Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 421568 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #855 : Elokuu 31, 2020, 23:36:43 ip »
Edistys on nopeaa!
En varsinaisesti odottanutkaan että Tila-ruutu olisi käytössä. Samat tiedot ovat kussakin toimintokohdassa ainakin välillisesti näkyvissä. Vanhemmissa malleissa Tila-ruutu kyllä toimii mutta kovin montaa toimintoa se ei ilmaise mutta ainakin sivutuen ja muutaman muun seikan se ymmärtää. Voi siis olla vianhaussakin tarpeen.

Erikseen on omalla sivullaan toimintoikkuna johon voi valita haluamiaan toimintoja joita voi vertailla kuten juurikin kaasukahvan ja moottorin reagoinnin toimintaa samalla kertaa.
Tuo käyrästö on omiaan auttamaan ymmärtämään mitä ja missä tapahtuu.

Tässä tuo viimeisin muutoslogi V0.49 vs. V0.50:

GuzziDiag changelog
V0.50 2020.08.31
- corrected the diagramms for 7SM throttle voltages


motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #856 : Helmikuu 14, 2021, 15:14:49 ip »
GuzziDiagin käyttöön liittyvä XDF-tiedosto on myös saatavilla V85TT:lle eli säätäminen eli tiedostojen muokkaaminen sujuu siihenkin 1400-mallien ohella.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #857 : Maaliskuu 29, 2021, 15:56:20 ip »
GuzziDiag koodaaja kirjoittaa Saksan foorumilla 28.3.2021:


7SM ohjauslaite on historiaa.  Uusi V85TT käyttää uutta 11MP:tä.  Myös MIUG3 kuuluu menneisyyteen, se vaihdettiin MIUG4:een.  Tämä tarkoittaa… paljon töitä.  Valitettavasti näissä ohjauslaitteissa on ainoastaan CAN-Bus kommunikointia varten, ei K-Line enää.  Tämä tarkoittaa myös: tarvitaan uusi adapteri.  Olen pyrkinyt käyttämään OBDLink:in adapteria lähtökohtana, ne eivät tosin ole niitä halvimpia, sitä vastoin kuitenkin jonkin verran laadukkaampia. Oli aikanaan tarkoitus testata, onko mahdollista tehdä turvallisesti bluetoothia käyttäen ohjelmistopäivitys K-Line -tiedonsiirrolla.  Muussa tapauksessa tulee käyttöön OBDLink SX, joka liitetään USB:hen.  Vanhemmissa kannettavissa ei myöskään ole bluetoothia, siihenkin tarvittaisiin siis adapteri.  Tätä ajatellen olisi olemassa mahdollisuus tehdä kuitenkin jotain älypuhelimelle (ainakin diagnoosi).


USA:n Apriliafoorumilta:

-   Magneti Marelli 11MP ECU
-   uusissa moottoreissa (uusimmat 660/V4)
-   50% enemmän johtoja
-   USA:ssa dealerit eivät voi päivittää näihin race -karttoja
-   EU:ssa race kartat ovat kuitenkin PADS -järjestelmässä saatavilla
-   ohjaa elektronista tietoliikennettä (”six-axis IMU”)
-   144 pinniä kytketty moottoripyörään (7SM = 80 pinniä)
-   kellotaajuus ja flash muistin kapasiteetti nelinkertainen 7SM nähden
-   mahdollistaa mutkan mukaan toimivat etuvalot ja valojärjestelmän reagoinnin päivänvaloon
-   mahdollistaa jarruvalon kirkkauden toimimisen jarrutustehon mukaan
-   lisäksi vakiot: moottorinohjaus, cruise control ja ajomoodit

 :o

PS.
Mutta eipä taida juuri ketään Suomessa olla, joka olisi 7SM ecun karttoihin puuttunut ?  Aprilia V4 -kuskit tekevät race map päivityksiä ja siihen liittyviä toimia ("kaasun opetus" jne.), kuten nimimerkki "motomatti".
Niin on mennyt mutkikkaaksi...

