Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 524871 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #180 : Marraskuu 16, 2013, 11:25:33 ap »
Aikaisempaan viitaten, mikä on tämä PADS? Joku ohjelma?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #181 : Marraskuu 16, 2013, 11:55:52 ap »
Moi!
Mielenkiinnosta lisäsin äänestyksen GuzziDiag ohjelman käytön yleisyydestä.
Ehkäpä se olisi pitänyt laittaa se ihan omaan ketjuun, mutta eiköhän lukijat löydä sen tästä ketjusta.

Toivottavasti osasin laittaa kysymysten vaihtoehdot oikein (ymmärtämättä sen käyttöä riittävästi)?
Eli itse olen päätynyt toistaiseksi tarkkailemaan tilannetta :)
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #182 : Marraskuu 16, 2013, 12:45:21 ip »
Vähän omia kokemuksia mitä muissakin kuin moottoripyörissä on tullut vastaan.

>>Aikaisempaan viitaten, mikä on tämä PADS? Joku ohjelma?<<

Ei kokemusta tästä, mutta tekstistä voi päätellä että, on kyseessä
joku tehtaan testeri/ohjelmisto.
Nämä tällaiset pugit ovat tuttuja, kun testeriin tulee joku isompi päivitys.
Tällöin ovat käyttäjät hieman varuillaan kuinka toimii. Kaikki odottavat että,
joku kokeilee ensin ::) Noita ECM:n jumiin jäämisiä on
sattunut isommillekin valmistajille.

>>  Sinänsä huvittavaa että merkistä riippumatta säätäjät ovat riippuvaisia tietoteknisestä järjestelmästä nimeltä GuzziDiag. Tästä voi seurata kaksi asiaa: valmistajat alkavat kryptaamaan järjestelmänsä entistä tarkemmin estääkseen "villit" muutokset tai sitten ottavat opikseen ja vaivihkaa omaksuvat GuzziDiagin yhtenä menetelmänä ja siirtyvät markkinoimaan sitä omanaan. Molemmat seikat aiheuttanevat ongelmia harrastelijalle tulevaisuudessa. Onneksi tähänastiset järjestelmät pysyvät kuitenkin hallinnassa GuzziDiagin suhteen.<<

Tässä ollaankin isomman asian äärellä kuin Buellin kanssa. ECM-Spy luotiin aikoinaan samalla
menetelmällä kuin GuzziDiagia tehdään nyt. Lopputulema oli että, kehittäjien ydinjoukko
kaupallisti ECM-Spyn.
Oma arvaukseni on että, GuzziDiagin kanssa käy jotenkin samalla lailla.

Oma kokemukseni on että, jotenkin ajoneuvojen valmistajat ovat lipsuneet ECM:n suojauksen kanssa,
ihan kautta linjan. Aivan alussa pystyi korjaamon testerillä vaihtelemaan ohjelmia varsin vapaasti ellei
ECMään ollut kukaan laittanut salasanaa.(salasanan laitto oli/on ehdottomasti kiellettyä).
Sitten ote kiristyi ja ohjelmointiin tarvittiin muuttuva salasana. (tämä jo haittasi toimintaa korjaamolla).
Nykyään ohjelmoinnit tehdään yleensä netin kautta tehtaan koneelta, usein ohjelma joudutaan tilaamaan
erikseen kyseiseen autoon. Testeri ja tunnukset siihen riittävät ohjelmointiin. Lisäksi testerit ovat aika
vapaasti myynnissä.
Varsin kevyt suojaus, iso käyttäjäjoukko ja ohjelmistopohjaiset ratkaisut ovat johtaneet siihen että,
kaikki boxit on jossain hakkeroitu. Tiukkaa linjaa vetävä Kalifornian osavaltio on tähän puuttunut ja
valmistajat siellä ovat joutuneet parantamaan ECM:n suojausta. Ainakin jotkut viriboxien valmistajat
huomauttavat erikseen tästä.
(ECM=Engine Control Module, boxi=tässä sama kuin ECM)

Pekka
 
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2013, 21:57:14 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #183 : Marraskuu 16, 2013, 13:28:46 ip »
Lainaus
mikä on tämä PADS

Täällä vähän enemmän tekstiä asiasta "PADS":

01.10.2013 (sivu 12):
"P.A.D.S. on valtuutetujen merkkihuoltojen käyttämä (PC) ohjemisto. P.A.D.S. on jakelukanava, jonka kautta Piaggio päivittää Guzzien ohjelmistot."

