Vähän omia kokemuksia mitä muissakin kuin moottoripyörissä on tullut vastaan.
>>Aikaisempaan viitaten, mikä on tämä PADS? Joku ohjelma?<<
Ei kokemusta tästä, mutta tekstistä voi päätellä että, on kyseessä
joku tehtaan testeri/ohjelmisto.
Nämä tällaiset pugit ovat tuttuja, kun testeriin tulee joku isompi päivitys.
Tällöin ovat käyttäjät hieman varuillaan kuinka toimii. Kaikki odottavat että,
joku kokeilee ensin

Noita ECM:n jumiin jäämisiä on
sattunut isommillekin valmistajille.
>> Sinänsä huvittavaa että merkistä riippumatta säätäjät ovat riippuvaisia tietoteknisestä järjestelmästä nimeltä GuzziDiag. Tästä voi seurata kaksi asiaa: valmistajat alkavat kryptaamaan järjestelmänsä entistä tarkemmin estääkseen "villit" muutokset tai sitten ottavat opikseen ja vaivihkaa omaksuvat GuzziDiagin yhtenä menetelmänä ja siirtyvät markkinoimaan sitä omanaan. Molemmat seikat aiheuttanevat ongelmia harrastelijalle tulevaisuudessa. Onneksi tähänastiset järjestelmät pysyvät kuitenkin hallinnassa GuzziDiagin suhteen.<<
Tässä ollaankin isomman asian äärellä kuin Buellin kanssa. ECM-Spy luotiin aikoinaan samalla
menetelmällä kuin GuzziDiagia tehdään nyt. Lopputulema oli että, kehittäjien ydinjoukko
kaupallisti ECM-Spyn.
Oma arvaukseni on että, GuzziDiagin kanssa käy jotenkin samalla lailla.
Oma kokemukseni on että, jotenkin ajoneuvojen valmistajat ovat lipsuneet ECM:n suojauksen kanssa,
ihan kautta linjan. Aivan alussa pystyi korjaamon testerillä vaihtelemaan ohjelmia varsin vapaasti ellei
ECMään ollut kukaan laittanut salasanaa.(salasanan laitto oli/on ehdottomasti kiellettyä).
Sitten ote kiristyi ja ohjelmointiin tarvittiin muuttuva salasana. (tämä jo haittasi toimintaa korjaamolla).
Nykyään ohjelmoinnit tehdään yleensä netin kautta tehtaan koneelta, usein ohjelma joudutaan tilaamaan
erikseen kyseiseen autoon. Testeri ja tunnukset siihen riittävät ohjelmointiin. Lisäksi testerit ovat aika
vapaasti myynnissä.
Varsin kevyt suojaus, iso käyttäjäjoukko ja ohjelmistopohjaiset ratkaisut ovat johtaneet siihen että,
kaikki boxit on jossain hakkeroitu. Tiukkaa linjaa vetävä Kalifornian osavaltio on tähän puuttunut ja
valmistajat siellä ovat joutuneet parantamaan ECM:n suojausta. Ainakin jotkut viriboxien valmistajat
huomauttavat erikseen tästä.
(ECM=Engine Control Module, boxi=tässä sama kuin ECM)
Pekka