Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 468508 kertaa)

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #900 : Kesäkuu 15, 2024, 17:28:08 ip »
Hört sich hervorragend an.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2024, 12:30:21 ip kirjoittanut Aapo »

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #901 : Kesäkuu 17, 2024, 18:04:36 ip »
Nyt kun olen Diagiin vähän tottunut, tuntuu toimivan ihan mukavasti. Vikaa en kylläkään ole vielä löytänyt. Vanhat vikakoodit nollattua ei uusia ole ilmaantunut. Arvoja seuraamalla ainoa omituisuus on lambda-arvo, joka moottorin lämmetessä nousee jopa yli kahden voltin. Senhän pitäisi pysyä 0,2 ja 1,0 voltin välillä. lieneekö lambda sökö, voiko aiheuttaa noita oireita?

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #902 : Kesäkuu 17, 2024, 18:57:39 ip »
Lambdan sähköisistä ominaisuuksista en niin tiedä että miksi jännite nousee noinkin korkealle. Oletko ottanut lambdan irti? Miltä se näyttää? Pitäisi olla puhdas eli ei yhtään karstaa tai tukosta.

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #903 : Kesäkuu 17, 2024, 19:31:52 ip »
Huomenna olis tarkoitus katsoa Lambda. Ehkä pitää myös jotenkin saada pa-paine mitattua. On tää mielenkiintoinen.

Kaljee

  • Viestejä: 51
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #904 : Kesäkuu 17, 2024, 20:14:28 ip »
Lambdahan voi olla hajonnut niinkin että jännite nousee yli 1 voltin, tai lämmitysvastuksen jännite "vuotaa" signaalipuolelle. En tosin tiedä onko lambdaviat kovin yleinen vika Guzzeissa? Mitä vikakoodeja ohjainlaitteen muistiin oli tallentunut? Lambdan jännitettähän pitäisi tarkkailla ajaessa, pysyykö täyskaasulla  tasaisesti lähempänä volttia vaiko tippuuko hetken päästä alemmas polttoaineen puutteen vuoksi?  Käytännön toteutus testausta varten voi osoittautua hankalammaksi...
Mitä jos lambdan liittimen jättää auki ja lähtee koeajolle, onko havaittavissa muutosta suuntaan tai toiseen?
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #905 : Kesäkuu 17, 2024, 20:38:40 ip »
Olen aikaisemmin kokeillut myös lambda-liitin auki, oireet eivät poistuneet.
Vikakoodeja:

molemmat puolat
na-asentoanturi
tps
väärä seos

Tuossa tärkeimmät, joiden nollaamisen jälkeen häiriö edeleen esiintyi, mutta uusia koodeja ei ole tullut.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #906 : Kesäkuu 17, 2024, 21:00:49 ip »
Käytössä on siis GuzziDiag V050 ?  Punainen "Guzzi" -versio, ei "sininen" IAW Diag ?  Kun haen kaikista V050 -suomenkielisistä häiriöilmoituksista sanalla "asento", sinne ovat asian tuolloin vaivojaan säästämättä ( ::)) vastuulleen ottaneet tahot  päättäneet laittaa tällaiset tekstit:

P0120 = Kaasuläpän asentoanturi
P0121 = Anturi kaasuläpän etummainen asento
P0122/3 = Anturi kaasuläpän asento 2
P0124 = Etummainen kaasuläpän asento
P0156 = Kaasukahvan asento ei vakaa
P0162 = Itsemukautus mekaaninen minimiasento kaasuläppä
P0167 = Kaasuläpän asentoarvovirhe
P0335 = Nokka-akselin asentoanturi

"na asentoanturi" => voisiko olla tuo P0335 ?

Häiriöitä pitäisi ilmaantua kyllä nollauksen jälkeen taas muistiin.  Jos ei ole aikaisemmin nollattu, osahan voi olla vaikka kuinka vanhoja?  Suurin osa "asento" -häiröilmoituksista on"ride by wire" -juttuja, joita en tuohon listannut.  Haulla TPS puolestaan löytyy: Kaasuläpän asentoanturi (TPS),  TPS korj.arvo, Vikasietotila TPS.

