Olen nähnyt sen vaivan, että olen purkanut ja kommentoinut jokaisen ecun tiedot. Näin voin löytää jokaisen olemassa olevan taulukon, kuitenkin niiden tarkka merkitys on piilotettuna lähdekoodin syvyyksiin. Ilman että käytetyillä muuttujilla on nimi, on erittäin vaikeaa tulkita tätä kaikkea. Aina uudestaan ja uudestaan saadaan kuitenkin selville enemmän, mutta se kestää hyvin pitkään. Keskimäärin olen istunut joka päivä koko GuzziDiag -projektin alkamisesta alkaen vähintään yhden tunnin selvittääkseni asioita, löytääkseni uutta jne.
"
Ymmärrän tämän näin: Jos otetaan esimerkiksi vaikka 2003 aikoihin kattien ja lambda-anturin mukana Caleihin tullut 15RC ecu, se oli käytössä kymmenisen vuotta (2003-2013). Lienee todennäköistä että tänä aikana myös ecun firmware muuttui. Vaikka 2006, kun moottori päivitettiin Breva -teknologialla. Sen jälkeen täysin samat karttojen arvot saattoivat saada moottorin sanomaan eri tavalla "brumm, brumm" (vaikka muuttunut moottorin lämpötilan vaikutus ruiskutusaikaan). Tämän mukaan, jos ecu on rikki ja tarvitsee uuden, riittää että saa käsille 15RC ecun (ei ole tullut koskaan vastaan, että itse "rauta" olisi muuttunut). Sen voi päivittää oikeaksi syöttämällä siihen ensimmäisenä toimena tehtaan alkuperäisen käsillä olevaan pyörään kuuluvan *.bin -tiedoston. Nyt firmware on päivitetty ja ecu on kyseiseen pyörään "oikea". Sen jälkeen voi muokata karttoja normaalisti.
Niin jaa, tarkemmin ajateltuna tämähän tarkoittaa myös sitä, että jos päivittää pyöräänsä sen alkuperäistä vuosimallia uudemman kartan (vaikka 1200Sport:iin 1200 Rosso Corsa kartan), saattaa koko ecu muuttua "uudemmaksi", ts. se toimii vanhoilla kartta-arvoilla ehkä hieman eri tavalla. Nämä "reverse engineering" -toimet koettavat juuri selvittää, mitä tuo firmware tekee, mitä mikin kartan muutos vaikuttaa (esim. lämpötilan muutos ruiskutusaikaan).
Mutta ecun tyypin on pysyttävä aina samana. 15M ecusta ei saa 15RC ecua. 15RC ja 5AM kohdalla aina jos ecu vaihtuu, on ennen moottorin käynnistystä syytä tehdä "itse mukautuvien arvojen reset" ja "tps reset", nämä tiedot ovat eepromissa, jota ei kirjoiteta yli "Write" -toiminnan aikana.