23.11.2012 (sivu 2):
"Viralliset analyysijärjestelmät menivät niin, että ensin tuli ”käsikapula” Axone.  Sitten PC –ohjelmisto Navigator. Navigator uusiutuu laitteella [lat.huom, se on kyllä PC softa] P.A.D.S (Piaggio Advanced Diagnostic System), Navigatorin päivitykset loppuvat 12/2013."
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2013, 13:02:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #184 : Marraskuu 16, 2013, 14:06:58 ip »
?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2016, 17:53:36 ip kirjoittanut motomatti »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #185 : Marraskuu 16, 2013, 15:16:19 ip »
Lainaus
valmistajat alkavat kryptaamaan järjestelmänsä entistä tarkemmin estääkseen "villit" muutokset
Jää nähtäväksi. Mutta kun miettii mitä asioita valmistajat ovat ajaneet EU –tasolla, huonolta näyttää. Yksityinen arvaukseni on, että Ducatidiag:in kohdalla kävi juuri niin, että Ducati ryhtyi sellaisiin toimiin, että yksi yksityinen koodaaja ei voinut muuta kuin pistää kaikki välittömästi seis. Tosin pitää muistaa, että tässä tapauksessa koodaaja otti vaivojensa palkaksi 100€ korvauksen ecukohtaisesti, jos siihen haluttiin kirjoittaa (joka ei varmaankaan vaivoihin nähden ollut kovin paljoa). Nimessä oli myös suoraan sana "Ducati". Näillä ymmärtääkseni on juridiselta kannalta ehkä vaikutusta?

Lainaus
Oma arvaukseni on että, GuzziDiagin kanssa käy jotenkin samalla lailla
Tässä tapauksessa koodaaja on myös yksityishenkilö. Toki mukana on kourallinen aktiiveja, jotka testaavat ja tekevät oheistöitä, esim. xdf –tiedostoja TunerPro –ohjelmaa varten. Muistelen lukeneeni, että aikaa on kulunut n. 2 tuntia päivässä. Nyt kun on kulunut 2 vuotta, se tarkoittaa hirmuista määrää tunteja. ”Kissa kiitoksella elää” – siksi samaan aikaan kun tuli luku- ja kirjoitusohjelma jakoon, ilmestyi myös ”Donate” –painike, minkä avulla jokainen voi tehdä rahalahjoituksen. Eri maanosien palstoja seuranneena arvelen että erityisesti USA:ssa tuon painikkeen käyttö on tavanomaista, jopa arkista, ilmaisohjelmia käyttäville. Itse olen lahjoittanut kerran ja suosittelen kaikille samaa, omantunnon mukaan riippuen siitä paljonko ohjelmia käyttää.