Vaikuttaa että Morini tuottaa erilaisia häiriöilmoituksia kun Guzzit ?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #907 : Kesäkuu 17, 2024, 21:04:42 ip »
Kirjoitin pitkästi ja myöhästyin...

Ilmeisimmin nyt on kysymys kapeakaistaisesta lambdasta jota ecu seuraa. Itselläni ei ole, enää, mielikuvaa millainen lambda on kyseessä tässä mallissa. Ilmeisesti lämmitettävä lambda? Kylmä lambda otetaan käyttöön vain silloin kun se näyttää oletettavia arvoja ja signaalia ei ecu hyväksy jos se on merkittävässä ristiriidassa ohjelmoidun oletusarvon suhteen. Kuten kylmäkäynnistyksessä ja muissa poikkeavissa tilanteissa.
Lämmitettävä lambda lämpiää sähköllä ja siinä on vähintään kolme johdinta. Kylmässä lambdassa on yksi tai kaksi johdinta. Kylmä lambda lämpiää pakokaasulla.

Vioista en juuri muista tiedä kun sen että lambda ei tykkää nopeista lämmönvaihdoksista, vedestä, kolhimisesta ja karstaisuudesta. Toki lämmitysvastus "kuumassa" lambdassa voi olla vioittunut tai se ei saa virtaa pyörän ao. virtapiiristä. Lämmitettävän lambdan liitin on useimmiten aika lähellä lambdaa. Jossain rakenteiden takana. Johtoa voi seurata. Liittimestä voi mitata lämmitysvastuksen toimintaa. Lähinnä sitä että onko vastus ehyt.

Ikääntyneissä tai paljon ajetuissa pyörissä voi olla karstaisuutta tai luonnollistakin vikaantumista. Mutta niissä pyörissä joihin on asennettu ruiskutukseen jokin "tehostin" eli tehoboksi tai ruiskutusta on säädetty liian rikkaaksi saattaa se vaikuttaa lambdan toimintaan hiljalleen. Laitteenhan on tarkoitus mitata jäännöshapen määrää pakokaasuista todenmukaisesti. Ecussa on ohjelmoituina ne laaditut rajat milloin lambdan signaalia ei kelpuuteta. Jos lambda-anturi on vikaantunut niin ecu voi olla vain perusasetuksen varassa eikä reagoi oikein.

En sitten tiedä onko oikea menetelmä puhdistaa karstainen lambda nestekaasutoholla nostamalla irrotetun anturin kärjen lämpötilaa niin että se alkaa hehkua ja siten puhdistaa se. Pitää huomioida ettei anturin runko kuumene liikaa puhdistuspoltossa etteivät johtimet sula. Itse olen siinä onnistunut kun varovasti toimii. Tosin viilapenkin maalipinta saattaa kärsiä. Annetaan lambdan jäähtyä omaan tahtiin. Ja, kuten kerrottua, vesi pidettävä kaukana.

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #908 : Kesäkuu 18, 2024, 09:22:39 ap »
Sorry, vastasin Camnille huolimattomasti.

na- asentoanturi = nokka-akselin asentoanturi, en tullut ottaneeksi koodinumeroa ylös.

p 0170 Diag suomeksi: käynnistysvirtapiirin sähköhäiriö, ei signaalia. Saksasta vapaasti käännetty: Polttoaineseos väärä

p0120  kaasuläpän asentotunnistin.

Myös puolia on herjannut. Samoin p-a-pumpun relettä

Nuo olivat vanhoja koodeja. nollaamisen jälkeen ei uusia.

Moottori käy joutokäyntiä vaikka maailman tappiin. Kierroksia pikkuhiljaa nostaessa jossain vaiheessa sammuu. TPS-käyrä nousee jatkuvana kauniisti. Sammuessa nokka-akselin asentotunnistimen käyrä putoaa nopeasti. Liekö sitten syy vai seuraus?