Mutta itse GuzziDiag: vianhaku, erilaisten arvojen haku näyttöön, huoltotoimet, vikakoodien lukeminen ja nollaaminen - tuo kaikki olisi varmasti hyödyksi kaikille vaikka ecu olisi kuinka "mutkikas".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2021, 20:16:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 123
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #858 : Maaliskuu 29, 2021, 17:23:55 ip »
Olen odotellut, milloin moottoripyöristä pääsee lukemaan vikamuistia OBD liitännän kautta. Ei ilmeisesti vielä(-kään)?
Sellainen direktiivi olisi hyvä?
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #859 : Maaliskuu 29, 2021, 18:00:27 ip »
Joku viisas sanoi joskus: kehitys kehittyy, vääjäämättä.

Eipä nämä 15M/RC, 5AM, MIUG3, 7SM ja muut "kotitalliohjelmoitavat" minnekään katoa vuosikymmeniin jollei kielletä moottoripyöriä liikenteessä. Digitaalisia moottorinohjauksia on 80-luvulta alkaen ja toimivat, varauksin, edelleenkin.

Ennustan että nimenomaan pyörien vanhetessa ja vielä selvemmin, polttoaineiden muuttuessa (Bio-osuuden lisääminen.) tarvitaan tätä kansalaistaitoa vähintäänkin sillä tasolla että osataan etsiä vikakoodit ja niille suomenkieliset versiot. Lisäksi optiona että voi säätää koko järjestelmää. Mutta siihen pitää perehtyä. Esimerkiksi 15M-opeilla pärjää varsin hyvin vielä 5AM:n kanssa.

Tosin 7SM:n osalta olen heittänyt kirveeni kaivoon ajonhallintajärjestelmän säätämisen osalta mutta huoltoon, korjaamiseen ja rakenteluun liittyvät asiat osaan moottorinohjauksen suhteen ainakin välttävästi. Koko ajan on mahdollista oppia lisää.

Myös huolloilla on vastuu osata käyttää näitä samoja juttua mutta kaiketi vain huoltoon liittyen kuten tehtaan päivitykset. Nekin jollain aikavälillä päättyvät ja silloin ollaankin asianharrastajien yhteisön varassa. Niinkuin nytkin tapahtuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #860 : Huhtikuu 21, 2021, 23:13:54 ip »
GuzziDiag V0.50 päivitys suomeksi.

Nimimerkki Camn käänsi GuzziDiagia alkuperäisestä saksankielisestä ja minä englannin versiosta ja aikamme kiisteltyä termeistä ja niiden sisällöstä saimme tämän koostetuksi lähes itseämme tyydyttävällä tasolla. Vanhempien mallien suomennokset ovat edelleen ennallaan. Soveltuu varhaistenkin moottorinohjausten syynämiseen mutta pätee nyt, toivoaksemme, myös kaikkiin sen jälkeisiin moottorinohjauksiin MIUG3 ja 7SM asti. Aivan ihkauusiin malleihin ei vastaavaa vielä ole. Voi lukea moottorinohjauksen ja uusimmmissa myös ajonhallinnan vikailmoitukset. Lauseet ovat lyhyitä. Yleensä 3 - 5 sanaa maksimissaan. Suomeksi. Valitettavasti viestit sisältävät ns. teknistä kieltä mutta sitä ei oikein voi välttää kun on tekniikasta kysymys. Mutta mistään insinöörijargonista ei ole kysymys.
https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/

Pääosa asioista on "vain luku"-mahdollisuudella mutta sieltä löytyy myös on-line-grafiikkaa moottorin toiminnoista ja joidenkin toimintojen asetusten tekeminen on mahdollista sekä vikalogien lukeminen ja niiden nollaaminen. Vaikka käyttäisi pyörää merkkihuollossa on aika hyvä asia jos pystyy kertomaan mahdollisesta viasta ja missä se on niin ei mene huoltajalta aikaa saman asian etsimiseen. Lompakko kiittää.

Päivitys tehtiin otsikossa mainitun version mukaan. Todennäköistä on että suomenkielinen versio julkaistaan vasta seuraavassa julkaisussa joka, ehkä, on nimeltään V0.51. Eli vielä ei pääse suomeksi katsomaan ihan kaikkea. Mutta ehdottomasti yli 70% aiemmista käännöksistä on edelleen käytettävissä V0.50 edeltävissäkin GD-versioissa. Tämä suomennos on isohko laajennus entiseen.