Voisin kuvitella että luku- ja kirjoitus voisivat tulla ehkä joskus maksullisiksi, OBD -työkalu ei. Tämä ajatustapa seuraa "teon vakavuutta". Tarkkailu- ja huoltotoimenpiteet ovat "arkisia". Ecun toiminnan muokkaaminen osaamista vaativaa. Mutta kuten nähdään, kun kaikki muuntuu siihen suuntaan, että järjestelmä onkin "Marelli ecuihin" liittyvä (OBD -työkalu toimii useissa eri moottoripyörissä, esim. juuri tuo uusin Aprilia RSV, ja luku- ja kirjoitus periaatteessa kaikissa joissa on sama ecu kuin Guzzissa) eikä pelkästään Moto Guzzi -moottoripyöriin liittyvä , ehkä jotain muutoksia voi tulla, joskus? Ehkä Guzzit pysyvät maksuttomana ja muut ei? Tämän suuntaista kehitystä voisi olla myös se, että nyt joku opiskelija kehittää Android -asioita. Siinä on se ongelma, että laitteita on pilvin pimein ja aina on haettava "pienintä yhteistä nimittäjää" kaikessa, että ohjelma toimisi yleisemmin. Mutta saattaa olla että tulevaisuudessa Guzzistilla on "pulutuuttikapula" jatkuvasti kiinni ja hän voi kurkata puhelimen tai padin avulla ohimennen mitä "penkinalusosastolle" kuuluu ilman piuhasulkeisia. Tai pukata kartan sisään sen mukaan onko radalla vai tiellä, tai paljonko bensiinissä on alkoholia seassa jne.

Lainaus
Mikä mahtoi olla se kaatuileva järjestelmä? Jokin Aprilian oma huoltojutska?
Tähän kysymykseen löytyy nyt vastaus tuolta ylempänä linkatusta Aprilia -ketjusta.

PS.
Muiden merkkien tuki kasvaa pikkuhiljaa. Xdf -tiedostoja karttojen muokkausta varten näkyy olevan jo näille: Morini (2), Piaggio skode (2), Ducati (4).

PS. II
Uudet XDF -tiedostot 5AM eculle jaossa. Aikaisemmin mainittu virhe lämpötila-ilmanpaine -taulukossa on korjattu.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2013, 22:49:58 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #186 : Marraskuu 16, 2013, 16:38:44 ip »
Jaa, mulla menny vähän ohi. Itselle tuli mieleen lähinnä tablettikone.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #187 : Joulukuu 13, 2013, 22:36:54 ip »
Pientä uutta on; 5AM / 2lambdaa uusi XDF -tiedosto ja sitten se ohjelma RPMSensorEmu V0.15, jolla voi emuloida eculle moottorin kierroslukuanturin lähettämiä impulsseja.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #188 : Joulukuu 14, 2013, 13:18:42 ip »
Nyt kun on pyörät "jäissä" niin ei pääse kokeilemaan säätämään mutta teoriaahan voi harjoittaa.
Itselle on toistaiseksi jäänyt osittain hämäräksi mitä kaikkea hyötyä tästä kierroslukuemuloinnista on?
Kyseisessä tiedostokansiossa oli .cfg-tiedosto myös Guzzi-tunnuksella että sovellus on olemassa näitäkin "pumppuja" varten.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #189 : Joulukuu 15, 2013, 17:06:24 ip »
Ymmärsin niin että OBD –softakehittäjä (tässä MV Agusta) halusi kokeilla toiminnallisia asioita; ”käyttää” ecua pöydällään niin, kuin se olisi kiinni moottoripyörässä ja ajossa. Jollain tavalla pitää simuloida moottorin kierroslukua ja se hoitui tällä ohjelmalla. Kuvassa näkyy myös sytytysennakko. Teksti kertoi edelleen että MV Agustan tapauksessa vaihteen päälle kytkeminen vaikuttaa myös sytytysennakkoon sillä seurauksella, että jotkut kokevat että moottori ”sammuu”. Tätä ilmiötä haluttiin tutkia ”pöydällä”.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #190 : Joulukuu 15, 2013, 18:35:12 ip »
Lainaus
vaihteen päälle kytkeminen vaikuttaa myös sytytysennakkoon sillä seurauksella, että jotkut kokevat että moottori ”sammuu”

