- Kuinka hyvin ECU on suojattu erilaisilta elektronisilta häiriöiltä lähinnä siten, ettei ne vaikuta toimintaan pysyvästi?
Paha mennä sanomaan mitään varmaa mutta kokemus on osoittanut että mainitunlaisia häiriöitä ei ole ilmennyt. Liitinhäiriöitä sen sijaan on ollut ja ne helposti diagnosoidaan järjestelmähäiriöksi. Turhaan.
- Onko kukaan havainnut ECUn ohjelmassa "itsekseen" tapahtuvia muutoksia?
Ei ole tullut tietooni. Muutokset tapahtuvat muualla kuin ecussa. Esimerkiksi lambda-anturi(e)n karstoittuminen antaa viitteen ecu-häiriöstä vaikka kyse ei ole siitä. Näitä on tullut vastaan kun on laitettu moottoriohjauksen oheen nk. tehoboksi tehonnosto mielessä. Karstoittuneen lambda-anturin puhdistus tuskin onnistuu kotikonstein. Helpoin on laittaa uusi.
- Onko teillä, jotka olette perehtyneet asiaan, havaittuna "bitti poikittain" -merkkejä? Eli jokin toiminto ei toimi lainkaan?
Toimintoja on hirmuinen määrä. Kaikki toiminnot eivät ole käytössä kaikissa käyttöjärjestelmissä.
- Pystyykö noilla DIAG-kapineilla "tarkistamaan" toimiiko kaikki eli onko mahdollista verrata varmasti toimivaan ECuun?
Kyllä. Esimerkiksi moottorin käydessä saa seurata graafista taulua jossa jokaisella, valitulla toiminnolla, on oma käyränsä.
Vielä pitää mainita että vikalogin nollaaminen ei korjaa mitään. Jos vika on niin se on. Voi nollaamalla hetkeksi tai pidemmäksi aikaa kadota mutta kyllä se vielä tapansa näyttää...
Noin yleensä ottaen digitaalisen moottorinohjauksen toiminnan varmuus on lähellä 100%. Valtaosa "vioista" on joko mekaanisia tai sähköisiä, kuten liitinvaivat tai liki loppuun kuluneen akun tuottamat vaivat mitä vastaan on tullut. Lisäominaisuutena on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut, muunmuassa, mittaristoon syttyvä varoitusvalo jos rengas alkaa vuotamaan. On ollut tarpeen itselläni. Onnistuin pysäyttämään pyöräni kun sen eturengas oli päästänyt hieman ilmojaan pihalle ennen lopullista tyhjymistä. Myös takarenkaan hitaan tyhjentymisen on mittaristo näyttänyt hyvin varhain. Tämä siis Euro3 1400:ssa.
Uudemmissa pyörissä, oletan kun en ole kummemmin tutkinut, paljon lisääkin informaatiota pyörän toiminnoista.
Ilmoitan myös että ikääntyessäni on muistini heikentynyt melko nopeaan ja muutamat muutkin toiminnot väsähtäneet eli en pysty enää ns. moniajoon, mitä moottorinohjauksien osaaminen ja ymmärtäminen pääkopalta vaatii. Mutta edelläoleviin TimoEV:n kysymyksiin kuitenkin vastasin, mielestäni, oikein. Mutta korjatkaa. Nimimerkki Camn saattanee jatkaa GD-juttuja mutta itse olen jo pudonnut kelkasta. Ei kovin ylentävää.
Tässä harjoittelin vuonna -13 1100 Brevan syynäämistä.
http://www.motomatti.fi/2013/04/guzzidiag-kokeiluja-kaytannossa.html