Tässä ketjussa aiheesta voi esittää kysymyksiä jos on hankaluutta termien suhteen. Toki niitä muunkielisiäkin saa käyttää jos osaa.
Vinkiksi että voi olla mielenkiitoista lukea "changelog" eli GD:n kehityshistoria.

(Kun uusimpia versioita käyttää niin vanhempiinkin, kuten yleiseen 5AM-moottorinohjaukseen, näkyy näytöllä vain ja ainoastaan kyseisen mallin tietoja mutta niitä on tullut joitakin lisää sekä toimintoja "virtaviivaistettu" käytön helpottamiseksi. Eli päivitystä on tullut vanhempiinkin versioihin. Tässä ei ole kyse moottorinohjauksen muokkaamisesta vaan vianhausta ja joidenkin perustoimintojen asetusten muokkaamisesta.
Yllä on osoite josta löytää myös oman pyörämallinsa moottorinohjauksen muokkaustyökalut jos haluaa mennä syvemmälle ECUn toiminnan syövereihin ja hakea vaikka lisää tehoa saastenormien ulkopuolelta. Jota en, tietenkään, voi suositella. Niitä ei ole käännetty suomeksi mutta informaatio, ainakin englanniksi, on hyvin selkeää.)

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #861 : Toukokuu 06, 2021, 14:53:31 ip »
Jäi edellä kertomatta että on tuo nyt käytössä oleva V0.50 -versio suurimmalta osaltaan suomeksi. Sitä voi käyttää siinä kuin vanhempiakin versioita. Yleisimmät asiat löytyvät suomeksi varmasti. Kun "keskuskonttorissa" tekemämme suomennos on siirretty nykyiseen tai tulevaan GD-versioon on paljon lisää toimintoja suomeksi. Toistaiseksi en niistä ole tarvinnut yhtäkään. Siellä on ratakierroslaskuria ym ulkokohtaistakin. Toki ihan perusjuttujakin on tullut lisää.

Ladatessa GD:tä ei tarvitse tehdä mitään. Kaikki olemassa olevat kielet latautuvat samalla. Vasta kun on avannut GD:n niin se ensimmäisellä kerralla kysyy pikkuikkunassa kieltä. Oletuskieli on saksa. Sen tilalle valikosta suomi niin homma jatkuu tutummin komennoin.

jukkak

  • Viestejä: 58
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #862 : Toukokuu 06, 2021, 19:10:38 ip »
Mistähän johtuu ettei W7 :ssa ohjelma löydä ajuria ,vaikka ajuri näkyy USB laitteiden joukossa ja sille on määritelty portti (3)
W 10 ja Vista asentui keralla kohdilleen ja toimiviksi (olisi W7 koneessa hyvä akku tallikäyttöön)
Norge, Cali 3,

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #863 : Toukokuu 06, 2021, 21:02:49 ip »
Juuri katsoin omasta W7-pikkuläppäristä että miten homma hoituu vaan en ilman ao. kytkentää kotisohvalla löytänyt ns. vastetta asialle. Laitehallinnassa kun ei näy laitetta kun sitä ei ole kytketty ja kunnes sille on saatu oman virtalähteensä eli pyörän akku. Kokeilehan sitä jos et ole kokeillut.

Ennen kuin ryhdyn höpöjä selvittämään aiheesta kannattanee odotella että myös joku tietävämpi ottaa asiaan osaa.

Latasin tänään uusimman GD-version ko. W7-läppäriin ja kävin tallissa katsomassa mitä California 1400 GTS:lle kuuluu. Hyvää kuuluu. Kaikki vaikutti olevan asianmukaista. Vikalogeissa ei uutta eikä toimintotestuksessakaan näkynyt poikkeamia. Paljon on uutta asiaa uusimmassa versiossa. Systeemi kehittyy. Pitäisi päästä vilkaisemaan MIUG3:n sielunelämääkin. En aio sellaista pyörää hankkia ihan pelkän mielenkiinnon vuoksi.