Mutta eikös sen niin pitäisi toimiakin? Kun vaihdevipua liikutellaan niin moottorin kierrosluku pitäisi mukautua toimintaan ja valita kierrosluku sen mukaan mikä on päälle menevän vaihteen oikea kierrosluku. Näin ei tarvitse kuljettajan käyttää kytkinvipua vaihtaessa eikä pelätä liian voimakasta moottorijarrutusta kun järjestelmä hoitaa asian. Tässä asetuksessa voi tietysti olla hitautta ja tuntuu että veto ei ala heti vaihtamisen jälkeen. Ilmeisesti toimintoa pääsee kuitenkin säätämään?
Viime suvena yks KTM kaveri yritti mulle selittää ilmeisesti juuri tätä. On kuulemma hienoa vaihtaa soratien mutkassa kesken luiston vaihdetta kaasu täysillä. Sorasuihku takarenkaasta ei juuri katkea eikä luiston suuruus muutu äkillisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #191 : Joulukuu 15, 2013, 22:11:57 ip »
Shifteri, shifteri ja shifteri.. vaihteet kunnolla tupaan, ei sammu ja veto ei katkea.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #192 : Joulukuu 16, 2013, 11:13:09 ap »
Oma mielipiteeni on automatiikan liiallisesta valjastamisesta ajoneuvon hallintaan kielteinen: se ajoneuvon hallitseminen, tiukassakin paikassa, tuo juuri sen mielihyvän mitä ajaessa haluaakin kokea. Jos automatiikka hoitaa koko homman niin ajamisesta menee mielenkiinto. Ei silti tarvitse etsiytyä vaarallisiin tilanteisiin. En edes halua ABS-järjestelmää. Autossani sellainen on mutta neljään vuoteen en ole sitä kertaakaan tarvinnut. On oikein kokeilemalla pitänyt koittaa toimiiko se ennen kuin vein auton konttorille ensimmäiseen katsastukseen.

Tavallista shifteriä vastaan minulla ei ole mitään. Itsekin sellaista joskus pyörääni sovitellut ja kahdessa pyörässä edelleenkin mootttorinohjausjärjestelmän optiona mutta ei käytössä. Toisessa ko toiminto sytytyksen puolella ja toisessa ruiskutuksen.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #193 : Joulukuu 18, 2013, 18:35:34 ip »
"Jouluversio" GuzziDiag V0.39 on jakelussa.

http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Niin paljon ei sitten tullutkaan muutoksia kuin koodaaja olisi halunnut, uusimman 7SM ecun toimintotestaukset jäivät vielä pois. Luistoneston tilasta kertovat painikkeet tulivat kyllä jo mukaan. 5AM kohdalla on ruiskutusaikoja hienosäädetty, joskin tästä ei ole vielä 100% varmuutta vastaavatko ne totuutta (varmistetaan vielä mittaamalla oskilloskoopilla).
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #194 : Joulukuu 29, 2013, 15:20:13 ip »
Vaikuttaa siltä että Guzzi käyttää kulloisestakin Marellin ecusta vain murto-osan niistä toiminnoista, mitkä ecu jo osaisi.  Näin on ollut jo P8 (Cali 1100i, ecu olisi osannut jo lambdasäädön) ja 16M (Sport 1100i, Centauro) ajoilta alkaen. Jonkunlainen varovainen konsensus näyttäsi olevan, että ei ole ollenkaan hassumpi ajatus että mennään yksinkertaisemmalla linjalla ?

”16M kohdalla Guzzi käyttää sekä moottori- että ilmanlämpötilakartoissa samaa lämpötilaskaalaa.  Ducati ja MV Agusta käyttävät kummallekin omaa lämpötilaskaalaa.  Jos verrataan mitä ominaisuuksia jo 16M aikana oli käytössä, Guzzi käyttää yksinkertaistettua versiota.  Ducatilla on pieniä laajennuksia, mm. jäähdytyspuhaltimen ohjaus, mutta MV on jo vahvasti toista maata.  Siellä on eroja sytytyksessä riippuen siitä onko vaihde päällä vai ei, on aktiivinen moottorijarrutus ja muutama muu veikeä asia.”
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=21639.new#new

16M eculle on tullut jakoon uusi XDF -tiedosto V1.2
V11 - it defines you.