Pitänee jotenkin mitata bensanpaine ja tuota pumpun relettä voisi tutkia. Pumppua tosiaan kokeilin toisesta Morinista, ei vaikutusta. joten jos bensapulaa, johtunee pumpun ohjauksesta ei itse pumpusta.

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #909 : Kesäkuu 18, 2024, 09:33:52 ap »
Camn, mikä tuo "sininen" IAW diag on?

motomatti

  • Viestejä: 13 399
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #910 : Kesäkuu 18, 2024, 09:40:24 ap »
Centauroon vaihdoin nokka-akselin asentoanturin pariin kertaan kun se alkoi piiputtamaan. Viallinen anturi toimi toisinaan ja sitten vain signaali katosi yllättäen. Saattoi toimia hetken kuluttua jälleen. (Kerrottakoon että V10-moottoreissa nokka-akselin asentoanturi on jakopään kotelossa vaikka nokka akselit fyysisesti ovat sylinterikansissa.)

Anturi on suhteellisen helppo vaihtaa: tyypillisesti kiinni vasemmalla noin klo 10 kohdassa jakopäässä. Sen kiinnityksessä on käytetty shimmejä säätämään etäisyyttä pulssikehään ja o-rengas. Asennettaessa uutta anturia on etäisyys pulssikehään näin ollen huomioitava.

Tuo mainittu suomennos gd:n suhteen on jotenkin teknisesti lipsahtanut väärälle riville eikä ole käännösvirhe sinällään. Hyvä kun asia on nyt huomioitu. Käännöstyötä teki kaksi henkilöä vertailemalla kahdesta eri kielestä käännettyjä termejä. Asialle pitäisi varmaan tehdä jotain...

Korjasin virheeni. Anturi on siis vasemmalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2024, 20:37:34 ip kirjoittanut motomatti »

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #911 : Kesäkuu 18, 2024, 12:39:56 ip »
Bensanpaine kunnossa, 3bar myös moottorin sammumisen jälkeen.

Olisin laittanut käyrät näytille, mutten saanut niitä millään siirrettyä c-levyn muistista. Tumpelo kun olen.

Camn

  • Viestejä: 2 576
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #912 : Kesäkuu 18, 2024, 17:36:55 ip »
Lainaus
mikä tuo "sininen" IAW diag on?
Se on se toinen versio GuzziDiag:ista, mikä on tarkoitettu kaikille Magneti-Marelli -ecuilla varustetuille pyörille.  GuzziDiag on ykkösintressinä, mutta samalla on olemassa versio, jossa on huomioitu muiden kuin Moto Guzzi -merkkisten pyörien tarpeet.  Kun sen ohjelman käynnistää, se ei olekaan punainen PC:n näytöllä, vaan sininen...
Lainaus
TPS-käyrä nousee jatkuvana kauniisti
Voisiko olla, että alkaa pätkimään sillä kohtaa kaasunkääntöä, kun moottorin normaali käynti myöskin loppuu ?  Tällainen on ollut omalla kohdalla, mutta toki tyypillisesti siellä eniten ajossa käytetyllä kohdalla kaasukahvan kääntöä.  Siitä kun käänsi yli ("kaasu auki") - veti taas melko hyvin.  Käytetyimmällä kohdalla pätki.  Eikä aina välttämättä koko ajan.  Juuri satuin lukemaan vastaavasta tapauksesta kuin sinulla, vika löytyi TPS/johdon -pistokkeen huonokuntoisesta liitoksesta, piti ihan uusia pinnejä.