Edellä oleva kertoo että W7 toimii kyllä tässäkin asiassa moitteitta. Samalla käynnillä vahasin sivulaukut ja tein muita pikkuduuneja.
Kyseiseen miniläppäriin (emachines-merkkinen. Sain veljentyttäreltä ilmaiseksi kun ei hän tarvinnut enää.) hankin tehoakun juuri siltä varalta että reissun päällä voi auttaa kollegoita jos on ajoneuvovaivoja. Kevyt ja pienikokoinen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 23:14:37 ip kirjoittanut motomatti »

jukkak

  • Viestejä: 58
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #864 : Toukokuu 10, 2021, 14:39:23 ip »
No niin kävin lataamassa sieltä ajurilistan loppupäästä vanhemman ajurin ja jopa alkoi GD pyörimään W7:kin :)
Norge, Cali 3,

KINDE

  • Viestejä: 100
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #865 : Maaliskuu 06, 2024, 13:40:49 ip »
Moi.  Olen nyt tapellut muutamana päivänä, mutta en saa mokomaa ohjelmaa tomimaan.  Ensi kokeilin MAC illa, mutta mulla vissiin liian uus kone kun mallia 2024   USB C  liittimillä.


Siitten kokeilin Window 10 koneella

Latasin Guzzi diagin, Avatessa kysyy kielen ja com portin, mutta pitääkö siihen valita se portti?    Ei se ainakaan anna siihen mitään valita.

KKL VAG  in mukana tuli CD jossa  ajureita mutta  VCDS-lite  oli ainoa jonka sain ladattua, mutta onkohan se oikea  ?

Koitin tuolta hallinnasta valita portin tole KKL VAG ille mutta en löydä sieltä noita portteja.

TimoEv

  • Viestejä: 2 125
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #866 : Maaliskuu 06, 2024, 18:11:42 ip »
Cali 2008 on Piikkiössä talvehtimassa & huollossa. Make kertoi syksyllä, ettei ECUun ole tullut mitään päivityksiä.
Mietiskelin asiaa talven aikana ja heräsi mieleen:
- Kuinka hyvin ECU on suojattu erilaisilta elektronisilta häiriöiltä lähinnä siten, ettei ne vaikuta toimintaan pysyvästi?
- Onko kukaan havainnut ECUn ohjelmassa "itsekseen" tapahtuvia muutoksia?
- Onko teillä, jotka olette perehtyneet asiaan, havaittuna "bitti poikittain" -merkkejä? Eli jokin toiminto ei toimi lainkaan?
- Pystyykö noilla DIAG-kapineilla "tarkistamaan" toimiiko kaikki eli onko mahdollista verrata varmasti toimivaan ECuun?

Kyselen taas ns. mottipäisiä, mutku en noitakaan tiedä. Kokemusta eri värkeistä on ja olen jo vuosia sitten
havainnut, että mitä vaan voi tapahtua elektroniikassa. Jopa niin, että olen vaihtanut rikkinäisen tilalle tehtaan kopasta uuden rikkinäisen palikan. Ja siitä ne talkoot alkoivat...


motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #867 : Maaliskuu 07, 2024, 10:59:13 ap »
- Kuinka hyvin ECU on suojattu erilaisilta elektronisilta häiriöiltä lähinnä siten, ettei ne vaikuta toimintaan pysyvästi?
Paha mennä sanomaan mitään varmaa mutta kokemus on osoittanut että mainitunlaisia häiriöitä ei ole ilmennyt. Liitinhäiriöitä sen sijaan on ollut ja ne helposti diagnosoidaan järjestelmähäiriöksi. Turhaan.

- Onko kukaan havainnut ECUn ohjelmassa "itsekseen" tapahtuvia muutoksia?
Ei ole tullut tietooni. Muutokset tapahtuvat muualla kuin ecussa. Esimerkiksi lambda-anturi(e)n karstoittuminen antaa viitteen ecu-häiriöstä vaikka kyse ei ole siitä. Näitä on tullut vastaan kun on laitettu moottoriohjauksen oheen nk. tehoboksi tehonnosto mielessä. Karstoittuneen lambda-anturin puhdistus tuskin onnistuu kotikonstein. Helpoin on laittaa uusi.

- Onko teillä, jotka olette perehtyneet asiaan, havaittuna "bitti poikittain" -merkkejä? Eli jokin toiminto ei toimi lainkaan?
Toimintoja on hirmuinen määrä. Kaikki toiminnot eivät ole käytössä kaikissa käyttöjärjestelmissä.