Onko moottorin "asentoanturi" sama kuin Guzzeissa?  Puhtaus, etäisyys (shimmilevyt), tuo anturi ei tarvikkeena kaiketi kovin kallis ole? Tällaista olen omalla kohdalla joskus kirjaillut muistiin: mittaus molemmat ulommaiset pinnit 680 Ohm +/- 10% 20C lämpötilassa.  Ilmarako tunnistettavaan "pyörijään" 0,6-1,2 mm.  Alkuperäilnen SEN 8I3 GU 01 72 16 00.  Vaihtoehtoja: Marelli 064820168010 (Alfa 145 1.3,Fiat Tipo 1.8, Alfa Romeo 60810103, Fiat 7733001, Facet 9.0032.)
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 704
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #913 : Kesäkuu 18, 2024, 18:15:19 ip »
Lainaus
mikä tuo "sininen" IAW diag on?
Se on se toinen versio GuzziDiag:ista, mikä on tarkoitettu kaikille Magneti-Marelli -ecuilla varustetuille pyörille.  GuzziDiag on ykkösintressinä, mutta samalla on olemassa versio, jossa on huomioitu muiden kuin Moto Guzzi -merkkisten pyörien tarpeet.  Kun sen ohjelman käynnistää, se ei olekaan punainen PC:n näytöllä, vaan sininen...

Pitää vissin kokeilla[/u]

Lainaus
TPS-käyrä nousee jatkuvana kauniisti
Voisiko olla, että alkaa pätkimään sillä kohtaa kaasunkääntöä, kun moottorin normaali käynti myöskin loppuu ?  Tällainen on ollut omalla kohdalla, mutta toki tyypillisesti siellä eniten ajossa käytetyllä kohdalla kaasukahvan kääntöä.  Siitä kun käänsi yli ("kaasu auki") - veti taas melko hyvin.  Käytetyimmällä kohdalla pätki.  Eikä aina välttämättä koko ajan.  Juuri satuin lukemaan vastaavasta tapauksesta kuin sinulla, vika löytyi TPS/johdon -pistokkeen huonokuntoisesta liitoksesta, piti ihan uusia pinnejä.

Ihan en voi olla varma, mutta kun häiriö alkaa ei kaaasun kääntö mihinkään suuntaa enää auta.

Onko moottorin "asentoanturi" sama kuin Guzzeissa?  Puhtaus, etäisyys (shimmilevyt), tuo anturi ei tarvikkeena kaiketi kovin kallis ole? Tällaista olen omalla kohdalla joskus kirjaillut muistiin: mittaus molemmat ulommaiset pinnit 680 Ohm +/- 10% 20C lämpötilassa.  Ilmarako tunnistettavaan "pyörijään" 0,6-1,2 mm.  Alkuperäilnen SEN 8I3 GU 01 72 16 00.  Vaihtoehtoja: Marelli 064820168010 (Alfa 145 1.3,Fiat Tipo 1.8, Alfa Romeo 60810103, Fiat 7733001, Facet 9.0032.)

Yleismittarilla mittaamalla on arvo hyvinkin raameissaan. Asentoanturi on sama kuin Guzzeissa, mtta tuntuu olevan yhtä harvinainen kuin kanan hampaat.

Noita vaihtoehtoja pitää kysellä. Kiitos taas!

KariL

  • Viestejä: 102
Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Vastaus #914 : Kesäkuu 18, 2024, 21:21:07 ip »
Asentoanturia eppäilin omassa Calissa keväällä kun ei tankin irrotuksen ja muutamien tarkistusten jälkeen lähtenyt käymään.
Varaosa löytyi Autodockista - taisi olla tuo Facet - hintaa kaikkineen jotain 50-60eur.
Ennenkuin varaosa saapui, lainasin tallin toisesta Guzzista (Breva 750) samaisen anturin. Siinä selvis, jotta vika ei ole anturissa.

Se oli ilmeisesti "oma vika" - olen joskus laittanut polttoaineletkuun erillisen liittimen (kun en päässyt sinuiksi sen alkuperäsen kanssa). Samalla letkun kokonaispituus kasvoi hieman. Se ilmeisesti pääsee painumaan "luttuun" jos laittaa huolimattomasti tankin paikalleen. Seurauksena että polttoainetta ei tule - vaikka kaikki toimii. Kun asettelin letkun huolella, alkoi toimimaan... muuta syytä en keksinyt???
Saatan varmuudeksi asetella sinne vielä sellasen letkun ulkopuolisen kierrejousen pitämään sitä ryhdissä.

KL