- Pystyykö noilla DIAG-kapineilla "tarkistamaan" toimiiko kaikki eli onko mahdollista verrata varmasti toimivaan ECuun?
Kyllä. Esimerkiksi moottorin käydessä saa seurata graafista taulua jossa jokaisella, valitulla toiminnolla, on oma käyränsä.

Vielä pitää mainita että vikalogin nollaaminen ei korjaa mitään. Jos vika on niin se on. Voi nollaamalla hetkeksi tai pidemmäksi aikaa kadota mutta kyllä se vielä tapansa näyttää...

Noin yleensä ottaen digitaalisen moottorinohjauksen toiminnan varmuus on lähellä 100%. Valtaosa "vioista" on joko mekaanisia tai sähköisiä, kuten liitinvaivat tai liki loppuun kuluneen akun tuottamat vaivat mitä vastaan on tullut. Lisäominaisuutena on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut, muunmuassa, mittaristoon syttyvä varoitusvalo jos rengas alkaa vuotamaan. On ollut tarpeen itselläni. Onnistuin pysäyttämään pyöräni kun sen eturengas oli päästänyt hieman ilmojaan pihalle ennen lopullista tyhjymistä. Myös takarenkaan hitaan tyhjentymisen on mittaristo näyttänyt hyvin varhain. Tämä siis Euro3 1400:ssa.
Uudemmissa pyörissä, oletan kun en ole kummemmin tutkinut, paljon lisääkin informaatiota pyörän toiminnoista.

Ilmoitan myös että ikääntyessäni on muistini heikentynyt melko nopeaan ja muutamat muutkin toiminnot väsähtäneet eli en pysty enää ns. moniajoon, mitä moottorinohjauksien osaaminen ja ymmärtäminen pääkopalta vaatii. Mutta edelläoleviin TimoEV:n kysymyksiin kuitenkin vastasin, mielestäni, oikein. Mutta korjatkaa. Nimimerkki Camn saattanee jatkaa GD-juttuja mutta itse olen jo pudonnut kelkasta. Ei kovin ylentävää.

Tässä harjoittelin vuonna -13 1100 Brevan syynäämistä.
http://www.motomatti.fi/2013/04/guzzidiag-kokeiluja-kaytannossa.html

TimoEv

  • Viestejä: 2 125
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #868 : Maaliskuu 07, 2024, 11:39:58 ap »
Matille lämmin kiitos! Noita asioita en ole ennen miettinyt, saati, että olisin tutkinut. Vastaus lisää tietämystä ja mielenrauhaa.
Olen joutunut niin monesti korjailemaan vekottimia jotka ei koskaan mene rikki. Siitä on jäänyt skeptinen epäluulo.

Ja kun vain kissa kiitoksella, niin...

motomatti

  • Viestejä: 13 363
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #869 : Maaliskuu 07, 2024, 12:41:13 ip »
Moottorinohjaus eli sytytys, ruiskutus ja päästöjen hallinta on pääosin digitaalinen laskentapurkki mutta sen sisä- että varsinkin ulkopuolella on analogiaakin sitten senkin edestä. Erilaisia antureita jotka antavat tietoa toiminnoista keskusyksikköön eli siihen "ruiskukoteloon" joka on harjaanjohtava puhekielen termi. Moottorinohjaus oli vielä taannoin mutta systeemi on niin levinnyt moottoripyöränkin rakenteisiin ja integraatiota tapahtunut joten on kysymys jo ajoneuvon hallintajärjestelmästä. Kuljettaja on yksi sen osista ja omituisin. Tai näin pyritään jo asia esittämään. Siinä ollaan ottamassa vastaan tietoa ja antamassa tietoa. Mahdollisimman yksinkertaisilla tavoilla. Tosin ei moottoripyörän käyttämistä silti opi koskaan täysin. Muuttujia, joita pitää hallita, on lukuisia. Ainakin minun pyöräni tekevät vähemmän virheitä ajon aikana kuin minä. Omien virheiden tunnistaminen ja tunnustaminen itselle antaa selkänojaa turvalliselle ajamiselle. Ei sen silti tarvitse pelkkää putputelua olla.